Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Möss!  (läst 4318 gånger)

09

• -
Möss!
« skrivet: 26 sep-12 kl 09:03 »
Har ni problem med möss hos hönsen?
Vad gör ni åt det?
Fällor? Gift?

Jag har fått möss där jag förvarar hönsfodret. När jag skulle ge hönsen mat sprang det ut 3 möss därifrån. Satte dit en fälla för 5 minuter sedan och nu låg det redan en död där. Så jag hoppas att jag ska lyckas få bort alla.
Vi ska försöka täta foderförrådet också så det inte finns några springor där de kan ta sig in.

Skulle vilja lägga ut gift egentligen så man slipper ladda om fällor hela tiden, men har två katter som äter mycket möss så tror inte jag vågar det.

Blir man av med mössen, eller är det något man får vänja sig vid när man har höns?

Vägs ände

• Tomtar finns
    • Uppland
SV: Möss!
« Svar #1 skrivet: 26 sep-12 kl 09:59 »
tror du får vara glad så länge det bara är möss.. har hört att höns och grísar drar till sig storråttor :-\ har inget förslag till
hur du ska bli av med mösses, förutom att skaffa fler ivriga råttfångare. gift skulle jag inte våga mig på för kattornas skull..
Anatidaephobia-the fictional fear that somewhere, somehow, a duck is watching you

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 26 sep-12 kl 10:15 »
Vi har lite möss. Inte inne hos hönsen än, men de kommer nog när det blir kallare. De var där inne i vintras, men bara ett par stycken. Skall sätta fällor i gången utanför hönsen (hehe, låter som jag har värsta anläggningen, men gången är typ 70 x 150 cm :-[) och i garaget där vi förvarar foderbackarna. Var noga med att förvara fodret i kärl de inte kan ta sig in i. Låt det alltså inte stå i säckarna du köper det i utan häll över det i "täta" foderbackar/tunnor.
« Senast ändrad: 26 sep-12 kl 17:06 av Paradisgården »
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Znibban

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 26 sep-12 kl 10:26 »
Blir det stora problem så kan du kontakta Anticimex - du har kanske redan en försäkring till huset/gården, det har vi.Har du inte det så rekommenderar jag att du tecknar en. De hjälper en med getingbon som sitter farligt nära där man vistas m.m.
Varje år får vi ringa dem så de kan komma och ladda alla mus/råttfällor. De kan inte katterna komma in i.
Varje år när fälten tröskas så kommer mössen/råttorna in i stallarna. Har man det ena så har man inte det andra, så möss är ju trots allt att föredra.
Du kan ju skaffa jaktintresserade katter också - vår egen jagar bara insekter och fåglar  :-\

Det sägs att illerbajs ska vara avskräckande, så känner du någon som iller till husdjur?
Möss och råttor äter ju det mest underliga, gnager gärna på elkontakter, tar alla halmbalarnas sisalgarn m.m. så de kan orsaka mycket skada och fara.

09

• -
« Svar #4 skrivet: 26 sep-12 kl 10:53 »
Jag ringde Nomor, som ingår i vår försäkring, men de vill bara sätta ut gift eller fällor. Och fällor kan jag ju sköta själv. :)

Katterna jagar så mycket de bara hinner med. :)
Vågar inte skaffa fler katter för vi hade tre stycken innan men var tvungen att omplacera en då de inte kom överrens. Har försökt en gång till efter det men min honkatt vägrar acceptera andra katter, tyvärr. :( Annars hade jag gärna haft 10 katter. :)

Jag har ju varit lite slarvig med att förvara fodret tätt, det är kanske därför de har kommit nu. Men jag har hällt över allt i en tät fodertunna nu.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 26 sep-12 kl 17:08 »
Vad bra, lycka till. Nu kan de ju i alla fall inte så lätt gnaga hål och duka upp långbord :D
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
« Svar #6 skrivet: 26 sep-12 kl 17:59 »
Blir det stora problem så kan du kontakta Anticimex - du har kanske redan en försäkring till huset/gården, det har vi.Har du inte det så rekommenderar jag att du tecknar en. De hjälper en med getingbon som sitter farligt nära där man vistas m.m.
Varje år får vi ringa dem så de kan komma och ladda alla mus/råttfällor. De kan inte katterna komma in i.
Varje år när fälten tröskas så kommer mössen/råttorna in i stallarna. Har man det ena så har man inte det andra, så möss är ju trots allt att föredra.
Du kan ju skaffa jaktintresserade katter också - vår egen jagar bara insekter och fåglar  :-\

Det sägs att illerbajs ska vara avskräckande, så känner du någon som iller till husdjur?
Möss och råttor äter ju det mest underliga, gnager gärna på elkontakter, tar alla halmbalarnas sisalgarn m.m. så de kan orsaka mycket skada och fara.

Jag har både möss och råtter
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

09

• -
« Svar #7 skrivet: 26 sep-12 kl 19:29 »
Har fångat 6 stycken än så länge idag.  :o
Imorgon kommer snubben från Nomor och ska se om de kan göra något mer.
Enligt dem ska det vara helt ofarligt för katter att äta möss som har ätit gift, och man sätter ju giftet så att katterna inte kommer åt det.
Men enligt giftinformationscentralen så finns det risk för katternas hälsa om de äter många möss som har ätit gift.
Så jag tror inte att jag vågar låta dem sätta ut gift.

Men har någon testat de här elektriska grejerna som sänder ut ljud som ska skrämma möss? Funkar de? Hur lång räckvidd har de?

knatt

• Finland
« Svar #8 skrivet: 26 sep-12 kl 19:35 »
jag är livrädd för att få in råttor..
i svärmors stall/hönshus finns de, hon brukar sätta en rejält djup balja, minst ett 10 liters ämbar. fylla med vatten och strö havre utanpå.. råttorna drunknar... hemsk död :( men det funkar bra

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #9 skrivet: 26 sep-12 kl 19:54 »
Jag hade tidigare problem med möss och råttor i hönshuset med sedan flyttade en iller in under huset. Har inte haft några problem med möss eller råttor sedan dess.

Idag rev jag hönshuset och ska bygga ett nytt som är möss-, rått- och iller-säkert  >:D

Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Daniel1983

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 26 sep-12 kl 20:07 »
Enligt min erfarenhet så är det lättare att få in möss till hönshuset om det är byggt av trä. Då finns det ofta mer skrymslen och vrår dom kan gömma sig i. Ett murat hönshus blir svårare för dom.

Kretsloppan

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 26 sep-12 kl 20:43 »
Jag skulle aldrig sätta ut råttgift. Tror inte på att andra djur inte kommer till skada. Vi använder dynlåda att ha foder i, efter tips från hönskunnig. Der är en sån av plast. Alltså tänkt för förvaring av dynor till utemöbler. Det har fungerat utmärkt hittills - ett år, trots musbajs runtomkring. Vi har rävar här och är glad för det, också en lappuggla och ormvråkar. Ska sätta upp uggleholkar och sittpinnar ute på ängarna (lite ur synhåll från hönsen somgår fritt på gården )för rovfåglar så dom får hjälp att ta möss o sork och föhoppningsvis blir de så mätta och glada att de struntar i hönsen :D!

Getingar gör också nytta; tar massor av insekter inkl potentiella skadeinsekter till sina larver. Idag tittade jag och sonen på en bålgeting och en amiralfjäril som mumsade på samma päron! Det gick att höra en dryg meter ifrån hur getingen knaprade mot det snart urgröpta skalet - insektsvärldens egen toppredator - mycket imponerad av dem. Men har också stor respekt för getingar, är inte så rädd för egen del utan för att barnen ska bli stungna i munnen, t ex.

Jogar

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 30 sep-12 kl 21:36 »
Men har någon testat de här elektriska grejerna som sänder ut ljud som ska skrämma möss? Funkar de? Hur lång räckvidd har de?
De där elektroniska ger jag inte mycket för. Satte sådana inomhus när jag flyttade till övergivet torp... Mössen sprang bredvid. Möjligen stannade de upp och lade huvudet på sned innan de kilade vidare förbi :-\

Dajen

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 30 sep-12 kl 21:59 »
Jag har ett gammalt hönshus fullt av skrymslen och springor - och möss. Att det funnits en och annan har jag fattat sen länge, men under sensommaren har det börjat krylla av dem och de har varit för små för att fastna i giljotinfällorna jag använder och som annars är väldigt effektiva. För några dagar sedan ledsnade jag och köpte en vippbräda som placeras på en tiolitershink. Man placerar betet längst ut på brädan, musen springer dit, brädan vippar och musen ramlar ner i hinken. Sedan slår brädan tillbaka till utgångsläget, betet sitter kvar och nästa mus springer dit. På EN natt och i EN hink fångade jag...håll i er nu... 51 möss.
Citera
de följande fyra dagarna har jag totalt tagit nio stycken, så populationen tycks ha minskat rejält.

Fällan finns på bl ā Jula, kostar typ 39 kr och metoden är laglig om du har tom hink och vittjar den två gånger per dygn samt därefter avlivar musen med ett direkt dödande slag i huvudet.
    Förr hade man vatten, gärna med glykol i för snabbare död, i hinken och jag tror nog att det är bättre för en mus att snabbt sluta sitt liv i ett glykolbad än att stressa omkring i en hink tillsammans med en massa artfränder i upp till tolv timmar innan man får en hammare i skallen...

enetkarin

• Njuter av livet, bakar dinkelbröd.
    • Västergötland
« Svar #14 skrivet: 30 sep-12 kl 22:28 »

Har en elektrisk musskrämmare. Här fungerar den bra :) Enda gången jag får in möss i huset är när det varit strömavbrott ... Har också fyra bra musjägare ...

Det finns olika "storlekar" för olika räckvidd ...

Luff

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 30 sep-12 kl 22:58 »
Jag har ett gammalt hönshus fullt av skrymslen och springor - och möss. Att det funnits en och annan har jag fattat sen länge, men under sensommaren har det börjat krylla av dem och de har varit för små för att fastna i giljotinfällorna jag använder och som annars är väldigt effektiva. För några dagar sedan ledsnade jag och köpte en vippbräda som placeras på en tiolitershink. Man placerar betet längst ut på brädan, musen springer dit, brädan vippar och musen ramlar ner i hinken. Sedan slår brädan tillbaka till utgångsläget, betet sitter kvar och nästa mus springer dit. På EN natt och i EN hink fångade jag...håll i er nu... 51 möss.
Citera
de följande fyra dagarna har jag totalt tagit nio stycken, så populationen tycks ha minskat rejält.

Vad betar du med? jag har tagit ett 15 tal på några dagar med leverpastej men du verkar ha något godare - för där är fruktansvärt mycket möss.
//Luff

Dajen

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 30 sep-12 kl 23:29 »
Jag betar med Gustafskorv - kraftigt rökt hästkorv som min svärfar envisas med att ha med sig till oss varje gång han kommer på besök från Dalarna . Den har en stark röklukt, kanske bidrar till att så många möss hittar dit. Och jag, som vare sig äter korven eller står ut med att ha den i kylen pga lukten, är glad att ha hittat ett användningsområde för den... o:)

Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 2 användare (1 dolda)
Numera

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser