Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bästa sittpinnen?  (läst 2767 gånger)

Blötsnö

• Östergötland
Bästa sittpinnen?
« skrivet: 30 sep-12 kl 21:14 »
Hej!
Nu är jag i slutfasen på hönshusbygget och inredningen ska till. Vad är bästa sittpinnen? Vårt hus hyrdes för länge sedan av en gymnastikförening och det står kvar div. redskap bla. en utomhusbarr med hur långa "ribbor" som helst. De är ovala i genomskärning 4x5cm och skulle väl vara optimala sittpinnar tänkte jag. Maken är dock sugen på att ha dem kvar för de skulle kunna bli perfekta ledstänger som inte behöver skarvas (vi behöver inga ledstänger dock ;D men vi är ju alla olika benägna att spara saker och ting...) Jag funderade då på alternativet att ha björkgrenar, men är det knasigt? Jag tänker att det blir lite skrymslen under nävern som kvalster och annat smått och mindre gott skulle kunna trivas allt för ypperligt i? Är det bättre att ta någon regel och fasa av kanterna lite. Vilken form är absolut bäst? Jag kommer ha Hedemorahöns så de är ju "lagom" stora.

Jogar

• Gäst
SV: Bästa sittpinnen?
« Svar #1 skrivet: 30 sep-12 kl 21:19 »
Hej!  Jag har hedemoror och leghorn och har erjudit dom; naturpinnar av björk och gran, en trästege, samt avfasade reglar. Samtliga trängs på naturpinnarna :o

Lijing

• Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 30 sep-12 kl 21:24 »
Här kör jag med tall o gran. Har fri tillgång till skog o tar topparna från avverkade stammar. De gillar dem helskarpt. Har renoverat i islänningarnas hus o satte upp pinne inomhus idag (de är inte vuxna än). De 3 äldre har vägrat att gå in i huset nattetid de senaste 4 v men ikväll satt de alla uppradade på pinnen där inne - *LYCKA*!  :D
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

Kelpie

• Västergötland
    • 'Höna Hem'  hönshus inredning
« Svar #3 skrivet: 30 sep-12 kl 21:32 »

Jag använder björkstam.. tänkte först att jag skulle byta ut med jämna mellanrum för att minimera risken för kvalster.. men den passar så bra att jag hakar ner den istället då och då för att skura med såpa och varmt vatten sedan pudrar jag alla vrår med kiselgur. Så gott som inga kvalster hittills och hönsen tycks trivas med den..
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

Blötsnö

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 30 sep-12 kl 21:34 »
Tack för svar! Hur tjocka grenar har ni ungefär?

Kelpie

• Västergötland
    • 'Höna Hem'  hönshus inredning
« Svar #5 skrivet: 30 sep-12 kl 21:41 »

8-10cm... och har mest Orpingtons.
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

johe71

« Svar #6 skrivet: 30 sep-12 kl 22:18 »
ur publikationen "Äggproduktion i ekologiskt lantbruk" (utgiven av jordbruksverket)
Citera
Sittpinnen ska vara rund eller avfasad fyrkantig med en diameter på 5-8 cm och de bör placeras med ungefär 35 cm mellanrum
och med tanke på vilken publikation texten är tagen ur så är det antaligen beräkat för värphybrider, vilket får anses som "normalstora" höns

efter vad jag hittar så väger hedemorahöns 1,5 till 2 kg enligt rasramen, en vuxen lohmann brun (en vanlig värphybrid) väger 1.9 - 2.1 kg enligt tillverkaren

Luff

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 30 sep-12 kl 23:04 »
Naturpinne ca 8-10 cm . bara att byta ut någon gång om året eller om man får kvalster. Björk ser fräscht ut men jag har även sälg och någon asp.
//Luff

Blötsnö

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 30 sep-12 kl 23:11 »
Naturpinne ca 8-10 cm . bara att byta ut någon gång om året eller om man får kvalster. Björk ser fräscht ut men jag har även sälg och någon asp.

Om man får kvalster är det inte svårt att bli av med? Jag menar även om jag kastar ut pinnarna så kan de ju hittat fler vrår? Jag har väldigt vrå-fria väggar och golv i och för sig. Väggar med osb, tätade skarvar och målat med blank linoljefärg, plastmatta på golvet. Låter i övrigt väldigt tilltalande med naturpinnar. Tack för alla era svar så långt!

Ronny

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 30 sep-12 kl 23:13 »
Jag använder hasselslanor och skalar dem.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

FM

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 30 sep-12 kl 23:33 »
Mina sitter på stadiga reglar sådana där 7.5 cm / 4.5 cm  :P Sedan har jag någon sittpinne som är bredare. Idag gjorde jag iordning en ny fin planka som var (vad ska man säga ett tvärsnitt av en stam) den varierade i vart fall breddmässigt och har barken kvar.

Har allt ifrån små dvärgar till stora "biffiga" djur. 
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Lijing

• Västerbotten
« Svar #11 skrivet: 01 okt-12 kl 07:48 »
Fördelen med naturstammar är, när man som jag har djur i flera storlekar (från nyfödda upp till fullvuxna) att de smalnar av så att alla hittar en favoritplats. Läste också i en hönsbok att det var bra med olika storlekar så att de får "träna sitt grepp".
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

FM

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 01 okt-12 kl 12:26 »
Fördelen med naturstammar är, när man som jag har djur i flera storlekar (från nyfödda upp till fullvuxna) att de smalnar av så att alla hittar en favoritplats. Läste också i en hönsbok att det var bra med olika storlekar så att de får "träna sitt grepp".

Jag har haft naturstammar, men tycker dock att dom föredrar dessa. Sedan med de tunga raserna (spec) så bör dom ha lite bredd så att dom inte deformerar bröstbenen. Har en naturstamm i huset oxå.

Kycklingar bör inte sitta på pinne för tidigt då deras bröstben oxå kan bli derformerade ;)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #13 skrivet: 01 okt-12 kl 13:41 »

Kycklingar bör inte sitta på pinne för tidigt då deras bröstben oxå kan bli derformerade ;)
Det där har jag läst om tidigare, och hur i jösse namn hindrar man en hönsmamma att ta upp sina små på pinne????
När det är dags för kläck brukar jag stänga för mamma höna och äggen, och lyfter ner allt på golvnivå. Efter ett par dar går hon och de små med de andra i hönshuset.
Sen är det väldigt individuellt hur länge mamma höna väljer att bo i ett rede.   ;D

Lijing

• Västerbotten
« Svar #14 skrivet: 01 okt-12 kl 13:50 »
Ang deformerade bröstben så har jag nu fått höra både ock...från erfarna hönsuppfödare. Då mina samgår med lite äldre nu så har jag pinnar men försöker hitta rejäla doningar så att de har mkt att vila på.

Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser