Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Peugeot diesel går som en kratta.  (läst 11868 gånger)

Existens!

• Gäst
Peugeot diesel går som en kratta.
« skrivet: 16 sep-12 kl 12:10 »
Har lagt ut lite krokar nu för att eventuellt få lite nya uppslag om vad som har hänt med min bil. En Peugeot Partner, -98. Diesel. Ingen turbo. Vanliga insprutare.
Började med att den gick dåligt på tomgång. vandrade upp och ner, ryckte. Sen började den ryka som ett lokomotiv, men gick att köra med. men det blev bara värre, och nu går den knappt att köra.

Har testat spridarna, inget fel. Drar ingen olja. Vatten finns. Inget vatten i oljan.

Spontant känns det som den får för mycket diesel. men varför skulle den få det? Röken borde vara dieselrök.  Funderar på att ta ett kompressionsprov. men om en kolvring är sönder så borde den ju pusta hårt i vevhusventilationen.?
Kamremmen ser helt  ok ut, och bör inte ha kunnat kugga över. Skulle nåt ha kunnat lossna när tomgången var så ryckig?

Har slut på ideer nu, och är tacksam för vad som helst.

Video0004

Valmet

• Gäst
SV: Peugeot diesel går som en kratta.
« Svar #1 skrivet: 16 sep-12 kl 12:43 »
Dieselpumpen är kanske kass?

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 16 sep-12 kl 12:48 »
Ser ju nästan ut som vit rök ur avgasröret? Kollat kylvätskenivån?
Råkade en gång ut för en bil med blåst toppackning mellan två cylindrar, den gick skumt som fan, men kompprovet var skapligt, och olja vatten var där dom förväntades vara. Kopplade på tryckluft med "leakdowntester" och det blåste bra mellan cyllarna...
Annars verkar det ju vara nåt med insprutningspumpen eller bränsleförsörjningen. Kollat bränslefilter? Läkage med luft i systemet som följd?

Lite lösa ideer iaf..
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Misse

• nr 9424
« Svar #3 skrivet: 16 sep-12 kl 12:52 »
Detta har hänt mig 2 ggr, ojämn tomgång, dälig ork   bluddrig gång   åsså orkade den inte varva mer än kanske 4tusen med kopplingen nere. Stora blåa molm bakom vid plågsamma varvförsök..
Ena var en Jetta å andra en golf.  i båda fallen var problemet soppatillförsel, att det kom bubblor i genomskinliga slangen mellan insprutningspump och filter. 
Kommer just nu bara ihåg att jag ena gången löste problemet med att sätta in  en (bensin)insprutningspump mellan tank och filter, med en H4lampa i serie som förkopplingsmotstånd.

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 16 sep-12 kl 16:29 »
Det är inte så enkelt som att bränslefiltret är igensatt eller att det är fullt med vatten i  vattenavskiljaren? Prova att dränera den och se efter om det kommer ut vatten eller dieselolja.

En annan möjlighet är ju om sugsilen i tanken är igensatt eller om eventuell tankmonterad förpump inte fungerar som den ska. Det kan nog vara lämpligt att lyfta upp tankarmaturen och se efter hur den ser ut.

Existens!

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 16 sep-12 kl 16:32 »
Jo, dieselfiltret har jag bytt. Det var det första jag gjorde.

Det jag inte förstår är var all rök skulle komma ifrån om den får för lite diesel.?  Min tanke har ju snarast varit att den får för mycket.

Där finns ju även en handpump på den, och jag har provat att pumpa på den under gång. Ingen skillnad.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #6 skrivet: 16 sep-12 kl 19:38 »
På en dieselmotor bestäms ju effekten genom att man reglerar bränslemängden med gaspådraget. Skulle den få för mycket bränsle så skulle det visa sig som "gashäng" och förmodligen kraftig svart rök.

Och det är inte så att du har råkat tanka fel bränsle? Lyckats blanda dieseloljan med t ex bensin eller E85?

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 16 sep-12 kl 22:07 »
Den kanske drar tjyvluft någonstans mella tank och pump.  Lätt att kolla.  Jag brukar använda mig av utblåset på en damsugare som du kan placera i påfyllniingshålen i tanken.   Eller en battteriluftpump som du koplar till en cyckelslang så du har koll på trycet  så du inte spränger tanken och plugga in det hela i tankpåfyllning.  Jag har skrotat handpumpen på min bil och använder ovan metod vid luftning av systemet och får då också täthetskoll på sugledningen.

Existens!

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 18 sep-12 kl 10:11 »
En liten liten bit på väg har jag iaf kommit nu.

Testade igår att skruva bort rören till insprutarna med motorn igång, och det visade sig att oavsett vilken jag tog bort, så nästan tvärstannade den.

Alltså går den lika illa på alla cylindrar, och felet ligger på dieselsidan, och inte i motorn.

Alltid nåt  :)

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 18 sep-12 kl 21:02 »
Är du säker på att inte drivremmen inte kuggat över?  Rätt bränsle?

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 18 sep-12 kl 21:05 »
Fri LUFTVÄGAR?

Misse

• nr 9424
« Svar #11 skrivet: 18 sep-12 kl 21:07 »
Skriver det igen:  Att bränsleunderskott i vissa fall kan ge massa blågråsvart rök ur avgas.
Men tyckte inte att din hade det ljudet riktigt.

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Existens!

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 18 sep-12 kl 21:59 »
Är du säker på att inte drivremmen inte kuggat över?  Rätt bränsle?

Ja, jag börjar mer och mer fundera på om det har kuggat över på nåt vis.. För det är exakt så dom brukar bete sig då.. Men jag fattar inte varför den skulle gjort det..

Jag ska kolla upp bränslet Misse..

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 18 sep-12 kl 23:05 »
Kuggremmen kan vist kugga över.  Var med om det på en Passat.  På en Peugeot 504 hade ett tygstycke som användes för att torka av oljestickan åkt in i luftrenaren och även det gav samma symton.

Existens!

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 22 okt-12 kl 13:24 »
Ja, det verkar som det är det som hänt.. hur,  är ju däremot obegripligt.

Jag fick efter stor möda bort skyddet över kamremmen och lossade de justerskruvar som sitter på drevet till insprutningspumpen, försköt drevet så långt det gick för att få en tidigare insprutning. Och tjoff..bilen gick som en klocka!

Remmen är hur fin som helst, och väl sträckt. Om den nu kuggat över så är det för mig obegripligt..

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #15 skrivet: 23 okt-12 kl 23:00 »
Kul när det fixar sig. Kanske remmen borde bytas ändå så den inte kuggar över vid kammen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

660 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser