Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hel foder?  (läst 1952 gånger)

Feline

• katter, hundar & höns :)
    • Skåne
Hel foder?
« skrivet: 19 sep-12 kl 10:51 »
Vilket helfoder ska man ge? Och var köper di ert? Jag har läst mycket pm fodersom tex allfoder start, där har varigt mycket dålig respons på det! Jag vill ha ett bra foder men måste man ändå ge extra tillskott? Så som vitaminer osv?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hel foder?
« Svar #1 skrivet: 19 sep-12 kl 12:49 »
Man kan köpa helfoder av flera fabrikat, de heter olika saker. Störst är väl lantmännen och Svenska foder.

Ger man ett helfoder, så ska de innehålla allt, men sen kan man ändå vilja komplettera, beroende på hur man håller sina djur, åldersfördelning osv.

Bor man i Skåne, så finns det ju gott om spannmålsbönder. Då är det billigare att köpa spannmål direkt från bonden, och sedan köpa ett koncentrat, som man blandar med spannmål.

Läser du runt på trådarna så finns det många olika åsikter och erfarenheter. En del ger bara helfoder, en del blandar helt själva, en del gör en kombination av båda sätten.

Så här gör jag: Alla fjäderfä får startfoder/kycklingstart (kan ha olika namn beroende på fabrikat) de första veckorna, sedan blandar jag gradvis med mer spannmål. När de är lagom stora och går ute, så att de hittar en del själva, så får de oftast enbart spannmål. När de börjar värpa så får de värpkoncentrat blandat med spannmål, och så fri tillgång på snäckskal. På det sättet behöver jag bara ha två olika sorters köpefoder på säck, plus spannmål från bonden då. Annars kan man först ge kycklingstart, sedan allfoder och när de börjar värpa ett färdigblandat värpfoder, då slipper man ha spannmål separat. Det blir dyrare, men kanske enklare.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 20 sep-12 kl 08:49 »
När de börjar värpa, klarar de sig inte på enbart allfoder då? (plus snäcksal)

Feline

• katter, hundar & höns :)
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 20 sep-12 kl 15:26 »
Man kan köpa helfoder av flera fabrikat, de heter olika saker. Störst är väl lantmännen och Svenska foder.

Ger man ett helfoder, så ska de innehålla allt, men sen kan man ändå vilja komplettera, beroende på hur man håller sina djur, åldersfördelning osv.

Bor man i Skåne, så finns det ju gott om spannmålsbönder. Då är det billigare att köpa spannmål direkt från bonden, och sedan köpa ett koncentrat, som man blandar med spannmål.

Läser du runt på trådarna så finns det många olika åsikter och erfarenheter. En del ger bara helfoder, en del blandar helt själva, en del gör en kombination av båda sätten.

Så här gör jag: Alla fjäderfä får startfoder/kycklingstart (kan ha olika namn beroende på fabrikat) de första veckorna, sedan blandar jag gradvis med mer spannmål. När de är lagom stora och går ute, så att de hittar en del själva, så får de oftast enbart spannmål. När de börjar värpa så får de värpkoncentrat blandat med spannmål, och så fri tillgång på snäckskal. På det sättet behöver jag bara ha två olika sorters köpefoder på säck, plus spannmål från bonden då. Annars kan man först ge kycklingstart, sedan allfoder och när de börjar värpa ett färdigblandat värpfoder, då slipper man ha spannmål separat. Det blir dyrare, men kanske enklare.

Tack för informationen! Bra att veta! Jag har kollat rundes här och blev lite skrämd då folk haft erfarenhet av ett visst foder som hade bytt namn och då var näringsvärdet också ändrat. Det hade då skapat problem. Jag vill ju ge dom det bästa!

En fråga till. Jag har plockat fläderbär. Kan jag torka dessa och ge på vintern? Och hur torkar jag dom  :P
På samma sätt som min svamp? På papper och svalt?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 20 sep-12 kl 19:10 »
När de börjar värpa, klarar de sig inte på enbart allfoder då? (plus snäcksal)
Det anser inte jag att de gör. För lite proteiner i allfoder. De kommer att försöka värpa mer än de får näring till genom fodret, och då kommer värpandet att minska pga näringsbrist. Allfoder skulle jag aldrig ge som huvudfoder till värpande djur. Möjligen om man har lantraser, som kan klara sig på sämre foder, och som ju inte värper så jättemycket, förutsatt att de är frigående på stora ytor. Till raser som är avsedda att värpa mer tycker jag inte att allfoder duger, då får man ge annat proteintillskott.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 21 sep-12 kl 10:52 »
Intressant. Det hade jag ingen aning om.  Har du något tips på vad man kan komplettera med som stöttar upp allfodret? Är väldigt noga med att mina djur får en bra foderstat.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 21 sep-12 kl 18:40 »
Finns flera bra trådar om detta, med länkar till näringstabeller, tips och erfarenheter. Man kan blanda helt själv från rena råvaror, eller utgå från något köpefoder.

Om du vill komplettera allfodret är det enklast att göra det med värpkoncentrat, behövs bara lite och bäst är att låta dem välja proportioner själva. Annars kan man komplettera med hampafrån, linfrön, lusern, ärtor, sojabönor mm i lämpliga proportioner.

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 21 sep-12 kl 22:05 »
Okej,  angående sojabönor är det samma sak som det sojafodret man kan utfodra hästar med?  (malet påminner lite om allfoder i utseendet) Isåfall har höns någon specifik maxgiva på sojaintaget?   På häst är det nämligen det.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 22 sep-12 kl 07:01 »
Sojafoder till hästar bör rimligen innehålla soja, men jag vet inget om det fodret.

Det finns rekommenderade foderstater, med näringsinnehåll och ingredienser, att leta upp på nätet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 2 användare
Hantverkaren, Fia06

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser