Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Majs  (läst 4098 gånger)

Lycka

• Ångermanland
Majs
« skrivet: 14 sep-12 kl 15:15 »
Hur var det med majs nu igen, är det värt att ge hönsen det.
har för mig att det inte fanns ngt nyttigt för dem idet.
Hittar inte tråden.
Hedemorahöns

Jogar

• Gäst
SV: Majs
« Svar #1 skrivet: 14 sep-12 kl 15:38 »
Jag vet inte, men jag hittade denna. Vet dock inte om det är skillnad på färsk,torkad och kokt..

Majskolv (Källa: Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas, version 04.1)
Energi: 119.6kcal/500.5kJ
Vatten: 68.8g
Protein: 3.88g
Fett: 1.61g varav mättat: 0.22g, enkelomättat: 0.51g, fleromättat: 0.75g, kolesterol: 0mg
Kolhydrater: 22.06g, varav sockerarter: 3.2g
Fibrer:  2.88g
Vattenlösl. vitaminer: C: 7mg, Folat: 97.5mcg, Niacin: 1.7mg, B2: 0.08mg, B1: 0.15mg, B6: 0.18mg
Fettlösl. vitaminer: Karoten (A-vit): 168mcg, Alfa-tokoferol (E-vit): 0.08mg
Mineraler: Fosfor: 105mg, Järn: 0.51mg, Kalcium: 2.6mg, Kalium: 294mg, Magnesium: 39mg, Natrium: 0.3mg, Selen: 0.5mcg, Zink: 0.5mg

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #2 skrivet: 14 sep-12 kl 18:21 »
Dom kan väl få det för att det är gott!!!! Mina älskar majskolvar, men inte torkad majs.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 14 sep-12 kl 18:27 »
Mita samma här.
Hedemorahöns

JGR

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 14 sep-12 kl 21:02 »
Majs är bra mat till höns.

Våra äter både färskt och torkat.

Mormors föräldrar hade höns för äggförsäljning på 1930talet, dom hönsen åt importerad USA majs.

videvi

• Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 14 sep-12 kl 22:24 »
Men det är ju så in i den dyrt!?
(på Lantmännen i varje fall. Vart får man annars tag i det?)
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

Nina K

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 14 sep-12 kl 22:34 »
Hos en bonde som odlar. Ett sätt att hålla utkik efter majsåker och fråga bönderna om de säljer eller känner någon som säljer. Ett alternativ till är att odla lite själv. Vi ger våra fodermaj som vi krossat i kvar då de inte föredrar den hel. Tycker att gulan blir gulare efter att de börjat äta majs. Blandar lite olika var gång för att det ska variera lite för dem. Hel vete, majs, raps m.m

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #7 skrivet: 15 sep-12 kl 08:55 »
Man kan köpa fodermajs i jaktaffärer, till vildsvinsåtlar. Mycket billigare. Men mina hönor äter det inte, tror jag betalde 130 kr för 30 kg.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 15 sep-12 kl 09:09 »
Man kan köpa fodermajs i jaktaffärer, till vildsvinsåtlar. Mycket billigare. Men mina hönor äter det inte, tror jag betalde 130 kr för 30 kg.
Har du provat att blöta upp majsen, eller tom grodda den lite? Det tänkte jag prova med. Jag kom över lite gula ärtor, det åt hönsen inte torrt, men när de var lite groddade, då älskade de ärtorna.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Sirpa

• -
« Svar #9 skrivet: 15 sep-12 kl 10:31 »
Hur var det med majs nu igen, är det värt att ge hönsen det.
har för mig att det inte fanns ngt nyttigt för dem idet.Hittar inte tråden.
Finns massor av trådar  :-\ men tänkte du på det här?

Fodermajs innehåller väldigt lite protein 3% per och är smaklösa, inte alla höns äter dom..
Som sysselsättning är ju fodermajs ok om det inte blir för mycket.

Sötmajs innehåller mer än dubbelt så mycket protein 8% per kg än fodermajsen och smakar sött,
det är samma majs som vi äter  ;D

Majs kan orsaka problem med kalcium=kalk upptaget för hönan, om det blir ges mycket.

Ärtor innehåller t.ex  22-23% protein.
Allfoder 16% protein.
Havre innehåller 13% protein.
« Senast ändrad: 15 sep-12 kl 10:49 av Sirpa »
Höns och Liljor i min trädgård.

videvi

• Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 15 sep-12 kl 11:12 »
Hos en bonde som odlar. Ett sätt att hålla utkik efter majsåker och fråga bönderna om de säljer eller känner någon som säljer. Ett alternativ till är att odla lite själv.

All majs som odlas här i trakten hackas hel och packas in i såna där stora vita korvar och blir till kofoder.
Finns ingen som tröskar majsen.

Och att odla själv hade varit kul. Men jag bor i det jag kallar lilla norrland, fastän det ligger i närheten av jönköping. Har nog odlingszon fem här.
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 15 sep-12 kl 11:21 »
Vill man få tag på gratis majs så kan man fråga en bonde som odlar majs om man får komma och ta de kolvar de tappat när de skördar. Både de som skördar kolvar och de som hackar allt till ensilage tappar en hel del kolvar som ligger kvar på åkern efter skörd. Hållbarheten är dock dålig och ofta är de lite skadade och blöta, så de går dåligt att torka. Men man kan ge färskt under någon vecka, och har man plats i frysen så kan man ju frysa lite och ge efterhand, som godis och som sysselsättning.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #12 skrivet: 15 sep-12 kl 14:59 »
tack Sirpa.
Hedemorahöns

zzaga

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 19 sep-12 kl 09:02 »
Jag köpte majs hos lokalföreningen (torkad) till mina höns i går. Dom tycker inte den är speciellt god:(
Någon som vet om man kan/bör ge den till fåren istället??

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #14 skrivet: 19 sep-12 kl 10:34 »
Vill man få tag på gratis majs så kan man fråga en bonde som odlar majs om man får komma och ta de kolvar de tappat när de skördar. Både de som skördar kolvar och de som hackar allt till ensilage tappar en hel del kolvar som ligger kvar på åkern efter skörd...
Är det fodermajs då?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #15 skrivet: 19 sep-12 kl 12:37 »
Är det fodermajs då?
Finns båda sorterna, man får fråga bonden. Oftast är det fodermajs, men ska man mest ha den som sysselsättning till djuren så spelar det ingen roll. Har man tur så finns det sockermajs till självplock i närheten av där man bor, då brukar det finnas en hel del kvar när de ska plöja ner resterna för att förbereda för nästa gröda. Det kan också finnas sådana som blivit övermogna, och därmed inte så goda för människor, som man kan få gratis.

Att ha god kontakt med bönderna i närheten kan verkligen löna sig.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #16 skrivet: 19 sep-12 kl 13:37 »
Här odlas det inga såna godsaker  :-\
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

625 gäster, 3 användare
Lilla i, Pohja, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser