Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan man lagra Spagettipumpa?  (läst 8692 gånger)

Tuve

• Skåne
Kan man lagra Spagettipumpa?
« skrivet: 12 sep-12 kl 21:09 »
Jag satte 6 plantor, och är nu välsignad med omkring 60 spagettipumpor. Det är första gången jag odlar dem, så jag undrar hur bra de kan tänkas hålla sig? Hittills har jag bara testat att ha en pumpa inne i rumstempn i kanske en vecka, och det gick hur bra som helst. Jag kan ju skörda dem så sent som möjligt för att få välutvecklat skal, men hur länge håller de då? De är ju inte så tjockhudade som "vanliga" pumpor, men inte som squash som har en tendens att förväxa sig och bli mindre goda.
Lagade förresten i kväll en supergod snabblasagne med dem istället för lasagneplattor. Mycket lyckat!

sonja på slätten

• Halland
SV: Kan man lagra Spagettipumpa?
« Svar #1 skrivet: 12 sep-12 kl 21:20 »
Jag har haft enstaka spaghettipumpor som hållit sig  långt fram på våren eller ännu längre. Fast de blev rätt torra inuti till slut. De måste vara helt mogna för att bli hållbara, då blir skalet hårt. Jag hade dem inne i rumstemperatur.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

idalinda

« Svar #2 skrivet: 20 sep-12 kl 21:37 »
Hur vet man att de är helt mogna?

Jag har odlat spaghettipumpa några år och har den erfarenheten att de är inte så hållbara.
1-2 månader som max i kylen, inomhus började mina läcka på bara några dagar.

men HUR had du lyckats att få 60 pumpor av 6 plantor??????!!!!

Jojje

• Återvinning skall det va, annars kan det kvetta!
    • Dalarna
    • http://jojjesblog.blogspot.com/
« Svar #3 skrivet: 30 sep-12 kl 17:39 »
Har också odlat spagettipumpa för första gången. Har väl tagit in ett 40-tal och håller på att lära mig hur man lagar till dem.
F.ö så tål de absolut inte frost. Någa av dem som kom in sent har snabbt blivit så mjuka att jag fått kasta dem.

Försa gången lade jag in en spaggittipumpa i ugnen och skrapade sedan ur innehållet och åt det med ketchup. Rätt gott.
Andra gången, även i ugnen, skrapar ur och äter med en sås(Heter det så) gjord av finskivad och fräst lök, krossade tomater (körde dem i matberedaren)
Hade en burk konserverade oliver som jag också korossaade tillsammans med tomaterna. Tillsatten en halv burk Tandori (vad det nu är).+  Lite lite veg buljong. Åt det med nyförvälld mangold.
Det blev gott.
Söker nu andra tankar på hur man skall äta spagettipumpa.

knorran

• Närke
« Svar #4 skrivet: 13 okt-12 kl 21:58 »
Jag jobbar på en grönsaksodling - där odlas två olika sorters spagettipumpa. En är för vinterlagring, den är ljusgul och grönspräcklig i skalet. Så det beror på vilken sort du har odlat om det håller för lagring.

Vet inte vad sorterna heter men kan lätt kolla upp det om det skulle vara intressant, kanske för framtida odling?  :)

Skruttetorp

• Småland
« Svar #5 skrivet: 13 okt-12 kl 22:09 »
Vilken skörd! Vi odlade sorten 'Vegetable Spaghetti' förra året. De skulle vara lagringsdugliga men klarade sig bara några veckor i rumstemperatur.

Dela detta:

* Inloggade just nu

606 gäster, 2 användare
Fridhemmet, William

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser