Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hobbit hus  (läst 41945 gånger)

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
Re:Hobbit hus
« Svar #80 skrivet: 07 jan-07 kl 00:48 »

*söderSol*

• Horta Serenada
« Svar #81 skrivet: 08 jan-07 kl 00:03 »
oj rolig tråd.
jag börjar ju direkt tänka på earthships som jag dreglat över i några år.
(har ni sett 'The Ballad of Jack and Rose'?)
http://en.wikipedia.org/wiki/Earthship
http://www.earthship.com/imagegallery/

jag bor i "södra iberien". här har man, som de flesta gjorde innan man hade råd att köpa lastbil, byggt med de material man haft runt omkring sej. vilket jag tycker är rätt miljövänligt tänkt... (i sverige kan man ju fortfarande bygga med trä som här är en lyxvara)
man har helt enkelt tagit jord & gegga & bankat ihop den mellan en enkel träklämma
vilket gör väldigt sköna hus att leva i. halvmeter tjocka väggar håller hettan ute på sommaren & värmen inne på vintern. (så tjocka att mobilerna inte fungerar inomhus...)
taipa kallas tekniken på portugisiska & rammed earth på engelska.
tjocka stampade jordgolv står för markisolering som faktiskt fungerar bra.
endast utgiften blir arbetskraften om du inte har snälla kompisar. en blandar geggan, en skyfflar & en bankar. sen turas man om.
(jag har dock bara sett fyrkantiga sådana hus...)

jag vet inte heller vad adobe heter på svenska men det gör fina väggar. hemmagjorda tegelstenar kan man kanske kalla dem. gratis om du har tid & ork.

kubbhusen som jag läst om i åter inspirerar. kompisen har byggt ett av eukalyptus.
har man pengar är ju platon en cool uppfinning.

« Senast ändrad: 08 jan-07 kl 00:18 av *söderSol* »

Vintersol

• tanklös och själfull
    • Uppland
    • ~ v a r e l s e ~ vänliga ting...
« Svar #82 skrivet: 24 apr-07 kl 10:25 »

http://www.simondale.net/house/index.htm

tyvärr funkar ju inte länken just nu... men kanske snart igen!
supervackert hus!!
Lycklig i det enkla livet i en liten vagn, ny passion är skinnsömnad av gamla skinn, och att bara ligga i sängen å elda. Föredrar tid framför pengar.

sivan48

• Uppland
« Svar #83 skrivet: 24 apr-07 kl 15:06 »

• Gäst
« Svar #84 skrivet: 04 maj-07 kl 12:00 »
hej
jag blev helt facinerad av tanken att bygga hus under mark. tänka att aldrig behöva byta panel, måla fasad och lägga om tak. det är ju bara att ta fram gräsklipparen.
hittade ett drömhus
skickar länk
http://www.earthshelter.com/
vad jag undrar över är bygglov. har letat lite med det står inte mycket om konstruktioner under mark. någon som vet  

I Falköping har man fått bygg lov och mark, bygge pågår nu. Jag åker upp nästa vecka och börjar slå däck med 3 andra. Under sommaren kommer fler att stråla samman i projecktet. Så snart så står väl Sveriges första ekologiska samhälle klart där info/utbildning skall stå i centrum.
Där den internationella marknaden kan få insyn så att det kan skapa en miljö trend. Hela projektet utgår från att vi måste byta livsstil och hälsa.
Enligt FNs klimat rapport (feb2007) så kommer det om 23 år finnas 30% mindre natur och djur liv. Vilket skulle innebära att vi om 100år skulle leva i betong miljö.

Se hos din kommun vilka regler som gäller där. Din kommun är kanske en Klimat Kommun som satsar extra mycket på klimat/miljö  http://www.klimatkommunerna.infomacms.com/

martini

• humandemokraterna
« Svar #85 skrivet: 05 dec-07 kl 19:52 »
jag har funderat lite på att blanda hobbithus idén med de gamla samiska torvkåte teknikerna. fanns i en annan tråd exempel på väldigt mysiga torvåte inspirerade hus som gav mej idén att gräva ner en torvkåta.
man skulle kunna forma den som ett klassiskt hobithus och hantera de rent praktiska delarna som isolering/dränering efter samernas uråldriga tekniker? dom klarade ju av att ligga snötäckta så lite fukt borde väl inte vara nån fara för denna teknik, eller? Och eftersom det oftast växer gräs på de torvkåtor som byggs nu så borde väl nergrävningen i sej inte vara något problem om man bara gör en stomme hård nog att klara trycket? vilket ett par rejäla stockar borde fixa?

funderar också på alternativ till golvlösningar. lästa nånstanns om nån som hadde tjockt lager hårt stampad jord och tyckte det funkade hyffsat. jag skulle nog vilja gå på det golvet vintertid innan jag gör ett eget men jag tycker det är en vettig metod om den inte blir alltför kall? men vad finns det för golvalternativ om man vill ha nått miljövänligt och tycker att trä känns lite tråkigt? mitt enda krav på golvet är väl att jag inte vill ha tjäle innomhus på vintrarna och att det är miljövänligt.

martini

• humandemokraterna
« Svar #86 skrivet: 05 dec-07 kl 20:12 »
tänkte också på gamla bildäck som isolering. det lär ju vara miljövänligt även om inte materialet i sig är bra för miljön. har hört talas om att sönderklippta bildäck ger hyffsad värmeisolering och man slipper oroa sig för möggel och annat i isoleringen.

har inte kollat upp det men eftersom trasiga bildäck idag ligger på stora högar borde det väl vara det absolut billigaste materialet att isolera med? om man inte gräver efter sitt torv själv då vill säga. om nån har länkar till experiment med gummidäcks isolering så skicka gärna in dom!

Vitis

• Skåne
« Svar #87 skrivet: 05 dec-07 kl 20:51 »
..........

jag vet inte heller vad adobe heter på svenska men det gör fina väggar. hemmagjorda tegelstenar kan man kanske kalla dem. gratis om du har tid & ork.

.....

Lersten eller lertegel kallas det för härnere (uppe). De flesta gamla (fram till början av 1900talet iaf.) hus i Skåne är byggda av detta material. Däribland vårt bostadshus från 1917, antagligen av egen lera. Kallas också för "obränt tegel", nyare hus är normalt byggda av vanligt tegel.

Våra äldre byggnader är av "korsvirkestyp", dvs. en timmerstomme med väggar av lera och halm. Dom har stått här i 153 år ... stora lerstenshuset bara 90 år än så länge.

Vitis

• Skåne
« Svar #88 skrivet: 05 dec-07 kl 20:53 »
tänkte också på gamla bildäck som isolering. det lär ju vara miljövänligt även om inte materialet i sig är bra för miljön. har hört talas om att sönderklippta bildäck ger hyffsad värmeisolering och man slipper oroa sig för möggel och annat i isoleringen.

har inte kollat upp det men eftersom trasiga bildäck idag ligger på stora högar borde det väl vara det absolut billigaste materialet att isolera med? om man inte gräver efter sitt torv själv då vill säga. om nån har länkar till experiment med gummidäcks isolering så skicka gärna in dom!

Att gräva ner gamla bildäck är ett miljöbrott. Däck är "miljöfarligt avfall" och skall hanteras därefter.

Ursäkta "pekpinnen" ...  :)

martini

• humandemokraterna
« Svar #89 skrivet: 05 dec-07 kl 22:39 »
du har förmodligen rätt..har en tendens att säga saker utan att tänka och sedan få ta tillbaks dom.. men med risk att idiotförklara mej själv: om man har dom som väggisolering och har ett annat skal utanpå för fuktskydd och självklart tar väl vara på däcken efteråt så kanske? borde inte skada miljön och efterssom man tar handom samhällets avfall på bästa möjliga sätt så känns det som att man gör miljön en jättetjänst om man använder däcken i bygget...

fast jag är inte så påläst och även om mitt intresse är stort är det ganska nyskapt. "pekpinnar" ursäktas inte- dom tas emot med tacksamhet, jag behöver dom ibland.

för att släppa däckidén en stund- vad tror ni om torvkåte idén?
klarar torven att vara täckt i blöt jord eller ruttnar den fortare då? förövrigt undrar jag hur man fukttätar en torvkåta? har hört att man använder näver en del men räcker nävern verkligen som fuktisolering? länkar till beskrivningar på hur torvkåtor är byggda skulle uppskattas om någon har sådanna. annars vore väl lera en idé?

jag känner att min kunskap om olika naturmaterials funktioner sviker mej. om någon har länktipps eller egna kunskaper får ni gärna dela med er till mej! jag är lite vetgirig nu men det ska man väl vara tycker jag.

martini

• humandemokraterna
« Svar #90 skrivet: 05 dec-07 kl 22:42 »
rättelse av mej själv. jag skrev "ta vara på däcken efteråt"
jag menade förståss att man ska ta vara på däcken vid en eventuell rivning.

Vitis

• Skåne
« Svar #91 skrivet: 06 dec-07 kl 01:09 »
Grunden för allt sunt byggande är att ha en grundförståelse för hur fuktvandring fungerar ... hade byggingenjörerna fått en grundkurs i termodynamik hade många miljarder sparats varje år inom byggbranchen.  :D

Alla naturmaterial (förrutom sten) har dock en gemensam egenskap ... dom älskar att dra åt sig fukt ! Organiskt material + fukt = kompost !  ;D

Så, ska du bygga av naturmaterial så se till att hålla ditt hus torrt, bra tak, takavvattning, dränering och en grund som inte kan suga upp nån fukt från marken. Plus 100 andra saker att tänka på såklart...

Försöker inte avskräcka dig, vi bor i ett hus som är byggt av trä och lera (och lite takplåt) ... det har stått i 90år och kommer att stå här minst 90 till. Vår stallbyggnad är över 150 år.

Teknikern

« Svar #92 skrivet: 08 dec-07 kl 20:03 »
Nu gick det inte längre, nu var jag bara tvungen att registrera mig för att vara med i den här tråden eftersom jag ska genomföra en renovering av en illa byggd och underhållen kåk men tänker klappa ner brädlådan som står här nu och istället utöka befintlig källare till det dubbla för 2 sovrum och ett elektroniklabb.

Kåken ligger på landet, i en liten sluttning åt söder och det är ju perfekt. Varför låta vindarna blåsa bort värmen?

Jag kommer att använda konventionell teknik med: Avschaktad botten, geoduk, Isodrän, geoduk och armerad betong.

Isodränskivorna gör att betongen torkar utåt men inte för in markfukten i konstruktionen. På taket får det bli nån form av membranduk, isodrän och sen jord och gräsmatta.

Beräknat pris är 440:- kvm. för golv och 400 för ytterväggar. Det blir c:a 110 - 150,000 för 60kvm.   Inte illa alls.  ;)

Filip Skräplund

« Svar #93 skrivet: 08 dec-07 kl 20:31 »
Teknikern, nyfiken på hur du tänkt lösa fuktsäkring och isolering av väggarna.
I vanliga fall brukar man ju ha platon på utsidan, och krävs det inte ganska tjock väggisolering pga markens bättre värmeledningsförmåga jft med luft?
Backen kan ju vara torr, men ytvatten sipprar alltid ner och in mot källarväggarna.
En variant kanske är att ha ett vattentätt skikt som går långt utanför väggarna och lutning av markytan bort från huset.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Teknikern

« Svar #94 skrivet: 08 dec-07 kl 20:42 »
Väggarna blir räknat utifrån: geoduk, 100 mm tjock isodrän och sen kommer cementväggen. Isodränen ska tydligen föra ut fukten från konstruktionen istället för in och det lilla ytvatten som kommer ner tar vägen på utsidan mellan isodränskivorna och omgivande mark.

Jag har inte haft kontakt med nån byggvarufirma, jag gjorde som jag alltid brukar göra, kontaktar producenten direkt och handlar direkt av dom (till deras stora fasa när dom insett att jag aldrig slutar ringa och tjata.) ;D

Filip Skräplund

« Svar #95 skrivet: 08 dec-07 kl 20:53 »
Ok, jag trodde att marken på utsidan skulle lämnas orörd.
Är det inte bra att lägga dräneringsrör i botten på utsidan också?
Ska du ha takfönster eller vanliga?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Teknikern

« Svar #96 skrivet: 08 dec-07 kl 21:07 »
Visst ska det dräneras för fukten som isodränskivorna släpper från sig hamnar ju på lägsta punkten och måste bort så konventionell grunddränering är ett måste. Sen ska jag göra en liten specialare, eftersom gräs"taket" lutar bakåt så kommer ju vattnet från betongtaket att samlas vid den inre väggen och följa den men där gör jag ett takutstick med en gjuten ränna som förbinds med dräneringen och fylls med singel så har vattnet vid ev. skyfall eller långvarigt regnande nånstans att ta vägen och behöver inte belasta isodränskivorna i onödan.

Filip Skräplund

« Svar #97 skrivet: 08 dec-07 kl 21:32 »
Det låter vettigt att inte släppa ner takvattnet i marken utan leda bort det i öppna rännor.
Då har man bättre koll, läckande rör i marken märker man ofta för sent.
Sen kan det bli isproppar i ytliga dräneringsrör för takvatten och då rinner det också okontrollerat.

DrFrankenstyle

• Gäst
SV: Hobbit hus
« Svar #98 skrivet: 13 feb-08 kl 15:17 »
Hej hej

Har varit fascinerad av Earth Homes ett tag nu och skulle gärna få tips om folk i Sverige som gjort något liknande: http://www.erdhaus.ch/main.php?fla=y&lang=en&cont=introduction

Alltså ett modernt hem men energisnålt och vackert inbäddat i naturen.
Nån som vet hur det ser ut med bygglov?
Finns det hantverkare i Sverige som gör något liknande?

Tacksam för alla tips! (PS älskade det där Low Impact Woodland home tidigare i tråden...)
MVH/D

Filip Skräplund

SV: Hobbit hus
« Svar #99 skrivet: 13 feb-08 kl 15:35 »
Är det egentligen så energisnålt att gräva ner huset i backen?
Jord är väl mer värmeledande än luft?
Man brukar t.ex. avråda från golvvärme om inte det finns mycket god isolering undertill, annars går mycket värme ut i marken istället för in i huset.
Jag tror det i vårt kallare klimat är bättre att bygga ovanpå marken men i lä.
Lä kan ordnas genom val av plats, växtlighet, andra byggnader, plank...
En variant som bevisligen fungerar är torvkåtan, den byggmetoden skulle kunna utvecklas till större volymer.
Har man tillgång till billig torv kan man vräka på massor, det isolerar bra.

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=6665.0
« Senast ändrad: 13 feb-08 kl 15:42 av Filip Skräplund »

Dela detta:

* Inloggade just nu

442 gäster, 2 användare (1 dolda)
eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser