Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ved som blir värme och el  (läst 17193 gånger)

sydtobak

• Skogstorpare
SV: Ved som blir värme och el
« Svar #20 skrivet: 05 jan-13 kl 19:25 »
Kul! Kan du se hur många TEGs som sitter i den? Vet du vad du får för effekt i praktiken.

Jag kan ju ha räknat fel, men jag får det till ca 10 års konstant drift för att den ska ge kWh-pris på 1:-/kWh, vid 15W, vilket är otroligt bra.

Några sådana skulle ju kunna vara ett praktiskt komplement till solceller för off-gridare med vedvärme, om jag har räknat rätt. Visserligen eldar man inte konstant, men man eldar ju mycket den tid på året solcellerna ger dåligt. 

Sporadisk eldning halva året kan ju om man ändå är ansluten till elnätet ge en teoretisk återbetalningstid på över 40år, men om man jämför en fast avgift på 300:- per månad för nätet så betalar ju redan den inbesparingen en sådan kaminfläkt, en 100watts-solcellspanel och ca 0,5 kWh batteribanks-kapacitet om året.
Enligt beskrivningen skall det vara fyra TEGs.
Vilken effekt den verkligen ger har jag ännu ingen aning om då jag inte har kopplat in den för att ladda mitt batteripack ännu. Men den klarar iaf att ladda min mobiltelefon  ;)
Sen när det kommer till ekonomi och återbetalningstid så är det inte det som är det primära för mig utan det är att kunna öka mitt oberoende. Det innebär att jag nu kan producera el genom sol, vind och vedeldning. Och en annan effekt av "manicken" är fläkten som gör att värmen från vedspisen cirkuleras i stugan på ett helt annat sätt. Märkbart medsamma. Och om man tittar på vad den kostar, ca: 1300:-, så finns det ju folk som lägger de pengarna på läsk och godis på en månad. Det gör inte jag så jag måste ju använda pengarna till något annat  ;D
Min bästa ägodel är min vedspis!

Comarum

• Skogseremit
    • Dalarna
« Svar #21 skrivet: 08 jan-13 kl 00:36 »
Kanske är den kaminfläkt med generator som sydtobak skaffat det perfekta komplementet till solceller?! Pga korta dagar med en sol som knappt når ovan trädtopparna och dessuto många mulna dagar så har det nu varit en tid med elransonering i stugan. Mörkt och skönt och inte en massa telefonprat och sittande vid datorn!

Har du provat den något mer? Erfarenheter?

Står att den tål upp till 500 grader. Innebär det att den utan problem kan stå på vedspisen? Har inte tänkt på vilken temperatur vedspisen får när den är riktigt varm.

Går det att stänga av själva fläkten om man inte vill ha den igång?

Borde väl gå att koppla den till batteribanken via regulatorn som sitter mellan solcellerna och batterierna? Kan man ha både solcellerna och den här generatorn inkopplade samtidigt?

Träd, stjärnor och stenar.

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #22 skrivet: 08 jan-13 kl 09:20 »
Det var lite så jag tänkte också, att den skulle komplettera solcellerna och vindsnurran. Att ha den på vedspisen har inte varit något problem. Har haft den stående där sedan jag fick hem den. Men det går inte att reglera fläkten, den startar automatiskt när den börjar ge tillräckligt med el. Men det är inget problem. Det var ju en av effekterna jag ville uppnå. Dock har jag ännu inte kopplat in den för att ladda batterierna. Måste först klura ut på vilket sätt det blir lämpligast, via befintlig regulator eller via en separat. Men att koppla in den parallellt med det andra kan inte vara något problem.
Min bästa ägodel är min vedspis!

fishyerik

• Uppland
« Svar #23 skrivet: 08 jan-13 kl 09:57 »
Fläkten bör man säkerligen inte stänga av eller koppla bort eftersom den säkert är nödvändig för att inte hela apparaten ska bli varm, elgenereringen bygger ju på att man har en temperaturskillnad över TEGsen. Även livslängden på apparaten är säkert beroende av att fläkten går och får blåsa relativt obehindrat. Kan den generera 15W el passerar sannolikt 300W värme eller mer genom TEGsen.

Men fläkten är väl bara ett plus så länge man vill ha värme i stugan? Ja förutom att den "äter" några av watten som genereras. 
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Comarum

• Skogseremit
    • Dalarna
« Svar #24 skrivet: 01 feb-13 kl 23:24 »
Här finns en till lite liknande pryl - en kastrull med eluttag i änden på handtaget.

http://egenel.etc.se/nyhet/ladda-mobilen-med-eld

Vargerik

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 02 feb-13 kl 02:02 »
Kunde man inte sätta en propeller i skorstenen?  :)

Det kan man, det är den enklaste formen av en gasturbin! Gasturbin = jetmotor (för att klargöra)

Comarum

• Skogseremit
    • Dalarna
« Svar #26 skrivet: 27 jan-14 kl 17:47 »
Har beställt en sådan här nu http://www.coborimport.com/kaminflakt-med-15w-generator.html Skall bli kul att se hur den funkar på vedspisen. Annars så får man väl lägga den till samlingen för mindre lyckade projekt  ;)

Hur har det gått med den här kaminfläkten?

Nu i vintermörkret ger min 100 W solpanel inte speciellt mycket, så får ransonera elförbrukningen. Kan förstås skaffa ytterligare solpaneler, men tror det behövs rätt mycket watt sådana för att kompensera för den lågt stående solen mulna vinterdagar. Har kikat lite på bensindrivet elverk, men det är ju ingen speciellt rolig lösning. Så nu funderar jag på en sådan här kaminfläkt igen. Den kostar nu 1290 kr.

Är trots allt också intresserad av erfarenheter av bensindrivet elverk för att ladda 12 V-batterier! Effektbehov? 2/4-takt?

Med vänlig hälsning C

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #27 skrivet: 27 jan-14 kl 18:32 »
Definitivt 4-takt! Skall du bara ha den till att ladda batterier så räcker den minsta. Jag har en riktigt liten som ger 150 watt 12 volt och 600w 220v. Med en 30A-laddare inkopplad så laddar den ett stort batteri rätt fort.

hans

• Dalsland
« Svar #28 skrivet: 27 jan-14 kl 20:00 »
Jag har två stycken honda 2,0i digitala verk med variabel hastighet beroende på effektuttag Dom går att sammankoppla för dubbel effekt 4000watt en kortare stund annars 1600watt var, ca4dl i timmen per maskin på lite mer än tomgång (batteriladdning) annars finns 900watt 3dl i timmen dom krånglar aldrig går tyst och kostar en förmögenhet.Men jäklar vad spännande med värmegeneratorerna att elda i vedspisen och producera el på vintern när solcellerna inte är så pålitliga,ser verkligen fram mot denna utvecklingen..... 

Otto_von_Grisahue

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 27 jan-14 kl 20:36 »
Ved som blir värme och el. Går det inte att köra ett elverk på gengas? Borde vara perfekt att driva ett 3.3 kW aggregat jag har vid strömavbrott. Ett mindre verk till belysning och laddning borde kunna göras enkelt och hålla länge på en vedladdning.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #30 skrivet: 27 jan-14 kl 20:46 »
Eller så kör du med en billig 2kw fyrtaktare i ram för 1500-3000kr beroende på var du handlar. Jag har en som varit med om många uppdrag, startar på första rycket och levererar i alla fall 1800w kontinuerligt utan att knota. De heter lite olika, men är en hondakopia. Norgesverket heter min. Då kan du hänga på laddare i klasar, och ladda 150 ampere i dina batterier ;D Laddarna blir dyrare än elverket.

Det går också att köra hemmabygge. En gräsklippare som man sätter 2 remskivor på istället för kniven, sedan motstående varandra två stycken bilgeneratorer. Antingen från skroten eller biltema. 150-200 ampere får du då och slipper 220volt och laddare.

Är du ännu mer sugen på egen billig el så kopplar du en ångmaskin till en bilgenerator och lägger kokaren på vedspisen. Lite slarvigt räknat borde du kunna få ut i alla fall 50 ampere på huvudplattan. Ock då blir det verkligen hemproducerat ;D

Otto_von_Grisahue

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 27 jan-14 kl 21:04 »

torbjorn

• Medelpad
« Svar #32 skrivet: 27 jan-14 kl 21:34 »
Ved som blir värme och el. Går det inte att köra ett elverk på gengas? Borde vara perfekt att driva ett 3.3 kW aggregat jag har vid strömavbrott. Ett mindre verk till belysning och laddning borde kunna göras enkelt och hålla länge på en vedladdning.

Jodå, det går att göra, om bara motorn är någotsånär lämplig för gengasdrift. Bäst är att utgå från en fyrtakts bensinmotor med toppventiler. Dieslar är svårare att konvertera eftersom de måste förses med tändsystem (det finns ett alternativ som kallas dieselgasdrift men det är av många skäl inte att rekommendera. Tvåtaktsmotorer är besvärliga att köra på gengas och fyrtaktare med sidventiler (t ex gräsklipparmotorer) är inte så lyckade pga låg kompression och knöligt utformat förbränningsrum. Tänk dock på att ett enkelt gengasaggregat fungerar bäst vid full belastning. Det är ingen mening att försöka spara på bränsle genom att inte ta ut så mycket ström från elverket, förmodligen kommer vedförbrukningen per timme vid tomgång att vara mer än hälften av fullgasförbrukningen och dessutom ökar risken för problem med tjära i gasen vid låg belastning. Man bör också se till att verket får vara igång åtminstone några timmar i sträck varje gång det har startats, så att motorn får tillfälle att bli genomvarm.

Che Guevara

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 27 jan-14 kl 21:41 »
Ett intressant klipp. Här med ett 8 hk elverk.
http://m.youtube.com/watch?v=a6e3CprVTi8&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3Da6e3CprVTi8

Tycker det är i klenaste laget om man behöver stark ström.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #34 skrivet: 27 jan-14 kl 22:17 »
En hobbyångmaskin, vanliga i England i modellbyggarkretsar, kostar kring 1500 kr och borde ge 50-100w på 2-3 bar ånga. Går alltså att mata från en tryck-kokare på vedspisen. Inte en massa meck utomhus, utan bara låta den tuffa lite i köket, så laddar dator, lyse och mobiltelefon. Men man måste sjunga Pierre Isacssons gamla låt och dricka vin ;D 
Då går jag ner i min källare

krikav

• Hälsingland
« Svar #35 skrivet: 28 jan-14 kl 10:43 »
En hobbyångmaskin, vanliga i England i modellbyggarkretsar, kostar kring 1500 kr och borde ge 50-100w på 2-3 bar ånga. Går alltså att mata från en tryck-kokare på vedspisen. Inte en massa meck utomhus, utan bara låta den tuffa lite i köket, så laddar dator, lyse och mobiltelefon. Men man måste sjunga Pierre Isacssons gamla låt och dricka vin ;D  Då går jag ner i min källare

Länk till en sådan hobbyångmaskin!!

Comarum

• Skogseremit
    • Dalarna
« Svar #37 skrivet: 29 jan-14 kl 15:37 »
Hur gör man när man laddar batterier med ett elverk? Har sett att en del elverk har 12 V-uttag. Kopplar man från detta direkt till batteriet? Via regulatorn som man har mellan batteriet och solpanelen?

Går väl också att använda elverkets 230 V-uttag och en vanlig laddare för bilbatterier. Har en Cotech sådan som jag tror är märkt för att användas till batterier upp till 120 Ah. Hur kan en sådan tänkas fungera tillsammans med större batterier. Jag har två parallellkopplade 250 Ah AGM-batterier.

Tack för intressant information om bl a det här med ångmaskin och gengas! Allra enklast förefaller dock den här kaminfläkten med eluttag vara. Frågan är väl hur pass effektiv den är. Klarar den att hålla jämna steg med lite lampor, dator mm? Hur kopplar man in en sådan - via solcellsregulatorn?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #38 skrivet: 29 jan-14 kl 16:11 »
Tror inte 12v-uttaget är spänningstabiliserat, så det bör du nog inte använda för att slutladda dina batterier. Jag har använt det ihop med laddare, för att sedan koppla ur det när batteriet börjar bli klart.

Jag har laddat större batterier än vad som anges på laddare, och det har gått bra, men jag vet inte om man skall rekommendera det.

Kaminfläkten håller inte jämna steg med datorn.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #39 skrivet: 29 jan-14 kl 19:31 »
På de här små kinatillverkade 600-700 W -elverken med tvåtaktsmotor är 12 V-uttaget mycket riktigt ostabiliserat och ger också helt oglättad spänning. Det bör bara användas för batteriladdning och inte för att försöka driva någon 12 V-utrustning med.  Ska man ladda ett bilbatteri från det uttaget bör man kolla spänningen då och då med en digitalmultimeter och stänga av laddningen då spänningen har legat över 14 V i några timmar. Stiger spänningen över 15 V kan man stänga av laddningen även om det inte är så länge sedan den passerade 14 V.
Likriktarbryggan för det där uttaget är i klenaste laget och dioderna kan gå sönder t ex vid kortslutning eller om man kopplar bort ett batteri medan elverket är igång. Förmodligen kan de också gå sönder pga överström om man t ex försöker ladda ett batteri med en kortsluten cell. Egentligen borde det ha suttit en säkring på växelströmssidan av likriktaren för att skydda generatorn om en diod går sönder, men det gör det inte.

Dela detta:

* Inloggade just nu

818 gäster, 2 användare
torbjorn, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser