Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kan jag odla i mina odlingsbänkar?  (läst 3908 gånger)

crusenier

• Gotland
Vad kan jag odla i mina odlingsbänkar?
« skrivet: 25 sep-12 kl 13:51 »
Jag håller på att bygga nya odlingsbänkar men är odlingsnybörjare. Det blir 3 st som är 4 x 1,4 m.
Jag har sett någon här på alternativ som har byggt ett trekantigt "tak" i genomskinlig plast som man kan öppna och stänga över sina bänkar så att det nästan blir som ett litet växthus. Är det något ni skulle rekommendera att göra på någon av bänkarna?

Jag skulle nämligen vilja ha paprika, gurka, aubergine och melon. Tror ni att det  skulle funka att odla i bänkarna? Med eller utan "tak"? Bädden kommer att bestå av halm i botten, sedan halvbrunnen och brunnen hästgödsel och sandjord högst upp så antagligen kommer själva bädden att bli rätt varm.

Annat jag skulle vilja sätta är röd, gul och vitlök, rödbetor, morötter, tomater, chili, sallad och någon form av brytböna. Vad skulle ni ha satt ihop?
Vilka sorter skulle ni ha valt? Några som trivs bättre i vårt klimat än andra (självklart är det väl så, men vilka?)? Vad kan man odla i omgångar?

Jag bor i zon 1.
Brukshästar, Gotlandshöns, skog och liten trädgårdsodling på hobbynivå.

christelle

• Blekinge
SV: Vad kan jag odla i mina odlingsbänkar?
« Svar #1 skrivet: 26 sep-12 kl 00:21 »
det mesta går att odla i bänkar, möjligen trivs inte potatis som vill bre ut sig om den får.
Melon och andra värmeälskande växter behöver nog glas eller annat skydd - läs på fröpåsen - det som ska odlas i växthus behöver skyddas mer försåvitt du inte har ett mycket varmt microklimat.
Tänk på växtföljden http://sparlosa.se/vaxtfoljd.html.
Jag odlar vitlök, lök, purjo, bönor, kryddor, mangold och ätliga blommor med mera i pallkragar.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
« Svar #2 skrivet: 26 sep-12 kl 17:29 »
Gå med i Föreningen Sesam, där finns hur många lantsorter som helst som klarar sig jättebra i vårat klimat. Gå in på nordgen också, finns lantsorter där med.
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Skruttetorp

• Småland
« Svar #3 skrivet: 12 okt-12 kl 20:34 »
Vi har odlat i drivbänkar i zon 1, både med plana tak och med ett upphöjt där det fanns plats för högre plantor. På våren sådde vi först spenat i ett par av bänkarna, det blev riktigt bra fart och vi fick till och med lyfta på taket en del för att det blev för varmt. Förra året odlade vi gurka på en upphöjd bädd under plast som gav otroligt mycket. Spenaten sådde vi i början på april så det blev ganska lagom att sätta ut gurkplantorna i början av juni. En bänk fyllde vi helt med basilika, underbart! Det försökte vi i år igen men myror gav sig på sådden så det blev inte mycket av det. Förra årets säsong under plasten avslutade vi med mizunakål som tål lite kyla och trivdes fantastiskt bra.

I år odlade vi machésallad och spenat först. Konstigt nog blev det inte mycket av det. Gurkorna stod för trångt nere i bänken och gav riktigt dåligt. Men något vidare odlingsår har det inte varit. Däremot är det lite slöseri att odla rödbetor, lök och sådant som klarar sig utmärkt på friland, enligt mig. Jo! Ett bra tips har jag. Busktomaten Tiny Tim fungerar väldigt bra i låga bänkar. De gav otroligt mycket av små söta fina tomater.

crusenier

• Gotland
« Svar #4 skrivet: 16 okt-12 kl 10:24 »
Tack för svaret!
Anledningen att jag vill sätta rödbetor och lök i bänkarna är att vårt trädgårdsland kommer att ligga under svarta presenningar nästa odlingssäsong för att försöka få bukt med all j*kla kirskål. Det är egentligen den största anledningen till att jag bygger bänkar överhuvudtaget, något måste man ju odla medan landet är ute ur leken  ;)
Brukshästar, Gotlandshöns, skog och liten trädgårdsodling på hobbynivå.

Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser