Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mobilt slakteri  (läst 17173 gånger)

louise

• Gäst
Re:Mobilt slakteri
« Svar #40 skrivet: 20 apr-07 kl 08:57 »
Intressant! Men källa? Och så kan jag varna för att det inte är tillåtet att ta en hel text och publicera. Du riskerar att betala för artikeln + skadestånd för att du struntat i upphovsrätten...

Det visar ju ännu mer att man ska ha ett gemensamt litet slakteri och dela på kostnaderna. Att var och en ska betala för tillsyn är ju så dumt.
« Senast ändrad: 20 apr-07 kl 09:13 av Lollo »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 20 apr-07 kl 12:05 »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 20 apr-07 kl 12:11 »
Saxar lite om kompostering ur EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS FÖRORDNING (EG) nr 1774/2002 av den 3 oktober 2002 om hälsobestämmelser för animaliska biprodukter som inte är avsedda att användas som livsmedel:

2. Komposteringsanläggningar skall ha följande utrustning.
a) En sluten komposteringsreaktor som materialet måste passera igenom, med
i) mätinstrument som anger temperaturen plottad mot tiden,
ii) anordningar som kontinuerligt registrerar resultaten från ovanstående mätningar,
iii) ett fullgott säkerhetssystem för att förebygga otillräcklig värmebehandling.
b) Lämplig utrustning och ändamålsenliga lokaler för rengöring och desinfektion av de fordon och behållare i vilka
obehandlade animaliska biprodukter transporteras.
3. Varje biogasanläggning och komposteringsanläggning skall ha ett eget laboratorium eller utnyttja ett externt laboratorium.
Laboratoriet skall ha lämplig utrustning för de analyser som krävs och skall vara godkänt av den behöriga
myndigheten.
B. Hygienkrav
4. Endast följande animaliska biprodukter får omvandlas i en biogasanläggning eller komposteringsanläggning:
a) Kategori 2-material som har bearbetats med bearbetningsmetod 1 i en bearbetningsanläggning för kategori
2-material.
b) Naturgödsel och mag- och tarminnehåll.
c) Kategori 3-material.
5. De animaliska biprodukter som avses i punkt 4 skall omvandlas så snart som möjligt efter ankomst. De skall lagras
på ett ändamålsenligt sätt i väntan på behandling.
6. Behållare, kärl och fordon som använts för transport av obehandlat material skall rengöras i ett särskilt utrymme.
Detta utrymme skall vara så placerat eller utformat att det inte finns någon risk för kontaminering av behandlade
produkter.
7. Förebyggande åtgärder mot fåglar, gnagare, insekter och andra skadegörare skall vidtas systematiskt. Ett noggrant
beskrivet program för bekämpning av skadegörare skall användas för detta ändamål.
8. Rengöringsprocedurer skall införas för alla delar av anläggningen och finnas väl beskrivna. Det skall finnas lämplig
utrustning och effektiva rengöringsmedel.
9. Hygienkontrollen skall omfatta regelbundna inspektioner av produktionsmiljö och utrustning. Inspektionsscheman
och resultat skall sparas.
10. Anordningar och utrustning skall hållas i gott skick och mätutrustningen skall kalibreras regelbundet.
11. Rötrest skall hanteras och lagras på anläggningen på ett sådant sätt att återkontaminering förhindras.
[...]
13. Kategori 3-material som används som råvara i komposteringsanläggningar skall uppfylla följande minimikrav:
a) Maximal partikelstorlek innan materialet gått igenom komposteringsreaktorn: 12 mm.
b) Minimitemperatur för allt material i reaktorn: 70 °C, och
c) Minimitid i reaktorn vid 70 °C (allt material): 60 minuter.
D. Rötrest och kompost
15. Prov från rötrest eller kompost som tagits under lagring på biogas- eller komposteringsanläggningen eller vid den
tidpunkt då lagringen i dessa anläggningar upphör, skall uppfylla följande krav:
Salmonella: inga fynd i 25 g: n = 5, c = 0, m = 0, M = 0
Enterobacteriaceae: n = 5, c = 2, m = 10, M = 300 i 1 g
där:
n = antal prover som skall testas,
m = gränsvärde för antal bakterier; resultatet anses tillfredsställande om antalet bakterier i samtliga prover inte
överstiger m,
M = maximivärde för antalet bakterier; resultatet anses icke tillfredsställande om antalet bakterier i ett eller flera
prover är M eller fler,
c = antal prover i vilka antalet bakterier får ligga på mellan m och M och provet trots detta kan godtas, förutsatt
att antalet bakterier i övriga prover är högst m.

Hela förordningen är på 95 sidor, om någon tyckte ovanstående citat var långt.

trädman

« Svar #43 skrivet: 20 apr-07 kl 23:36 »

Säger Edgar som levt under svensk ockupation sedan 1658

Du va mig en gammal rackare! :)

Jag vill inte vara extremt pessimistisk och anti, men tyvärr tror jag det är väldigt svårt att bygga ett småskaligt slakteri och driva det så att slaktkostnaden blir rimlig. Jag känner till två fall där man byggt och startat småskaliga slakterier i regionen som lagts ner efter några år. I det ena fallet gick det i kk, det andra slutade att slakta och sysslar idag enbart med vidareförädling (chark etc). Att det, som det framskymtar i något inlägg, skulle vara väldigt länsamt att driva slakteri tror jag är undantagsfall.  Svenska slakterier har under lång tid haft lönsamhetsproblem.  

Legoslakt/återtag av nöt kostade senast jag kollade (privatslakteri) 4 kr/kg. Styckning kostade 7 kr/kg. Vad lamm kostade tog jag aldrig reda på. Rimligen mer eftersom slakt till ganska stor del är stycketalshantering, dvs stort djur låg kostnad litet djur hög kostnad.

Som så mycket annat finns stora skalfördelar i slakterier. Ett mobilt slakteri skulle kunna vara en lösning för att kunna slippa transportera lammen från gården. Eftersom det krävs veterinärbesiktning av både levande djur och slaktkropp med tillbehör samt att även ett mobilt slakteri tar någon tid att göra slaktklart och köra till gården så blir även här skalfördelarna betydande. Föder man upp lamm är vanligen inte alla lämpliga att slakta på samma gång eftersom de har en tendens att av olika anledningar nå lämplig storlek vid olika tillfällen. En liten besättning som i exemplet 15 tackor som ger 30 lamm ger inte många lamm per slakttillfälle. Ett mobilt slakteri av den typ jag någonstans läst om (fårskötsel?) kostar rimligen några få milj. Andra maskiner i den prisklassen kostar >1000 kr/h förutsatt att de har bra nyttjandegrad. Om man antar att framkörning och iordningställning för slakt samt rengöring och återställning inför avfärd totalt tar 1,5 h (vilket jag tror är optimistiskt i överkant) innebär det 1500kr ska man slakta 15 lamm blir bara det 100kr/lamm eller ca 5-6kr/kg (ca 18 kg/lamm). Sen tillkommer veterinärbesiktningen som säkerligen kostar mer än så, samt kostnaden för själva slakten. Så tyvärr tror jag inte ett mobilt slakteri ger så stora möjligheter att slakta i riktigt liten skala det heller. I renfallet slaktas många renar på samma plats och då går det rimligen bättre att få ner kostnaderna till en acceptabel nivå. För stora besättningar eller "kampanjslakt" på vissa platser kanske det kan fungera även för lamm. Men det krävs nog dessvärre ganska bra nyttjandegrad för att komma ner i en rimlig kostnad jämfört med legoslakt.
« Senast ändrad: 21 apr-07 kl 00:12 av trädman »

louise

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 21 apr-07 kl 10:09 »
Min idé om hur slakteriet ska drivas verkar inte gå fram. Jag ser inte att någon har kommenterat just min idé om slakteriet utan bara tagit fram exempel på andra typer av verksamheter som inte är jämförbara.

Det är inte ett slakteri som ska sälja något. Det är en serviceförening för de som vill ha gårdsnära, djurvänlig slakt. All slakt är på återtag och varje lantbrukare ansvarar för försäljning hemma hos sig själv, med eget varumärke.  Det ska så långt det är möjligt drivas ideellt av ägarna och endast veterinär och eventuellt slaktare/styckare köps in.  

Det är väldigt troligt att priset för slakt blir högre än legoslakt på större slakteri. Men där är stora fördelar:

-köttet får en helt annan kvalitet om djuren inte stressas och det kan tas ut på försäljningspriset. Sjuhärad ligger nära Göteborg och Hallandskusten där det går att få bra betalt.

- I Sjuhärad finns det inte legoslakt på de närmsta 10-15 milen. Det är inte ett alternativ här att vända sig till ett etablerat slakteri.

Problem:
- mobila slakterier kräver hög nyttjandegrad precis som du säger, men jag tror fortfarande att man kan få ut det på försäljningen.

Jag vill gärna ha kommentarer på just den här idén, inte alla andra former av slakterier.

Blandade undersökningar och artiklar om mobila slakterier:

http://www2.slu.se/forskning/fakta/faktajordbruk/pdf00/Jo00-18.pdf
http://www.ekolantbruk.net/tidningen/artiklar/pdf/2006/506mobilslakt.pdf
http://www.jti.se/publikat/teklor/pdf-filer/t95.pdf
http://www.jti.se/publikat/rapporter/l&i/r-316cb.pdf
http://www.bt.slu.se/lt_old/Rapporter/Ra238/rapport.pdf

http://www.jti.se/publikat/rapporter/l&i/r300cb.pdf

« Senast ändrad: 21 apr-07 kl 10:21 av Lollo »

Skytten

• Skåne
« Svar #45 skrivet: 21 apr-07 kl 10:37 »
Juridiken är till för att gynna storskalig drift, för ca tjugo år sen fick en ekonom nobelpris för att han visat detta.

Många bestämmelser är till för att minska risk, men i praktiken minskas inte alltid risk, utan man gör småskalighet olönsam.

De stora elefanterna bidrar med förslag till byrokraterna, allt för att minska konkurrensen från småskalighet.

Ett mobilt slakteri är en god ide, och skulle minska riskerna för att djur far illa, men tyvärr är nog juridiken det största hindret på väg mot ett förverkligandet.

Lobba inte mot JBV utan försök få den som är ansvarig för miljön i regeringen med på skutan, så kanske det kan luckras upp i regelverket, men det tar som vanligt tid.

Annars är väl kooperativt ägande inte ovanligt i denna sektor.

Exempelvis:
Här finns det fårskallar i kommunerna, som aktivt vill hindra vindkraftsutbyggnad, de har förhalat och överklagat, och efter SJU år har högsta instans kört över kommunen. Då hänvisar de till att det verk man tänker bygga inte är det som man först sökte för, så att hela bygglovs processen ska göras om.
Att en teknisk utveckling skett på de sju långa åren har i detta sammanhang ingen betydelse. Bygg ett omodernt verk, eller starta en sju års process igen.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

louise

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 21 apr-07 kl 10:40 »
Äsch.. nu börjar jag läsa.. 3,2 miljoner kostar lastbilarna..

Det kanske faktiskt är enklare att kakla ett utrymme hemma på gården och ta hit veterinären..

louise

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 21 apr-07 kl 10:44 »
Men... vad har du för fakta om juridik och mobila slakterier? Så att vi får en konkret diskussion.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #48 skrivet: 21 apr-07 kl 10:48 »
3,2 miljoner kostar lastbilarna..

Ja dom gör ju det .......
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

louise

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 21 apr-07 kl 10:53 »
Det  blir 64 ägare om var och en satsar 50000. Jamen det går ju!

trädman

« Svar #50 skrivet: 22 apr-07 kl 01:45 »
Min idé om hur slakteriet ska drivas verkar inte gå fram. Jag ser inte att någon har kommenterat just min idé om slakteriet utan bara tagit fram exempel på andra typer av verksamheter som inte är jämförbara.

Det är inte ett slakteri som ska sälja något. Det är en serviceförening för de som vill ha gårdsnära, djurvänlig slakt. All slakt är på återtag och varje lantbrukare ansvarar för försäljning hemma hos sig själv, med eget varumärke.  Det ska så långt det är möjligt drivas ideellt av ägarna och endast veterinär och eventuellt slaktare/styckare köps in.  

Mina exempel var avsedda som exempel på andra småskaliga slakterier. Även om de inte överenstämmer med tanken på ett medlemsägt och medlemsdrivet mobilt slakteri så finns ändå många likheter när det gäller kostnadsbilden. Ekonomin i själva slaktern förändras inte i grunden av huruvida slakteriet själv säljer kött eller om det är en serviceförening där delägarna/djurägarna själva står för eventuell vidareförädling och försäljning. Jag antar att du med indeellt menar att delägarna själva sköter huvuddelen av arbetet. Det är också en kostnad även om det inte är en utbetalning i reda pengar.

Om nu det mobila slakteriet kostar 3,2 milj och vi antar en avskrivningstid på 12 år, ränta på 5% och 20% restvärde innebär det en kapitalkostnad (ungefärligen) på (3200 000-640 000)/12= 213 000 kr per år i avskrivning plus (1600 000+640 000)*0,05=112000 kr i ränta. Summa 335 000 i kapitalkostnad. Skulle man kunna uppnå 80% beläggning av normal heltid motsvarar det ca 1440 timmar. Om man också antar att man då har en heltidsslaktare och allt annat sköts genom eget arbete skulle slakteriet kosta ca 232 kr/timme och slaktaren ca 250 kr/h (antaget 360 000kr/år i lönekostnader inklusive "allt"). Man kommer då upp i nästan 500 kr/h bara för dessa båda kostnadsposter. Vid en kapacitet på 10 lamm per timme blir det 50 kr per lamm. En inte alls ohemul kostnad jämfört med de 150-200 som det enligt andra inlägg kostar att legoslakta. Men det förutsätter att slakteriet slaktar 1440*10 lamm om året... Färre lamm ger högre fasta kostnader. Dessutom tillkommer reparationer och underhåll, skatt försäkringar och bränsle, veterinärbesiktning, provtagning och analyser, avfallshantering mm.

Personligen tycker jag inte 10-15 mil är oöverstigligt långt, även om det naturligtvis är bättre med kortare transporter. Jämfört med norra Sverige är det ganska måttliga avstånd som under optimala förhållanden innebär 1,5-2timmars körtid. Vill man undvika längre transporttid till följd av samlastning från flera gårdar kan man leverera sina lamm själv med exempelvis hästtransport. Jag har själv bara erfarenheter av att transportera livdjur i hästtransport och de gångerna har fåren funnit sig till rätta ganska snabbt och sedan varit lugna. Hantering, sortering, vägning lastning etc gör alltid djur mer eller mindre stressade och det kommer man inte ifrån vid mobil slakt heller.

Jag skulle börja med att låta legoslakta mina lamm och satsa energin på att utveckla och sälja in mina lammprodukter för att få koll på produkterna, marknaden och betalningsviljan. Visar det sig att det s a s bär skulle jag eventuellt överväga slakt i egen regi på ett eller annat sätt. Bara att hantera kött och tillverka olika köttprodukter från redan slaktade djur ställer ganska höga krav på lokaler, tillsyn etc. Att utveckla egna varumärken för varje liten gård verkar vara mycket arbete för lite pengar. Är det inte större chans att nå genomslag om man samverkar så att det kan bli hyggliga volymer? Det finns sådana koncept för nöt exv WWFs hagmarkskött etc. Slaktar man 25 lamm om året finns inte mycket utrymme att bära några fasta kostnader över huvud taget. 25 lamm a 18 kg (slaktade) ger 450 kg. Även om man skulle kunna få ut 100 kr/kg jämt över (inklusive ben) så ger det inte mer än 45 000. Skalekonomin inom jordbruksnäringen är tyvärr närmast obeveklig.

louise

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 22 apr-07 kl 09:49 »
Hurra för räkneexempel! Är lite för trött nu på morgonen att läsa den kompakta texten bara. Å så är det mitt i Emmas lamning så jag är lite splittrad..

Det tål att tänkas på det här, onekligen. Men tid att kolla in hur produkterna bär har vi nog. Det tar evigheter att starta upp nåt. Särskilt om man söker eu-pengar för det. Då ska man först göra en undersökning till en eventuell förstudie, sen får man pengar till förstudie, å sen startar man grejen..

Större volymer och ett enda varumärke kan vara en idé på myycket lång sikt. Men man mister mervärdet om en tydligen identitet och ursprung på produkterna. Men årets ekolantbrukare är just ett sådant företag, Åloppe heter de. Helt klart inspirerande!

Men stora volymer ställer krav på kvalitet och produktion.    Så fort det handlar om försäljning till restauranger osv börjar också krav på att alla filéer ska vara exakt lika stora, kvalititen ska vara oerhört jämn, man ska kunna leverera i en jämn ström hela säsongen osv.  Själv vill jag bara sälja till privatpersoner/slutkund för att slippa betala till massa mellanhänder och slippa alla de krav jag räknade upp.

Förresten de gjorde en förstudie på ett lammslakteri som var tänkt att starta här. Inte mobilt alltså. Kostnaden per lamm blev ca 250 kr, samma som legoslakterierna tar annars.

Efter att jag sett hur lätt en gris blir stressad vill jag inte transportera djuren en milimeter helst! Det är en oerhörd vinst i kvalitet på griskött om man slaktar dem på plats. Det är själva lastningen som stressar djuren mer än själva åkandet.
« Senast ändrad: 22 apr-07 kl 09:52 av Lollo »

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #52 skrivet: 15 jun-07 kl 16:22 »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #53 skrivet: 22 jun-07 kl 10:22 »
Läste i ATL att i Norge är det mycket lättare att ha mobilt slakteri. Där får man gräva ner slaktavfallet på egna gården t ex. Det skrevs lite om att norrmännen ville köra över gränsen till Sverige och slakta här.

Artikeln var i gårdagens papperstidning, den finns säkert på nätet också.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Fridolf2

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 05 jul-07 kl 10:18 »
Jag tror tyvärr du kan glömma iden om ett mobilt slakteri, det blir alldeles för stora investeringar på dom gårdar där det ska stanna, då blir det ju att man stannar på ett ställe och kör dit djuren istället, och vad är då vinsten?
Och tanken att över 60 ägare skulle kunna samsas i kooperativ form runt ett sådant tror jag tyvärr inte heller på.
Vilken pessimist säger du då... ;) nej, men realist, har varit företagare inom livsmedel nu i 20 år så jag vet lite om alla regler.

Nej, vad jag i så fall skulle göra, om det nu finns så många intresserade, starta ett aktiebolag där alla får satsa pengarna som behövs för att kunna bygga ett litet lokalt slakteri, nånstans mitt i intressegruppen lämpligtvis. Det behöver inte bli såna astronomiska summor.
Sen har ni ett inledande möte där bolagsordningen fastställs, där får man då ange vilken riktning man vill att bolaget ska ha, etiska värderingar mm...att inte direktören ska åka merca.. ;)
Det behövs ju ingen dyr VD för 500000 om året, utan en eldsjäl, lämpligen med starka nerver, utses till orförande, han/hon får sen ersättning efter dom timmar h*n lägger ned, och det gäller samtliga som jobbar där, eftersom dom är delägare så får dom ju dels utdelnig på sina aktier om det blir vinst, och dels tjänar dom ju lite extra om dom jobbar för företaget.
Sen marknadsför ni ert kött under ett varumärke, t.ex Sjuhäradskött, och eventuellt ett kort på gården just den och den förpackningen kommer ifrån. Väldigt få bönder är säljare, så den tjänsten tycker jag ni ska leja ut, det finns alltid säljare som åtar sig uppdrag, och denne får då betalt för den tid som åtgår just då. Jag tror också att det måste till lite mer djur än bara några lamm, för att få ner kostnaderna, lämpligen då grisar, som är relativt lätt att slakta och säljer i stora volymer.
Du skriver att du inte vill frakta djuren en millimeter..hur menar du då? ska dom skjutas i sina boxar bland dom andra djuren? Har svårt att tro att konsumenterna skulle se det som speciellt etiskt. Tycker själv det varit skitjobbigt dom gånger man varit tvungen att skjuta nån skadad gris i boxen.  Nej, kör dom till slakteriet i god tid, låt dom vara i nåt rum med halm där dom får lugna sig nån dag och söv dom sen med gas på natten när dom sover, och slakta. Men sånt där reglerar man ju då i bolagsordningen, hur man vill att det hela ska gå till. En liten kylbil som kör ut grejerna till Göteborg måste ju också till om man verkligen vill sälja nåt att tala om, olika kampanjer där ni visar upp er och ert företag och dom värderingar ni står för är ju också ovärderligt, det finns väl olika tillfällen i stan då detta är möjligt vill jag minnas.

Jag tror, och vet även exempel ,på att detta fungerar. Men det kräver uthållighet, eldsjälar, och realister som kan hålla lite koll på det ekonomiska.

Dela detta:

* Inloggade just nu

451 gäster, 2 användare
eriksjos, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser