Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ved som blir värme och el  (läst 17198 gånger)

Comarum

• Skogseremit
    • Dalarna
Ved som blir värme och el
« skrivet: 27 sep-12 kl 23:31 »
Hittade denna manick på nätet. Ett vedeldat kök som dessutom har ett usb-uttag på sidan! Finns i en campingmodell som går att köpa, och i en större modell som de testar i fattiga delar av världen. Elen produceras med något de kallar Thermoelectric Generator. Verkar intressant! Borde ju gå att koppla sådan teknik till min gamla vedspis eller kaminen!

www.biolitestove.com

Träd, stjärnor och stenar.

torbjorn

• Medelpad
SV: Ved som blir värme och el
« Svar #1 skrivet: 28 sep-12 kl 08:15 »
Jodå, termoelement eller som de också kallas peltierelement för (mycket) småskalig elproduktion har funnits i många år. Det är ju i princip samma anordning som numera sitter i såna här billiga 12 V-drivna kylboxar.
Den mest kända tillämpningen är väl den ryska termoelementgenerator som producerades på 60-talet och som man trädde över lampglaset på en fotogenlampa, tänkt för att man skulle kunna få ström till en liten transistorradio på avlägsna platser där det inte alltid gick att få tag i batterier.

Znibban

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 28 sep-12 kl 09:06 »
 ;D :D :P :o ;D ;D :D
Sanslöst häftigt! Underbart......
Först när jag läste det tycktte jag det lät som ett aprilskämt.
Man får hopp om livet och världen.
 ;)

Röst i CyberSpace

• Rösta på Sanningen ......... åt helvete med resten
    • Blekinge
« Svar #3 skrivet: 29 sep-12 kl 18:48 »

Marsbilen Curiosity har också termoelement, men där är det inte fotogen som producerar värmen utan plutoniumdioxid.
Ur 2000 watt av värme som plutoniumdioxiden avger så får man ut drygt 100 watt i elproduktion, 5-6% verkningsgrad alltså.

Nu kan plutoniumdioxid vara lite svårt att få tag på för gemene man, men annars är det ett strålande bränsle för uppvärmning, och länge räcker det, kunde ha varit en aningen billigare bara förstås.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #4 skrivet: 29 sep-12 kl 22:24 »
Nu kan plutoniumdioxid vara lite svårt att få tag på för gemene man, men annars är det ett strålande bränsle för uppvärmning, och länge räcker det, kunde ha varit en aningen billigare bara förstås.

Man kan notera att termoelementgeneratorer värmda av radioaktiva material också användes av ryssarna förr i tiden, t ex som strömförsörjning till fyrar och lysbojar på otillgängliga ställen som måste kunna fungera tiotals år utan tillsyn. De ställde till med stora problem och strålskador under oredan på 90-talet då allt som såg ut att kunna ha skrotvärde stals och spreds åt alla upptänkliga håll.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #5 skrivet: 29 sep-12 kl 22:28 »
Nog känns vanlig ved trevligare på något sätt...  Är den driftsäker, den där USB-laddaren?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

statustrött

« Svar #6 skrivet: 30 sep-12 kl 10:43 »
 Här är en liten termoelektrisk generator.   http://www.coborimport.com/kaminflakt-med-15w-generator.html

Har inte provat den själv men skulle vara skoj att ha.

statustrött

« Svar #7 skrivet: 30 sep-12 kl 10:46 »
 Eller en mycket större lösning för elproduktion http://gekgasifier.com/

fishyerik

• Uppland
Sv: SV: Ved som blir värme och el
« Svar #8 skrivet: 13 okt-12 kl 08:43 »
Nog känns vanlig ved trevligare på något sätt...  Är den driftsäker, den där USB-laddaren?

Tekniken i sig tillåter hög driftsäkerhet, men den apparaten maxar 2 watt, så det är i princip en laddare per smart-telefon som ska hållas laddad om man använder telefonen på campingtur med halvdan mottagning och GPS lite då och då. Ja det är klart, är man sparsam med att använda telefonen och eldar hela tiden kan man kanske klara 2 telefoner.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

take

• Östergötland
    • De Klomp
SV: Sv: SV: Ved som blir värme och el
« Svar #9 skrivet: 02 nov-12 kl 12:32 »
Tekniken i sig tillåter hög driftsäkerhet, men den apparaten maxar 2 watt, så det är i princip en laddare per smart-telefon som ska hållas laddad om man använder telefonen på campingtur med halvdan mottagning och GPS lite då och då. Ja det är klart, är man sparsam med att använda telefonen och eldar hela tiden kan man kanske klara 2 telefoner.

2Watt? Det kommer att ta hela natten att ladda min telefon, det tar nästan 2 timmar på ett uttag som kan ge 10W.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

fishyerik

• Uppland
SV: Sv: SV: Ved som blir värme och el
« Svar #10 skrivet: 02 nov-12 kl 13:07 »
2Watt? Det kommer att ta hela natten att ladda min telefon, det tar nästan 2 timmar på ett uttag som kan ge 10W.

Korrekt uppfattat, om din telefon skulle vara helt avstängd skulle du antagligen klara att ladda batteriet på 8 timmars eldning som tillåter max laddning, men om du använder den normalt drar den ju ström under laddningen också, och du skulle snitta i storleksordningen 20 timmars max-effekt-laddning per dygn om du behöver ladda den varje natt normalt sett.   

Det är möjligt att köpa fem sådana camping-laddare och parallell-koppla dom och få 10watt, förutom att det kostar som en riktigt bra telefon och blir väldigt tungt att släpa på måste du ju fortfarande elda två timmar för att ladda en smart-telefon.   

Det finns solcellsladdare för mobilt bruk med dubbla effekten som kostar hälften, och väger betydligt mindre. De kräver visserligen solljus, men de kan ladda oavsett om man går eller har "slagit läger", och det är väl inte så himla roligt att campa om det är mörkt dygnet runt.

Kött är delar av djur!

Rödskägg

• Småland
« Svar #11 skrivet: 02 nov-12 kl 13:50 »
Nej men jag skulle inte uppskatta att campa med någon som körde GPS eller Facebook i mobilen hela tiden heller. Skulle faktiskt mycket hellre ha mobilen avslagen och campa i totalt jävla mörker.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

fishyerik

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 02 nov-12 kl 14:48 »
Nej men jag skulle inte uppskatta att campa med någon som körde GPS eller Facebook i mobilen hela tiden heller. Skulle faktiskt mycket hellre ha mobilen avslagen och campa i totalt jävla mörker.

Ja vi är ju alla olika, men det verkar som campingladdaren inte något för någon av oss...
Kött är delar av djur!

torbjorn

• Medelpad
« Svar #13 skrivet: 02 nov-12 kl 21:14 »
Man får välja mobil efter hur mycket elenergi man har tillgänglig för laddning. För en vanlig "icke-smartphone" från sådär 2005 skulle den där laddaren säkert räcka mer än väl.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #14 skrivet: 02 nov-12 kl 23:36 »
kompisen köpte en sådan och han är nöjd med den.
dels så funkar den kanon vid matlagning och laddar telefonen eller vad han behöver.
nu har han ingen jättesmart telefon
jag har oxå funderat , men då jag oftast har med terrängbilen i fält och har med min ghillie så täcker jag mina behov.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #15 skrivet: 27 dec-12 kl 17:17 »
Har beställt en sådan här nu http://www.coborimport.com/kaminflakt-med-15w-generator.html Skall bli kul att se hur den funkar på vedspisen. Annars så får man väl lägga den till samlingen för mindre lyckade projekt  ;)
Min bästa ägodel är min vedspis!

Existens!

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 27 dec-12 kl 17:42 »
Kunde man inte sätta en propeller i skorstenen?  :)

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #17 skrivet: 04 jan-13 kl 15:59 »
Har beställt en sådan här nu http://www.coborimport.com/kaminflakt-med-15w-generator.html Skall bli kul att se hur den funkar på vedspisen. Annars så får man väl lägga den till samlingen för mindre lyckade projekt  ;)

Nu har den kommit och är provkörd. Verkar fungera oförskämt bra på vedspisen.
Min bästa ägodel är min vedspis!

fishyerik

• Uppland
« Svar #18 skrivet: 05 jan-13 kl 12:28 »
Kunde man inte sätta en propeller i skorstenen?  :)

Väldigt lite energi att hämta, i en extremt aggressiv miljö. Bättre miljö för "en propeller" på insugssidan, men fortfarande väldigt lite energi att hämta. 
Kött är delar av djur!

fishyerik

• Uppland
« Svar #19 skrivet: 05 jan-13 kl 13:02 »
Nu har den kommit och är provkörd. Verkar fungera oförskämt bra på vedspisen.

Kul! Kan du se hur många TEGs som sitter i den? Vet du vad du får för effekt i praktiken.

Jag kan ju ha räknat fel, men jag får det till ca 10 års konstant drift för att den ska ge kWh-pris på 1:-/kWh, vid 15W, vilket är otroligt bra.

Några sådana skulle ju kunna vara ett praktiskt komplement till solceller för off-gridare med vedvärme, om jag har räknat rätt. Visserligen eldar man inte konstant, men man eldar ju mycket den tid på året solcellerna ger dåligt. 

Sporadisk eldning halva året kan ju om man ändå är ansluten till elnätet ge en teoretisk återbetalningstid på över 40år, men om man jämför en fast avgift på 300:- per månad för nätet så betalar ju redan den inbesparingen en sådan kaminfläkt, en 100watts-solcellspanel och ca 0,5 kWh batteribanks-kapacitet om året. 
Kött är delar av djur!

Dela detta:

* Inloggade just nu

823 gäster, 1 användare
torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser