Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mer fakta om Myskankor  (läst 20019 gånger)

Hemsida

  • Gäst
Mer fakta om Myskankor
« skrivet: 12 sep-12 kl 10:50 »
Hej! det verkar snålt med information om myskankor på internet,
ni kanske kan lägga till de hemsidor ni tycker är kvalitativa.

Här kommer den mest omfattande hemsidan om Myskankor
http://svenskmyskanka.blogspot.se/

Hemsidan är helt ny och är fortfarande under konstruktion ;D

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Mer fakta om Myskankor
« Svar #1 skrivet: 12 sep-12 kl 12:15 »
En i mångt och mycket trevlig sida men tyvärr innehåller den en del i mitt tycke tveksamma påståenden. . Bla :
 -slaktvikten på en 6 månaders drake 1,5 kg :o Min drakar i den åldern brukade bäga minst 3,5 ibland upp till4.5 kg. Honorna brukade väga 2,5-3kg... Nu var mina djur förvisso stora men1,5 kg låter verkligen i minsta laget.
-Endast enstaka ankor blir tama och då framförallt honorna!?! Inte min erfarenhet då jag aldrig har haft en myskanka som inte har blivit tam och kommit på inkallning  ;)
-Endast unga fåglar äter sniglar?!? Hos mig äter alla ankor & höns sniglar...
- ....bör kraftfoder finnas tillgängligt. T ex. Lantmännens "Allfoder" för fjäderfä?!? Jag ställer mig lite tveksam till att fodra Myskisar men Allfoder i alltför stora mängder.Dom får rätt lätt angelwings och problem med benen på ett såpass kraftigt foder... Dessutom finns inte Allfoder längre ;)
-. Man bör inte låta andriken gå samman med ällingar ?!? Återigen Drakar som dödar ällingar bör inte avlas på. Jag har alltid haft drake, honor och ungar ihop och det har aldrig varit problem. Drakarna hjälper till med ungarna när dom har blivit lite större.

Lycka till med dina tre myskällingar. Dom kommer lära dig massor av det du inte kunde hitta på nätet eller i böcker  ;) Myskisar är nämligen mycket lättare och roligare än vad folk oftast tror  :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Hemsida

  • Gäst
SV: Mer fakta om Myskankor
« Svar #2 skrivet: 12 sep-12 kl 12:42 »
Hejsan! Tack för konstruktiv kritik.

Jag har inte fått tid att stämma av all fakta på hemsidan men det mesta ska vara vattentätt. Om du tittar nu på sidan så kommer du se att dessa "tveksamma påståenden" är betydligt mindre tveksamma  ;D

Vad gäller sniglar så blir jag mer tveksam till det du skriver, hos dig kanske dom äter sniglar men generellt? Jag tror att ett mer balanserat sätt att uttrycka detta på är att skriva. "Många uppfödare hävdar dock med bestämdhet att aptiten på dessa stora sniglar är mycket individuell. Vissa individer äter sniglar och andra inte". Däremot är det fel att skriva "Det är dock endast unga ankor som äter dessa".
Detta påstående ska jag nu ta bort.

Tack!  ;D

Hemsida

  • Gäst
SV: Mer fakta om Myskankor
« Svar #3 skrivet: 12 sep-12 kl 13:01 »
Ps, vad gäller meningen "Detta gäller speciellt honor" så har hanen naturligtvis mer särpräglade egenskaper att vakta, vara misstänksam och skydda. Honor som går utan ungar är mer särpräglade att följa. Därmed blir honor speciellt tama, skulle tro att evolutionen kan vara en god källa för påståendet.
« Senast ändrad: 12 sep-12 kl 13:04 av Hemsida »

Hemsida

  • Gäst
SV: Mer fakta om Myskankor
« Svar #4 skrivet: 12 sep-12 kl 16:44 »
Då undrar jag över detta

1. Vi har i Sverige minst tre varianter av myskankor, eller "myskor" som de ofta kallas av sina tillskyndare. Dels har vi den gamla lantmyskankan, och dels en 1971 importerad stor ungersk myskanka, dels slutligen franska myskankor importerade för kommersiell uppfödning. Möjligen kan ytterligare någon införts i litet antal.

Du skriver om ytterligare två myskor, är beteckning "vanlig myskanka" korrekt? och sedan den fjärde, vad heter den? ja, och myskanden får vi hålla isär.

2. Så kan det säkert vara men hur är det (generellt) mellan hanar och honor?

3. Referenser kommer inom kort, det mesta är från Hallander.
Ja, vissa stycken är kopierade och sakliga, så slipper man skriva i onödan.

4. Ja, jäklar. Tack ska byta ut den omgående.

5. Menar du att myskankor (generellt) kan bo utomhus och även under vintern när det är 25 minusgrader?.
Är ditt ankhus oisolerat?

Hemsida

  • Gäst
SV: Mer fakta om Myskankor
« Svar #5 skrivet: 12 sep-12 kl 17:04 »
En sak till, finns det överhuvudtaget någon som har en renavlad stor ungersk myskanka i Sverige? Möjligtvis är det en fransk eller ungersk mulard du talar om. Troligtvis talar du om den Franska Myskankan importerad från Frankrike till en ankupfödningsanläggning i Simrishamn. Detta är dock en mulard och ingen "vanlig myskanka".

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Mer fakta om Myskankor
« Svar #6 skrivet: 12 sep-12 kl 17:11 »
Myskankor kan definitivt bo i ett oisolerat hus året om, så länge man inte bor i Norrland, eller där det är mycket kallt mycket länge. Har haft myskankor i ett antal år nu, och de har alltid bott i oisolerat hus och varit ute 365 dagar om året, oavsett väder. Bor iofs i Skåne, men norra delen, det är vaxtzon 3 här.

Myskankor blir generellt sett ganska tama, oavsett kön, att det skulle vara skillnader i tamhet beroende på kön är en myt.

Menar du att den färdigslaktade ankan väger 1,5 kg vid 6 månader, så kan kanske det stämma, även om det verkar vara i minsta laget. Honorna väger nog ca så mycket, hanarna mer.

Jag anser att inget djur ska ha kraftfoder i fri tillgång, utom möjligen de sista veckorna innan slakt. Man får dosera fodret efter vad som ger rimlig tillväxt, och till vuxna djur är det viktigt att man inte ger för mycket, då feta djur både värper sämre, får sämre befruktning och sämre kläckresultat.

Vad gäller snigelätning så är det individuellt. Alla ankor äter sniglar, inte bara myskankor, och generellt sett är ällingar mer aktiva i sitt födosök, men även vuxna honor är förtjusta i att hitta extra protein, särskilt när de värper. Drakar kan ofta vara lite lata med detta, är min erfarenhet. Men som sagt, det är individuellt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Mer fakta om Myskankor
« Svar #7 skrivet: 12 sep-12 kl 17:13 »
En sak till, finns det överhuvudtaget någon som har en renavlad stor ungersk myskanka i Sverige? Möjligtvis är det en fransk eller ungersk mulard du talar om. Troligtvis talar du om den Franska Myskankan importerad från Frankrike till en ankupfödningsanläggning i Simrishamn. Detta är dock en mulard och ingen "vanlig myskanka".
Har du någon källa på detta? Mulard är vad jag vet engelska för mulanka, alltså artkorsning mellan myskanka och vanlig anka, som nästan alltid blir steril. Jag är rätt övertygad om att det inte är sådana som används i kommersiell uppfödning.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Hemsida

  • Gäst
SV: Mer fakta om Myskankor
« Svar #8 skrivet: 12 sep-12 kl 17:29 »
Myskankor kan definitivt bo i ett oisolerat hus året om, så länge man inte bor i Norrland, eller där det är mycket kallt mycket länge. Har haft myskankor i ett antal år nu, och de har alltid bott i oisolerat hus och varit ute 365 dagar om året, oavsett väder. Bor iofs i Skåne, men norra delen, det är vaxtzon 3 här.

Myskankor blir generellt sett ganska tama, oavsett kön, att det skulle vara skillnader i tamhet beroende på kön är en myt.

Menar du att den färdigslaktade ankan väger 1,5 kg vid 6 månader, så kan kanske det stämma, även om det verkar vara i minsta laget. Honorna väger nog ca så mycket, hanarna mer.

Jag anser att inget djur ska ha kraftfoder i fri tillgång, utom möjligen de sista veckorna innan slakt. Man får dosera fodret efter vad som ger rimlig tillväxt, och till vuxna djur är det viktigt att man inte ger för mycket, då feta djur både värper sämre, får sämre befruktning och sämre kläckresultat.

Vad gäller snigelätning så är det individuellt. Alla ankor äter sniglar, inte bara myskankor, och generellt sett är ällingar mer aktiva i sitt födosök, men även vuxna honor är förtjusta i att hitta extra protein, särskilt när de värper. Drakar kan ofta vara lite lata med detta, är min erfarenhet. Men som sagt, det är individuellt.

Är det en myt att t ex hönor blir tamare än tuppar, det säger liksom emot hela evolutionen och de säregna beteenden som utvecklats i tusentals år. Låter mycket märkligt, men jag ska dubbel kolla detta.

Jag citerar Håkan Hallander en auktoritet på husdjursskötsel. "Myskankan härstammar från tropiska trakter. Den tål inte utegång under svår kyla utan måste vintertid hållas i stallar som inte går under fryspunkten. De har inte samma köldskydd i kroppens nakna partier ansikte och ben utan förfryser lätt, vilket ger dödlig utgång".

"Myskanden ger en förnämlig slaktprodukt. Den blir sällan fet, och så gott som aldrig överfet".

Har han fel eller blandar du ihop vanliga ankor med myskankor?

Hemsida

  • Gäst
SV: Mer fakta om Myskankor
« Svar #9 skrivet: 12 sep-12 kl 17:33 »
Har du någon källa på detta? Mulard är vad jag vet engelska för mulanka, alltså artkorsning mellan myskanka och vanlig anka, som nästan alltid blir steril. Jag är rätt övertygad om att det inte är sådana som används i kommersiell uppfödning.

Tidigare har man förutsatt att myskankor visserligen gett avkomma med vanliga ankor men att dessa bastarder skulle vara sterila. Sentida försök har visat att de kan vara fertila i tillbakakorsning, både med myskankor och vanliga ankor. Detta kan vara en förklaring till varför bruna, gula, blå m.fl. färger finns i USA. Under de senaste årtionden har sådana även dykt upp bland våra myskankor. Det har under denna tid också importerats stora djur från Frankrike och Ungern, för köttproduktion.

Källa på tidigare inlägg blir Sid 249 Håkan Hallander - Husdjur till Husbehov.

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Mer fakta om Myskankor
« Svar #10 skrivet: 12 sep-12 kl 17:38 »
Är det en myt att t ex hönor blir tamare än tuppar, det säger liksom emot hela evolutionen och de säregna beteenden som utvecklats i tusentals år. Låter mycket märkligt, men jag ska dubbel kolla detta.


Varför skulle det tala emot evolutionen att tuppar blir lika tama som hönor? Borde det inte vara en större fördel för en tupp att vara snäll och tam än för en höna? En ilsken tupp hamnar lättare i grytan än en ilsken höna.
 
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Hemsida

  • Gäst
SV: Mer fakta om Myskankor
« Svar #11 skrivet: 12 sep-12 kl 17:44 »
Varför skulle det tala emot evolutionen att tuppar blir lika tama som hönor? Borde det inte vara en större fördel för en tupp att vara snäll och tam än för en höna? En ilsken tupp hamnar lättare i grytan än en ilsken höna.

Beroende av instinkter, biologiska egenheter och hela den genetiska programmering som fortlöpt långt innan 6000 f.Kr.
Ja ur ett önsketänkande vore det en större fördel, men jag tänker mest på hur det är i verkligheten.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Mer fakta om Myskankor
« Svar #12 skrivet: 12 sep-12 kl 17:56 »
Jag blandar inte ihop något som helst. Har både vanlig anka i olika raser och myskanka. Hur lång praktisk erfarenhet har du själv? När ett flertal vana djurägare försöker dela med sig av sin erfarenhet, så kanske det kan vara lämpligt att vara lite ödmjuk.

Det var ett tag sedan jag läste Hallanders bok, så jag minns inte exakt vad som står i den. Men den skrevs för flera decennier sedan. Mycket kunskap har kommit sedan dess.

Som jag skriver så har jag haft mina myskankor i enkla oisolerade hus i flera år nu, inklusive de kalla vintrarna för 2-3 år sedan. Och de har varit ute alla dagar, även i snöstorm och riktigt kallt väder. De kan välja att gå in, men de stannar ute. Och det har inte förekommit några förfrysningsskador.

Att myskankan inte skulle kunna bli överfet är också fel, har själv slaktat sådana individer. Att kunna sina djur, att se när de är i lagom hull, är friska osv, är det viktigaste man kan lära sig som djurägare. Både för djurens skull och för ekonomins skull.

Som jag skrev, så är inte alla mulankor sterila, men det stora flertalet. De flesta lägger inte ens ägg. Att det importerats stora djur för att använda till köttproduktion håller jag med om, men det innebär inte att de varit artkorsningar. Håller själv på att avla för att få upp storleken på mina ganska stora myskankor, och det är knappast svårt, det är bara att selektera rätt, det krävs inga artkorsningar för detta.

Och angående färger på myskankor, hunden härstammar från vargen, de varierar ändå väldigt i färg, storlek och andra egenskaper. Det uppkommer genom selektion och genom mutationer, det krävs inga artkorsningar för detta.

Tyvärr tror jag att du är lite vilse i detta ämne, men det är ju min åsikt, efter att ha haft ankor i flera år, och efter att ha läst ganska mycket om dem.

Och jag håller med Stellan om att det inte finns evolutionära skäl att handjur skulle vara mindre tama än hondjur, så är det inte generellt sett om man tittar på våra andra tamdjur.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Mer fakta om Myskankor
« Svar #13 skrivet: 12 sep-12 kl 17:57 »
Beroende av instinkter, biologiska egenheter och hela den genetiska programmering som fortlöpt långt innan 6000 f.Kr.
Ja ur ett önsketänkande vore det en större fördel, men jag tänker mest på hur det är i verkligheten.

Får jag 10 tuppar varje år och slaktar 9 av dem på hösten. Den tupp som får överleva är den snällaste och som inte attackerar. Det lär inte ta många generationen innan det inte föds några ilskna tuppar. Det går naturligtvis att avla på beteende hos djur på samma sätt som man avlar på färg och storlek.

Inom djuravel går evolutionen väldigt snabbt och bland vilda djur står den nästan still.
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Hemsida

  • Gäst
SV: Mer fakta om Myskankor
« Svar #14 skrivet: 12 sep-12 kl 18:27 »
Jag blandar inte ihop något som helst. Har både vanlig anka i olika raser och myskanka. Hur lång praktisk erfarenhet har du själv? När ett flertal vana djurägare försöker dela med sig av sin erfarenhet, så kanske det kan vara lämpligt att vara lite ödmjuk.

Det var ett tag sedan jag läste Hallanders bok, så jag minns inte exakt vad som står i den. Men den skrevs för flera decennier sedan. Mycket kunskap har kommit sedan dess.

Som jag skriver så har jag haft mina myskankor i enkla oisolerade hus i flera år nu, inklusive de kalla vintrarna för 2-3 år sedan. Och de har varit ute alla dagar, även i snöstorm och riktigt kallt väder. De kan välja att gå in, men de stannar ute. Och det har inte förekommit några förfrysningsskador.

Att myskankan inte skulle kunna bli överfet är också fel, har själv slaktat sådana individer. Att kunna sina djur, att se när de är i lagom hull, är friska osv, är det viktigaste man kan lära sig som djurägare. Både för djurens skull och för ekonomins skull.

Som jag skrev, så är inte alla mulankor sterila, men det stora flertalet. De flesta lägger inte ens ägg. Att det importerats stora djur för att använda till köttproduktion håller jag med om, men det innebär inte att de varit artkorsningar. Håller själv på att avla för att få upp storleken på mina ganska stora myskankor, och det är knappast svårt, det är bara att selektera rätt, det krävs inga artkorsningar för detta.

Och angående färger på myskankor, hunden härstammar från vargen, de varierar ändå väldigt i färg, storlek och andra egenskaper. Det uppkommer genom selektion och genom mutationer, det krävs inga artkorsningar för detta.

Tyvärr tror jag att du är lite vilse i detta ämne, men det är ju min åsikt, efter att ha haft ankor i flera år, och efter att ha läst ganska mycket om dem.

Och jag håller med Stellan om att det inte finns evolutionära skäl att handjur skulle vara mindre tama än hondjur, så är det inte generellt sett om man tittar på våra andra tamdjur.

Om jag har förstått detta rätt så har Håkan Hallander fel. Kan dock inte sluta tänka på - om ditt ankhus faktiskt var isolerat över fryspunkten så kanske dom skulle välja att bo där ändå? Jag förhåller mig alltid kritisk till svar jag får och kollar upp om fakta stämmer. Jag vill inte publicera massa missriktad information på hemsidan. Min erfarenhet av husdjurskötsel tänker jag inte använda som ett argument i detta, det känns lite töntigt för att vara helt uppriktig.

Vad gäller ödmjukhet så finner jag det dock märkligt hur man sågar och petar i olika detaljer på hemsidan baserat på anekdoter och inte vedertagen fakta om myskankor. Jag har inte bett om allt detta! jag har delat med mig en länk till min hemsida som jag byggt under lång tid.

Hemsidan är nu troligtvis den mest informativa sida på nätet om myskankor. Ja, det jag sett innan liknar mest informativ ankskit. Jag trodde kanske lite naivt att detta skulle vara ett välkommet bidrag för alla intresserade. Du talar om ödmjukhet, ja det har tydligen en paradoxal inverkan här på forumet.

Ja, mycket kunskap har kommit sedan dess, om du eller ni tycker att det finns felaktigheter på hemsidan som jag borde radera, eller alternativt skriva om, vänligen presentera den kunskap med säkra källor. Innan dess kommer jag vara kritisk åt anekdoter men samtidigt lyssna respektfullt. Om du använder en tes eller ett påstående så måste jag naturligtvis se om den pallar argument. Om den inte håller så ska den inte heller publiceras.

Ps, det kan vara exakt som du skriver, det har jag aldrig uteslutit.
« Senast ändrad: 12 sep-12 kl 18:30 av Hemsida »

Hemsida

  • Gäst
SV: Mer fakta om Myskankor
« Svar #15 skrivet: 12 sep-12 kl 18:45 »
Får jag 10 tuppar varje år och slaktar 9 av dem på hösten. Den tupp som får överleva är den snällaste och som inte attackerar. Det lär inte ta många generationen innan det inte föds några ilskna tuppar. Det går naturligtvis att avla på beteende hos djur på samma sätt som man avlar på färg och storlek.

Inom djuravel går evolutionen väldigt snabbt och bland vilda djur står den nästan still.

Intressant, man har ju hört talas om tuppar som attackerar, men jag har aldrig hört talas om en höna "utan ungar, eller som ligger på ägg" som attackerar en människa. Det kanske finns några isolerade händelser men skillnaden mellan tupp och höna i detta avseende är troligen avsevärd. Precis denna skillnad och många andra skillnader är olika för tupp och höna. Jag tror att detta är ett kvitto på den genetiska programmeringen vilket även inverkar på prägling och hur snabbt eller tam en tupp eller höna blir. Det kanske bara är en ökning räknat på 10-20 procent på hönorna, knappast märkbart för skötaren men så tror jag att det är.

Visst jag kan ha fel men känner att jag behöver ett starkare motargument.  ;D
« Senast ändrad: 12 sep-12 kl 18:53 av Hemsida »

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Mer fakta om Myskankor
« Svar #16 skrivet: 12 sep-12 kl 19:06 »
Mina myskankor (och för den delen mina andra ankor och gäss) bor givetvis i sina hus om natten, de får inte vara ute, eftersom det finns rävar som äter dem då. Och de gillar sina hus, går gärna in där när jag kommer, vissa av dem går in självmant när det skymmer. Men de väljer att vara ute, att få röra sig och få stimulans av omgivningen, även när det är kallt.

Om du inte ens är medveten om att det faktiskt är så att om man bor där det finns räv, vilket är nästan överallt i Sverige, möjligen undantaget inne i de större städerna, så kommer ankorna förr eller senare att bli uppätna om man inte ser till att skydda dem, så har du uppenbarligen inte så mycket erfarenhet.

Om min kunskap är anekdotisk, så är Hallanders det också. Kunskapen baseras på observation, på kunskap om naturvetenskap och om naturvetenskapliga forskningsmetoder, på litteraturstudier, på djurkänsla- att utifrån kunskap om djurs beteende och bakgrund kunna läsa av deras mående, behov och hur jag kan påverka dem, på ett livslångt engagemang för djur, både tama och vilda.

Och jag kan säga att min erfarenhet stämmer med den "vedertagna fakta" som jag letat upp om myskankor. Det finns dock inte så mycket fakta som kan betraktas som vedertagen, då ankor inte är ett särskilt stort forskningsområde.

Och du kan ju tycka att det är att peta i detaljer, men en del av dina "vedertagna fakta" är direkt hälsovådliga för myskankor.

Hur din egen praktiska erfarenhet inte kan vara relevant kan jag inte förstå, ingen kan bedöma en informations vederhäftighet utan att ha egen kunskap och erfarenhet att falla tillbaka på.

Du har ju inte angivit källor, så därmed är, enligt din egen argumentation, inte din "fakta" underbyggd. Vilket den ju uppenbarligen inte är, eftersom din fakta faktiskt är felaktig, eller åtminstone inte vetenskapligt bevisad.

Jag har studerat naturvetenskap och teknik på universitetet, kan hyfsat mycket om vetenskapsmetodik och garanterat mer än de flesta om praktisk och teoretisk djurhållning. Och mina fakta tål att granskas, det är bara att leta upp de få vetenskapliga texter som finns, och att kolla med andra mångåriga uppfödare/ägare av ankor generellt, och myskankor speciellt.

Det är ju fint att du gjort en hemsida, men om den innehåller desinformation så gör den mer skada än nytta. Det finns nämligen många, ingen nämnd, ingen glömd, som inte bara missar att kolla källor, utan som också missar att använda sitt sunda förnuft.

Med all respekt, skriv gärna så många hemsidor du vill, om vilka ämnen du vill, men uttryck dig inte tvärsäkert på dem, när du inte är säker, särskilt om det gäller djur, som kan ta skada av felaktig skötsel.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Hemsida

  • Gäst
SV: Mer fakta om Myskankor
« Svar #17 skrivet: 12 sep-12 kl 19:18 »
Vad gäller att hålla myskankor utomhus i 25 minus så vet jag inte riktigt vad jag ska tro. Vissa säger si och andra säger så. Här får jag nog tänka logiskt istället. Myskankan kan ju knappast tala om att det sticker eller svider av kyla i ansiktet eller att benen börjar kännas stela, vi ser ju bara ankan sitta där i snöyran.

Ja, han sitter ju där så inga problem!. Själv kanske han är missunnad sina tropiska anfäder som aldrig upplevt en minusgrad i hela sitt liv. Myskankan har ju trotts allt endast haft 300 år på sig att anpassa sig till Sverige.

Nä, jag vet inte. Jag är skeptiskt tills motsatsen är bevisad.
Jag håller tills vidare på Håkan Hallander och håller ankhuset över fryspunkten  ;D

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Mer fakta om Myskankor
« Svar #18 skrivet: 12 sep-12 kl 19:26 »
Och jag håller fast vid att det är viktigare för dem att få utöva sina naturliga beteenden på stora ytor utomhus. Det går ju inte att hålla frostfritt i ett öppet hus, inte utan att det kostar skjortan i alla fall.

Detta är ett självhushållningsforum, det är meningen att vi ska dela kunskap om hur man t ex håller myskankor på ett sätt som både är djurvänligt, ekonomiskt och långsiktigt hållbart.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Hemsida

  • Gäst
SV: Mer fakta om Myskankor
« Svar #19 skrivet: 12 sep-12 kl 19:37 »
Mina myskankor (och för den delen mina andra ankor och gäss) bor givetvis i sina hus om natten, de får inte vara ute, eftersom det finns rävar som äter dem då. Och de gillar sina hus, går gärna in där när jag kommer, vissa av dem går in självmant när det skymmer. Men de väljer att vara ute, att få röra sig och få stimulans av omgivningen, även när det är kallt.

Om du inte ens är medveten om att det faktiskt är så att om man bor där det finns räv, vilket är nästan överallt i Sverige, möjligen undantaget inne i de större städerna, så kommer ankorna förr eller senare att bli uppätna om man inte ser till att skydda dem, så har du uppenbarligen inte så mycket erfarenhet.

Om min kunskap är anekdotisk, så är Hallanders det också. Kunskapen baseras på observation, på kunskap om naturvetenskap och om naturvetenskapliga forskningsmetoder, på litteraturstudier, på djurkänsla- att utifrån kunskap om djurs beteende och bakgrund kunna läsa av deras mående, behov och hur jag kan påverka dem, på ett livslångt engagemang för djur, både tama och vilda.

Och jag kan säga att min erfarenhet stämmer med den "vedertagna fakta" som jag letat upp om myskankor. Det finns dock inte så mycket fakta som kan betraktas som vedertagen, då ankor inte är ett särskilt stort forskningsområde.

Och du kan ju tycka att det är att peta i detaljer, men en del av dina "vedertagna fakta" är direkt hälsovådliga för myskankor.

Hur din egen praktiska erfarenhet inte kan vara relevant kan jag inte förstå, ingen kan bedöma en informations vederhäftighet utan att ha egen kunskap och erfarenhet att falla tillbaka på.

Du har ju inte angivit källor, så därmed är, enligt din egen argumentation, inte din "fakta" underbyggd. Vilket den ju uppenbarligen inte är, eftersom din fakta faktiskt är felaktig, eller åtminstone inte vetenskapligt bevisad.

Jag har studerat naturvetenskap och teknik på universitetet, kan hyfsat mycket om vetenskapsmetodik och garanterat mer än de flesta om praktisk och teoretisk djurhållning. Och mina fakta tål att granskas, det är bara att leta upp de få vetenskapliga texter som finns, och att kolla med andra mångåriga uppfödare/ägare av ankor generellt, och myskankor speciellt.

Det är ju fint att du gjort en hemsida, men om den innehåller desinformation så gör den mer skada än nytta. Det finns nämligen många, ingen nämnd, ingen glömd, som inte bara missar att kolla källor, utan som också missar att använda sitt sunda förnuft.

Med all respekt, skriv gärna så många hemsidor du vill, om vilka ämnen du vill, men uttryck dig inte tvärsäkert på dem, när du inte är säker, särskilt om det gäller djur, som kan ta skada av felaktig skötsel.

Nu får du lugna ner dig en liten smula. Jag har använt information mestadels (nästan enbart) av Håkan Hallander. Det du säger med andra ord är att hans böcker innehåller desinformation som är direkt hälsovådlig.

Nu får du tagga ner lite - man behöver inte vara nummer 1 (i allt) eller dra längsta stickan i alla diskussioner, du duger ändå. Känns mer som att det skulle behövas ett psykologisamtal istället för diskussion för att räta ut dina strikta meningsuppbyggnader. Jag är övertygad om att du är en riktig kunskapsspruta men för den sakens skull sväljer jag inte allt med hull och hår, du får helt enkelt acceptera att jag är en kritisk person, ska dock inte förväxlas med negativ.  ;D

växla ner till 1an och ta det lite lungt

« Senast ändrad: 12 sep-12 kl 19:43 av Hemsida »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

409 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser