Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skilja av  (läst 1405 gånger)

kalas

Skilja av
« skrivet: 20 sep-12 kl 15:16 »
Behöver man skilja av tackor med lamm?
Vi har ett par tackor med lamm där vi tänker spara ett av lammen(det är alltså tvillingar) och det andra lammet ska gå till slakt så småningom.
Kan lammen gå kvar hos tackorna? de är födda i april-maj

JBF

• Småland
SV: Skilja av
« Svar #1 skrivet: 20 sep-12 kl 20:59 »
Jag skiljer av bagglammen från tackorna vid ca 4 månaders ålder. Tacklammen har jag alltid låtit gå kvar då de lär sig mycket fårvett och -etikett när de går med vuxna får. Bagglammen är ju mestadels intresserade av en enda sak, därav avskiljningen  :) Det är väl till viss del rasbundet med brunst hos tackor, men man har ju kunnat läsa de senaste åren att både gutar och gotlandsfår verkar ha tagit sig vid "fel tid" så bäst att vara på säkra sidan med baggarna.

/JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Ingrid68

• -
« Svar #2 skrivet: 21 sep-12 kl 15:11 »
Vi tar bort lammen vid 110 dagar ungefär. Då mönstras lammen och bagglammen får inte komma tillbaka till tackorna.
Tacklammen får komma tillbaka till tackflocken efter 2-3 veckor för att tackorna ska hinna sina.
Men det är lite rasbundet har jag förstått, vilket som är bäst: Snabb sining eller långsam sining och för just finull så har snabb sining fungerat bäst för att minska risken för juverinflammation.
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #3 skrivet: 21 sep-12 kl 16:05 »
Vi gör som Ingrid 68, men vi låter tacklammen få med sig några vuxna tackor för att inte bli alldeles virriga. Oftast väljer vi utslagstackor eller tackor som gått tomma som sällskap.

Bagglammen får gå med sina farsor.. :)
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #4 skrivet: 21 sep-12 kl 20:34 »
Jag har alltid gjort som JBF, skilt ifrån bagglammen och låtit tacklammen gå kvar med tackorna. När de kommit så långt har tacklammen nästan slutat dia och när tackorna sedan betäcks så sinar de ju. Jag har haft gotlandsfår och åsenfår och det systemet har fungerat bra med båda raserna. Jag har låtit även tacklammen gå med baggen (ett bagglamm) och några få har inte blivit betäckta, de har troligen inte varit könsmogna då.
« Senast ändrad: 22 sep-12 kl 09:07 av MonaW »
Åsenfår, hundar och katter

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #5 skrivet: 21 sep-12 kl 20:44 »
Jag har aldrig tänkt på att skilja av lammen. Jag tar bort lammen när det är dags att skicka dem till slakt i Sept-Okt. De tacklamm jag ska behålla får gå kvar. Det har aldrig varit några problem. Jag har Gutefår som oftast har en fast betäckningstid i Nov-Dec.
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

zeina66

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 21 sep-12 kl 21:08 »
Hej,jag har gutar och skiljer av bagglammen vid ca 4 mån,ungefär första helgen i augusti brukar det bli. Fåren är med i genbanken och jag säljer livdjur,då vågar jag inte chansa. Har hört flera som haft tackor som brunstat redan i september... Tacklammen får dock gå kvar med sina mammor tills de säljs. Bagglammen har trivts bra med de äldre baggarna och på så vis har även en del av tackorna fått mer tid att återhämta sig innan betäckning,en del bagglamm kan ju verkligen suga musten ur sina mammor,helst tvillingar!
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Dela detta:

* Inloggade just nu

603 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser