Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trumlarbygge  (läst 4193 gånger)

Tapio

• Västergötland
Trumlarbygge
« skrivet: 27 dec-06 kl 00:04 »
Halaj!

Jag har byggt en trumlare av en gammal tvättmaskinstrumma som jag klädde med gummiduk invändigt. Den skall användas till att rengöra rostiga stålbitar och få bort gammal färg och smuts.
Jag fyllde den med grusflis (och vatten för att det inte skall damma) som används till att sanda vägar.
Det funkade inget bra. Fliset slipades snabbt och allt blev till en sörja.
Nu undrar jag om någon har provat något liknande och har någon ide om lämpligt medel att ha i ?
Garagepolaren föreslog muttrar, men jag tror att de är för runda och "river" inte tillräckligt. Dessutom blir det lite dyrt för det går åt 3-4 liter.
Jag funderar på småspik istället. En stor låda ogalvad spik på Biltema ska väl inte kosta så mycket?
Ideer, tankar, förslag?

//T

Tapio

• Västergötland
Re:Trumlarbygge
« Svar #1 skrivet: 27 dec-06 kl 17:03 »
Halaj!

Utan att ha hunnit prova så låter det som ett lysande förslag!

Tackar!
Skroten nästa.

Förresten så hade de bara varmgalvad spik i storpack på Biltema.
Det hade blivit en zinksörja av det innan galvningen skalas av.

//T

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #2 skrivet: 27 jan-07 kl 18:26 »
Hej!

Nyfiken på hur trumlingsmaterialet fungerade!

Edgar

SvenS

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 jan-07 kl 18:43 »
Som gammal trumlare av halvädelstenar.....

Använde tungstensströssel och blandade med hopknycklat tidningspapper i trumman.

En smet får du alltid.

Tiden är viktig. Kör minst 24 timmar.
« Senast ändrad: 27 jan-07 kl 18:45 av SvenS »

Tapio

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 27 jan-07 kl 19:11 »
Halaj!

Jo, jag har hunnit köra ett prov på en rostig plåtkonsol. Det funkar!
Det som inte är så bra är att det är nog stor skillnad på resultatet beroende på hur biten man trumlar ser ut. Konsolen var formad som ett U och på insidan hade det inte hänt så mycket medan utsidan var plåtren. Man ska nog inte ha några konkava ytor på det man trumlar.

Motorn blev oroväckande varm, men det löste jag genom en timer. En sån där med pluppar man trycker ner. Jag kör med 1/3 duty-cycle. En kvart på och en halvtimme av.

En oroande sak är att glaskrossbitarna slipas runda oroväckande snabbt. Jag var på bilglasmästaren på Odinsplatsen i Gbg och tömde deras dammsugare gratis.
De kanske blir trötta på mig om jag springer där ofta och tigger glaskross.
Jag får nog sikta in mig på att komma dit på förmiddagen på fredagar med bullar så de har något till sistafikat.

//T

Tapio

• Västergötland
SV: Trumlarbygge
« Svar #5 skrivet: 28 aug-10 kl 16:23 »
Halaj!

Jag har nu färdigställt mitt trumlarbygge. Jag hade lite problem med remslir som jag ledsnade på och projektet blev vilande. Men nu satte jag dit en vantskruv och det funkar jättebra.

Men varmgången är ett problem. Jag har för mig att motorn egentligen är en trefas som jag kör på enfas.
Någon påstod att den går extra varm pga det. Kan det stämma?
Det finns totalt 8 anslutningar på motorn.
Fem i glada färger på denna sida bilden och tre utan hölje på andra sidan.
Går det på något sätt att sluta sig till hur den skall kopplas till trefas?
Jag vill helst inte grilla upp den genom att labba vilt, och dessutom blir det ju hur många kombinationer som helst om man skall prova alla tänkbara.

//T

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Trumlarbygge
« Svar #6 skrivet: 28 aug-10 kl 21:39 »
Jag skulle gissa att det är en enfasmotor som ska gå med driftkondensator. För att en sådan motor ska gå bra och inte bli onödigt varm är det viktigt att kondensatorn har rätt kapacitans, det bästa är ju om man har chans att få med kondensatorn och dokumentera inkopplingen när man skrotar tvättmaskinen man tar motorn ifrån men det lyckas man ju med alltför sällan.

Jag skulle gissa att de är de 5 färgade ledarna som är av intresse, de tre som kommer på sidan av går förmodligen till någon termokontakt som ska fungera som överhettningsskydd eller möjligen en varvtalsvakt som har styrt tvättmaskinens lucklås.
Om du ohmmäter mellan ledningarna så kommer du förmodligen att hitta en som är en så att säga gemensam punkt som alla andra utgår ifrån. Av de fyra övriga har säkert två samma resistans, de andra två har antingen också inbördes samma resistans eller också är de helt avvikande.
För att köra motorn med den låga hastigheten (tvätthastighet) så anslut den gemensamma punkten till elnätets nolla, koppla kondensatorn mellan de två ledningar som har samma resistans till nollan och anslut fas till den ena eller andra av dem beroende på önskad rotationsriktning.
För den höga hastigheten (centrifughastighet) så gör likadant men med de andra två ledningarna. Om resistanserna är olika så är motorn förmodligen bara byggd för att gå bra i ena riktningen.

För att välja lämplig kondensator så är en grov uppskattning 10-40 uF. Om kondensatorn är för liten så blir motorn svag i starten, om den är för stor så brummar motorn vid drift och blir förmodligen varm också.

Har du någon aning om märke på tvättmaskinen som motorn kommer ifrån? Kan du ta en bild där man ser lindningarna tydligare?

Dela detta:

* Inloggade just nu

747 gäster, 1 användare
Biofilo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser