Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nya djur till de yngre  (läst 1160 gånger)

itajon

• Gäst
Nya djur till de yngre
« skrivet: 17 sep-12 kl 19:59 »
Jag har ungdjur brahma maran 4 månader, i går köpte jag ett gäng vuxna Maraner nu får ju de äta allfoder, vad händer om jag värpfoder och de små äter av det ????+hur ska jag mata?
Tänkte inte så långt innan mitt impulsköp

karsan

• Södermanland
SV: Nya djur till de yngre
« Svar #1 skrivet: 17 sep-12 kl 21:43 »
Finns säkert mer erfarna hönsägare än vad jag är, men jag skulle ge allfoder och snäckskal separat. Största skillnaden mellan allfoder och värpfoder är att värp inkluderar kalk, (har jag förstått).

Det är vad jag ger, har också blandade åldrar, bara  sju hönor. Dessutom får mina gå fritt och hitta sniglar, maskar, grönt gräs, och så får de hel havre.  Samt matrester - kokta potatisskal i princip varje dag. Solrosfrö som lockbete.  Höns är bra på att välja rätt mat efter behov, så olika slags mat är bra.

itajon

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 sep-12 kl 08:30 »
Tack mina  går ute med i ett stort grönt hägn, får hallonbuskar rester, snäckskal.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 18 sep-12 kl 08:46 »
Tänk på att dina inköpta vuxna djur har en annan stam av coccidier än vad dina 4 månaders ungdjur har. Dvs ha koll så att ungdjuren inte insjuknar i coccidios när du har djuren blandat.

Vänta med att ge ungdjuren snäckskal och foder med kalk i dvs. värpfoder tills de börjar värpa.
(Allfoder är inte ett värpfoder)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Lycka

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 18 sep-12 kl 08:57 »
Hur är det med kycklingar och unghöns (som inte börjat att värpa)
Äter de snäckskal om det finns.
Kan inte se att mina gör det.
Ger allfoder.
Hedemorahöns

sonja på slätten

• Halland
« Svar #5 skrivet: 18 sep-12 kl 10:47 »
Jag har alltid snäckskal tillgängligt,  eftersom jag nästan aldrig ger värpfoder. Om inga hönor värper går det åt minimalt, när värpning kommer igång går det åt massor. Så jag tyder det som att djuren vet själva vad de behöver.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

582 gäster, 3 användare
Dmslr, Galaxie, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser