Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  dv kochin, vad kallas denna teckning?  (läst 2438 gånger)

MarieA

• Västergötland
dv kochin, vad kallas denna teckning?
« skrivet: 25 sep-12 kl 14:39 »
Min dv kochin tupp är väl inte färg ren men snygg men vad kallas dom där ränderna?

Smajsan

• -
SV: dv kochin, vad kallas denna teckning?
« Svar #1 skrivet: 25 sep-12 kl 20:20 »
Ja han var verkligen snygg.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Lijing

• Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 25 sep-12 kl 20:24 »
*OJ* vilken läcker kille!  :-*

Den som vore höna hos dig...en annan kan bara hoppas att ngn kyckling behagar anta samma snygga utseende!
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

MarieA

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 27 sep-12 kl 09:09 »
Tack så mycket ska säga det till han ;)

Men ingen som vet vad det kallas när dom har såna ränder?

TouchOfRed

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 27 sep-12 kl 09:46 »
Jag kan inte färgerna så bra på kochin, men skulle gissa på att han inte är färgren...
Utifrån de färger jag kan på brahma så googlade jag färgen tvärrandig, och det finns på dvärgkochin också. Så om hela han hade varit sådär randig så skulle färgen hetat tvärrandig.
Men han är ju skitsnygg som han är!  ;)
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 27 sep-12 kl 15:23 »
http://www.rashons.se/kochin.htm

På denna sida hittar du en tvärrandig tupp, samt en pärlgrå tvärrandig. Jag funderar på om det kan vara en blå tvärrandig gosse du har :-\ Det innebär isåfall att färgen inte är godkänd enligt rasstandard i Sverige.

Huruvida tuppen är färgren eller ej, vet du bara genom att veta hans ursprung. Du måste alltså veta vad hans förfäder har för färg.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

MarieA

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 27 sep-12 kl 15:35 »
Jaha, det är så man vet om dom är färgrena.. trodde att man bara kunde se det på dom liksom    :-[ är inte jättehaj på detta med färger..
Då ska jag kolla upp hans föräldrar, har köpt han av en kompis.. men hon har inga tvärrandiga mer vad jag vet.. hmm kan det ligga latent kanske?
Hur blir det om man korsar honom med en vit eller svart höna?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 27 sep-12 kl 15:46 »
Jo, oftast syns det på en höna/tupp om de inte är färgrena, men det finns färger som döljer andra.... vilket gör att det kan ligga färger latent som poppar upp i nästkommande generation (eller efter det) Då syns det inte ;)

Blått avlar man normalt tillsammans med svart (och spättat) Samma grundprincip gäller ju även på tvärrandigt. Om tuppen varit min och färgren, så hade jag försökt hitta svart tvärrandiga hönor till denne gosse. I brist på dessa, så hade det fått gå med svarta.

Om du i nästa generation säljer avkommor efter denna tupp, så bör du informera köparen om deras ursprung. Har du svarta hönor till tuppen, så kan de mycket väl få till synes svarta avkommor..... med detta tvärrandiga kan som jag tidigare beskrivit poppa upp i kommande generationer.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 27 sep-12 kl 15:48 »
Har glömt att skriva att han är RIKTIGT bra i typen :)

MarieA

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 27 sep-12 kl 15:57 »
Tack Jennyt vad kul att veta.. har själv sett att en det kan vara stor skillnad på utseendet på dv kochin. men det är ju bra att veta att han är bra i typen för mina hönor ser lika ut (såklart lite mindre men lika "bulliga") så det kan bli bra typ iaf.
Har redan kollat upp vart han kommer från och det är från den hemsidan som du länkade till.. dock var det från när hela gruppen gick ihop så det kanske inte är helt rent då..

Jättebra att veta, då ska jag främst prova med min svarta höna..

Jennyt

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 27 sep-12 kl 16:12 »
Häftigt :D Skulle han då kunna vara en pärlgrå tvärrandig som blivit väl mörk??.... skicka ett foto till uppfödaren. Hon/han har garanterat bättre koll på färgen mig ;) Även om hela gruppen gått ihop kan färgen vara ren. Bara de hållit ihop färgskalan. Svart, blått, spättat, pärlgrått, vitt (och tvärrandigt i samma färger)

Som du säkert ser är inte din tupp tvärrandig på bröstet, vilket är önskvärt. Det kan du lätt komplettera med en ordentligt tvärrandig höna. För det är ju klart du ska avla tvärrandigt med detta guldkorn ;) ;D

Grattis till en snyggtupp :-* och lycka till med färgaveln.

FM

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 27 sep-12 kl 19:12 »
Måste säga att han är en riktig snygging :D Hoppas du följer jennyts råd ;) Han ser blå ut i grundfärgen, tycker jag :)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

MarieA

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 28 sep-12 kl 08:11 »
Åh vad spännande!  :o
Ska omedelbart kolla med uppfödaren!
Någon som vet någon som har tvärrandiga blå/pärlgrå hönor??
Vore ju så kul att få fler snyggingar! Och som Jennyt skrev så vill man ju mer ränder på bröstet, men med en bra höna så.. :)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 28 sep-12 kl 09:35 »
Tror att jag vet en med svart tvärrandiga.... återkommer när hon e hemma från semestern:)

MarieA

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 28 sep-12 kl 10:21 »
Tack Jennyt!!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

631 gäster, 3 användare (2 dolda)
kedd

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser