Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hobbit hus  (läst 41946 gånger)

Rödskägg

• Småland
Btg ej återvinningsbart
« Svar #60 skrivet: 02 jan-07 kl 20:22 »
Den som sade att betong ej är återvinningsbart får gärna förklara det lite mer.
I övrigt är nog inte betongen så energikrävande på tid och längd. Men som sagt jag skulle föredra leca i väggarna. Sedan skulle jag nog överväga att ha betydligt större ljusinsläpp än små runda fönster i ett rör (fy på mig!)
I övrigt kan man ju fundera på varför använda gamla metoder i stället för nya, jag menar hemma i ett gammalt trähus använder vi mest gamla metoder/material/färger (givetvis med undantag för el etc.) Men om jag byggde nytt aldrig i helsefyr.

Vill man bygga resurssnålt kolla istället på de försök med hus som klarar värmen (dvs typ 20 grader inte för att jag tänker förbjuda någon att bo i 10 grader) med 0 tillförd energi i form av el eller olja.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Skald

• Västergötland
Re:Btg ej återvinningsbart
« Svar #61 skrivet: 02 jan-07 kl 20:31 »
Den som sade att betong ej är återvinningsbart får gärna förklara det lite mer.

Det lär ha varit jag :)

Betong är väldigt resurskrävande att framställa, bla .stora mängder värme går åt.. När sen betongen är färdiggjuten och härdad går det inte att använda den till nångonting annat än fyllnadsmaterial, eller kanske i vissa fall som nån sorts byggsblock om man nu bemödat sig att skära isär den ursprungliga konstruktionen i hanterbara bitar.. (något som mig veterligen sällan, om aldrig görs)
Allt detta = betong är ett material med väldigt hög inneboende energi som inte går att återvinna/återföra till naturen på ett enkelt sätt.. Jämför tex med organiska produkter som kräver mycket mindre energi för att förädla, och går tillbaka in i kretsloppet när materialets liv är förbrukat..

Jag håller med i att ha mer fönster :) Jag skulle ha hela södersidan som fönstervägg mer eller mindre..Gratis ljus är bra tror jag, och visst blir det väl lite extra uppvärming av det hela..
« Senast ändrad: 02 jan-07 kl 20:36 av At_The_Busstop »

Ulric Eriksson

• Gäst
Re:Hobbit hus
« Svar #62 skrivet: 02 jan-07 kl 23:06 »
Om man bygger huset för permanentbygge ja, men som fritidshus ser jag  stommen som det absolut dyraste i sammanhanget :)

http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=26;action=display;threadid=13434

"Lecablock" 19x19x59 cm ā 20 kr från Byggmax. 4 dm tjock mur kräver ca 17 block per kvadratmeter. Säg att muren är 5x6x3 meter. Det blir drygt 1500 block, ca 30000. Inte så dyrt, ens för ett fritidshusbygge.

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #63 skrivet: 03 jan-07 kl 00:15 »
varför inte koppla på jordvärmesystem och sätta fönster på  fler sidor?
http://www.axwoodfarm.com/PAHS/UmbrellaHouse.html

åsnemor

• Västergötland
« Svar #64 skrivet: 03 jan-07 kl 00:19 »

Skald

• Västergötland
« Svar #65 skrivet: 03 jan-07 kl 01:02 »
"Lecablock" 19x19x59 cm ā 20 kr från Byggmax. 4 dm tjock mur kräver ca 17 block per kvadratmeter. Säg att muren är 5x6x3 meter. Det blir drygt 1500 block, ca 30000. Inte så dyrt, ens för ett fritidshusbygge.

Plus betong och dränering/markarbete (som jag räknar till stommen i detta fall eftersom det ena är det andra).. Säg 50.000 för att räkna väldigt högt då..
Själv skulle jag nog inte göra över med mer än hälften av summan till resten.. :)

Då är inte VA inräknat, inte heller elindragning, men ingendera är nått jag skulle vilja ha, iallafall inte till en början..
« Senast ändrad: 03 jan-07 kl 01:05 av At_The_Busstop »

Rödskägg

• Småland
« Svar #66 skrivet: 03 jan-07 kl 07:46 »
At the busstop, Om man krossar upp det och använder istället för berg eller grus måste det ju finnas vissa fördelar och det är iaf återvinning. Berg och grus kommer ju gå åt så länge vi har någon form av modernt/storskaligt byggande. Det är iaf kul att vi verkar vara helt överens om fönstren.

Ulric, bra beräkningar men jag tror inte det behövs mer än 290 mm block någonstans på ett sådant bygge möjligen någon contrefor på srällen med stora avstånd mellan bärande innerväggar och marktryck.

Även om man inte vill ha el/va/tele/bredband/whatever bör man förbereda för det, dvs. rördragning/kanalisation.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

åsnemor

• Västergötland
« Svar #67 skrivet: 03 jan-07 kl 09:48 »
här kommer  byggstilen som jag vill ha på mitt hus
 ;D
http://www.earthhomes.co.uk/Home%20Page.htm
lägg märke till takfönstren :P

Bo

Sprutad betong
« Svar #68 skrivet: 03 jan-07 kl 10:04 »
Man får då tänka sig att man limmar en form av kanske tunn plywood att spruta först ett tunnt skikt hönsnätarmerad betong på och sedan ett tjockare när det förra styvnat.

Helst förståss en betong med ballast av något isolerande som pimpsten, leca eller siporexkross.

Ulva

• Vill man älska någon, får man börja med sig själv.
    • Finland
« Svar #69 skrivet: 03 jan-07 kl 12:32 »
här kommer  byggstilen som jag vill ha på mitt hus
 ;D
http://www.earthhomes.co.uk/Home%20Page.htm
lägg märke till takfönstren :P

Det är väl bara att konsultera Barbapappa eller Teletubbies för lite byggråd. ;D
If you want, then start to laugh
If you must, then start to cry
Be yourself don't hide. Just belive in destiny.

åsnemor

• Västergötland
« Svar #70 skrivet: 03 jan-07 kl 12:45 »
det ÄR faktiskt gratis att drömma...vad vore livet annars...
jag kan ju alltid omskola mig till murare/gjutare
 :)

Bo

Jag rekommenderar
« Svar #71 skrivet: 03 jan-07 kl 12:50 »
att du tränar först med en jordkällare e d tills du fått in rutin och den rätta leklusten.

Skola för betongarbete är att prova röra bruk efter anvisningar i bok och efter eget omdöme och sedan kolla om det blev starkt. Mängden cement skall räknas i proportion till mängden finkornigt material i grus-sten-blandningen. Mellan 1/3 och  1/4. Själv rör jag först ner cementen i gruset och sist vatten.

« Senast ändrad: 03 jan-07 kl 12:58 av Bo »

åsnemor

• Västergötland
« Svar #72 skrivet: 03 jan-07 kl 13:01 »
jadå ;D

Skald

• Västergötland
« Svar #73 skrivet: 03 jan-07 kl 14:36 »
At the busstop, Om man krossar upp det och använder istället för berg eller grus måste det ju finnas vissa fördelar och det är iaf återvinning.

Ja, du har säklart rätt i att det återanvänds, ber om ursäkt om jag vart lite rabiat :D.. Men det jag menade i mitt ovanstående inlägg är att det är ett fyllnadsmaterial som kostar väldigt mycket på naturen jämfört med krossat berg.. :) Att betong krossas och återanvänds är nog inte för att det har bättre dränerande/fyllande/whatever egenskaper än  natursten, utan är väl snarare för att kunna användas till annat än att fylla upp landmassor..  

Håller med om att det är bra att förbereda för indragning av morderniteter.. Om inte annat så blir värdet högre på huset om man vill sälja det i framtiden.. Och så är det inte så kul att fräsa spår i betong i ett möblerat vardagsrum.. Det dammar LITE !  ;) (jag provade mot bättre vetande, dammet fanns kvar i möblerna i åratal)

red

• Bohuslän
« Svar #74 skrivet: 06 jan-07 kl 14:54 »
Om man skulle få för sig att slå upp ett liknande hus i södra Spanien, vad tror ni om isolering och dränering då?

*spånar vidare*
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society."

Eulalia

• Gäst
« Svar #75 skrivet: 06 jan-07 kl 15:15 »
nu är inte jag nåt vidare byggkunnig, men jag kan tala om att hus i sydligare länder ofta är mycket dåligt isolerade och dränerade....

Det blir kallt väder även söderut, framförallt fuktigt
och fukten som kryper in i husen kryper genom märg o ben!
Iskalla cementgolv, dåligt isolerade väggar som dryper av fukt...dålig spridning av den lilla värme man lyckas få fram...ofta dyrt att värma husen dessutom..ved är ju bristvara i många andra länder..

Den som har kunskap och bra kontakter skulle kunna tjäna storkovan på att energisäkra hus söderöver!

Bo

Hårda vintrar
« Svar #76 skrivet: 06 jan-07 kl 21:04 »
Om man skulle få för sig att slå upp ett liknande hus i södra Spanien, vad tror ni om isolering och dränering då?

*spånar vidare*

i hela Spanien utom längs en milsbred remsa längs medelhavskusten.

Där har jag byggt ett hobbithus utan isolering mot marken. Men isolering hade inte varit i vägen. http://i56.photobucket.com/albums/g174/kalabalik/HPIM0016.jpg
« Senast ändrad: 06 jan-07 kl 21:20 av Bo »

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
« Svar #77 skrivet: 06 jan-07 kl 22:29 »
Vilket läckert hus !!!
Vi letar hus i Spanien / Portugal... någon som har några tips ?
(Fincas)

// Manne
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

åsnemor

• Västergötland
« Svar #78 skrivet: 07 jan-07 kl 00:36 »
gå in och titta på www.casa.sapo.pt

åsnemor

• Västergötland
« Svar #79 skrivet: 07 jan-07 kl 00:43 »
klicka på kartan och välj distrikt först, sedan kommun och därefter typ av fastighet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser