Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  infekterat sår på tuppens ben, hjälp!  (läst 1861 gånger)

Wildvittra

• -
infekterat sår på tuppens ben, hjälp!
« skrivet: 25 sep-12 kl 11:56 »
Vår ena tupp har ett väldigt fult sår på ena benet som har blivit infekterat. Har satt honom i sjukbur, tvättat såret och satt litet förband så det inte ska komma in smuts, och ger honom liten dos smärtstillande och penicillin. Såret verkar vara ganska djupt och han haltar. Vad gör ni andra i en sådan sits? Är det värt att gå till veterinären eller avlivar ni hellre? En fin och trevlig tupp som vi gärna har kvar, men att lägga massa pengar hos veterinären känns inte så kul på "bara" en tupp. Några tips?
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

FM

• Skåne
SV: infekterat sår på tuppens ben, hjälp!
« Svar #1 skrivet: 25 sep-12 kl 21:59 »
Gör ett våtvarmt omslag med asolsprit, det drar ur skiten o varet. Tänk på att inte stasa benet. Använd kompress sedan ett lager bommul, sen skör jag med självhäftande bandage. När såret dragit ur så behöver det luftas och hållas rent :) Det är mitt tipps :)

EDIT: vet inte hur bra tuppar är på att låta bli o pilla på bandage men det märker du ;)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

574 gäster, 2 användare
Stengrim, ckell

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser