Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fjäderätning, kanibalism och lantmännens nya foder Penna o Plym.  (läst 8844 gånger)

karsan

• Södermanland
Hej, jag köpte Allfoder veg pellets ('helfoder för livkyckling, 6v till värpstart' står det på) i början av juni på Granngården i Värmdö.  Råprotein anges till 160g per kg, alltså  16%.  Sen finns ju en del annan info förstås - verkar som man behöver spara innehållsdeklarationen för att kolla ändringar.  Bäst före datum på min 25-kg påse är 2012-10-19.  Hönsen äter fortfarande av den,  2 vuxna hönor och 5 unghönor,  4,5 mån gamla.

Har inte haft problem med hackning alls.  Hade 9 kycklingar under sommaren som var 1 mån när de började få av denna påse (fick samma typ Allfoder som nyfödda också, krossat i mortel, vad den nu kan ha innehållit.)  Fast mycket mask och andra kryp dessutom, hela tiden.  Och  hel havre senare. Och hönsmamma. Och diverse matrester.

Alltså: Allfoder hade 16% protein innan namnändring.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
Man har sett i försök att kycklingar kläckta i maskin inte har fullt utvecklade nervbanor så det finns nog en del att fundera över i det här också. Dels måste det vara helt mörkt där äggen ska ligga och så behöver kycklingarna höra mammans "pratande" för att kunna utvecklas normalt. Sen fungerar det ju uppenbarligen ändå då det är många kycklingar som kläcks i kläckare och som sen verkar fungera. Men ni som har erfarenhet av båda har ni märkt skillnaderna som nämnts ovan? Här hemma är alla natur ruvade  ;D
Intressant! Har du någon länk? Jag vill läsa mer! Jag har naturruvade men även tillköpta maskinkläckta höns, och jag har alltid tyckt att dessa är lite knepiga (utan att ha några bevis för ett sådant påstående) så jag gillar inte maskinkläckning riktigt även om det ju bevisligen blir höns av dem också.

Existens!

• Gäst
Kollade just på värpfoder från svenska foder och det innehåller 16.5 % protein. Så jag tror knappast att det har skett nån sänkning på lantmännens foder.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
Hej, jag köpte Allfoder veg pellets ('helfoder för livkyckling, 6v till värpstart' står det på) i början av juni på Granngården i Värmdö.  Råprotein anges till 160g per kg, alltså  16%.  Sen finns ju en del annan info förstås - verkar som man behöver spara innehållsdeklarationen för att kolla ändringar.  Bäst före datum på min 25-kg påse är 2012-10-19.  Hönsen äter fortfarande av den,  2 vuxna hönor och 5 unghönor,  4,5 mån gamla.

Har inte haft problem med hackning alls.  Hade 9 kycklingar under sommaren som var 1 mån när de började få av denna påse (fick samma typ Allfoder som nyfödda också, krossat i mortel, vad den nu kan ha innehållit.)  Fast mycket mask och andra kryp dessutom, hela tiden.  Och  hel havre senare. Och hönsmamma. Och diverse matrester.

Alltså: Allfoder hade 16% protein innan namnändring.
Jag såg tdigare idag  att allfoder veg har 16% råprotein när jag sökte på lantmännens sida. Innehållsförteckningen som angav 20,5% hittade jag när jag googlade. Jag har förmodligen fått träff på en "dinosaurie" som antingen angav fel info eller  var äldre så innehållet har ändrats tidigare. Faktum kvarstår dock att proteinnivån är sänkt på startfodret så det kan fortfarande vara en bidragande orsak till mina problem.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Verkar som om Lantmännen minskat ner rejält! på Havre innehållet i Plym fd. Allfodret.Havre står nu sist i innehållsdeklarationen!?

Det skulle kunna vara orsaken till hackning, då Havre balanserar Vetets hackningsutlösande egenskaper.

Kan vara en ide att ge extra Havre.  :)
Använd rött ljus i hönshuset om dom håller på och hackar, det minskar hackandet.
« Senast ändrad: 17 sep-12 kl 22:27 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
Intressant! Har du någon länk? Jag vill läsa mer! Jag har naturruvade men även tillköpta maskinkläckta höns, och jag har alltid tyckt att dessa är lite knepiga (utan att ha några bevis för ett sådant påstående) så jag gillar inte maskinkläckning riktigt även om det ju bevisligen blir höns av dem också.

Det finns ingen länk där man får upp mer än ett abstract om man inte vill betala. Jag ska till SLU i nästa vecka så jag kanske kan ladda hem dem då om jag hinner och därefter maila dem till dig.

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
Vad gäller protein bör de inte behöva mer om det nu inte är broilers som föds upp. Däremot kan man ju då fråga vilken proteinkälla som använts. Men jag tror att det här partiet har blivit dåligt pga råvarupriserna. Det finns ju en optimal fodersammansättning för djuren men det är pengar som styr hur man sätter ihop fodret. Grimla kan mycket väl ha rätt att vete har varit billigt nu och därför så har man använt alldeles för stora mängder. Ni måste meddela tillverkaren  :o Det är ett datasystem som avgör sammansättningen som i första hand fokuserar på priset sedan är det en människa som korrigerar om det är helt tokigt. Det verkar dock som om människan har hoppats på att det ska fungera vilket det inte verkar göra nu. Så ring! Protein innehållet ska inte leda till fjäderätning om nu inte valet av proteinfodret är helt galet.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
Jag har varit i kontakt med tillverkaren men de som hade koll på detta var iväg på utbildning och kommer tillbaka idag. Jag hör av mig och berättar när jag har pratat med dem och fått mer info.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Eva R

• Bättre göra fel, än ingenting alls!
    • Södermanland
Jag tycker det här låter som ett klassiskt fall där tillverkare passar på att ändra sammansättningen då de byter namn.
Soja/protein måste ju vara en av de dyrare ingredienserna, så att minska på det sänker naturligtvis produktionskostnaden, vilket ger ökad vinst till tillverkaren.
För de har väl inte sänkt priset, eller?
//Eva R

Hästar; araber och amerikanska minatyrer, katter; savannah, bengal, chausie, oriental, fjäderfä; araucana, maran, broncekalkonern och mignonänder samt kungspyton, majsormar, råttor, möss.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
För de har väl inte sänkt priset, eller?

Jo, här har det sjunkit med ca 10 - 20kr/säcken ... Men ändå snorigt dyrt emot Edels foder där man kan få 2 säckar för samma pris som en på granngården av vissa fodersorter, så köper inte på granngården om det inte är akut. :P
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Förr var ju Edels foder i mindre säckar. Hur är det nu vad väger dom?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
25kg

Får t.ex. kalkonfoder för runt 150kr/säcken (göd) och startfodret kalkon något på 170 - 180. Om jag åker till granngården och ska köpa lika foder kostar säckarna 300kr (299 om man ska vara exakt ::) ).  :-X  :-X

Värpfodret ligger på 150kr tror jag (de har höjt lite, förut var det ca 140kr för 25kg), kycklingstarten på runt samma pris.

Då ligger Edel ca 50kr/säcken billigare här. Så ca 50 - 150kr/per säck tjänar man in beroende på fodertyp man köper. Värp konc. är dyrare på Edel, runt en 200:ing. Men ändå runt 20kr billigare än på granngården där med.

Sedan så upplever jag att det är mycket mindre mjöl i Edels påsar, även fast det är pelletskross i säcken så man får "räkna med lite mjöl". När jag köpt på granngården så har det inte varit ovanligt att när man öppnar säcken så består nästan hela säckan av mjöl från början till botten med lite krossade pellets iblandad. ::) Då gäller det inte att ha kräsna hönor. ;D Vilket det varierar med här beroende på grupperna, blandgruppen käkar glatt mjöl t.ex. medan dv kochina glor på en som man är dum - "ska vi äta det här"?. >:/

... Mamma föredrar Edels foder med då hon tycker det luktar mindre (vilket jag också tycker det gör, granngårdens har en starkare lite annorlunda lukt, inget jag själv stör mig på dock). Vet att hon kunde få nästan som ett astmaanfall, hostar så hon nästan spytt av hönsfoder förut.  :-X Kanske är av allt mjöldamm ... ::)

Kanske ska tillägga att vi köper fodret direkt från A.B Johan Hansson. Om man köper fodret hos någon återförsäljare så lär nog priserna vara lite dyrare.
« Senast ändrad: 22 sep-12 kl 07:22 av Linkoso »
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Existens!

• Gäst
Jag tycker dock att Svenska foders värpfoder ger godare ägg, än Edel.. Men det kan ju vara en inbillning.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Och min pojkvän fick ägg som smakade helt vidrigt av något foder från svenska foder (oätligt). ;D Smaken försvann när han bytte till allfoder istället för värp. Konstiga var att det bara var äggen från hans chabohöns som smakade skit, de åt ju samma foder som övriga höns ... Hum ...  ???

videvi

• Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
Och min pojkvän fick ägg som smakade helt vidrigt av något foder från svenska foder (oätligt). ;D Smaken försvann när han bytte till allfoder istället för värp. Konstiga var att det bara var äggen från hans chabohöns som smakade skit, de åt ju samma foder som övriga höns ... Hum ...  ???

Läste nånstans på SLUs sida att man inte ska ge raps till bruna värphöns för äggen får nån bismak. Däremot så hade inte vita värphöns nåt problem med det.

Kanske är nåt särskilt med chabona också??
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

633 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser