Stämmer säkert
Men det finns också mindre lokala hönsuppfödningar med gårdsbutiker som verkligen ger sina "majskycklingar" riktig majs
Kanske inte på kolv men i alla fall riktiga majsfrön. Pratade med ett ställe som gjorde det. Minns inte riktigt hur dom gjorde nu men det har jag skrivit om i en annan tråd (tror jag) I vilket fall var majs den huvudsakliga födan.
Jag köper 30 kg säckar av torkad majs, på pall+korn från Fodercentralen i Holmsund Västerbotten, denna majs ges till alla våra djur i olika form kokt, hel, krossad till min kycklingfoderblandning i ca 40 procent.
Lite jobb med egna blandningar men känns bra att slippa köpa färdigfoder med allt okänt som finns i den. Plus priset på detta.
En lite större hushålls kvarn betalar snabbt igen sig om man krossar själv och har många djur. Och så är det ju nykrossat med alla vitam kvar!
OT
Spirat säd står för övriga vitaminerna, färs av soja och älg., kokt potatis, krossad korn+ salt.
Växer inte alls lika fort som de som föder upp med köpt foder men jag har lantras så att det ska gå fort med tillväxten är jag inte intresserad av.
PS Tack Azoo-Lina för alla dina kloka råd jag följer dem ofta de som jag hinner läsa!