Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vinteräpplen  (läst 2557 gånger)

maha

• Södermanland
Vinteräpplen
« skrivet: 29 sep-12 kl 11:47 »
När är det lämpligast att plocka vinteräpplen ????.... bor i Sörmland, har en bra jordkällare där jag tänkt förvara  frukten, varje äpple för sig inlindat i tidningspapper, åtminstone dem jag vill spara längst.

masa

• -
SV: Vinteräpplen
« Svar #1 skrivet: 29 sep-12 kl 13:06 »
Första halvan av oktober brukar vara bra för de flesta vintersorter. En del sorter sitter så löst att man bör ta dem tidigare annars blir det bara fallfrukt. Skörda vid torrt väder. Det är bra att ha skörden i lådor utomhus tills frost börjar hota. Se bara till att möss och fåglar inte kan komma åt äpplena.
Det får inte vara för fuktigt i jordkällaren och inte under 4 grader. Dessutom kan man inte ha grönsaker i samma källare.

maha

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 29 sep-12 kl 17:23 »
Oj, oj, jag som tänkte förvara potatis, andra rotfrukter o kål i jordkällaren. Vi har en stor, stor o fin jordkällare, byggd till en lanthandel för länge sedan, skåp från golv till tak på ena sidan och krokar i taket där man troligen hängde kött, dubbla tjocka dörrar och ett stort förrum utanför källaren. Går det alltså inte att förvara äpplena där  ??? ??? ???

fräsen

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 29 sep-12 kl 17:25 »
Jag har äpplen o grönsaker ihop utan problem.

masa

• -
« Svar #4 skrivet: 29 sep-12 kl 23:43 »
Äpplen avger ganska mycket eten vid lagring. Detta påskyndar åldrandet hos både frukt och grönsaker. Kålväxter är mest känsliga, men även rotsaker och potatis påverkas.

Vi har en jordkällare med hög luftfuktighet (ibland för hög), detta är bra för rotsaker, men inte för frukt.
Äpplena har vi i en källare under huset som är torrare och något varmare under vintern.

Detta är vår erfarenhet, testa gärna samlagring, det kanske fungerar.

Broberg

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 30 sep-12 kl 14:58 »
Jag har äpplen o grönsaker ihop utan problem.

Har jag med alltid haft. Diskuterades i en annan tråd, för en tid sedan. Har för mig vi kom fram till att var man placerar de olika grejerna i förhållande till utluftsventilen kan spela roll.

Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 1 användare
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser