Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nysande höna  (läst 9139 gånger)

itajon

• Gäst
Nysande höna
« skrivet: 18 sep-12 kl 12:44 »
 Vad gör man åt förkylningar har en höna som nyser men ser väldigt aletr och pigg ut. Vad gör man om nu flera blir förkylda Vitlök i vatten eller behövs någon medecin?

Terra77

• -
SV: Nysande höna
« Svar #1 skrivet: 18 sep-12 kl 13:18 »
Multivittamin finns på lantmännen.
Kan ges förebyggande samt en överdos i näbben till de som ev hängiga/sjuka!

Lycka till!
37årig vårdare/keramiker boende i Halland.
Mor till 2 flickor 17 o 10 år
Gula+pärlgrå dv.kocchin, Isbar, Orpington, Blandisar o 3 katter. Trädgårdsland o massa syrener!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 18 sep-12 kl 13:21 »
Vad gör man åt förkylningar har en höna som nyser men ser väldigt aletr och pigg ut. Vad gör man om nu flera blir förkylda Vitlök i vatten eller behövs någon medecin?

Man håller koll varje dag på vad som händer mer än att dom nyser, som hosta rinnande ögon etc.

Det finns många kroniska luftvägssjukdomar på höns som har nysningar som ett symptom.
Vitlök hjälper inte mot någon av dem, det kan man kanske tro men blir hönsen friska efter en vecka skulle dom blivit det utan vitlök också.  ;)

Multivitamin är alltid bra som terra 77 skriver.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

itajon

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 sep-12 kl 16:02 »
Kan man inte ge alla i förebyggande? Vet inte om min nya tupp tillåtem mej ta hans höna han völdiga sporrar men inte visat sej aggressiv på dessa 2 dagar. Jag ska köpa det direkt.

hajens

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 18 sep-12 kl 16:06 »
Kan man inte ge alla i förebyggande? Vet inte om min nya tupp tillåtem mej ta hans höna han völdiga sporrar men inte visat sej aggressiv på dessa 2 dagar. Jag ska köpa det direkt.

äter du själv alvedon eller penicilin i förebygande syfte?
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

MrsB

• Småland
« Svar #5 skrivet: 18 sep-12 kl 17:00 »
Vitaminer (som det var frågan om i här) äter jag faktiskt i förebyggande syfte  ;D

Nina W

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 18 sep-12 kl 17:28 »
Jag fölorade flera stycken höns pga förkylning. Värme, vila i bur in köket, och vitaminer och honung hjälpte inte. Så var det någon här på alernativ som berättade att hon använde nässpray -samma som för människor som har näsäppa. Sist en höna började nysa gjorde jag det och gav henne honungsvatten och hon blev frisk på några dagar!

hajens

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 18 sep-12 kl 17:59 »
Vitaminer (som det var frågan om i här) äter jag faktiskt i förebyggande syfte  ;D
Känns sorgligt när man börjar prata om vitaminer i förebyggande syfte. Vitaminer ser jag som en naturlig ingrediens i den mat jag äter och inget jag ser som medicin.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxx
« Senast ändrad: 20 sep-12 kl 23:57 av Sirpa »

itajon

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 18 sep-12 kl 21:24 »
Nu var rädd att detta skulle smitta därför ville jag ge alla en dos.
Jag går snart ur här i från har läst många otrevliga saker som man inte bör skriva på ett seriöst forum. Håller mej nu i fortsättningen till rasfjäderfäförbunden med mina frågor. :'(
« Senast ändrad: 09 feb-13 kl 10:36 av Sirpa »

Smajsan

• -
« Svar #9 skrivet: 18 sep-12 kl 21:35 »
Nu var rädd att detta skulle smitta därför ville jag ge alla en dos.
Jag går snart ur här i från har läst många otrevliga saker som man inte bör skriva på ett seriöst forum. Håller mej nu i fortsättningen till rasfjäderfäförbunden med mina frågor. :'(

Nej du ska inte gå ur härifrån tycker jag! Jag gillar alla snälla och trevliga på Alternativ.Håll dig till att läsa och lyssna på dom som har lite mer att komma med än korta spydiga inlägg.  >:D
Mvh Smajsan.
« Senast ändrad: 09 feb-13 kl 10:38 av Sirpa »
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

itajon

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 18 sep-12 kl 21:42 »
Jag är så mån om mina änglar det får fri tillgång på dyr t foder från lantmännen, jag veta att man inte ska behöva ge extra vitaminer om de mår bra. Nu köpte jag ett gäng jag ville ta hand om vem vet vad har ätit vill de ska må bra har gett aronia bär rikligt med vitaminer i och de får hallon kvistar dagligen alla små får klippt gräs, och jag har jätte hägn med massaor av alla möjliga örter.
« Senast ändrad: 09 feb-13 kl 10:39 av Sirpa »

hajens

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 18 sep-12 kl 21:47 »
Varför bry sej att svara spydigt när någon har en fråga ? Bara människor som saknar harmoni i sitt liv gör så jag kan bara tycka synd om.

Det var inte min avsikt att låta spydig. Jag valde att ställa en motfråga som tvingar fram en egen analys hos frågeställaren. Ofta är den typ av kunskapstillskansande mer djupgående än att få ett färdigt svar, detta då frågaställaren både tvingas tänka, förstå och göra en analys.

Du skall nog inte ta det så allvarligt, jag är rätt snäll, och känner mig inte det minsta oharmonisk.
« Senast ändrad: 18 sep-12 kl 21:49 av hajens »

Smajsan

• -
« Svar #12 skrivet: 18 sep-12 kl 21:50 »
Jag ger mina lite extra vitaminer under vintern i vattnet.Vet faktiskt inte om det är överkurs att göra det,men jag tycker det är så mörkt och dåligt med grön foder då så jag gör det bara  :) Om man ger dom allfoder eller värpfoder om de är i den åldern och lite bär så ska det nog räcka.Jag ger dom även lusern hackat strå på vintern.Jag såg att man kan ge dom nässpray om dom är väldigt täppta,jag har aldrig provat det men om jag var tvungen skulle jag nog göra det.
Och det måste ju vara bättre att ge alla lite extra vitaminer i förebyggande, än att bara behandla den sjuka med vitaniner.Det finns multivitaminer på granngården att ha i vattnet.
Lycka till!
Mvh Smajsan.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 18 sep-12 kl 22:49 »
Hej! Du har fått goda råd om hur du ska ta hand om din sjuka höna. En sak jag tänkte på bara, är drag. Hönor kan vara väldigt känsliga för drag.
Mina hönor blev förkyda föra höst för att det blev en liten glipa i dörren när den var stängd. Så nu har jag en fillt som hänger där och de är änn så länge frisk.
Lycka till och hoppas hönan piggar på sej.
Mvh

Nina W

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 03 okt-12 kl 21:19 »
Hur gick det med førkylda hønan, blev hon frisk? Blev fler sjuka?

Dela detta:

* Inloggade just nu

628 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser