Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är det med Bocky?  (läst 28133 gånger)

RaggarBonden

• Hälsingland
Re: gammal..
« Svar #20 skrivet: 01 jan-07 kl 19:55 »
Fast jag skulle inte vara det minsta rädd för en djurskyddsinspektör efter att ha sett resultatet av deras arbete. Det är lika med nada.
Köpte två mycket utmärglade hästar för ett par månader sedan. Ringde till Djurskyddsinspektör och anmälde att djuren inte fick mat, vatten, gå ut eller en ren box att bo i. Dessutom hade en av hästarna en obehandlad skada och de hade inga pass eller andra papper. Tjejen har nu 11 hästar.
Inspektör har vid många tidigare tillfällen varit på gården utan att göra något de har varit ute efter att jag ringt och detta har pågått i flera år. Och ännu har de inte gjort något.
En av våra bekanta som hjälper mig mycket här på gården känner tjejen sedan länge och försöker hjälpa hästarna och försöker få henne att sälja dem så därigenom vet jag vad som händer. Eller ja rättare sagt INTE händer. Så att det skulle hända något för att man håller en gammal bock tror jag inte är någon större risk.

Om inspektören verkligen varit ute hos hästarna och det varit något fel med dem så skulle dom reagerat direkt. Dom har tjänstemannaansvar som innebär att dom är tvungna att gå vidare med fall där djuren tillfogats lidande.

Vad du inte vet är ju om hästägaren fått ett föreläggande om att göra förändringar i sin djurskötsel. Det börjar ju med att du som djurägare får en tid på dig att åtgärda bristerna. När den tidsfristen gått ut ska ett nytt besök göras för att kontrollera att allt är fixat.

Att denna påstådda kvinna skulle lyckas dupera inspektören under flera år av vanvård verkar vara en skröna  ???  Speciellt numer då det istället anmäls djurägare för småsaker....

En obehandlad bock som har dom symptom som Christel beskrivit skulle vid ett besök troligen få en allvarlig anmärkning av inspektören. Det faller under bestämmelsen att om djuret lider ska det avlivas. Inget djur får utsättas för lidande i Sverige idag, då kan man bli anmäld  ::)

Så har det blivit i Sverige !  
- Det ska hellre avlivas djur än att dom ska få chansen att bli friska med behandling. Hur tokigt det nu kan låta......

Storbonden :)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #21 skrivet: 01 jan-07 kl 20:17 »

En obehandlad bock som har dom symptom som Christel beskrivit skulle vid ett besök troligen få en allvarlig anmärkning av inspektören. Det faller under bestämmelsen att om djuret lider ska det avlivas. Inget djur får utsättas för lidande i Sverige idag, då kan man bli anmäld  ::)

har du inte läst detta // Behandlade dels mot parasiter, dels allmänt antiinflammatoriskt med antibiotika och kortison, dels fick Bocky en allmän vitaminkur.

bocken har behandlats- inte lämnats åt sitt öde!
att det sedan inte alltid är lätt att ställa en diagnos innebär INTE att djuret lider.

det ena är en hudåkomma
det andra aptitlöshet.
två olika saker som faktisk inte behöver ha något samband.

det vore värre att avliva ett djur med dessa åkommor om de är lätta att behandla. skulle kritiken bli mindre om man avlivar dem på grund av mindre åkommor?

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #22 skrivet: 01 jan-07 kl 20:38 »
har du inte läst detta // Behandlade dels mot parasiter, dels allmänt antiinflammatoriskt med antibiotika och kortison, dels fick Bocky en allmän vitaminkur.

bocken har behandlats- inte lämnats åt sitt öde!
att det sedan inte alltid är lätt att ställa en diagnos innebär INTE att djuret lider.

det ena är en hudåkomma
det andra aptitlöshet.
två olika saker som faktisk inte behöver ha något samband.

det vore värre att avliva ett djur med dessa åkommor om de är lätta att behandla. skulle kritiken bli mindre om man avlivar dem på grund av mindre åkommor?

Nu skrev jag inte att just Bocky var obehandlad utan det var ett exempel !!

Men vad jag kan läsa så var det 2 månader sen Bocky behandlades och inte blivit speciellt mycket bättre !?

Bockys åkommor verkar ju inte så lätta att behandla och på beskrivningen av symptomen att döma så skulle jag vilja säga att han nog kan tänkas lida av sina hudåkommor.

Och ja ! kritiken blir mindre om man avlivar dem för mindre åkommor än om man låter dom lida det minsta. Det är iaf min erfarenhet av det jag läst om hur lagen tolkas idag av Veterinärer och Inspektörer. Hellre avliva än bota om minsta tvekan finns.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Vad är det med Bocky?
« Svar #23 skrivet: 01 jan-07 kl 21:19 »
Hej!
Är ny här inne och hoppas någon kanske kan hjälpa mig?
Ringde efter veterinär (kan getter) som inte visste vad det var. Behandlade dela mot parasiter, dels allmänt antiinflammatoriskt med antibiotika och kortison, dels fick Bocky en allmän vitaminkur.

Geten har inte blivit bättre. Men vad är det?????
Känner du att du kanske kan hjälpa mig och min get - tveka inte! Alla tips, råd och ideér är av stort värde!!!!
Bästa hälsningar och Gott Nytt 2007!
/Christel.
Hej
Parasiterna som han behandlade var det hudparasiter och i såna fall vilket preparat användes ?

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Balbina

• -
« Svar #24 skrivet: 01 jan-07 kl 21:50 »
Nu skrev jag inte att just Bocky var obehandlad utan det var ett exempel !!

Men vad jag kan läsa så var det 2 månader sen Bocky behandlades och inte blivit speciellt mycket bättre !?

Bockys åkommor verkar ju inte så lätta att behandla och på beskrivningen av symptomen att döma så skulle jag vilja säga att han nog kan tänkas lida av sina hudåkommor.

Och ja ! kritiken blir mindre om man avlivar dem för mindre åkommor än om man låter dom lida det minsta. Det är iaf min erfarenhet av det jag läst om hur lagen tolkas idag av Veterinärer och Inspektörer. Hellre avliva än bota om minsta tvekan finns.

Vet. gör ju återkommande besök hos Bocky och det har tagits prover och han är beh.
Och bara det att han börjat äta igen tyder ju på att han faktiskt mår bättre. Ett djur som inte vill leva slutar äta. Är helt övertygad om att Christel gör allt som står i hennes makt för att Bocky ska må bra.
Dessutom så la Christel inte in frågan för att hon ville höra att hon ska bli anmäld utan hon VILLE FAKTISKT ha hjälp och tips om någon visste hur hon skulle gå vidare.
När det är dags för Bocky att lämna jordelivet så vet garanterat Christel det och hon kommer ha hjälp av vet. som säger till.
« Senast ändrad: 01 jan-07 kl 22:16 av Balbina »

ninna b

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 01 jan-07 kl 21:51 »
Heja Christel som tar så väl hand om sin gamla kämpe,

Jag blir glad åt människor som låter hjärtat vara och som ger sig tid att ta hand om ett sjukt och åldrat djur. Idag är det så lättvindigt att bara avliva och kasta undan djur. Gamla tanter och farbröder slår man inte ihjäl bara för att dom blir svaga och krassliga men våra djur ska inte få lida, som det heter. Det ska dom ju inte heller men visst ska man väl få ha kvar ett gammalt djur. Get eller hund eller katt eller vad det kan vara. Ofta är det upp till oss skötare att orka särbehandla ett djur så att det får det den behöver.
Inte ska man vara rädd för en djurskyddsinspektör heller. Vi som har djur, sköter ju om dom efter bästa förmåga och jag är säker på att mina kvaliteer som djurägare är väl känt både hos djurskyddsinspektören och hos min besättningsveterinär. Det gör att jag inte låter mig toppstyras i mina beslut om skötslen av mina djur.

Vi hade en gammal hund som vi duttade med i 4 år. Alla tyckte att vi skulle avliva honom men vi ansåg att han bara var en gammal hund, lite skavd och inte så snabb och han hade inte mer ont än att medicinen hjälpte och vi älskade honom. Vår fantastiska veterinär överlät till oss att fatta beslut om när tiden var inne. Hunden var gammal och lite senil och det var jobbigare för oss än för honom för han blev ganska krävande med åren. Så länge han tyckte att det var kul så tyckte vi det också, men promenaderna blev kortare och sömnen längre och till sist så ville han inte mer.

Nu har vi några gamla getdamer och absolut ska jag göra vad jag kan för dom. Behöver dom specialkost så ska dom få det och inte ska där komma någon inspektör och tala om för mig hur jag ska ta hand om mina gamla djur.

Balbina

• -
« Svar #26 skrivet: 01 jan-07 kl 22:11 »
Om inspektören verkligen varit ute hos hästarna och det varit något fel med dem så skulle dom reagerat direkt. Dom har tjänstemannaansvar som innebär att dom är tvungna att gå vidare med fall där djuren tillfogats lidande.

Vad du inte vet är ju om hästägaren fått ett föreläggande om att göra förändringar i sin djurskötsel. Det börjar ju med att du som djurägare får en tid på dig att åtgärda bristerna. När den tidsfristen gått ut ska ett nytt besök göras för att kontrollera att allt är fixat.

Att denna påstådda kvinna skulle lyckas dupera inspektören under flera år av vanvård verkar vara en skröna  ???  Speciellt numer då det istället anmäls djurägare för småsaker....

Så har det blivit i Sverige !  
- Det ska hellre avlivas djur än att dom ska få chansen att bli friska med behandling. Hur tokigt det nu kan låta......

Ja du! du såg inte hur hästarna såg ut när jag fick hem dem. jag har haft hästar i hela mitt liv, gått skola med inriktning häst, tävlat upp till LA dressyr. Utbildad hästar högre än så. Utbildat flertalet unghästar och hjälper årligen till hos uppfödare med betäckningar, fölningar, träning inför visningar och visar på prem. och utställningar. Jag tycker att jag har såpass mycket kunskap om hästar att jag ser när en häst inte mår bra. Jag ska beskriva för dig hur Snäckan såg ut när hon kom sedan kan ju du säga mig om min bedömning är fel.
Snäckan var håglös, utan energi. Revbenen syntes på långt håll. Manke, ryggrad och kors stack rätt upp som en takås. Halsen var som en planka. Hon var insjunken i flankerna. Smutsig och helt glanslös. Inte en muskel fanns att hitta någonstans på hennes kropp. Dessutom hade hon vid sidan en åttamånaders hingstunge. En stor kille. Han såg ut ungefär som snäckan. Dessutom hade han ett stort sår på ena bakhoven som var obeh. Tycker du att jag har gjort en felaktig bedömning??? Var hästarna OK??
Som den djurvän jag är så ska jag säga dig att tårarna rann varje gång jag var ute hos hästarn hela första veckan de stog här. Och tårarna rinner fortfarande varje gång jag tänker på hur de såg ut. Och likaväl nu när jag skriver detta.
Hur F**N kan en djurskyddsinspektör låta detta fortgå??? Och jag vet att de har varit ute för när jag ringde visste de EXAKT vilken häst det var jag hade köpt.
Min bekant som känner tjejen har själv varit med när inspektör varit ute. Men inga förelägganden eller något. Tjejen har ett 20 år gammalt sto stående också den med föl vid sidan. Hon ser än värre ut.
Min bekant har kommit ut till tjejen tittat in i stallet och sett hästarna stå i halvmeter med skit. fredag, lördag, söndag står hästarna inne utan mat, vatten och tillsyn för då är tjejen ute och super.
T.o.m min bekant som inte kan något om hästar säger att de är så dåliga att flera av dem borde gå till slakt. Han var den som ringde till mig och bönade och bad om att jag skulle ta hand om Snäckan och föl för han var övertygad om att de snart skulle duka under.
När det är så illa, inspektörerna är ute med jämna mellanrum och inget händer. Förlorar då inte även DU tron på det svenska djurskyddet???
idag efter några månaders arbete och många tusenlappar i foderkostnader är båda hästarna pigga. Livsgnistan syns i deras ögon och de är så tacksamma för den mat man ger dem. Vi har fortfarande mycket lång väg kvar innan de är hästar igen. Jag räknar med ca. ett års arbete med skritturer och mer dyr specialmat innan Snäckan är häst.
Jag kommer inte släppa dessa hästar. Det är bara att jag vet inte vad mer jag kan göra för dem.
Om en djurskyddsinspektör kikar ut till Christel (knappt troligt) har hon dessutom flera vet. att falla tillbaka på. Så hon har garanterat sitt på det torra.

åsnemor

• Västergötland
« Svar #27 skrivet: 02 jan-07 kl 00:14 »
jag vet att djurskyddet inte fungerar. för ett par år sedan hittades 7 tackor döda i en hage här i närheten. de hade dött av törst. jag bodde inte här då men om jag bara hade vetat >:(

lagarna räcker inte. det är civilkurage som räknas. gå dit och fotografera eländet.
skicka bilderna anonymt till en dagstidning med adressen till gården ;D

opinion är bra- det kan sätta press på det mesta.
för det är som någon sa:
 det man inte vet
har man inte ont av.
vågar du inte så ställer jag upp.

åsnemor

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 02 jan-07 kl 00:24 »
ok storbonden, jag var lite hård, ber om ursäkt.
Jag anser ändå att de problem som beskrivs inte är så allvarliga.
2 månader hm...
hur lång tid tar det att läka ett benbrott/kejsarsnitt.
skall man ta död på dem också.
Bocky kliar sej inte och hans aptit har återvänt.
han lever!
grattis till Christel och Bocky. ;)

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #29 skrivet: 02 jan-07 kl 10:41 »
Hej igen !!

Jag är inte djuskyddsinspektör ! Jag skriver bara om hur myndigheterna ser på olika ärenden. De frågor du ställer bör du kanske ta upp med din inspektör i din kommun  ???

Det jag skriver om är ju inte mina egna konstiga åsikter utan de tolkningar av lagarna som gäller idag !!

Att Bocky verkar må lite bättre är ju trevligt  :)

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #30 skrivet: 02 jan-07 kl 10:49 »
lagarna räcker inte. det är civilkurage som räknas. gå dit och fotografera eländet.
skicka bilderna anonymt till en dagstidning med adressen till gården ;D

Och detta resonemang håller  ::)

Då skulle jag alltså smugit mig in hos bocky när han var som sjukast, tagit bilder och anmält hans ägare anonymt till tidningarna.

Detta med djurhållning och vilka som ska anmälas är svårt. Vissa djurägare ska tydligen anmälas till varje pris och andra ska inte. Vart ligger skillnaden. Enligt lagen finns det ingen gradering av djurets lidande  utan allt lidande är anmälningspliktigt !!

Balbina

• -
« Svar #31 skrivet: 02 jan-07 kl 15:16 »
Och detta resonemang håller  ::)

Då skulle jag alltså smugit mig in hos bocky när han var som sjukast, tagit bilder och anmält hans ägare anonymt till tidningarna.

Detta med djurhållning och vilka som ska anmälas är svårt. Vissa djurägare ska tydligen anmälas till varje pris och andra ska inte. Vart ligger skillnaden. Enligt lagen finns det ingen gradering av djurets lidande  utan allt lidande är anmälningspliktigt !!

Alla djur har rätt att få vara sjuka. Men när man VET att djuren vansköts och myndigheterna inte gör något. Då är det kanske sista utvägen. Hoppas att jag slipper göra det bara. Ska ringa ett anonymt samtal till polisen och anmäla vanvården. Då har det ju kommit in ytterligare en anmälan iaf....

Christel

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 02 jan-07 kl 17:58 »
Vet du att det är sk "hobbydjursägare" som är de som åker dit på majoriteten av vanvårdsfallen ?
De stora gårdarna är redan så hårt kontrollerade att de mycket mycket sällan de får allvarliga anmärkningar.

Vet du att veterinärerna har en lägre myndighets grad och att det är Miljöskyddsinspektören som har den sliutliga bestämmande rätten över ärendet/djuret.

Vet du att "skämt-lagen" finns redan i verkligheten, fast inte på pränt... om djur blir för gamla=skröpliga av ålder så räknas det som "onödigt lidande" och blir man anmäld/får kontroll så åker man dit på det...

Mvh Rosa

Nej, vet du, det är mycket jag inte vet, men det vet jag åtminstone om ;)...

Christel

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 02 jan-07 kl 18:10 »
hej Christel, jag blev så glad när jag läste om att bocky blivit bättre.
jag måste erkänna att jag inte kan någonting om getter. jag är hundfrissör sedan 27 år tillbaka.  jag har också arbetat med viltvårdsrehabilitering utomlands och där ser vi mycket som inte kan förklaras. jag tror jag kan hjälpa.

det kan ha börjat med ett sår eller en ytlig inflammation som har fått huden att "såra" dvs avge vätska. när håren lägger sig åt "fel "håll så kan det irritera Bocky. han kan ha kliat sej. håret kan ha vänt sig innåt och kilat in sig under huden. en sk subcutan inkrustation. detta ger hudpålagringar så som du beskriver.
Zinkpasta lokalt eller zink via munnen och b vitamin borde hjälpa.
lycka till

Låter inte så trivsamt, det du beskriver precis :-\.  Jag har själv en am. cocker som haft sin dos eksem och hudlidande genom åren. Det som hjälper honom är hexocilshampo och - hör och häpna - atamon konserveringsmedel...

Jag hade veterinär ute idag igen, och efter grundlig undersökning så verkar diagnosen vara dels ålder, dels dålig leverfunktion. Kan inte den exakta medicinska termen... Nu fick han i.a.f. en kortisonspruta och ska få pencillin i en vecka. Inte för att vi tror på under direkt, men eftersom geten faktiskt t.o.m. äter hö igen  ;D :)och gick och betade gräs i hagen idag en stund i solen, så lever hoppet än.

Christel

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 02 jan-07 kl 18:13 »

För att undvika missförstånd så ÄR inte min bock OBEHANDLAD. Jag har hela tiden följt veterinärs anvisningar och har alla behandlingar införda i stalljournalen.

Balbina

• -
« Svar #35 skrivet: 02 jan-07 kl 18:14 »
Låter inte så trivsamt, det du beskriver precis :-\.  Jag har själv en am. cocker som haft sin dos eksem och hudlidande genom åren. Det som hjälper honom är hexocilshampo och - hör och häpna - atamon konserveringsmedel...

Jag hade veterinär ute idag igen, och efter grundlig undersökning så verkar diagnosen vara dels ålder, dels dålig leverfunktion. Kan inte den exakta medicinska termen... Nu fick han i.a.f. en kortisonspruta och ska få pencillin i en vecka. Inte för att vi tror på under direkt, men eftersom geten faktiskt t.o.m. äter hö igen  ;D :)och gick och betade gräs i hagen idag en stund i solen, så lever hoppet än.

Heja Bocky. Käka på  :D
« Senast ändrad: 02 jan-07 kl 18:14 av Balbina »

Christel

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 02 jan-07 kl 18:35 »

Ok. Vill du hänga mig så varsågod!

Först och främst; Det är 5½ vecka sedan Bocky blev behandlad av vet. 1:a gången. Kollade upp det i stalljournalen och ber om ursäkt för felaktigheten i mitt tidigare inlägg.
För det andra; Du får tro att jag är precis hur vidrig som helst när det gäller djur. Du ger dig på fel människa förstår du. Visserligen tar jag illa vid mig att det ens förekommer en diskussion där jag mer eller mindre utpekas som djurvanvårdare, men jag vet inte om det ens är lönt att försvara mig när jag verkar dömd på förhand bara för att jag försöker få mitt djur friskt iställer för att avliva?

Jag har gjort som min veterinär sa att jag skulle göra efter att han var här första gången. Fick hit honom imorse igen, och kunde då få en bättre ställd diagnos. Nu är Bocky satt på en veckolång pencillinkur, och detta i kombination med att han äter riktigt bra ger lite hopp igen. Jag ska ta kontakt med vet. igen nästa vecka för att se hur vi går vidare.

Ska för säkerhetskull citera min veterinär:
"man ska inte ge upp förrän man vet att man inte kan göra mer för honom".  Kunde inte sagt det bättre själv.

Christel

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 02 jan-07 kl 18:39 »
Hej
Parasiterna som han behandlade var det hudparasiter och i såna fall vilket preparat användes ?

Mvh Rosa

I första hand misstänktes mjällkvalster, men han fick Ivomec mest som men säkerhetsåtgärd eftersom det var så lite som pekade på att det skulle vara hudparasiter.

Christel

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 02 jan-07 kl 18:42 »
Vet. gör ju återkommande besök hos Bocky och det har tagits prover och han är beh.
Och bara det att han börjat äta igen tyder ju på att han faktiskt mår bättre. Ett djur som inte vill leva slutar äta. Är helt övertygad om att Christel gör allt som står i hennes makt för att Bocky ska må bra.
Dessutom så la Christel inte in frågan för att hon ville höra att hon ska bli anmäld utan hon VILLE FAKTISKT ha hjälp och tips om någon visste hur hon skulle gå vidare.
När det är dags för Bocky att lämna jordelivet så vet garanterat Christel det och hon kommer ha hjälp av vet. som säger till.

Tack snälla du!!! De orden värmde!!!!

Christel

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 02 jan-07 kl 18:48 »
Heja Christel som tar så väl hand om sin gamla kämpe,

Jag blir glad åt människor som låter hjärtat vara och som ger sig tid att ta hand om ett sjukt och åldrat djur. Idag är det så lättvindigt att bara avliva och kasta undan djur. Gamla tanter och farbröder slår man inte ihjäl bara för att dom blir svaga och krassliga men våra djur ska inte få lida, som det heter. Det ska dom ju inte heller men visst ska man väl få ha kvar ett gammalt djur. Get eller hund eller katt eller vad det kan vara. Ofta är det upp till oss skötare att orka särbehandla ett djur så att det får det den behöver.
Inte ska man vara rädd för en djurskyddsinspektör heller. Vi som har djur, sköter ju om dom efter bästa förmåga och jag är säker på att mina kvaliteer som djurägare är väl känt både hos djurskyddsinspektören och hos min besättningsveterinär. Det gör att jag inte låter mig toppstyras i mina beslut om skötslen av mina djur.

Vi hade en gammal hund som vi duttade med i 4 år. Alla tyckte att vi skulle avliva honom men vi ansåg att han bara var en gammal hund, lite skavd och inte så snabb och han hade inte mer ont än att medicinen hjälpte och vi älskade honom. Vår fantastiska veterinär överlät till oss att fatta beslut om när tiden var inne. Hunden var gammal och lite senil och det var jobbigare för oss än för honom för han blev ganska krävande med åren. Så länge han tyckte att det var kul så tyckte vi det också, men promenaderna blev kortare och sömnen längre och till sist så ville han inte mer.

Nu har vi några gamla getdamer och absolut ska jag göra vad jag kan för dom. Behöver dom specialkost så ska dom få det och inte ska där komma någon inspektör och tala om för mig hur jag ska ta hand om mina gamla djur.

Tur att det finns människor som du!!!!!!!!!!!!! Och jag instämmer med varenda ord!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

1665 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser