Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många kg hö/hektar blir det?  (läst 19866 gånger)

louise

• Gäst
Hur många kg hö/hektar blir det?
« skrivet: 29 dec-06 kl 13:28 »
Har ingen aning om hur mycket hö min gård kan producera. Har någon ungefärliga mått? Min och max beroende på kvalitet? Genomsnitt?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Hur många kg hö/hektar blir det?
« Svar #1 skrivet: 29 dec-06 kl 16:52 »
En omöjlig fråga att svar på som den är ställd nu.....

Hur många ha har din gård som du ska ha hö på ?
Tänker du gödsla med något i såna fall vad ?
Är den gödslad tidigare ?

Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Ulric Eriksson

• Gäst

Sano

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 30 dec-06 kl 21:29 »
På mina bohuslänska mojordar tar jag en skörd på 3-5 ton hö/ha. Jag har då fyraåriga vallar och får den högsta skörden år två. Sedan minskar skörden allteftersom. Jag betar återväxten, men hade istället kunnat ta ytterligare en skörd på 1-2 ton/ha. Mina vallar är timotej/vitklöver/ängssvingel-baserade med lite andra baljväxter och örter i. Efter vallbrott odlar jag rågvete och havre i två år och gödslar havren med gödseln efter 24 tackor.

Hoppas detta kan vara något till ledning för dig!
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 30 dec-06 kl 23:56 »
På mina bohuslänska mojordar tar jag en skörd på 3-5 ton hö/ha. Jag har då fyraåriga vallar och får den högsta skörden år två. Sedan minskar skörden allteftersom. Jag betar återväxten, men hade istället kunnat ta ytterligare en skörd på 1-2 ton/ha. Mina vallar är timotej/vitklöver/ängssvingel-baserade med lite andra baljväxter och örter i. Efter vallbrott odlar jag rågvete och havre i två år och gödslar havren med gödseln efter 24 tackor.

Hoppas detta kan vara något till ledning för dig!

Det verkar vara bra vallar du har !

Gödslar du inte med konstgödsel eller annat år 2-4 ??  Att få mer än 2-3 ton hö per ha utan extra gödsel eller svämgödsel på gamla vallar brukar vara svårt.

Men om man räknar på 2.5 ton per ha blir man kanske inte besviken.

Återväxten kan man ju gärna beta för då återgödslar ju djuren direkt ! Tar man däremot en andraskörd (ensilage) då utarmas ju marken ännu mer och då ökar ju gödslingsbehovet om nästa års skörd ska bli godtagbar.

Till Lollo: Kvaliten på höet står i direkt proportion till hur mycket gödsel du tillfört. Lite gödsel = lågt nåringsinnehåll, Rätt gödslat = bra innehåll. Sen beror kvaliten på när du skördat det, hur torrt det är vid lagringstillfället och hur det lagras !

Inte alldeles enkelt detta med vallskörd inte.....

Storbonden  :)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Mårten

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 06 mar-07 kl 19:32 »
Om man räknar med att få 2.5 ton per hektar, hur många skördar har du räknat då?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #6 skrivet: 07 mar-07 kl 12:59 »
Om man räknar med att få 2.5 ton per hektar, hur många skördar har du räknat då?

Min gissning är att han räknat på en skörd då.  :P
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Mårten

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 07 mar-07 kl 15:47 »
Min gissning är att han räknat på en skörd då.  :P

Jo det var vad jag trodde med, men det tål nog att förtydligas, det sitter nog många där ute och räknar på hur stor gård de ska behöva för att drömmen ska gå att realisera..

Kan man inte med lite tur få ut upp till 3 skördar per år på en bra vall?

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 07 mar-07 kl 16:44 »
Jo det var vad jag trodde med, men det tål nog att förtydligas, det sitter nog många där ute och räknar på hur stor gård de ska behöva för att drömmen ska gå att realisera..

Kan man inte med lite tur få ut upp till 3 skördar per år på en bra vall?

Jodå  :)

Om man gödslar med konstgödsel, bor i södra delen av Sverige och har mycket välskötta (omlagda) vallar kan man räkna med 3 skördar.
Annars får man vara glad om man får 2.

Vill man ta hö så blir det ännu svårare att få två riktiga skördar.

Storbonden :)
« Senast ändrad: 07 mar-07 kl 16:45 av Storbonden »
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Drevern

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 09 apr-07 kl 23:52 »
Jag håller till i Södra sverige och funderar på att köpa en gård där det hela tiden drivits jordbruk på vallarna. Jag kommer att ha 10 ha vall och vill inte odla spannmål. Jag skall gödsla med konstgödsel. Jorden är lerjord av bra kvalite. Vad kan jag räkna med att få ut på dessa då? Om jag inte vill odla spannmål, hur gör jag då för att vallen inte skall utarmas?

Charlotte

• -
« Svar #10 skrivet: 10 apr-07 kl 07:52 »
 För att inte vallarna ska utarmas så plöjer vi upp våra ca 4 års mellanrum och vårsår grönfoder (korn, havre,ärter här i norr, kanske används andra sorter och annan såtid, söderut?) samtidigt som vi sår vallfrö. Första sensommaren/hösten skördas grönfodret och blir ensilage, följande åren vallensilage eller hö. I år ska vi prova med Rajgräs som första skörd på vallarna, ska bli intressant...
                                        Mvh
                                      Charlotte
« Senast ändrad: 10 apr-07 kl 07:54 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Dela detta:

* Inloggade just nu

1569 gäster, 2 användare
Nataks, emilar03

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser