Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla mat till mina kaniner  (läst 4760 gånger)

Kaah

• Madicken 4v
Odla mat till mina kaniner
« skrivet: 26 dec-06 kl 09:38 »
Hej hej !!
Har en liten tanke om att skaffa ett gäng kaniner. Har ett ganska regält trädgårdsland att nyttja också. Nån som har nått tips om vad kaninerna kan tänkas bli glada av att jag odlar till dem ??  Mer än morötter då. Vad ska de absolut INTE ha?

De första av flera tusen kaninfrågor som kommer hagla över er under året  :)
Lycka är att se mina barns hjärtan skratta    /k

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Odla mat till mina kaniner
« Svar #1 skrivet: 26 dec-06 kl 10:11 »
Kul att du ska skaffa Kaniner  :D

Innan du haglar alla frågor här...så läs alla gamla trådar  ;D

Lycka till !
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Kaah

• Madicken 4v
« Svar #2 skrivet: 26 dec-06 kl 10:48 »
Suttit hela julen och läst här. Tur att det är min man som visat mig sidan....han får ju liite skylla sig själv då. Hehe.
Sorry om det kommer upp frågor som jag inte hittat svar på i djungeln....

geirh

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 26 dec-06 kl 20:15 »
Bare spør du. Uansett om det er nevnt før eller ikke. Det blir tråkigt her på forumet om man ikke skal få lov til å stille spørsmål bare fordi tilsvarende spørsmål er stilt før.

Velkommen til forumet forøvrig.

Geirh

ason

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 26 dec-06 kl 20:20 »
Hejsan och håller med Geirh!!

Fråga på du bara...int alltid så lätt att hitta runt i forumet...och dum i huvett ohhh det känner jag mig ofta ;D ;D Fråga så svarar jag så gott JAG kan!! (har haft kaniner i 3 år, slaktar, odlar mat till kaniner, röker kaniner..försöker bygga flyktsäkra burar hmmm åsså kelar jag med dom)

/lena ;)

Kaah

• Madicken 4v
« Svar #5 skrivet: 26 dec-06 kl 20:22 »
Tusen tack. Har precis kollat så jag verkligen får sålt mina kaniner om jag nu lyckas starta upp min kaningård. Kul. Så nu är det dags att bygga burar. Om man bygger 70x70x140 - då har man väl mått så man kan ha alla raser va?

ason

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 26 dec-06 kl 20:27 »
Hej!

70X70X140 låter helt ok men själv har jag en såndär korsning med vädur...och hon är stoor...vill ha en större bur till henne, jag har även några kaniner på "lösdrift" gillar det!! Dom skuttar omkring o jag blir glad, har du gjort bura? Annars kan jag skicka bilder på vad jag tycker är en praktisk lösning med foderhäck "på mitten" för 2 burar.

/lena

Kaah

• Madicken 4v
« Svar #7 skrivet: 26 dec-06 kl 20:36 »
Ja !!!! Tusen tack. Jag funderar jättemycket på lösdrift. Vill egentligen också ha det. Men burar äv väl bäst när honorna ska ha ungar? Det blir nog nån kombination. Lyckliga kaniner vill jag ha !!!! Vill gärna se bilder, burarna är inte byggda ännu.

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #8 skrivet: 26 dec-06 kl 20:40 »
Lena & jag tar bilder i morgon. Kaninerna är visserligen vakna nu men dom gillar nog inte blixt  ;D
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Kaah

• Madicken 4v
« Svar #9 skrivet: 26 dec-06 kl 20:43 »
Hehe...nej, det är nog sant. Ok, jag får väl inga burar bygda i natt ändå.
Vad skulle ni rekomendera mig att odla för mumsigt till mina små till våren/sommaren?

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #10 skrivet: 26 dec-06 kl 20:52 »
Vi odlar morötter, äpplen och jordärtskockor till våra kaniner (enkelt och ekonomiskt). Det får dom på vintern tillsammans med hö och havre. Sen får dom ju förstås blast från bl a morötter och kålplantor och sallad som gått i blom och en massa lieslaget gräs under sommarhalvåret.

Dock inte kål fyra veckor före slakt och inte heller så mycket morötter då eftersom det påverkar köttets smak.

Massor av grenar av olika slag. Vi ger mest äppelgrenar, hassel, gran och en eftersom vi har det.
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.

Kaah

• Madicken 4v
« Svar #11 skrivet: 26 dec-06 kl 21:00 »
Hemmaodlat plus hö och havre. Inget "köpefoder" alls ?? Drömmen är ju att kunna mixa ihop nått eget som de mår bra av och växer fint.

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #12 skrivet: 26 dec-06 kl 21:09 »
Nä, vi skippade köpefoder till både höns och kaniner när vi fick veta att det troligen är genmanipulerad soja, vete och majs i lantmännens foder. Det var väl i somras tror jag och än så länge växer dom fint utan!

Visst är det enkelt med köpefoder men å andra sidan är det mer naturligt för kaniner att äta blad, frukt, grönsaker och grenar, så varför skulle dom inte klara sej på det? Kanske får jag backa på detta om det går åt skogen men då får jag väl ta det...

Inte för att det hör till tråden men hönsen får inte värpfoder heller, bara helt korn och vete. Lite matrester när vi har. Dom går fritt och kan picka i sej vad dom vill.

Och fåren får heller inga pellets, bara hö, havre, morötter och bete i vinterhagen.

Själv äter jag heller ingen snabbmat  :D

Kerstin Linnea

« Svar #13 skrivet: 26 dec-06 kl 22:32 »
Hej....Något som mina kaniner gillar skarpt och som är lätt att odla så är det persillja, det är både nyttigt och gott för dom.
Och om du gillar grönsaker själv så kan du odla rotpersillja och rotselleri och äta upp rötterna själv så får kaninerna blasten :D.

fjällan

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 03 jan-07 kl 12:23 »
hej jag odlar grönkål, det kan ju stå ute hela vintern, det är nyttigt för oss själva också, man behöver ju inte ge stora mängder, så nån smak i köttet har jag inte märkt, men som sagt man kan ju sluta en tid innan slakt

princess

• kvinna med 4 döttrar i ett litet torp!
« Svar #15 skrivet: 03 jan-07 kl 19:23 »
hej
jag ska odla potatis till mina kaniner oxå....kokt potatis  gillar mina.
kanin uppfödare!
har även getter,åsbo höns,dv. kochin,ankor,katter och hundar!

Kaah

• Madicken 4v
« Svar #16 skrivet: 04 jan-07 kl 07:59 »
Potatis. Bra, det har vi gott om. Vad är det som är giftigt med potatisen. Har för mig att jag läst nånstans att skal och bast inte är bra. Är det rå potatis och skal som inte är bra, eller även "kokt" skal???

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 04 jan-07 kl 10:30 »
Vad är det som är giftigt med potatisen.

Blasten och potatisar som blivit gröna.

Rå potatis går att äta... men jag gillar inte smaken  :P Har bara provat kokt till kaninerna, inklusive skal.  De lever fortfarande  ;)

Jordärtskockor tänkte jag prova i år. De skall vara lättodlat och föröka sig som ogräs.
Landsflykting i storstan...

ason

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 09 jan-07 kl 19:55 »
Hej Kaah!

Här kommer en liten burbild.... :)

Kaah

• Madicken 4v
« Svar #19 skrivet: 09 jan-07 kl 21:51 »
Hej Kaah!

Här kommer en liten burbild.... :)

Burarna ser jättefina ut. Är det en stor dörr uppifrån och ner? Skuttar inte de nedersta kaninerna ut då? Jag ska ju ha mina burar ute så det blir nog bara två på höjden. De måste ju komma upp en bit från backen. Tack för bilden.

Dela detta:

* Inloggade just nu

576 gäster, 2 användare
javill, Wairam66

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser