Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mer fakta om Myskankor  (läst 22594 gånger)

Hemsida

• Gäst
SV: Mer fakta om Myskankor
« Svar #60 skrivet: 13 sep-12 kl 01:10 »
Jag känner Håkan Hallander och han har inte blivit matad utan sökt sin mat helt själv. Hans praktiska kunskap om myskankor är naturligtvis begränsad precis som alla andras. Det har förhoppningsvis inte gjorts några "vetenskapliga undersökningar" om de äldre svenska mykankorna är köldhärdigare än de som importerats under senare tid. Det skulle ju kräva rena doktor Mengele metoderna! Jag finner det dock logiskt att lång anpassning till vårt klimat har en viss betydelse och håller i princip med Hallander i hans lantrasresonemang.

Jag skaffade mina första myskankor för ungefär 30 år sedan. Liksom ieenilorac bor jag i norra Skåne. Inte behöver myskankor pusgrader under vintern om de har en torr halmbädd inomhus och kan gå in när de vill. De måste dock ges tillräckligt med foder så de kan håller värmen inifrån, om man säger så. Det är sak samma med vanliga ankor och gäss. Simfåglar kan förfrysa tår och simhud om de tvingas stå och gå i snö och sörja dag och natt. Jag har sett otrevliga exempel i mina dar, så sån skit utsätter jag inte mina fåglar för. Att naken hud lättare får frostaskador än befjädrad kan vi nog konstatera, särskilt om det blåser/drar och det är lite fuktigt i luften. Om den nakna huden sen sitter på en kalkon, höna/tupp eller myskanka tror jag har mindre betydelse. Mest utsatt är nog en tupp med stor och tunn enkelkam och stora slör som doppas i dricksvattnet. Nej, på den punkten håller jag inte riktigt med Hallander.

Tråkigt att Shaman direkt blandar in Svenska Lanthönsklubben och skriver att den information som ges av klubben är snedvriden! Man behöver inte se det så, om man bara försöker förstå skillnaden mellan att bevara äldre stammar av "svenska myskankor" och att hålla "myskankor i Sverige".

Oj! Här var det livat värre. Under tiden jag skrev detta mitt första inlägg i tråden, hann det komma in 12 nya inlägg. Mitt i natten. Ska bli spännande att läsa!

Jag vill också känna Håkan, haha. Jag har pluggat hans böcker i skolbänk och läst dem i ca 20 år. Ja, det verkar som meningarna går isär, det är antingen eller verkar det som - bortsett från fodret men klimatet varierar trotts allt. Att hålla myskankor när det är minus 10-12C är förmodligen inga större bekymmer (om man sållar bort ett gäng anekdoter med olika köldskador) men hur är det när temperaturen växlar till 25-30 minus under långa perioder? skulle du då rekommendera tillskottsvärme i ankhuset?
« Senast ändrad: 13 sep-12 kl 01:15 av Hemsida »

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #61 skrivet: 13 sep-12 kl 01:19 »
Hur dokumenterat gamla är de äldre "svenska stammarna" ?

När det gäller köld instämmer jag i det mesta som Ronny nämner och jag rekommenderar ingen att ha det kallare än minus 12 grader + hög luftfuktighet + icke torra bäddar, för de tropiskt ursprungna myskankorna. De (framförallt honorna) kan klara kyla bra eller riktigt bra men detta är inte säkert då de egentligen inte är skapta för vårt klimat. Eventuell härdighet finns inte dokumenterad eller vetenskapligt fastlagd vad jag känner till. Det är bara snack som så mycket annat!

Sen tycker jag att trådskaparen måste skärpa till sig då hon/han är riktigt dryg och otrevlig mot vissa som kommer med sakliga och konstruktiva synpunkter.
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Hemsida

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 13 sep-12 kl 01:40 »

När det gäller köld instämmer jag i det mesta som Ronny nämner och jag rekommenderar ingen att ha det kallare än minus 12 grader + hög luftfuktighet + icke torra bäddar, för de tropiskt ursprungna myskankorna. De (framförallt honorna) kan klara kyla bra eller riktigt bra men detta är inte säkert då de egentligen inte är skapta för vårt klimat. Eventuell härdighet finns inte dokumenterad eller vetenskapligt fastlagd vad jag känner till. Det är bara snack som så mycket annat!

Sen tycker jag att trådskaparen måste skärpa till sig då hon/han är riktigt dryg och otrevlig mot vissa som kommer med sakliga och konstruktiva synpunkter.

När jag blir tillskriven egenskaper som jag ej besitter eller när man målar upp en nidbild av mig som man sedan attackerar, Ja då kan mina svar uppfattas som dryga. Du får fråga dig själv om det är befogat eller inte, själv sitter jag mest och skrattar vilket såklart lämnar vissa spår på forumet. Testa och läs alla konversationer så kan du säkert pussla ihop det.

Hemsida

• Gäst
« Svar #63 skrivet: 13 sep-12 kl 01:48 »
Jag vill bara påpeka att om ankorna är inne i det oisolerade huset så värmer ankorna upp huset. Så det blir inte 20 minus inne i huset.
Förr i tiden körde man på det viset i ladugårdarna, man hade så många djur som möjligt för att kunna värma upp ladugården med hjälp av djuren.

Under en vinter stängde jag in alla mina fåglar i garaget i voljärer. Även fast det var iskallt ute så höll det sig runt 5-10 plusgrader i garaget. Utan tillskottsvärme. Garaget låg inte ens i samma byggnad som bostadshuset. Så djuren värmde själva upp garaget. Och garaget var inte isolerat ;D

Nu säger jag föresten god natt! :D

Ja, det förstår jag men hur mycket tillskottsvärme ger 3-4 myskankor på t ex 20 kvadrat? jag menar dra av detta från 25 eller 30 minus så är det fortfarande riktigt kallt.

honduvet

• min man och jag skriver här
    • Östergötland
« Svar #64 skrivet: 13 sep-12 kl 01:50 »
de flesta billderna är från denna hemsidan upptäckte jag nu
http://morningbrayfarm.com/tag/muscovies/page/3/
kanske bör skrivas under bilderna eller så, finns ju copyright lagar för sånt
bor på gård med höns, hund, får och hästar

Ronny

• Skåne
« Svar #65 skrivet: 13 sep-12 kl 02:27 »
Att hålla myskankor när det är minus 10-12C är förmodligen inga större bekymmer (om man sållar bort ett gäng anekdoter med olika köldskador) men hur är det när temperaturen växlar till 25-30 minus under långa perioder? skulle du då rekommendera tillskottsvärme i ankhuset?

Fy fan - kan det bli så kallt? Nej, men skämt åsido, om det blir så kallt inne i ett ankhus, så rekommenderar jag tillskottsvärme av något slag. Om den kritiska gränsen går vid exakt minus 10-12C vill jag dock låta vara osagt. Om de har torrt och dragfritt (ej att förväxla med ventilerat) och de har en värmande halmbädd (gärna djupströbädd) skulle jag säga minus 15-20C. Ljummet dricksvatten skulle jag också rekommendera. Energirikt foder har vi redan konstaterat att de måste få i tillräcklig mängd. Sen är jag av den uppfattningen att alla djur mår bra av att ha möjlighet att kunna gå ut i friska luften varje dag om de kan gå in igen när de vill. På kvällen måste man stänga så inga rovdjur kommer åt dem.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Ronny

• Skåne
« Svar #66 skrivet: 13 sep-12 kl 03:03 »
Ok Shaman, jag ska ge dig ett svar på detta, även om det kanske är lite OT. Tidigt på 1980-talet innan Hallander föreslog ett bevarande av den svenska myskankan och Statens Genbanksnämnd godkände detta, pratade både han och jag med Gösta Andersson. Gösta var mångårig ordförande i SRF (Svenska Rasfjäderfäförbundet) och hade stenkoll på sportodlarna i landet. Utöver de kända importerna av "köttankor" som kom från Ungern och Frankrike och som hölls för produktion, sade Gösta att inga ankor med "konstiga färger" eller "icke standardvikter" hade visats upp i utställningssammanhang. Han sade att inga myskankor över huvud taget hade tagits in vad han kände till. Han framhöll särskilt en stam från Hallandsåsen (Ekered) som gammal, där vita och svarthjässade ankor klöv ut. De enda färger som då förekom bland de svenska myskankorna var svart till vitt. Det visade sig dock rätt snart efter att genbanken bildades att även blått klöv ut. Svaret på din fråga är att de är dokumenterat äldre än 1980. Sannolikt mycket, mycket äldre.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Hemsida

• Gäst
« Svar #67 skrivet: 13 sep-12 kl 03:03 »
de flesta billderna är från denna hemsidan upptäckte jag nu
http://morningbrayfarm.com/tag/muscovies/page/3/
kanske bör skrivas under bilderna eller så, finns ju copyright lagar för sånt

Jag tror jag har lärt mig mer om människor i den här tråden än om myskankor.

Jag vet inte hur ni tänker men jag menar att påståenden skall hålla för en argumentation, jag sväljer ingenting utan att det filtreras genom logik och ett kritiskt tänkande. Brukar ni titta på reklamen på TV och sedan upprepa informationen som papegojor utan att tänka längre än näbben räcker?. Nej inte jag heller, och det inkluderar allt även detta forum.

Själv ställer jag motfrågor för att se om informationen håller hela vägen. Jag har frågat om myskankor skulle trivas bättre med tillskottsvärme när det råder sträng kyla. Jag har fått svar på detta och då väljer jag att ställa motfrågor även på svaren. Den som simmar mot strömmen når källan och det är just källan som är intressant och som är av verklig kvalitet.

På detta sätt kan man bli upplyst om mycket,
det inkluderar hela livet även myskankor och människor.   

Varför mina motfrågor blir jobbiga har inte med myskankor att göra. Med en mindre portion psykologi är det inte svårt att räkna ut att det handlar om egenintresse, ekonomiskt och praktiskt. Sedan har livet lärt mig en hel del om populistiska tankesätt om det är ank-populism eller höger-populism. I detta avseende har källan visat att populister utan undantag alltid har fel. Detta märks tydligt när man börjar analysera logiskt och pröva de olika argumenten. På samma sätt fallerar en del påståenden i detta forum och speciellt när dom levereras utan nyanser och med strikta påståenden - som för övrigt inte klarar av en närmare granskning utan personliga utspel.

Jag har byggt en sida om myskankor och fyllt den med kunskap från Håkan Hallander. Det finns en del som motsätter sig denna kunskap men av allt att döma är det högst tvivelaktigt om det är befogat.

« Senast ändrad: 13 sep-12 kl 03:14 av Hemsida »

Hemsida

• Gäst
« Svar #68 skrivet: 13 sep-12 kl 03:29 »
Fy fan - kan det bli så kallt? Nej, men skämt åsido, om det blir så kallt inne i ett ankhus, så rekommenderar jag tillskottsvärme av något slag. Om den kritiska gränsen går vid exakt minus 10-12C vill jag dock låta vara osagt. Om de har torrt och dragfritt (ej att förväxla med ventilerat) och de har en värmande halmbädd (gärna djupströbädd) skulle jag säga minus 15-20C. Ljummet dricksvatten skulle jag också rekommendera. Energirikt foder har vi redan konstaterat att de måste få i tillräcklig mängd. Sen är jag av den uppfattningen att alla djur mår bra av att ha möjlighet att kunna gå ut i friska luften varje dag om de kan gå in igen när de vill. På kvällen måste man stänga så inga rovdjur kommer åt dem.

Känns som vettig information att publicera på hemsidan. Tack

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #69 skrivet: 13 sep-12 kl 05:12 »
När jag skriver element så visste jag inte att jag borde ha redogjort för IP-klass skydd mot åtkomst av strömförande delar och hur vatten och dammtät den är. Jag kanske borde ha skrivit att man skall använda klass 4-5 på elementet?
Just detta är faktiskt mycket relevant information, som många fjäderfä-ägare antingen inte känner till, eller struntar i. Det kan innebära stora problem med försäkringsbolaget, om något händer. Dessutom är det knappast djurvänligt att låta sina ankor brinna upp.
Citera
Ja, man brukar tala i termer av obehag om det ska vara korrekt. Ankan satt i 30 minus och kände obehag haha,
Jag kände att jag ville ladda det lite mer än så  ;D det betyder inte att jag sjunger vaggvisor för mina ankor innan dom somnar. 
Märker du inte själv att det är du som håller en osaklig och otrevlig ton? Dessutom läser du inte vad jag skriver. Ingen anka ska sitta och "känna obehag", och genom ganska enkla och kostnadseffektiva åtgärder kan man förhindra detta. Det har jag beskrivit på ett sakligt och informativt sätt. Den enda som kommer med personangrepp och använder en bristande argumentationsteknik är du. Jag har bara skrivit att du inte angivit din egen praktiska erfarenhet av ankor, och att den i mina ögon verkar vara liten. Detta är inget personangrepp, det är något som borde framgå på din hemsida, eftersom det gör kontexten hos din "fakta" tydlig och möjliggör för läsaren att blida sig en rätt uppfattning om texten.
Citera
Hur många ankor krävs det "för att få en helt ok temperatur när det är riktigt kallt"? och hur många grader är det vi pratar om? Sedan undrar jag om du halverar antalet ankor om då även graderna i ankhuset halveras?  ;D

Jag håller med ju större utrymme ju bättre och så lite värme så är det fulländat.
Om du LÄST vad jag skrev, så hade du vetat hur många ankor jag förespråkade per kvadratmeter inomhusyta, det står helt tydligt i texten. Det står också att jag förespråkar stor utomhusyta, som är där ankorna lever sina liv, medan de inomhus bara sover. Och med lagom antal ankor, med lagom ventilation, så håller sig temperaturen i ankhuset ganska konstant, oavsett yttertemperaturen, fast att antalet ankor är konstant.

Uppenbarligen har du ett problem med mig. Tråkigt, när jag bara artigt och sakligt lagt fram delar av min kunskap och erfarenhet. Och intressant att när Ronny skriver samma sak som jag, så citeras han och informationen anses vettig och ska publiceras på hemsidan  ::). Det blir aldrig så kallt att tillskottsvärme krävs där jag bor, precis som Ronny skriver så värmer ankorna och bädden huset alldeles utmärkt. Och jag förespråkar att man inte bör ha några simfåglar där det blir så kallt att de inte kan vara ute dagtid i princip samtliga årets dagar.

Om någon behöver tagga ner, så är det du. Räkna till 10 varje gång du blir upprörd, och läs igenom tråden en gång till. Verkligen LÄS det som står, inte det du tror att det står. Fundera sedan på vem som framstår som osaklig och vem som framför personangrepp.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #70 skrivet: 13 sep-12 kl 09:04 »
Ja, det förstår jag men hur mycket tillskottsvärme ger 3-4 myskankor på t ex 20 kvadrat? jag menar dra av detta från 25 eller 30 minus så är det fortfarande riktigt kallt.
En medelstor höna typ Leghorn motsvarar ca 15-20 watt.(Det finns det forskning på men jag orkar inte leta fram de rapporterna nu. Man kan hitta dem med Google om man vill/orkar) Det är ganska troligt  att en myskanka som är ca 3 gånger så stor avger ca 3 gånger så mycket värme dvs 45-60 watt det innebär att. Om den gissningen inte är helt galen så skulle 4 myskankor värma upp ungefär lika stor yta som ett 200watts element.

Att jag och många med mig i södra Sverige har som erfarenhet att Myskankor klarar oupvärmda boenden är kanske därför inte så konstigt. 200watt värmer utan vidare ett mindre ankhus frostfritt även när det är många minus ute.

20 kvadrat är kanske vad man behöver om ankorna ska hållas inne  på heltid under vintern. Låter man ankorna vara ute dagtid så behöver man kanske 2-3 kvadrat till 4 ankor. Själv är jag av den bestämda uppfattning att om man bor såpass långt norrut att ankor inte kan få i princip daglig utevistelse så bör man fundera på om det är lämpligt att ha ankor. 

Sedan så måste man ha i betänkande när man har djur ute (oavsett om det är hästar, kor , ankor eller något annat djurslag) att det alltid oavsett årstid ska finnas skydd för vädrets makter och solen. Med andra ord ska djuren kunna söka vindskydd oavsett från vilket håll det blåser. Dom ska kunna komma undan de värsta regnet (vilket oftast inte intresserar ankor  ;) ) men möjligheten ska finnas, dom ska kunna hitta skugga osv. Med andra ord så är en slät gräsmatta utan hus & buskar inte en bra hage för ankor medan ankor som går fritt på en gård alltid kan hitta någon byggnad eller buske som fyller de behoven.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Neon Knight

• -
« Svar #71 skrivet: 13 sep-12 kl 09:51 »
Ett djurs värmeutstrålning borde vara ungefär proportionell mot ytan, förutsatt samma kroppstemperatur och isolering (dun och fjädrar).

Med dessa antaganden värmer ett tre gånger så stort djur ungefär dubbelt så mycket.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #72 skrivet: 13 sep-12 kl 11:40 »
Ett djurs värmeutstrålning borde vara ungefär proportionell mot ytan, förutsatt samma kroppstemperatur och isolering (dun och fjädrar).

Med dessa antaganden värmer ett tre gånger så stort djur ungefär dubbelt så mycket.
Sant.. då får jag ändra mitt antagande till 30-40 watt och ett motsvarande ett 150watts element ungefär  ;) men likväl värmer ett sådant element ett mindre utrymme  :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Hemsida

• Gäst
« Svar #73 skrivet: 13 sep-12 kl 11:55 »
Just detta är faktiskt mycket relevant information, som många fjäderfä-ägare antingen inte känner till, eller struntar i. Det kan innebära stora problem med försäkringsbolaget, om något händer. Dessutom är det knappast djurvänligt att låta sina ankor brinna upp.Märker du inte själv att det är du som håller en osaklig och otrevlig ton? Dessutom läser du inte vad jag skriver. Ingen anka ska sitta och "känna obehag", och genom ganska enkla och kostnadseffektiva åtgärder kan man förhindra detta. Det har jag beskrivit på ett sakligt och informativt sätt. Den enda som kommer med personangrepp och använder en bristande argumentationsteknik är du. Jag har bara skrivit att du inte angivit din egen praktiska erfarenhet av ankor, och att den i mina ögon verkar vara liten. Detta är inget personangrepp, det är något som borde framgå på din hemsida, eftersom det gör kontexten hos din "fakta" tydlig och möjliggör för läsaren att blida sig en rätt uppfattning om texten.Om du LÄST vad jag skrev, så hade du vetat hur många ankor jag förespråkade per kvadratmeter inomhusyta, det står helt tydligt i texten. Det står också att jag förespråkar stor utomhusyta, som är där ankorna lever sina liv, medan de inomhus bara sover. Och med lagom antal ankor, med lagom ventilation, så håller sig temperaturen i ankhuset ganska konstant, oavsett yttertemperaturen, fast att antalet ankor är konstant.

Uppenbarligen har du ett problem med mig. Tråkigt, när jag bara artigt och sakligt lagt fram delar av min kunskap och erfarenhet. Och intressant att när Ronny skriver samma sak som jag, så citeras han och informationen anses vettig och ska publiceras på hemsidan  ::). Det blir aldrig så kallt att tillskottsvärme krävs där jag bor, precis som Ronny skriver så värmer ankorna och bädden huset alldeles utmärkt. Och jag förespråkar att man inte bör ha några simfåglar där det blir så kallt att de inte kan vara ute dagtid i princip samtliga årets dagar.

Om någon behöver tagga ner, så är det du. Räkna till 10 varje gång du blir upprörd, och läs igenom tråden en gång till. Verkligen LÄS det som står, inte det du tror att det står. Fundera sedan på vem som framstår som osaklig och vem som framför personangrepp.

Jag tycker att mycket du skriver är högst relevant men du är fruktansvärt dålig på att bemästra motfrågor. Du tycker att man tacksamt ska svälja allt med hull och hår och inte ifrågasätta. Läs själv igenom tråden. Jag kan också känna en vis pennalism från din sida, du använder kunskap på ett ibland trubbigt sätt och för att bemästra. I samma sekund som dina påståenden blir ifrågasatta försvinner också all ödmjukhet, och istället för att svara på frågan tenderar allt handla om mig, min erfarenhet, min ödmjukhet och mycket annat = personligt utspel.

Se bara på din reaktion när jag frågade om du möjligtvis blandade ihop ankor med myskankor. Frågan var uppenbart kränkande för dig men för någon annan person skulle det vara en helt vanlig fråga. Detta är ett kvitto på att du tar dig själv och din "befattning" på alldeles för stort allvar.

Viktig att påpeka är att jag aldrig utnämnt mig som någon allvetare, speciellt vad gäller myskankor. Däremot så använder jag en stor portion logik för att se om vissa påståenden håller, det betyder också att jag har ett strikt självständigt tänkande, och detta är uppenbarligen ett problem för dig.

Hemsida

• Gäst
« Svar #74 skrivet: 13 sep-12 kl 12:06 »
En medelstor höna typ Leghorn motsvarar ca 15-20 watt.(Det finns det forskning på men jag orkar inte leta fram de rapporterna nu. Man kan hitta dem med Google om man vill/orkar) Det är ganska troligt  att en myskanka som är ca 3 gånger så stor avger ca 3 gånger så mycket värme dvs 45-60 watt det innebär att. Om den gissningen inte är helt galen så skulle 4 myskankor värma upp ungefär lika stor yta som ett 200watts element.

Att jag och många med mig i södra Sverige har som erfarenhet att Myskankor klarar oupvärmda boenden är kanske därför inte så konstigt. 200watt värmer utan vidare ett mindre ankhus frostfritt även när det är många minus ute.

20 kvadrat är kanske vad man behöver om ankorna ska hållas inne  på heltid under vintern. Låter man ankorna vara ute dagtid så behöver man kanske 2-3 kvadrat till 4 ankor. Själv är jag av den bestämda uppfattning att om man bor såpass långt norrut att ankor inte kan få i princip daglig utevistelse så bör man fundera på om det är lämpligt att ha ankor. 

Sedan så måste man ha i betänkande när man har djur ute (oavsett om det är hästar, kor , ankor eller något annat djurslag) att det alltid oavsett årstid ska finnas skydd för vädrets makter och solen. Med andra ord ska djuren kunna söka vindskydd oavsett från vilket håll det blåser. Dom ska kunna komma undan de värsta regnet (vilket oftast inte intresserar ankor  ;) ) men möjligheten ska finnas, dom ska kunna hitta skugga osv. Med andra ord så är en slät gräsmatta utan hus & buskar inte en bra hage för ankor medan ankor som går fritt på en gård alltid kan hitta någon byggnad eller buske som fyller de behoven.

Mycket intressant läsning

Hemsida

• Gäst
« Svar #75 skrivet: 13 sep-12 kl 12:18 »
Jag har periodvis sökt information om myskankor på internet men det är en mycket sparsam information och ibland ofta bristfällig. Det jag uppfattar när jag läser inlägg här på forumet är, att det finns en gigantiskt kunskap om dessa fåglar. Ja, ieenilorac du är inräknad.

Frågan jag ställer mig är, varför har ni inte delat med er denna kunskap bortsett från det här forumet? varför går samma kunskap inte att hitta på hemsidor och dylikt? Mitt förslag är att ni skriver ner lite erfarenhet eller fakta och publicerar det på internet. Jag publicerar gärna om det finns personer som anser att http://svenskmyskanka.blogspot.se/ har någon potential överhuvudtaget.

Just nu verkar kunskapen bollas runt mellan väggarna i alla dessa trådar.

Hemsida

• Gäst
« Svar #76 skrivet: 13 sep-12 kl 13:09 »
Här är mitt ankhus med isolerade väggar, golv, tak och med ett installerat 400W element.
Ankorna har det riktigt mysigt och gott när det är kallt. Etagevåning med tre olika bäddar och skrymslen så att honorna kan komma undan draken om den blir för besvärlig. Fotot är taget innan nätet var på, även luckan saknas på bilden samt en bassäng som nu står i inhägnaden. Nästa sommar skall jag gräva en stor damm till dem.

Neon Knight

• -
« Svar #77 skrivet: 13 sep-12 kl 13:19 »
Om någon känner sig hugad är det bara att fylla på i alternativ.nu:s handbok. Informationen om myskankor där är mycket summarisk.

Hemsida

• Gäst
« Svar #78 skrivet: 13 sep-12 kl 13:32 »
Om någon känner sig hugad är det bara att fylla på i alternativ.nu:s handbok. Informationen om myskankor där är mycket summarisk.

Ja, den skulle inte ens fylla ett halvt A-4 papper

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #79 skrivet: 13 sep-12 kl 14:01 »
Ja, den skulle inte ens fylla ett halvt A-4 papper

Å trots den korta texten innehåller den felaktigheter.
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

482 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser