Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mer fakta om Myskankor  (läst 22592 gånger)

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Mer fakta om Myskankor
« Svar #40 skrivet: 12 sep-12 kl 22:04 »
Intressant, precis det är kanske just detta som är "fakta".
Frågan är om man ska laborera med myskankorna när tempraturen sjunker över 12 minus. Det finns kanske inget konkret svar som gäller för alla men för min egen del så håller jag värmen åt mina ankisar och rekommenderar isolering :) och så även på hemsidan.

snåljåpar

Blir det för kallt får man väl hålla ankorna inne i det oisolerade ankhuset tills det blir varmare. Det måste vara kallt länge för att temperaturen ska gå under -12 inne i huset. Hade det varit lagligt så skulle jag kunna förvara hönsen och ankorna i källaren de kallaste nätterna

Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #41 skrivet: 12 sep-12 kl 22:12 »
Intressant, precis det är kanske just detta som är "fakta".
Frågan är om man ska laborera med myskankorna när tempraturen sjunker över 12 minus. Det finns kanske inget konkret svar som gäller för alla men för min egen del så håller jag värmen åt mina ankisar och rekommenderar isolering :) och så även på hemsidan.

snåljåpar
Det här med självhushållning kan man ju se olika på. Jag ser det som så, att om man på årsbasis betalar så mycket för sina djur, inräknat avskrivning på byggnader och inventarier, men avdraget eventuella intäkter från försäljning av t ex ägg och livdjur, att de ägg och det kött som man äter själv kostar mer än vad det skulle kosta att köpa motsvarande kvalitetsmat (alltså typ ekologiskt och småskaligt), så sysslar man inte med självhushållning, då har man en dyr hobby.

Och jag är övertygad om att en ekonomisk och långsiktigt hållbar självhushållning går att ha, samtidigt som man har en bra djurhållning. Men det förutsätter att man behandlar djuren som djur, och inte tillskriver dem egenskaper och behov som de inte har. Och att man bygger kostnadseffektiva hus till dem, som inte är för stora, så att de själva kan värma sina hus.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

honduvet

• min man och jag skriver här
    • Östergötland
« Svar #42 skrivet: 12 sep-12 kl 22:13 »
jeg kan tyvär inte tycka att din hemmsida är speciellt pålitlig om du skriver att de ska ha plusgrader?!?!? då står det ju enbart så du tycker att det ska stå på din hemsida, inte som det egentligen är!!

jag rekomenderar folk att ha ankor kyligare under vinterhalvåret, när kylan sätter in så vilar de sig och gör sig redo för våren istället.
men det är ju din hemsida så du gör ju hur du vill men vi är många som har våra myskankor utomhus under vintern......

jag tvivlar på att man får lyckligare myskankor om man håller de instängda under vintern.
bor på gård med höns, hund, får och hästar

honduvet

• min man och jag skriver här
    • Östergötland
« Svar #43 skrivet: 12 sep-12 kl 22:16 »
Som jag skrivit i en tidigare tråd fungerar "värmeväxlaren" i myskankans fötter sämre än hos norra halvklotets änder och gäss.
jag har nu försökt leta reda på information som tyder på att detta stämmer men kan inte hitta något, varken på svenska eller engelska. Har du någon sida där man kan läsa detta eller är det bara på egen erfaranhet?
bor på gård med höns, hund, får och hästar

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #44 skrivet: 12 sep-12 kl 22:36 »
Att de får i sig tillräckligt med vatten för att äta ordentligt när det är många minusgrader är en viktigare fråga än om de ev fryser eller ej. Det är nog för att de äter dåligt som de kan gå ner i kondition när det är kallt. Har man tid att vattna dem många gånger om dagen så är nog lägre temperatur ett mindre problem än om de bara får tillsyn morgon och kväll. Beroende på på vilket sätt man sköter sina djur blir därför erfarenheterna av att ha dem i kyla helt olika.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #45 skrivet: 12 sep-12 kl 22:55 »
Läser man all text på hemsidan så känns det mer och mer som ett klipp och klistra projekt, Ctrl+C och sedan Ctrl+V. På flera ställen motsäger en textrad en annan textrad längre upp på sidan. Det jag saknar är även författaren egna erfarenheter av myskankor.

Visst är det ett bra försök att samla all information på ett ställe men känslan förstörs när det mest känns som klipp och klistra

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #46 skrivet: 12 sep-12 kl 23:26 »
Det här är nog den mest intressanta tråden sedan jag gick in i detta forum.  8)

Hemsidan: Kul initiativ med en hemsida om myskankor och den är synbart verkligen ett ambitiöst försök att få en bra samlad information på svenska om dessa intressanta fåglar. Tyvärr verkar sidan just nu vara något vinklad med samma snedvridna information (Hallander, lanthönsklubben m.fl) som jag stötte på i början men med lite friska uppdateringar(inte minst från en internationellt perspektiv) och med mer konkreta fakta tror jag den kan bli riktigt bra med tiden.

Annars väldigt intressanta inlägg i tråden från flera personer med stor eller mycket stor kunskap som är värt att ta till sig och pröva noga. Lovar att kasta mig in i detta så fort jag får tid och hoppas att diskussionerna fortsätter en lång tid framöver. Läser, funderar och återkommer inom kort!
« Senast ändrad: 12 sep-12 kl 23:54 av Schaman »
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Hemsida

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 12 sep-12 kl 23:37 »
Det är du själv som inte vill skriva ut vilken erfarenhet du har, och det du skriver talar sitt tydliga språk. Enligt mig så framgår det att du själv har begränsad praktisk erfarenhet av myskankor. Du får gärna bestrida detta. Att ha begränsad erfarenhet måste inte vara ett hinder för att skriva om ett ämne, men man bör då ta till sig kunskap och erfarenheter som andra delar med sig av.

Och angående temperaturstatistiken, så javisst, det blir kallt i hela landet. Men att det någon enstaka dag om året är kallare än -20oC även i Skåne, när det nästan alla dygn är varmare än -10oC, räknat på dygnsmedeltemperatur, är knappast något problem för djuren, när de har tillgång till torrt och dragfritt utrymme, välstrött mer t ex halm, så att de kan hålla värmen bra.

Vintertid är det bra att strö även utomhus, gärna på en yta i anslutning till deras hus. Man kan strö med t ex halm eller granris, så hjälper man dem att hålla värmen i fötterna.

Innan jag sväljer kunskapen så skall den filtreras genom lite logik. När det blir ologiskt så är jag inte med på noterna. För två vintrar sedan var temperaturen i Stockholm mellan 25 och 30 minus och detta under långa perioder. Hur roligt är det då att vara en myskanka med ett tropiskt ursprung sittandes i ett ankhus som helt saknar värme?

Den ankan kan med säkerhet hålla sig för skratt. Som någon skrev innan "värmeväxlaren" i myskankans fötter fungerar sämre än hos norra halvklotets änder och gäss. Även Svenska Lanthönsklubben skriver citat "Den gamla svenska stammen betraktas som lantras. Djur av denna stam är relativt härdiga mot kyla men liksom höns och kalkoner förfryser de lätt sina nakna hudpartier".

Håkan Hallander skriver citat "Myskankor bör övervintras inomhus i isolerade stallar eftersom de dåligt tål stark frost. Några minusgrader klarar de dock"

samt citat "En sak att minnas i vårt nordliga land är att myskanden härstammar från tropiska trakter. Den tål inte utegång under svår kyla utan måste vintertid hållas i stallar som inte går under fryspunkten. De har inte samma köldskydd i kroppens nakna partier ansikte och ben utan förfryser lätt, vilket ger dödlig utgång".

På wiki skriver man citat ""Although the Muscovy Duck is a tropical bird, it adapts well to cooler climates, thriving in weather as cold as –12°C (10°F) and able to survive even colder conditions". Om det skulle stå -25-30°C så skulle bitarna falla på plats lite enklare. Den stora frågan vilken startade diskussionen från början: Är det korrekt att använda ovannämnda citat på hemsidan?.

Jag anser att detta är korrekt eftersom man alltid ska ta det säkra före det osäkra när man handskas med djur. Jag tycker personligen det verkar hälsovådligt att laborera när vi har ett sådant kallt klimat. Varför förordnar man inte värme för myskankor under sträng kyla? utan faktiskt tvärt om? om jag får spekulera fritt, så tror jag det mer handlar om ekonomi, omständigheten att bygga och att man försvarar sin uppfattning eftersom det annars skulle innebära att myskorna kanske inte är så lyckliga under vintern - och så slipper man naturligtvis bygga om sitt ankhus och installera ett element alternativt frostvakt. 

Jag tror inte att det handlar om kunskap utan mer om ett individuellt egenintresse. För myskankornas skull kommer rekommendationen vara kvar på hemsidan om ett varmare ankhus.   
« Senast ändrad: 12 sep-12 kl 23:55 av Hemsida »

Hemsida

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 12 sep-12 kl 23:50 »
Läser man all text på hemsidan så känns det mer och mer som ett klipp och klistra projekt, Ctrl+C och sedan Ctrl+V. På flera ställen motsäger en textrad en annan textrad längre upp på sidan. Det jag saknar är även författaren egna erfarenheter av myskankor.

Visst är det ett bra försök att samla all information på ett ställe men känslan förstörs när det mest känns som klipp och klistra

Ja, jag vet inte! jag har skrivit av Håkan Hallanders Svenska lantraser och Husdjur till husbehov.
Hallander verkar inte så populär här på forumet, han beskylls för både det ena och det andra, samtidigt som folk tror att det är jag som skrivit det.

Jag vet inte hur det är för er, men Hallander är i min bok en välrenommerad auktoritet vad gäller svenska lantraser och husdjursskötsel. Han vet vad han pratar om därmed har jag använt hans info på hemsidan.

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #49 skrivet: 12 sep-12 kl 23:53 »
Har en myskdrake som fick en köldskada på sin karunkel vid ca minus 6 grader nu i våras. Han låg utomhus på torr halm men det var hög luftfuktighet vid dessa köldgrader. Framåt sommaren trillade den köldskade delen (knoppen) av och han mår efter omständigheterna bra.

Vilka vetenskapliga belägg finns för att s.k. "svenska myskankor" är mer köldhärdiga än "myskankor"?

p.s. Mysk Ankor är en märklig särskrivning!  ;)

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #50 skrivet: 12 sep-12 kl 23:57 »
Vill gärna tillägga att jag gillar Hallander men tror att han till vissa delar blivit matad med felaktig information. Hans gärning i stort är det ingen som ifrågasätter vad jag vet.
« Senast ändrad: 12 sep-12 kl 23:59 av Schaman »

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #51 skrivet: 13 sep-12 kl 00:02 »
Jag anser att detta är korrekt eftersom man alltid ska ta det säkra före det osäkra när man handskas med djur. Jag tycker personligen det verkar hälsovådligt att laborera när vi har ett sådant kallt klimat. Varför förordnar man inte värme för myskankor under sträng kyla? utan faktiskt tvärt om? om jag får spekulera fritt, så tror jag det mer handlar om sitt egen ekonomi, omständigheten att bygga och att man försvarar sin uppfattning eftersom det annars skulle innebära att myskorna kanske inte är lyckliga under vintern - och så slipper man också bygga om sitt ankhus och installera ett element alternativt frostvakt. 

Jag tror inte att det handlar om kunskap utan mer om ett individuellt egenintresse. För myskankornas skull kommer rekommendationen vara kvar på hemsidan om ett varmare ankhus.   
Om du nu ska skriva att du förordnar element, så bör du läsa på ordentligt. Det är nämligen olagligt att ha element med för dålig IP-klassning i fjäderfästallar.

Djur är inte lyckliga eller olyckliga, det är att förmänskliga dem om man skriver så. De mår bra eller dåligt, beroende på deras situation just då, de är inte ledsna för att det är kallt, eller för den delen varmt, så länge det inte orsakar dem obehag.

Du kan väl återkomma när du varit i ett oisolerat men dragfritt ankhus med lagom många ankor i när det är riktigt kallt ute. För då kommer du att veta att det faktiskt är en helt ok temperatur där inne.

Personligen kommer jag från och med denna vinter att ha tillgång till en ladugård, som kommer att hålla plusgrader. Jag skulle ändå aldrig välja att ha ankorna där, eftersom det inte är i anslutning till deras stora inhägnader. Jag har möjlighet att ge dem riktigt varmt vatten (men självklart inte så varmt att de bränner sig) flera gånger om dagen under riktigt kalla dagar. De dricker därför alltid tillräckligt mycket, vilket innebär att de äter tillräckligt mycket, vilket i sin tur innebär att de klarar låga temperaturer alldeles utmärkt. Och ett lager halm både inne i huset och på marken utanför gör att de inte blir kalla om fötterna. De står inte ens på ett ben, med det upplyfta under vingen, som de annars gör för att få upp värmen i foten, när man halmat marken. Det anser jag vara bevis för att de inte fryser om fötterna.

Men vill du ha en onödigt dyr hobby, och dessutom uppmuntra andra att investera onödigt mycket pengar i något som inte förbättrar livskvaliteten för djuren, så är det ju upp till dig. Själv förordnar jag att lägga pengarna på mer staket, så att de kan få en större inhägnad, gärna max 3 djur per 100 kvadratmeter, eller helst ändå större plats. Själv har jag i nuläget 6 gäss och 4 myskankor på ca 2000 m2, vilket jag anser ger djuren en bra livskvalitet. Men du tillhör säkert inte de snåla djurägarna som tycker att det räcker med typ 50 m2 till 6 eller fler djur?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #52 skrivet: 13 sep-12 kl 00:04 »
Ja, alla dessa texter du klistrade in här nu är skrivna av enskilda personer. Men det finns också många som anser att myskankor klarar sig prima i vårat svenska klimat. Det är då också enskilda personer som skriver det. Hallander tycker inte de ska vistas ute (har han ens provat eller tog han det för givet pga deras ursprung?) medans någon annan kan tycka aatt det är helt ok!

Sen så förstår jag inte riktigt varför inte en tropisk art skulle klara sig här. Tex Mandarinanden, som inte finns naturligt i sverige har rymt från parker/gårdar och har nu bildat populationer i sverige, där de faktiskt förökar sig. De tycks klara vårat svenska klimat utmärkt, enligt fågelskådare i alla fall.
Även roständer, nilgäss m.m finns förvildade och övervintrar i sverige, dessa finns inte heller naturligt här utan brukar vistas på varmare ställen.

Sen så vill jag även poängtera att man brukar säga att vanliga höns (gallus gallus) inte ska hållas i minusgrader eftersom att de förfryser kam/tår då vääldigt enkelt.
Men jag vet att det finns en i dalarna som har sina Mille fleur och Hedemoror ute året runt! De har bara ett litet fyrkantigt trähus att gå in i, och där vistas de aldrig enligt personen själv. Dessa höns har anpassat sig väldigt väl till de svenska klimatet. Prova att sätta ut en "vanlig" mille fleur i 20 minus, då får den säkerligen förfrysningar. Varför skulle då inte myskankorna ha kunnat bli tåligare i vårat svenska klimat?

Jag säger inte att det är okej att denna personen håller sina höns ute året runt, jag tog upp det bara för att förklara att tiden kan ändra en arts härdighet väldigt mycket.

Jag skulle också vilja få se någon säker källa ang myskankornas värmeväxlande.

Hur kan du veta så mycket om fjäderfän? Har du internetuppkoppling i stallet så att du kan söka information på nätet samtidigt som du studerar din djur?

Ska se om jag hittar något om värmeväxling :)
« Senast ändrad: 13 sep-12 kl 00:07 av Stellan_J »

Hemsida

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 13 sep-12 kl 00:08 »
Ja, alla dessa texter du klistrade in här nu är skrivna av enskilda personer. Men det finns också många som anser att myskankor klarar sig prima i vårat svenska klimat. Det är då också enskilda personer som skriver det. Hallander tycker inte de ska vistas ute (har han ens provat eller tog han det för givet pga deras ursprung?) medans någon annan kan tycka aatt det är helt ok!

Sen så förstår jag inte riktigt varför inte en tropisk art skulle klara sig här. Tex Mandarinanden, som inte finns naturligt i sverige har rymt från parker/gårdar och har nu bildat populationer i sverige, där de faktiskt förökar sig. De tycks klara vårat svenska klimat utmärkt, enligt fågelskådare i alla fall.
Även roständer, nilgäss m.m finns förvildade och övervintrar i sverige, dessa finns inte heller naturligt här utan brukar vistas på varmare ställen.

Sen så vill jag även poängtera att man brukar säga att vanliga höns (gallus gallus) inte ska hållas i minusgrader eftersom att de förfryser kam/tår då vääldigt enkelt.
Men jag vet att det finns en i dalarna som har sina Mille fleur och Hedemoror ute året runt! De har bara ett litet fyrkantigt trähus att gå in i, och där vistas de aldrig enligt personen själv. Dessa höns har anpassat sig väldigt väl till de svenska klimatet. Prova att sätta ut en "vanlig" mille fleur i 20 minus, då får den säkerligen förfrysningar. Varför skulle då inte myskankorna ha kunnat bli tåligare i vårat svenska klimat?

Jag säger inte att det är okej att denna personen håller sina höns ute året runt, jag tog upp det bara för att förklara att tiden kan ändra en arts härdighet väldigt mycket.

Jag skulle också vilja få se någon säker källa ang myskankornas värmeväxlande.

Ja, det kanske beror på att mandarinanden inte har hela ansiktet fullt med mjukdelar  ;D Nej jag vet faktiskt inte, du har en poäng som jag också tänkt på. En tropisk art kan såklart klara sig här, sedan varierar det säkert hur bra dom klarar sig.
Bra poäng den ska jag spinna vidare på.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #54 skrivet: 13 sep-12 kl 00:12 »
Kalkonen har också nakna pariter på huvudet, eller ja, hela huvudet är naket. De kommer från kanada och där är det inte mycket bättre än i sverige  ;D

Och hönsen kommer från sydost Asien :-)

Hemsida

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 13 sep-12 kl 00:24 »
Har en myskdrake som fick en köldskada på sin karunkel vid ca minus 6 grader nu i våras. Han låg utomhus på torr halm men det var hög luftfuktighet vid dessa köldgrader. Framåt sommaren trillade den köldskade delen (knoppen) av och han mår efter omständigheterna bra.

Vilka vetenskapliga belägg finns för att s.k. "svenska myskankor" är mer köldhärdiga än "myskankor"?

p.s. Mysk Ankor är en märklig särskrivning!  ;)

Så med andra ord finns det risker även vid endast 6 minusgrader.
vetenskapliga belägg vet jag ej, men skall kolla upp detta mer noggrant. Mysk Ankor vart står det? du menar på startsidan, där har jag använt ett visst mellanrum för att inte få texten mitt i ansiktet på ankan, hihi. Det ska förmodligen åtgärdas. Hemsidan är fortfarande i barnstadiet och under utveckling, jag har inte hunnit stämma av allting.

Många läser sidan som om den skulle vara helt exakt i minsta detalj från början till slut. Om det endast är felsökning som gäller så finns det betydligt fler informativa skitsidor om myskankor att gå loss på (inte menat till dig utan generellt) 

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #56 skrivet: 13 sep-12 kl 00:35 »
Hehe, hänger egentligen inte upp mig på smådetaljer så det är bara att kämpa på. Kul förresten att du väljer bild på urbastarden bland myskankor, The atipico variant, till startsidan.  ;)

Glider vi redan ifrån ämnet?

Strands:...Kalkoner har väl främst ett ursprung i latinamerika. Var fick du Kanada ifrån?
Intressant ändå att kalkoner kallas turkey då de första "myskänderna" i Sverige kallades "turkiska änder". Intressant är det också att spanjorerna tog hem just kalkoner och ytterst få myskänder från latin-/sydamerika till Valencia och att de fick ett påbud från de styrande att systematiskt ta med fler kalkoner då just de sågs som en kommersiellt intressant produkt(mat) som följdaktligen också fick en extrem snabb spridning i europa. Men de stackars myskänderna var då inte lika intressanta...i detta läge.

Hemsida

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 13 sep-12 kl 00:49 »
Om du nu ska skriva att du förordnar element, så bör du läsa på ordentligt. Det är nämligen olagligt att ha element med för dålig IP-klassning i fjäderfästallar.

Djur är inte lyckliga eller olyckliga, det är att förmänskliga dem om man skriver så. De mår bra eller dåligt, beroende på deras situation just då, de är inte ledsna för att det är kallt, eller för den delen varmt, så länge det inte orsakar dem obehag.

Du kan väl återkomma när du varit i ett oisolerat men dragfritt ankhus med lagom många ankor i när det är riktigt kallt ute. För då kommer du att veta att det faktiskt är en helt ok temperatur där inne.

Personligen kommer jag från och med denna vinter att ha tillgång till en ladugård, som kommer att hålla plusgrader. Jag skulle ändå aldrig välja att ha ankorna där, eftersom det inte är i anslutning till deras stora inhägnader. Jag har möjlighet att ge dem riktigt varmt vatten (men självklart inte så varmt att de bränner sig) flera gånger om dagen under riktigt kalla dagar. De dricker därför alltid tillräckligt mycket, vilket innebär att de äter tillräckligt mycket, vilket i sin tur innebär att de klarar låga temperaturer alldeles utmärkt. Och ett lager halm både inne i huset och på marken utanför gör att de inte blir kalla om fötterna. De står inte ens på ett ben, med det upplyfta under vingen, som de annars gör för att få upp värmen i foten, när man halmat marken. Det anser jag vara bevis för att de inte fryser om fötterna.

Men vill du ha en onödigt dyr hobby, och dessutom uppmuntra andra att investera onödigt mycket pengar i något som inte förbättrar livskvaliteten för djuren, så är det ju upp till dig. Själv förordnar jag att lägga pengarna på mer staket, så att de kan få en större inhägnad, gärna max 3 djur per 100 kvadratmeter, eller helst ändå större plats. Själv har jag i nuläget 6 gäss och 4 myskankor på ca 2000 m2, vilket jag anser ger djuren en bra livskvalitet. Men du tillhör säkert inte de snåla djurägarna som tycker att det räcker med typ 50 m2 till 6 eller fler djur?

Kan du ge mig mejseln gumman?
Nej!!! för det heter inte så, det heter SKRUVMEJSEL.

haha, det blir en aningen hjärndött men samtidigt mycket underhållande. Skrattar här bakom skärmen. När jag skriver element så visste jag inte att jag borde ha redogjort för IP-klass skydd mot åtkomst av strömförande delar och hur vatten och dammtät den är. Jag kanske borde ha skrivit att man skall använda klass 4-5 på elementet? Du kanske vill veta vad det är för tangentbord jag skriver på också, kan ju riskera att slarva med bokstäverna.

Ja, man brukar tala i termer av obehag om det ska vara korrekt. Ankan satt i 30 minus och kände obehag haha,
Jag kände att jag ville ladda det lite mer än så  ;D det betyder inte att jag sjunger vaggvisor för mina ankor innan dom somnar. 

Hur många ankor krävs det "för att få en helt ok temperatur när det är riktigt kallt"? och hur många grader är det vi pratar om? Sedan undrar jag om du halverar antalet ankor om då även graderna i ankhuset halveras?  ;D

Jag håller med ju större utrymme ju bättre och så lite värme så är det fulländat.
« Senast ändrad: 13 sep-12 kl 00:55 av Hemsida »

Hemsida

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 13 sep-12 kl 00:51 »
Kalkonen har också nakna pariter på huvudet, eller ja, hela huvudet är naket. De kommer från kanada och där är det inte mycket bättre än i sverige  ;D

Ja, nu börjar det bli knepigt. "tuggar på fingrarna"

Ronny

• Skåne
« Svar #59 skrivet: 13 sep-12 kl 00:57 »
Jag känner Håkan Hallander och han har inte blivit matad utan sökt sin mat helt själv. Hans praktiska kunskap om myskankor är naturligtvis begränsad precis som alla andras. Det har förhoppningsvis inte gjorts några "vetenskapliga undersökningar" om de äldre svenska mykankorna är köldhärdigare än de som importerats under senare tid. Det skulle ju kräva rena doktor Mengele metoderna! Jag finner det dock logiskt att lång anpassning till vårt klimat har en viss betydelse och håller i princip med Hallander i hans lantrasresonemang.

Jag skaffade mina första myskankor för ungefär 30 år sedan. Liksom ieenilorac bor jag i norra Skåne. Inte behöver myskankor pusgrader under vintern om de har en torr halmbädd inomhus och kan gå in när de vill. De måste dock ges tillräckligt med foder så de kan håller värmen inifrån, om man säger så. Det är sak samma med vanliga ankor och gäss. Simfåglar kan förfrysa tår och simhud om de tvingas stå och gå i snö och sörja dag och natt. Jag har sett otrevliga exempel i mina dar, så sån skit utsätter jag inte mina fåglar för. Att naken hud lättare får frostaskador än befjädrad kan vi nog konstatera, särskilt om det blåser/drar och det är lite fuktigt i luften. Om den nakna huden sen sitter på en kalkon, höna/tupp eller myskanka tror jag har mindre betydelse. Mest utsatt är nog en tupp med stor och tunn enkelkam och stora slör som doppas i dricksvattnet. Nej, på den punkten håller jag inte riktigt med Hallander.

Tråkigt att Shaman direkt blandar in Svenska Lanthönsklubben och skriver att den information som ges av klubben är snedvriden! Man behöver inte se det så, om man bara försöker förstå skillnaden mellan att bevara äldre stammar av "svenska myskankor" och att hålla "myskankor i Sverige".

Oj! Här var det livat värre. Under tiden jag skrev detta mitt första inlägg i tråden, hann det komma in 12 nya inlägg. Mitt i natten. Ska bli spännande att läsa!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser