Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mjölk från får?  (läst 2844 gånger)

wahlgrens

• Uppland
Mjölk från får?
« skrivet: 28 sep-12 kl 09:17 »
Hej!

Jag lade denna fråga under mejeriprodukter också men eftersom jag inte fått några svar där, så hoppas jag på svar här.

Jag har lite funderingar kring får och deras mjölk. Jag tänker skaffa får men är inte helt säker på vilken ras än. Det hänger på om jag ska lägga någon energi på att ta vara på mjölken eller inte. Hur är det med fårmjölk? Är den snarlik komjölk eller är det stora skillnader? Kan man göra grädde, smör, glass osv av fårmjölk och hur smakar den? Är den god att dricka? Skulle vara trevligt om man kunde dricka den istället för all köpemjölk man får släpa hem från affären.

Hoppas att någon av er här kan svara på detta.

/Elin

augustimåne

• Västmanland
SV: Mjölk från får?
« Svar #1 skrivet: 28 sep-12 kl 22:32 »
det jag vet är att det blir mycket större utbyte jämfört med ko- och även get- när man gör ost och att det går att göra jättegod fil/yoghurt på den

wahlgrens

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 28 sep-12 kl 23:24 »
Det låter trevligt... kanske ska sikta in mig på att tillverka det.

Det verkar inte vara många som håller på med fårmjölk i Sverige. Svårt att hitta information om det.

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
« Svar #3 skrivet: 30 sep-12 kl 11:47 »
Hej!
En kompis mamma håller på med Ostfrisiska mjölkfår. Hon har ett eget mejeri och säljer osten till restauranger och i sin gårdsbutik.
Googla häftings gårdsmejeri :)
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

wahlgrens

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 30 sep-12 kl 21:33 »
Det ser härligt ut på hemsidan. Man blir inspirerad. Men det är så svårt det här med raser. Jag skulle ju vilja ha allt. Bra med kött, mjölk och fina skinn och dessutom gärna en lantras, dessutom ska det gärna vara en lugn ras. Finns det någon ras som har allt?

nittonhundranittiosex

• Gotland
« Svar #5 skrivet: 01 okt-12 kl 08:35 »
Dom här mjölkfåren ger stora kroppar och mycket kött. Men jag har läst i Svenska Lantraser av Hallander att han tror att de går att använda Ryafåret till mjölkfår. Man kanske inte får lika mycket men varför skulle det inte gå? Det är ju bara att pröva! Eller så prövar du med ett oförädlat får som Dala päls eller gute eller eller Åsen. Då kan du ju vara med i Genbanken också! Eller skaffa Fjällnäsfår! Dom behöver verkligen fler bevarare!
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #6 skrivet: 01 okt-12 kl 08:46 »
I Bredsjö finns mjölkfår. De har haft fårostproduktion i många år och är bl a kända för sin Bredsjö Blå. http://www.bredsjobla.se/
Åsenfår, hundar och katter

wahlgrens

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 02 okt-12 kl 15:25 »
Jag är lite inne på pälsfår, de är ju en lantras som verkar ha det mesta. Rya har jag blivit varnad för av en kompis då de inte hade några vidare erfarenheter av den rasen. Men inget är bestämt ännu. Tack för de andra tipsen, jag får läsa på lite om dem.

nittonhundranittiosex

• Gotland
« Svar #8 skrivet: 02 okt-12 kl 15:35 »
Päls är nog ett väldigt bra alternativ eftersom att det finns många, ger många gangslamm, skinn som man kan sälja och få hyffsad förtjänst, relativt mycket kött, fina djur i övrigt och väldigt härdiga!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #9 skrivet: 03 okt-12 kl 21:56 »
Fårmjölk har ungefär dubbelt så hög torrsubstanshalt som get- och komjölk.  Eftersom fårmjölken är så näringsrik, frestar det på en tacka att producera mycket.  Därför anses mjölkfår inte vara någon lämplig nybörjarras.  Man bör ha lite kunskaper och vana vid både får och mjölkproducenter innan man kombinerar dessa två!'

Rent allmänt tycker jag om när folk tar sig an någon utrotningshotad ras.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

wahlgrens

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 04 okt-12 kl 18:51 »
Nu när jag kollat runt lite mer lutar det åt finullsfår. De är ju inte mjölkfår på det viset, däremot har de bra med mjölk om jag skulle få tillfälle att ta vara på lite för husbehov. Skulle vara kul att testa någon gång. Jag tänker förstås inte sno någon mjölk från lammen, bara ta rätt på det som eventuellt skulle finnas utöver deras behov. Tack för era råd!

Dela detta:

* Inloggade just nu

1592 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser