Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönorna gapar och kliar  (läst 1421 gånger)

Hårhäxan

• Västerbotten
Hönorna gapar och kliar
« skrivet: 03 okt-12 kl 21:16 »
Hjälp mej att lista ut vad hönorna lider av!
Hönsen har börjat med att gapa. (Men inga nysningar utan gapar) Och nu i kväll när jag gick dit var det massor med huvudskakningar och kliar sej i ansiktet, näbben. Men även kliade endel sej lite var stans men mest runt ansiktet. Tuppen väste även.

Jag slaktade en tupp förra helgen som var full i mask och tänkte att det var spolmask men funderar om det kanske är hakmask? Hur vet man skillnaden? Kan hönorna ha dessa symtom utav mask?

Eller är det löss, loppor eller något annat?

Jogar

• Gäst
SV: Hönorna gapar och kliar
« Svar #1 skrivet: 03 okt-12 kl 21:20 »
Gapmask kanske ???

Hårhäxan

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 03 okt-12 kl 21:23 »
Ja det var gapmask jag hade i bakhuvudet hur ser dom ut?

Jogar

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 03 okt-12 kl 21:27 »
Jag tror att det är de där pyttesmå Y-formade. Men jag vet inte, har aldrig sett de på riktigt. TTesta att googla eller sök här på forumet.
Förhoppningsvis går det att åtgärda masken iallafall

Hårhäxan

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 03 okt-12 kl 21:36 »
Jag har googlat ganska mycket men får inte fram riktigt hur dom ser ut. De som var i tuppen trodde jag efter googlandet att det var spolmask men vet ju inte riktigt hur maskarna ser ut. De maskar jag hittade var runda vita ca 3cm långa, ganska smala. Men dom kan ju lida av gapmask också utan att jag har sett just gapmasken. Börjar känna som att jag ska ge dem en avmaskningskur och se om dom blir bättre.

Hårhäxan

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 03 okt-12 kl 21:50 »
Nu hitta jag att gapmask är röda. Maskarna jag hitta var nog spolmask men dom har symtom som likar gapmask, men det kan även vara ett virus. Vart min tolkning.

slainte

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 03 okt-12 kl 21:54 »
När mina hade fått gapmask behandlades de med Axilur granulat. Ta kontakt med länsveterinärerna så får du rätt dos.
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

Hårhäxan

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 06 okt-12 kl 16:12 »
I dag är tredje dagen med axilur. Dom verkar slutat gapa och i dag har jag städat, dammsugat skurat med såpa och så har alla höns fått bada i såpavatten :) Så nu är hönsen på tork i nystädat varmt hönshus. Nu ska jag bara byta ut översta lagret i rastgården så hoppas jag att mina hönepönor mår bättre sen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

395 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser