Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Massa burkar, inga gummiringar :'(  (läst 3984 gånger)

Pukared

• Halland
Massa burkar, inga gummiringar :'(
« skrivet: 18 sep-12 kl 11:48 »
Jag håller på att bli galen!! Jag har en massa glasburkar för konservering, den sorten som ska ha grön ring, men jag har inga ringar. Jag har provat med röda ringar med det funkar inte. Inte pga färgen  ::) men de är liiiite liiite för stora och lossnar när luften kokar ur burken.

Efter att ha letat igenom hela tyska ebay (finns massor av ringar där) och en massa holländska sidor (holländare verkar konservera som galningar...) och givetvis alla svenska sidor jag lyckats spåra upp så kommer jag bara fram till att det finns ringar i nästan ALLA storlekar UTOM den jag ska ha. Orkar snart inte se en ny hemsida längre...  :'( Snälla alla kloka människor på detta fantastiska forum, VAD ska jag använda? Hur mycket för små kan ringarna vara? Gör det något om de är lite sträckta när de sitter på burken? Finns här NÅGON som lyckats köpa NYA ringar som passar till de burkar som ska ha de gröna ringarna?

Hjääälp!!  :-\
KRAV-bonde med man och 4 barn. För en tidvis ojämn kamp mot räven om mina hönors liv, men just nu vinner jag!! :) Elstaket rules!

Anders G.

• -
SV: Massa burkar, inga gummiringar :'(
« Svar #1 skrivet: 18 sep-12 kl 14:11 »
En intressant upplysning hade varit vilken storlek du är ute efter.  (:)

LimJans

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 18 sep-12 kl 14:18 »
En intressant upplysning hade varit vilken storlek du är ute efter.  (:)

Ja, det vore ju bra....

Pukared

• Halland
« Svar #3 skrivet: 18 sep-12 kl 14:39 »
Hmmm, det kanske kan vara användbart ja...  :-[ jag har inget skjutmått, men efter att ha använt diverse mer eller mindre vetenskapliga mätmetoder har jag kommit fram till att diametern på burken där ringen sitter är 90 mm.
KRAV-bonde med man och 4 barn. För en tidvis ojämn kamp mot räven om mina hönors liv, men just nu vinner jag!! :) Elstaket rules!

Anders G.

• -
« Svar #4 skrivet: 18 sep-12 kl 16:43 »
Inget skjutmått????? Marsch iväg till Clas Olson. Vad är det med folk????
http://www.kitchenkrafts.com/rubber-replacement-gaskets-set-of-6/p/PG8302/c2p/hp/ 88,9mm

Du kan ju fortsätta söka på exempelvis home canning, replacement gaskets etc.

Pukared

• Halland
« Svar #6 skrivet: 20 sep-12 kl 11:05 »
Inget skjutmått????? Marsch iväg till Clas Olson. Vad är det med folk????
http://www.kitchenkrafts.com/rubber-replacement-gaskets-set-of-6/p/PG8302/c2p/hp/ 88,9mm

Du kan ju fortsätta söka på exempelvis home canning, replacement gaskets etc.

Hahaha, har klarat mig utan skjutmått tills nu, så jag lägger nog pengarna på gummiringar istället... Länken ovan var ringar med 88,9 mm ytterdiameter, men tuuuuusen tack ändå!!! Har helt enkelt inte tänkt på att söka på tumstorlekar  :-[ Hittade rätt innerdiameter på ett annat ställe med VÄÄÄÄLDIGT krångliga köpvillkor, men ska försöka samla ihop mig och ta tag i det  :D Fast jag kanske provar Kuntze först...  :-[ Dem kan man ringa och prata med.  ;D

Husmoderns ringar har jag sett, och jag är ganska övertygad om att de köper de från Kuntze. Samma mått och utseende, men väldigt mycket högre pris   ::)  ;D Men tack i alla fall!

Vad gjorde vi utan alternativ.nu!

Argos, är det så att du känner att ringarna och klämmorna ligger ivägen hos dig så kan jag hjälpa dig att lösa problemet...  :-[  ;D

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #7 skrivet: 20 sep-12 kl 11:29 »
Kan du inte bara köpa gummiduk på biltema och klippa till dina egna?

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

Tobbe B

• Jämtland
    • Berglunds gård i Mälgåsen / Jämthonung
Franska jättervaktlar, hund, höns - Faverolle, Sussex, biodling, katt.
http://www.facebook.com/berglundsgardimalgasen/
http://www.jamthonung.se

Pukared

• Halland
« Svar #9 skrivet: 21 sep-12 kl 09:10 »
Passat inte denna?
http://www.clasohlson.com/se/Gummiring-till-glasburk/Pr341254000

Tyvärr, innerdiametern ska vara ca 90 mm, men tack ändå!

Kan du inte bara köpa gummiduk på biltema och klippa till dina egna?

/M

Intressant tanke, får kolla på det.

;D inte så att dina hyllor börja bågna av för tunga glas? :-[ ;D

Hehe, inte än, behöver fler, men det känns liksom inte så meningsfullt att samla bara glas när det är så infernaliskt svårt att hitta ringar.  :-\  Meeeen, vi letar väl vidare, rätt vad det är så släpper det väl  :)

Argos

• Småland
« Svar #10 skrivet: 02 okt-12 kl 21:05 »
Poppade in i dag på en secondhand butik, hittade 28 surteburkar med klämmor och gummiringar :) ibland ska man ha dynga i skorna så att säga!!!

Krrille

• Utan vila - inga drömmar!
    • Blekinge

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #12 skrivet: 02 okt-12 kl 21:17 »
Kuntze brukar ha det mesta i gummiväg.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Dela detta:

* Inloggade just nu

641 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser