Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur tvätta ull?  (läst 9419 gånger)

Nemi

• Gotland
Hur tvätta ull?
« skrivet: 02 okt-12 kl 19:32 »
Har aldrig tagit tillvara på mina tjejers ull, vilket inte känts bra då de har en rejält fin lock och glans i olika nyanser. Hur som, så vill nu en kollega gärna ta ull vid klippningen om någon månad, och frågade hur man bäst tvättar utan att förstöra. Och det är min fråga till er...
Månskenslammbonde på världens vackraste ö; Gotland.
Här bor jag med mina två härliga blandrashundar, fyra katter och sex Gotländska pälsfår; Saga, Ida, Greta, Klara, Ellen och Aina.

Ljungåsen

• Västergötland
SV: Hur tvätta ull?
« Svar #1 skrivet: 02 okt-12 kl 19:46 »

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #2 skrivet: 03 okt-12 kl 09:36 »
Men varför måste du tvätta ullen? Om fåren går ute så brukar ullen vara ren ändå. Fettet behöver inte tas bort, det är bara om ullen är skitig som den behöver tvättas. Man kan sedan spara den åtminstone ett år, kanske längre innan den börjar "härskna" och torka. Viktigast är att man förvarar den rätt. Man ska alltid förvara ull i papperssäckar. Man kan sedan lägga en tidning e d mellan ullen från varje tacka. Det är viktigt att det inte är mycket skräp i ullen, halm m m. Är ullen mycket skitig så är det ett jättejobb att tvätta den tycker jag. Bättre att försöka hålla fåren rena. Vid klippningen tar man bort buk- och lårull.
« Senast ändrad: 03 okt-12 kl 21:17 av MonaW »
Åsenfår, hundar och katter

Nemi

• Gotland
« Svar #3 skrivet: 03 okt-12 kl 11:56 »
Tjejerna är helt rena. Jag fick frågan ifrån hon som vill ha ullen, och eftersom jag inget vet om det hantverk hon gör så var jag tvungen att fråga er. Tack för svaren!
Här bor jag med mina två härliga blandrashundar, fyra katter och sex Gotländska pälsfår; Saga, Ida, Greta, Klara, Ellen och Aina.

lammemma

• Halland
    • Gammeldags
« Svar #4 skrivet: 04 okt-12 kl 12:37 »
Citera
Här finns nog allt man behöver veta om ulltvätt.

Det finns mycket myter om ull. En del finns i ovanstående inlägg.

Bl annat gäller att mal går på smutsig ull inte ren.

Ren ull är inte svårare att spinna.

Tvättmedel innehåller inte silikon däremot kan en del spec. hårschampon göra det. Det gör däremot inte det enklaste familjeschampot.

Ullfettet löses inte fullständigt i temperaturer under 60 grader. En lämplig tvätttemperatur är handvarmt vatten som lämnar en del av ullfettet kvar. För att tvätta ur lanolin innan färgning krävs 40-45 gradigt vatten.

Det man tvättar ur i kallt vatten är smuts och svettsalter inte fett.

Finull filtar inte av centrifugering om man använder en maskin som inte utjämnar tvätten d v s går fram och tillbaka innan centrifugering.

Sortera bort skräp ur ullen innan tvätt.

Ull skall tvättas i mycket vatten. En hel fäll kräver jättestor balja.

Uppfödare av rya- och värmlandsfår, handväverska och spinnerska med ergonombakgrund.

Nemi

• Gotland
« Svar #5 skrivet: 04 okt-12 kl 18:00 »
Varmt tack lammemma för klargörande! Jag har själv en idé med vad jag vill göra med en del av den fina ullen. Köpa en vanlig toppluva och sen fodra denna och fästa en hel massa lock över hela på, så blir mitt huvud som ett lamm, tillika varmt. Ja, du hör ju själv att det inte är jag som är en fena på hantverk ha, ha!

lammemma

• Halland
    • Gammeldags
« Svar #6 skrivet: 05 okt-12 kl 11:24 »
Citera
Nemi
Låter kul. Du får visa resultatet av ditt arbete när din idé blir verklighet.
Uppfödare av rya- och värmlandsfår, handväverska och spinnerska med ergonombakgrund.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #7 skrivet: 08 mar-13 kl 11:44 »
för att återuppliva en gamal tråd.

jag måste byta ut lite stoppningar i mina annars jättefina hundkorgar. jag skulle vilja stoppa de med ull, men går det bara att stoppa in otvättat, men ren ull direkt efter klippningen eller borde jag tvätta den? går det i så fall tvätta i maskin när jag använder ullprogrammet? jag hade tänkt fråga min granne om jag fick ta ullen, när hans köttfår ska klippas.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #8 skrivet: 08 mar-13 kl 11:49 »
för att återuppliva en gamal tråd.

jag måste byta ut lite stoppningar i mina annars jättefina hundkorgar. jag skulle vilja stoppa de med ull, men går det bara att stoppa in otvättat, men ren ull direkt efter klippningen eller borde jag tvätta den? går det i så fall tvätta i maskin när jag använder ullprogrammet? jag hade tänkt fråga min granne om jag fick ta ullen, när hans köttfår ska klippas.

Det beror på ullen om den överhuvudtaget kan användas till stoppning. Risken är stor att den filtar ihop till en hård kaka efter ett tag. Tvätta den bör du annars kan du få mal i den. Jag skulle själv inte tvätta rå ull i maskin.
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #9 skrivet: 08 mar-13 kl 11:51 »
Det går att stoppa in otvättad ull men, den luktar ju.  :-X
Det går bra att tvätta ull i maskin på ullprogrammet. Stoppa den i en finmaskig tvättpåse först bara och rensa bort fårlortar och annat boss.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #10 skrivet: 08 mar-13 kl 21:15 »
ok, tack för tipset med tvättpåsen, får skaffa några fler. jag tar risken att det tovar efter ett tag, jag kan ju byta ut det en gång om året. jag tror att vovvarna bara uppskattar när deras bäddar luktar lite får. det blir ju bara extra stinky-mysigt ;D. jag ska höra med grannen när han ska klippa fåren.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #11 skrivet: 09 mar-13 kl 08:15 »
Till stallkatten lägger jag skräpull i ett örngott, efter varge klippning, jag klipper två gånger om året och jag slänger den gamla örngottet då, det är ett gammalt från oss i familjen
Han älskar att ligga på det så det blir varmt och gott.

Ull lägger jag annars i blöt i kalt vatten med bakpulver och låter vara i vanet länge över vintern så det också hinner frysa några gånger och sen sköljer jag ullen och lägger upp för att dropp-torka, absolut ingen värme eller rörande i ullen i onödan. Tvättmaskin har jag provat på 20 grader,  men jag tycker ullen blir stel och tovig. Jag har väldigt lätt tovad ull då jag har klövsjöfår, kanske funkar tvättmaskin bättre på köttraser  ::)
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 3 användare
Tångräkan, Stengrim, mrnic

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser