Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mat till marsvin  (läst 6226 gånger)

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
mat till marsvin
« skrivet: 28 dec-06 kl 16:02 »
Såg i en annan tråd om att odla mat till kaniner. Kaniner är ju känsligare i magen än vad marsvin är. + att marsvin måste äta c-vitaminrik mat så därför startar jag denna tråd.
På sommaren är det inga problem med att fixa mat till mina marsvin, då får dom färskt gräs, kirskål, nate mm som växer ute. + förstås hö, pellets och morötter. Men på vintern vad kan jag ge dom då? Har 4 stycken marsvin så det går åt ca 1 salladshuvud per dag. Hur mycket pellets ska dom ha? Kan jag odla mat till dom?
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

Nora_

• Sofie
    • Ångermanland
Re:mat till marsvin
« Svar #1 skrivet: 28 dec-06 kl 19:57 »
Hej! Ett marsvin ska ha ca 1 msk torrfoder varje dag. Ge hö, knäckebröd och Grönsaker/frukt m.m C-vitamin rikt är bla svartavinbär, persilja och broccoli.

/Sofie

Balbina

• -
« Svar #2 skrivet: 30 dec-06 kl 23:05 »
Varför är det så viktigt med c-vitamin till marsvin???

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #3 skrivet: 31 dec-06 kl 09:45 »
Hej!

Kaniner, idisslare m fl djur har förmåga att själva tillverka sitt behov av C-vitamin. Denna förmåga saknar marsvin och människor bl.a.

C-vitaminbrist ger skörbjugg, vilket är en bristsjukdom.

Edgar

Balbina

• -
« Svar #4 skrivet: 31 dec-06 kl 18:06 »
Hej!

Kaniner, idisslare m fl djur har förmåga att själva tillverka sitt behov av C-vitamin. Denna förmåga saknar marsvin och människor bl.a.

C-vitaminbrist ger skörbjugg, vilket är en bristsjukdom.

Edgar

Ok. Men jag springer inte och käkar extra c-vitaminer dagligen och jag har inte skörbjugg. Räcker det inte med grönsaker och frukt till marsvinen??

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #5 skrivet: 31 dec-06 kl 18:25 »
Eftersom jag bara har kaniner, så vet jag inte mycket om marsvin. Det du säger låter ju logiskt. Vi får hoppas någon med mera marsvinskunnande hör av sig!

Edgar

Sia

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 04 jan-07 kl 02:03 »
Ok. Men jag springer inte och käkar extra c-vitaminer dagligen och jag har inte skörbjugg. Räcker det inte med grönsaker och frukt till marsvinen??
Jovisst... därav förslaget om att ge marsvinen svarta vinbär persilja och broccoli!
man ska inte lita på C-vitaminhalten i pellets, C oxiderar lätt.

Om man bortser från C-vitaminen så kan du mata marsvinen med morötter, äpplen, päron, vitkål, kålrötter,rovor ect. som du odlat i trägårdslandet.
Paprika ( C), gurka, apelsin ( C) brukar också vara populärt, även om det är svårodlat  ;D
På vintern kanske dom gillar groddar? det gör jag Iaf.  ;D
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Balbina

• -
« Svar #7 skrivet: 04 jan-07 kl 10:43 »
Jovisst... därav förslaget om att ge marsvinen svarta vinbär persilja och broccoli!
man ska inte lita på C-vitaminhalten i pellets, C oxiderar lätt.

Om man bortser från C-vitaminen så kan du mata marsvinen med morötter, äpplen, päron, vitkål, kålrötter,rovor ect. som du odlat i trägårdslandet.
Paprika ( C), gurka, apelsin ( C) brukar också vara populärt, även om det är svårodlat  ;D
På vintern kanske dom gillar groddar? det gör jag Iaf.  ;D

Ok. För alla mina djur får massor av grönsaker och frukt dagligen, jag är delägare i ett företag som ägnar sig åt partihandel på frukt och grönt så jag tar det som blir över där + att jag får frukt och grönt från en matbutik i närheten, och då tyckte jag det verkade onödigt med en massa c-vitamin preparat.

Sia

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 04 jan-07 kl 11:46 »
Det är ju perfekt! Så skulle alla ha det  ;D
Jag ska själv bli duktigare på att ta hem gamla grönsaker och limpor från jobbet (nyårslöfte) till mina höns.
Fast står det någonstans i tråden om C-vitaminpreparat?
det står väl bara om C-vitamin i frukt och grönsaker?
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Kerstin Linnea

« Svar #9 skrivet: 04 jan-07 kl 13:30 »
Hej du kan prova att odla olika skott åt dom tex solrosfrön och andra
grönsaksfröer tex ärtor och låta dom växa till ca 10 cm höjd och sen bara klippa av ocg ge marsvinen...Sen är sallat inte så näringsrikt uta det är något som dom bara ska äta ett eller två blad av , prova att ge persillja och selleri som dom alldra flesta marsvin gillar skarpt,, :)

red

• Bohuslän
« Svar #10 skrivet: 04 jan-07 kl 13:31 »
Visst kan man odla mat till dem! De tycker om nästan alla sorters grönsaker,
men jag vet just inte vad man kan odla på vintern. Våra äter vitkål och morötter
mest (förutom pellets och hö). Gurka, äpplen och sallad tycker de hemskt mycket om, också.
Och persiljekvistar som blir över när vi lagar mat. Och persilja osv kan man ju odla inomhus på vintern, om man vill.
De ska ju äta mest hö, man får se upp så att man inte ger dem för mycket godsaker ^^

Angående C-Vitamin så brukar vi köpa brustabletter för säkerhets skull, bryter dem i bitar
och pular ner en liten del av en tablett i vattnet. C-Vitamin-berikat foder använder vi inte, det
bryts ju ned så snabbt, köper man en stor säck så är det ingen idé. Och yes, frukt funkar ju
också bra, här kommer ett citat saxat från en webbsida;

"Lämpliga C-vitaminkällor för marsvinet är apelsin, kål, persilja, betblast, spenat, paprika, broccoli, tomat och kiwifrukt."
(källa; http://www.djurklinikenroslagstull.se/skotselrad_marsvin.htm)
« Senast ändrad: 04 jan-07 kl 13:34 av Elijah »
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society."

Eulalia

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 04 jan-07 kl 14:12 »
Målla är nog nåt jag skulle odlat till smådjur (och familjen), det är nyttigt och lättodlat ... växer som ogräs ju :-)
Går säkert utmärkt att odla även på vintern i växthus..
« Senast ändrad: 04 jan-07 kl 14:13 av Eulalia »

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
« Svar #12 skrivet: 04 jan-07 kl 17:29 »
De skenbart konstant hungriga småsvinen härhemma  ;) får fri tillgång till hö, en liten skål pellets varje dag och på kvällen morötter, vit- grön- eller rödkål, äpple, våra salladsrester (utan dressing förstås). I mån av tillgång gillar de paprika och gurka (mums!).

Jag ger dem inga extra vitaminer men de verkar må alldeles prima! Pigga, glada, lite lagom lönnfeta och med glänsande päls  :)
Why be normal when you can be yourself?

Balbina

• -
« Svar #13 skrivet: 04 jan-07 kl 21:18 »
Det är ju perfekt! Så skulle alla ha det  ;D
Jag ska själv bli duktigare på att ta hem gamla grönsaker och limpor från jobbet (nyårslöfte) till mina höns.
Fast står det någonstans i tråden om C-vitaminpreparat?
det står väl bara om C-vitamin i frukt och grönsaker?

nä det står inget om preparat. Det var bara jag som undrade.

Sia

• Dalarna
« Svar #14 skrivet: 04 jan-07 kl 23:41 »
nä det står inget om preparat. Det var bara jag som undrade.

Min pappa har lärt mig att frågar man inget så får man inget veta  ;)
.....och han frågar om det mesta  ;D

red

• Bohuslän
« Svar #15 skrivet: 05 jan-07 kl 02:17 »
Jag tror det tål att nämnas att kosten borde utgöras av 80% hö.. läste
det häromdagen, hade ingen aning om det. Mina marsvin har ju säkert
käkat 50% goda grönsaker i flera år nu.. och C-Vitamin i vattnet till det..
verkar som man har brett på en hel del :P

Nu när jag minskat på grönsakerna och ökat på höet hör man genast
deras missnöje så snart de får höra en öppna kylskåpet eller prassla
med påsar. Jag tror ingen av våra grannar har missat att vi har marsvin nu ;)

Är det någon som testat odla något till sina marsvin under vintern, och som bor i lägenhet?
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society."

Balbina

• -
« Svar #16 skrivet: 05 jan-07 kl 09:54 »
Min pappa har lärt mig att frågar man inget så får man inget veta  ;)

Så sant, så sant  ;)

Kerstin Linnea

« Svar #17 skrivet: 22 jan-07 kl 12:46 »
Jag hadde uppfödning av marsvin i lägenhet med trettio små svin ;D
Och det jag tippsat om förut är utprovat...Groddar av alla slag odlas i lägenhet...Sen om jag själv käkade blomkål så tog jag bort bladen till dom små svinen...likaså bladen runt majskolvar uppskattas..
Sen är marsvin alltid ute efter lite till....Dom kan sitta i ett berg med
mat och vissla efter mer.....Sen har dom bra vitaminer på zoo affären som är en liten flaska med gult innehåll som man droppar lite i vattnet...Väldigt drygt....Sen är det bra med saltsten......

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
« Svar #18 skrivet: 22 jan-07 kl 13:54 »
Flinade gott... TRETTIO småsvin i en lägenhet ;D  Det hade jag velat se... ;D

Och jag som tycker att TRE svin kan väsnas rätt bra...

Vad gäller mat så borde hela din lön ha gått åt inköp av vitkål, morötter, hö och spån. De där små liven äter osannolika mängder :)
Why be normal when you can be yourself?

Kerstin Linnea

« Svar #19 skrivet: 22 jan-07 kl 16:45 »
Ja men på den tiden bodde jag hemma med studiebidrag och djuren var min stora hobby (är fortfarande).och jag köppte storpack morötter och grönsaker .Hö balvis och pellets i 25 kilos säckar..
Men visst kostade min hobby pengar men då jobbade jag för att få
registrerat uppfödarnamn...Men jag tappade sugen när jag såg dommare som också födde upp marsvin ägna sig åt öppet utställningsfusk >:(...Jamenar när det står tydligt i "lagen" att främmande ämnen inte får tillföras pälsen på utställningsdjur, så står dom och sprayar in en massa hårspray mitt i lokalen framför 200 personer ::)...Nä föreningar där regler gäller en del har jag inte mycket till övers för... >:(.
Nu för tiden nöjer jag mig med några kaniner och en katt... ;D
Och gubben och ungen såklart.. 8)

Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 3 användare (1 dolda)
köksträdgård, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser