Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tömfattning vid enbet,par och fyrspann.  (läst 2526 gånger)

Jimmy G

• Södermanland
Tömfattning vid enbet,par och fyrspann.
« skrivet: 04 okt-12 kl 13:34 »
En tråd att diskutera och argumentera om olika tömfattningar. När man kör i enbet, par och fyrspann.

Jag föredrar oftas den svenska tvåhandsfattningen när det gäller enbet och par. fast den svenska enhandfattningen används ofta med. Detta för jag tycker den engelska enhandsfattiningen är obekvem och svår att få ett skönt grepp i tömmen.  så det var min mening det. now hit me ! / Jimmy granqvist   
kusk utan arbetshäst, En kördräng med arbete som dräng. Kamoflerad till skogselev. Fast i grund å botten en envis ärlig hedlig backåtsträvare ;)

Alstad

• Skåne
    • Nygrens Foder
SV: Tömfattning vid enbet,par och fyrspann.
« Svar #1 skrivet: 05 okt-12 kl 15:59 »
Jag känner till Achenbach-fattningen och praktiserar den så gott det går. Alltså vänster hand knuten med tummen upp, vänster töm in mellan pek- och långfinger och sedan ner i handen, höger töm in mellan lång- och ringfinger och sedan ner i handen.
Hur definierar du svensk resp engelsk enhandsfattning?

Jimmy G

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 20 okt-12 kl 13:04 »
det är när jag har tömmen i högerhand eller vänster och tömmarna ligger som ett kryss i handen. vänstertöm får in på vänstersida över tummen och ut på den högra under lillfingret. och höger går in på höger under lillfingret och ut på den vänstra över tummen. och tvärtom om det är i vänsterhand den jag har fått lära mig som engelsk. är när tömmen är i vänsterhand och högertömmen vilar på tömmen på pekfingret och hålls med tummen. och vänstertömmen villar på långfingret å hålls fast med pekfingret. Hoppas du förstår hur jag menar! det är inte så lätt att skriva med dyslekxi  ::)
kusk utan arbetshäst, En kördräng med arbete som dräng. Kamoflerad till skogselev. Fast i grund å botten en envis ärlig hedlig backåtsträvare ;)

Alstad

• Skåne
    • Nygrens Foder
« Svar #3 skrivet: 24 okt-12 kl 15:58 »
Jag förstår det som att det jag kallar Aachenbach-fattning = det du kallar engelsk fattning.
Den andra fattningen du beskriver använder jag ibland när jag rider western, då funkar den bra med lösa tyglar.
Att jag använder Aachebach-fattning är bara för att jag tycker det ser så förbålt elegant ut när ett snyggt ekipage körs på det sättet. Jag använder ofta tvåhandsfattningen, det liksom bara blir så.

Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 3 användare (1 dolda)
Stengrim, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser