Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mobilt slakteri  (läst 17204 gånger)

louise

• Gäst
Mobilt slakteri
« skrivet: 22 dec-06 kl 14:52 »
Jag och Leifhh drog igång en mejldiskussion om mobilt slakteri, men kanske alla har nåt att säga?

Jag är skitfrustrerad över att det är så svårt att hitta ett sätt att lagligt slakta sina djur utan att bli ruinerad. Nu funderar jag på att få igång en ekonomisk förening som driver ett ambulerande slakteri, alltså en stor slaktlastbil som kommer ut till gården. Nån som har erferanhet eller kunskap?

Leifhh säger att det är skitsvårt att få tillstånd och att allt är jättedyrt. Jag själv är äldigt optimistisk av tanken på flera delägare och inget vinstsyfte.

Jag har tagit kontakt med några skåningar som försöker dra igång, och när jag hinner ska jag ringa lite slaktrådgivare osv.

Om man lånar i Ekobanken till projektet brukar var och en behöva bidra med 10000 som man riskerar att förlora om allt går åt helvete. För mig är det helt klart värt det. Det lär ju finnas gott om eu-bidrag för sånt här också.
« Senast ändrad: 22 dec-06 kl 14:54 av Lollo »

leifhh

• Gäst
Re:Mobilt slakteri
« Svar #1 skrivet: 22 dec-06 kl 15:06 »
Leifhh säger att det är skitsvårt att få tillstånd och att allt är jättedyrt.

Förtydligande: jag har ingen egen erfarenhet utan syftar på sådant jag läst ffa i Småbrukaren.

Däremot har jag erfarenhet av  EU-medel i olika projekt. Den administrativa biten är inte nådig! Skall man ge sig i kast med att söka projektmedel därifrån skall man på förhand lägga upp all redovisning utifrån deras mallar & krav. Sköter man det utifrån företagets ordinarie rutiner kan det bli rätt tjorvigt att få fram rätt uppgifter på rätt sätt. Detta trots att  de projekten jag åsyftar haft mer närvaro av företagets ekonom än vad som är brukligt i de projekt jag hanterar/leder/administrerar.

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 22 dec-06 kl 15:20 »
Jo de säger det om eu-bidrag. Men då kan man ta hjälp av Kooperativ Utveckling Sjuhärd, de är vana att driva sånt där.

Nu har jag iallafall mejlat Livsmedelsverkets ansvarige för gårdsnära slakt. Får se när han får tid att svara.
« Senast ändrad: 22 dec-06 kl 15:20 av Lollo »

leifhh

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 22 dec-06 kl 15:28 »
Jo de säger det om eu-bidrag. Men då kan man ta hjälp av Kooperativ Utveckling Sjuhärd, de är vana att driva sånt där.
låter mer rutinerat än de projekt jag deltagit i.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #4 skrivet: 22 dec-06 kl 16:36 »
Hej!

Som ni förstått av tidigare inlägg är jag inte särskilt förtjust i diverse konstiga regler.

Mobilt slakteri var jag inne på för kaniner för en del år sedan. Ett av problemen med det var att jag kunde få tillstånd för det i min kommun, men körde jag över kommungränsen så gällde inte tillståndet längre, trots att samma lagar gäller, verksamheten är densamma, lokalen är densamma. Det är ett lysande exempel på hur byråkrater tänker. De ser varje lösning som ett problem!

Edgar

Norrsken

• -
« Svar #5 skrivet: 23 dec-06 kl 20:42 »
Jag vet ingenting alls om regler och sånt, men jag tycker rent spontant att det låter som något som borde hagenomförts för länge sen!! Det borde ju gynna alla, och allramest djuren som slipper stressande transporter! Det borde rimligtvis finnas intresse för detta. Ni kanske borde försöka fånågon tidning att skriva om erat "projekt"? Ta reda på så mycket som möjligt om regler och sånt, kanske arbetsförmedlingen kunde hjälpa till (om det handlar om att starta företag tänktejag)? Och så fort ni stöter på krångel så skriv insändare och låt allmänhetenfå veta! För jag tycker det var en aldeles briljant idé som jag skulle hoppas snart kan finnas över hela landet! LYCKA TILL!!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Skald

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 23 dec-06 kl 23:11 »
Mina tankar om det pratade jag med Lollo om igår kväll, men kan ju återge dom här för diskussionens skull..

Att ha ett kooperativt slakteri är i mina ögon det enda rätta.. Varför betala andra (som inte sköter själva slakten framför allt, vd´s med mercor osv) för att kunna sälja ett litet överskott av sin självhushållning.. Betala lika mycket i investeringskostnad, och en kostnad för drift baserat på antalet djur man slaktar/hur mycket man utnyttjar slakteriet.. Självklart ska slakteriet drivas utan vinstintresse inom kooperativet, utan det ska gå 0 räknat på årsbasis, investeringar och drift ska naturligtvis inkluderas..

Det intressanta med ett mobilt slakteri kontra ett fast är ju såklart att det är just mobilt.. Men det finns ett stort problem.. Och det är storleken på slakteriet, som lätt lär behöva en lastbil för att kunna inhysas.. Och då måste man ha nån som kan köra runt eländet (;D) till gårdarna som är medlemmar i kollektivet.. Vilket betyder att man trots allt betalar någon "annan" för att utnyttja "sitt" slakteri.. Jag tror pga detta att det i slutändan är vettigt att bygga ett permanent slakteri i lämplig knutpunkt mellan medlemmarna i kooperativet.. Troligtvis på någon av gårdarna.. Billigare, enklare och man kommer ifrån en massa (troliga då jag inte vet) specialregler..

Stora nackdelen är ju att man inte kan bedriva gårdsslakt..

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #7 skrivet: 23 dec-06 kl 23:31 »
Självfallet bör sådana här slakterier finnas!  

Jag tror det enda som finns av det här slaget i Sverige är något som samerna har vid renslakten. Kan det vara värt att kolla upp?

Edgar

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #8 skrivet: 24 dec-06 kl 09:38 »
På Livsmedelsverket jobbar paoulo Kezeta med frågor om småskaliga slakterier o mobila...
Han ger råd och anvisningar...
konrakta honom...

Kolla även på eldrimners hemsida...www.eldrimner.com
den ger ut en skrift gratis om småskalig livsmedelsproduktion gratis... mycket intressant... handlar både om mejeri, bageri, bär o grönsaker. kött o chark m.m.

:)

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=2796
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 24 dec-06 kl 10:30 »
Ni är inte de första som tänkt på detta och insett problemen  :-\

Vill inte vara negativ men......

Det störta problemet med detta är alla regler som vi har i Sverige som gäller slakt och livsmedelsproduktion. Ta bara detta med besiktningsveterinär som är ett absolut krav idag. Veterinären ska vara med före, under och efter slakten  :-\  (dyrt !).

Utav Sveriges slakterier är många av dem kooperativ som ägs av medlemmarna som ni beskriver. Det är bara så att när kooperativet blir större liknar det ett vanligt företag mer och mer. Om er ide ska fungera på det enkla vis ni menar måste man nog begränsa antalet medlemmar per slakteri väldigt snävt.

Sen har man detta med personal  ??? ska man ha anställda som åker runt och sköter slakteriet ? Då kostar detta en hel del.

Men ni kanske menar att ni vill ha en mobil slaktbod som man kan utföra hemslakt för eget bruk i på ett mer seriöst och renligt sätt ??

Storbonden :)
« Senast ändrad: 24 dec-06 kl 10:33 av Storbonden »
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 24 dec-06 kl 20:42 »
Nej jag menar ett slakteri som gör att man får "vitt" kött. Annars kan jag väl slakta hemma i nåt kyffe:)

Och nej, självklart ska det inte växa, för som du säger då blir det ju som Swedish Meats. Stötte på en för ett tag som sen som sa att han skickade sina djur till "föreningen". Jag frågade vad det var för förening, men det var ju Swedish Meats.. huuu!

Och jo, det är dyrt, men är det dyrare än att skicka sina djur till legoslakt? Alltså vilka vita alternativ finns det? Det pratas mest om dyrt, men vad är det för summor? Är det nån som vet egentligen? En veterinär och en slaktare anställda några veckor om året, plus lastbilen- investering och underhåll. Till allt som "amatörer" kan göra använder vi vår egen ideella kraft. Alla i föreningen betalar nån sorts grundavgift om året, och sedan proportioneligt efter hur många djur man slaktar, eller efter nåt annat mått.

För de som bara slaktar för självhushåll är det ju inget intressant. Det är ju för oss som vill sälja och vidareförädla produkterna.

Det är klart att det gååår!

Jag har redan kontaktat Paolo och Eldrimner. Väntar på svar/tid att ringa dem igen.
« Senast ändrad: 24 dec-06 kl 20:43 av Lollo »

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #11 skrivet: 24 dec-06 kl 21:41 »
Jag brukar i bland slakta på delsbo och ta återtag.. lego slakt...
Man kan kolla på delsboslakteri.se

nöt
slakt mindre än 150 kg slaktvikt= 300kr
Mer än 150 kg = 600kr
Hämtning=1,50 /kg
EU tillägg0,71 öre/kg
för styckning tar de 6,50 /kg..

Jag slaktade en 1årig tjurkalv o tog återtag SJB x SRB slaktvikt 144kg.... det kostade ca 1200kr + moms. med alla avgifter...
Det är då ostyckat...
hade jag tagit styckat hade det blivit minst dubbelt så dyrt och hälften så mycket kött då nästan alla ben försvinner...

Lamm och get
kostar för slakt 200 kr
styckning 60 kr
EU- tillägg0,20 öre /kg
Frakt 200kr/ gång + 50 kr /djur

Gris
300 kr för slakt
styckning 200 kr
EU tillägg0,27 Öre /st
FRakt 200 kr/ gång+ 50 kr per gris

Alla priser är naturligt vis + moms ...

alla slakterier har olika avgifter...
så man tjänar på att ringa o kolla..

Vi slaktade vår 20 bockkillingar rinde då runt och hörde vad det skulle kosta..
det varierade från 200 kr st till 350 kr st... på 20 st blev det ett enkelt val...

Bäst för djuren är ju att slaktas hemma.. i sin invanda miljö...

men ibland så vill man ju kunna sälja kötter vidare och då måste man ju slakta på slakteriet för att allt skall bli ok...

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

louise

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 24 dec-06 kl 21:51 »
tack tack för priserna! Det ser ut att vara dyrare än vad det var här då det fanns legoslakt.

Som sagt så finns det inget slakteri här som vi ens kan ringa och fråga vad de tar för legoslakt. Det existerar inget. Om vi inte vill åka sådär 20, 30 mil.
« Senast ändrad: 24 dec-06 kl 21:52 av Lollo »

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #13 skrivet: 25 dec-06 kl 10:04 »
Hej!

Här och var finns det små privata gårdsslakterier, t ex på större fårgårdar. Kanske kan det vara värt att utforska om de kan legoslakta eller att du lånar lokalen som ett steg på vägen mot eget.  Lokalen står ju tom en stor del av året. Kommunen eller livsmedelsverket bör veta vilka som finns.

Edgar

louise

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 25 dec-06 kl 11:17 »
Jo, Leifh säger att det ska finnas tre stycken i kommunen. Men på sikt vill jag göra mig fri från andras profithunger. Och jag står inte ut med att vara beroende av andra å behöva fjäska å smöra. Tänk vad skönt om man var några stycken som ägde själva, fick besluta gemensamt och ingen blir överkörd!

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #15 skrivet: 25 dec-06 kl 16:27 »
Jo, Leifh säger att det ska finnas tre stycken i kommunen. Men på sikt vill jag göra mig fri från andras profithunger. Och jag står inte ut med att vara beroende av andra å behöva fjäska å smöra. Tänk vad skönt om man var några stycken som ägde själva, fick besluta gemensamt och ingen blir överkörd!

Är det inte enklast att du skaffar fåren först och sen ser hur det blir med slakten. Det är ju vad jag kan förstå inte nån större fårbesättning du planerar för !!

I första hand gör man ju hemslakt om man har en liten besättning.

Storbonden :)
« Senast ändrad: 25 dec-06 kl 16:28 av Storbonden »
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

louise

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 25 dec-06 kl 21:17 »
Men den här tråden handlar om kött till försäljning! Nu blir jag lite frustrerad över alla inlägg om att man ska slakta hemma. Det går ju om man ska äta upp allt själv, men, det här handlar om försäljning och då får man inte slakta hemma.

Första året äter jag kanske upp lammen själv, men sen blir det ju stopp på utökning och hela företagsidéen. På min mark får plats en 15 tackor. Dessutom behöver jag en gris för bökning, och tänker satsa på en 50 höns.

Jag fattar inte det där. Livsmedelskontrollanten tyckte också att jag skulle starta mitt företag INNAN jag löst slakt och vidareförädling. Jag kan ju inte sitta där med 30 lamm, 24 kultingar och 30 kycklingar som inte är tillåtna att sälja och inte tillåtna att göra leverpastej av.
« Senast ändrad: 25 dec-06 kl 21:18 av Lollo »

git

• På våran gård är det
« Svar #17 skrivet: 30 dec-06 kl 12:24 »
Dom privata slakterierna här i sjuhäradsbygden är för viltslakt tror jag, vi lämnar älg till ett av dom. Själv skickar jag mina djur till Dalsjöfors slakteri och tar återtag har tröttnat på att slabba med det på logen. men vist skulle jag kunna tänka mig att hyra in mig på ett lokalt slakteri likaså mejeri.
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #18 skrivet: 30 dec-06 kl 12:49 »
Hej!

Fick eldrimners nyhetsblad på posten i dag. Där nämns (lite i förbigående) att man arbetar en del med mobila slakterier i Norge.  I en annan artikel nämns att smak på kött är väldigt beroende på stressfrihet hos djur, snabb styckning, helst varmt, lagom snabb tillväxt av djur etc. Allt talar för mobila eller gårdsslakterier. Det är ju attan att norrmännen är före!

Edgar

git

• På våran gård är det
« Svar #19 skrivet: 30 dec-06 kl 14:04 »
Jodu Edgar.
Norrmänen är långt före oss svenskar när det gäller. Jag har i många åt hållt på att odla örter och använt både till mat och hudvård. För ca 10-12 årsedan ville jag framställa produkter till försäljning och då var just Norge en förebild och flera studieresor gick dit.
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

Dela detta:

* Inloggade just nu

607 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.

* Nya annonser