Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mer fakta om Myskankor  (läst 22583 gånger)

Hemsida

• Gäst
SV: Mer fakta om Myskankor
« Svar #80 skrivet: 13 sep-12 kl 14:09 »
Å trots den korta texten innehåller den felaktigheter.

hihi

Neon Knight

• -
« Svar #81 skrivet: 13 sep-12 kl 14:45 »
Men då så, vad väntar ni på? :)

Ronny

• Skåne
« Svar #82 skrivet: 13 sep-12 kl 14:48 »
Blev nyfiken och läste texten om ankor i "handboken" för första gången. Ja, som det kan gå - när inte haspen är på!  ;D Att tex ta med smaragdanka i ett sådant här sammanhang? Det är väl klart att alla raser värper ägg annars skulle de ju dö ut och det är ju också klart att alla raser går att äta. Det som står om myskanka verkar ju också lite förvirrat.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Hemsida

• Gäst
« Svar #83 skrivet: 13 sep-12 kl 15:03 »
Nu har jag läst precis allt om ankhus och köldskador på alternativ.nu. Jag har även kammat av de flesta träffar på Google och gjort en djupdykning i litteraturen. Det finns otaligt många exempel som vittnar om köldskador på myskankor från 6 till 25 minus. Mellan dessa temperaturer kryllar det av vittnesutsagor som beskriver såriga ben, stela ben, färgskiftningar i fötter. Ansikten som förfrusit med allvarliga komplikationer där mjukdelar senare har lossnat. Även den generella uppfattningen lyder att tillskottsvärme och isolering bör/måste användas under vintertid för myskankor.

Mest irriterande är när jag läser att ägarna faktiskt uppfattar kylan som en riskfaktor men trotts detta väntar tills mjukdelarna blivit köldskadade innan de handlar. Det är bortom allt rimligt tvivel att myskankor riskeras att utsättas för köldskador under vintertid.

Tur att man inte sväljer allt med hull och hår, då kanske det hade blivit ett ankhus med några ihopsmällda plywoodskivor.  ;D
« Senast ändrad: 13 sep-12 kl 15:21 av Hemsida »

honduvet

• min man och jag skriver här
    • Östergötland
« Svar #84 skrivet: 13 sep-12 kl 15:50 »
något jag inte förstår är hur någon som inte har erfaranhet av myskankor kan sätta ihop en sida om myskankor...  ::)  :-[ Verkligen underligt och det är ju som gjort för att bli fel, vilket vi nu fått se eftersom du väljer text som du tycker låter bäst, inte sanningen.
hade du följt sanningen hade du skrivit något om att det går att ha myskankor utomhus på vintern neråt landet, bara de har tillgång till hus om de vill. eftersom att du varken tar till dig råd från oss här på alternativ (även fast flera av oss kommit med tips om att kyla inte är speciellt farligt kortare perioder) eller är speciellt trevlig, samt att sidan är som ett klipp och klistra kollage så kommer jag defenetivt inte att rekomendera din sida.
jag tar inte sidan seriös eftersom att mycket är kopierat från andra sidor, även de flesta bilder är stulna från andra hemsidor, utan tillstånd antar jag?
det kan bli dyra böter vid grova fall av copyright brott, vilket detta fallet verkligen vara då de mesta av texten och bilderna är stulet.

du borde ändra texten i ditt första inlägg till:
"Här kommer den opålitligaste hemsidan om Myskankor
http://svenskmyskanka.blogspot.se/ "
detta eftersom att du har bestämt dig att kyla är farligt, och vägrar ändra på dig. Samt att du har en otrevlig ton här, samt att det mesta på hemsidan är stulet.

jag säger inte att myskankor ska vistas ute i 25 minusgrader, men det är ingen fara alls att ha de ute i snön eller i ett litet oisolerat hus om nätterna. Azoo-lina kom med ett väldigt klokt inlägg, men du blundar för det och ser ändå svart när det gäller oisolerat och kylan.

jag tycker du lägger hemsidan åt sidan och kommer tillbaka när du har mer erfaranhet av myskankor än att ha sett de i böcker.

setta inlägget blev kanske lite otrevligt, men om man är otrevlig mot andra kan man inte förvänta sig att få snälla texter tillbaka.
bor på gård med höns, hund, får och hästar

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #85 skrivet: 13 sep-12 kl 15:58 »
Jag tar inte alls dina påhopp särskilt personligt, hade jag haft sådana  tendenser, så hade jag inte hängt på alternativ, varit moderator, hållit på med diverse ideellt arbete för olika föreningar osv. Det är sådant som är mycket otacksamt och som sällan resulterar i beröm, men desto mer ofta i anklagelser från dem som saknar egen kunskap och förmåga att åstadkomma något.

Jag tror att det är din ovana vid ett precist språkbruk, såsom mitt eller många akademiker och högutbildade människor, gör att du missförstår och tolkar in saker som inte alls står i min text.

Jag har mig veterligen inte undvikit att svara på någon fråga, men upprepa gärna det du vill ha svar på, så ska jag försöka svara, utifrån min kunskap och erfarenhet. Dock tänker jag inte göra din litteraturstudie och referensförteckning åt dig, är det sådant du vill ha svar på får du leta själv.

Du är välkommen på studiebesök en kall vinterdag, så ska du få se att ankhusen håller rimlig temperatur, att ankorna är i fin form, är aktiva och njuter av livet. Har bara fått positiv respons av personer som varit här, inklusive några djurskyddsinspektörer, som ansåg att de sällan sett djur som hade det bättre än mina. Inklusive mina ihopsmällda plywoodskivehus.

Jag hoppas att du tänker låta ankorna vara utanför pygméinhägnaden på bilden större delen av dagarna, annars tycker jag synd om dem. Och att du tänker gräva damm till dem visar också att du inte studerat fakta särskilt väl, om man inte rengör väldigt ofta och har bra filter så kommer det att bli en väldig bakterietillväxt, som kan göra ankorna sjuka. Ögoninflammationer är vanliga bland ankor som har en svårrengjord damm.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #86 skrivet: 13 sep-12 kl 16:18 »
Ja, den skulle inte ens fylla ett halvt A-4 papper

Vet du inte att man kan ändra storleken på texten innan man skriver ut på A-4 papper?
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Hemsida

• Gäst
« Svar #87 skrivet: 13 sep-12 kl 16:47 »
något jag inte förstår är hur någon som inte har erfaranhet av myskankor kan sätta ihop en sida om myskankor...  ::)  :-[ Verkligen underligt och det är ju som gjort för att bli fel, vilket vi nu fått se eftersom du väljer text som du tycker låter bäst, inte sanningen.
hade du följt sanningen hade du skrivit något om att det går att ha myskankor utomhus på vintern neråt landet, bara de har tillgång till hus om de vill. eftersom att du varken tar till dig råd från oss här på alternativ (även fast flera av oss kommit med tips om att kyla inte är speciellt farligt kortare perioder) eller är speciellt trevlig, samt att sidan är som ett klipp och klistra kollage så kommer jag defenetivt inte att rekomendera din sida.
jag tar inte sidan seriös eftersom att mycket är kopierat från andra sidor, även de flesta bilder är stulna från andra hemsidor, utan tillstånd antar jag?
det kan bli dyra böter vid grova fall av copyright brott, vilket detta fallet verkligen vara då de mesta av texten och bilderna är stulet.

du borde ändra texten i ditt första inlägg till:
"Här kommer den opålitligaste hemsidan om Myskankor
http://svenskmyskanka.blogspot.se/ "
detta eftersom att du har bestämt dig att kyla är farligt, och vägrar ändra på dig. Samt att du har en otrevlig ton här, samt att det mesta på hemsidan är stulet.

jag säger inte att myskankor ska vistas ute i 25 minusgrader, men det är ingen fara alls att ha de ute i snön eller i ett litet oisolerat hus om nätterna. Azoo-lina kom med ett väldigt klokt inlägg, men du blundar för det och ser ändå svart när det gäller oisolerat och kylan.

jag tycker du lägger hemsidan åt sidan och kommer tillbaka när du har mer erfaranhet av myskankor än att ha sett de i böcker.

setta inlägget blev kanske lite otrevligt, men om man är otrevlig mot andra kan man inte förvänta sig att få snälla texter tillbaka.

Som jag skrev tidigare. Det finns fantastiskt många exempel som vittnar om köldskador på myskankor från 6 till 25 minusgrader. Mellan dessa temperaturer kryllar det av vittnesutsagor som beskriver myskankor som förfrusit där mjukdelar även har lossnat.

Jag vet inte hur du skulle du tolka den informationen? Jag är ju inte helt dum i huvudet så jag försöker ta dessa vittnesmål på allvar. Lägg ner ditt copyright snack jag blir måttlig irriterad.

Hemsida

• Gäst
« Svar #88 skrivet: 13 sep-12 kl 16:49 »
Jag orkar rent ut sagt inte bry mig mer, sidan verkar bli lite hur som helst. Lite "Jag tycker att det är så och då är det så" känsla på hemsidan :P
Sorry, men så känner jag just nu i alla fall :P

Just nu känner jag att jag inte heller kan rekomendera sidan till andra  ::) Hoppas den ändrar sig med mer korrekt fakta, då kan den bli en väldigt bra hemsida.

Ja, men rada upp de punkter som inte är korrekta.
börja så här
1.
2.
3.
4.
5.

Hemsida

• Gäst
« Svar #89 skrivet: 13 sep-12 kl 17:11 »
Jag tar inte alls dina påhopp särskilt personligt, hade jag haft sådana  tendenser, så hade jag inte hängt på alternativ, varit moderator, hållit på med diverse ideellt arbete för olika föreningar osv. Det är sådant som är mycket otacksamt och som sällan resulterar i beröm, men desto mer ofta i anklagelser från dem som saknar egen kunskap och förmåga att åstadkomma något.

Jag tror att det är din ovana vid ett precist språkbruk, såsom mitt eller många akademiker och högutbildade människor, gör att du missförstår och tolkar in saker som inte alls står i min text.

Jag har mig veterligen inte undvikit att svara på någon fråga, men upprepa gärna det du vill ha svar på, så ska jag försöka svara, utifrån min kunskap och erfarenhet. Dock tänker jag inte göra din litteraturstudie och referensförteckning åt dig, är det sådant du vill ha svar på får du leta själv.

Du är välkommen på studiebesök en kall vinterdag, så ska du få se att ankhusen håller rimlig temperatur, att ankorna är i fin form, är aktiva och njuter av livet. Har bara fått positiv respons av personer som varit här, inklusive några djurskyddsinspektörer, som ansåg att de sällan sett djur som hade det bättre än mina. Inklusive mina ihopsmällda plywoodskivehus.

Jag hoppas att du tänker låta ankorna vara utanför pygméinhägnaden på bilden större delen av dagarna, annars tycker jag synd om dem. Och att du tänker gräva damm till dem visar också att du inte studerat fakta särskilt väl, om man inte rengör väldigt ofta och har bra filter så kommer det att bli en väldig bakterietillväxt, som kan göra ankorna sjuka. Ögoninflammationer är vanliga bland ankor som har en svårrengjord damm.

Akademiker och högutbildad det ger dig en extra fin stjärna i kanten. När du skriver "särskilt personligt" så blir det en fråga om definition och individualism så svaret hänger förfarande löst. Ankorna går såklart utanför pygméinhägnaden men betydligt mer märkligt är att din kunskap och arbete i föreningar samt alla dina 6443 inlägg mynnar ut i en grishydda av plywood.

Kasta inte sten när du sitter i ett glashus eller alternativt en plankhög. Sen förstår jag inte föreläsningen om dammar, att jag ska gräva en damm utesluter inte att jag tänker använda en dammpump.
« Senast ändrad: 13 sep-12 kl 17:14 av Hemsida »

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #90 skrivet: 13 sep-12 kl 17:19 »
Jag ber om ursäkt. Borde ha skrivit: "Jag tar inte alls dina påhopp särskilt personligt  ;) ", så att det blev tydligt att jag var ironisk.

Anledningen till att jag engagerar mig ideellt är att jag vill ta del av andras kunskap, och sprida den kunskap jag själv förvärvat. Och det är enda anledningen till att jag bryr mig om att ens försöka diskutera med dig, trots att det verkar lönlöst - att jag inte vill att felaktig information sprids, så att ankägare och ankor blir lidande.

Mina väldigt välbyggda och funktionellt konstruerade plywoodhus har fungerat i flera år nu, och har fått beröm av djurskyddsinspektörer, som ju har som jobb att bedöma om djur har det bra och om djurhållningen följer gällande lagar. Men det är ju tydligt att du, Hemsida, kan mer än de som har utbildning på området, och mer än de som har mångårig erfarenhet av praktiskt och teoretisk djurhållning.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Hemsida

• Gäst
« Svar #91 skrivet: 13 sep-12 kl 17:47 »
Jag ber om ursäkt. Borde ha skrivit: "Jag tar inte alls dina påhopp särskilt personligt  ;) ", så att det blev tydligt att jag var ironisk.

Anledningen till att jag engagerar mig ideellt är att jag vill ta del av andras kunskap, och sprida den kunskap jag själv förvärvat. Och det är enda anledningen till att jag bryr mig om att ens försöka diskutera med dig, trots att det verkar lönlöst - att jag inte vill att felaktig information sprids, så att ankägare och ankor blir lidande.

Mina väldigt välbyggda och funktionellt konstruerade plywoodhus har fungerat i flera år nu, och har fått beröm av djurskyddsinspektörer, som ju har som jobb att bedöma om djur har det bra och om djurhållningen följer gällande lagar. Men det är ju tydligt att du, Hemsida, kan mer än de som har utbildning på området, och mer än de som har mångårig erfarenhet av praktiskt och teoretisk djurhållning.

Med sunt traditionellt bondförnuft kommer man långt.
Jag kan dock inte hålla med om att myskankor är konstruerade för de kallaste vintrarna. Du skriver att du "inte vill att felaktig information sprids, så att ankägare och ankor blir lidande". Det är behjärtansvärt, men de som haft köldskadade myskankor har uppenbarligen en annan historia att berätta.

Tänker inte käbbla fram och tillbaka.
Nu lättar jag från forumet.

Om någon vill skriva under de olika kategorierna så publicerar jag gärna. Jag kan dock inte tillåta att man strikt förordar oisolerade ankhus samtidigt som det kryllar av vittnesutsagor som säger att deras myskankor fått svåra köldskador.

Det går liksom inte ihop med det sunda förnuftet.
Thats it. Bye bye

« Senast ändrad: 13 sep-12 kl 17:50 av Hemsida »

FM

• Skåne
« Svar #92 skrivet: 13 sep-12 kl 18:24 »
http://www.arpapress.com/Volumes/Vol12Issue2/IJRRAS_12_2_05.pdf  Länk till en sammanfattning av en undersökning i 'thermogenesis' där myskanks ällingar undersöketes. 

Hur djur håller värmen påverkas av flera faktorer.

Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Ronny

• Skåne
« Svar #93 skrivet: 13 sep-12 kl 18:52 »
Jag vill bara tacka för en underhållande diskussion. Den har åtminstone hållit mig varm.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #94 skrivet: 13 sep-12 kl 19:27 »
Jag vill bara tacka för en underhållande diskussion. Den har åtminstone hållit mig varm.

Sitter du i ett isolerat eller oisolerat hus?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #95 skrivet: 13 sep-12 kl 19:33 »

;D ;D ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Ronny

• Skåne
« Svar #96 skrivet: 13 sep-12 kl 19:52 »

Räknas Tretex? Nu tänder jag en brasa i höstrusket!

Hemsida

• Gäst
« Svar #97 skrivet: 13 sep-12 kl 20:44 »
Räknas Tretex? Nu tänder jag en brasa i höstrusket!

Ronny kolla mejlen

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #98 skrivet: 13 sep-12 kl 21:35 »
I mindre skala används myskänder för att, efter tvångsmatning, få stor och fet lever så man kan tillverka foie gras utav den. Jag trodde det bara var gäss som råkade ut för denna usla behandling.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #99 skrivet: 13 sep-12 kl 21:59 »
I mindre skala används myskänder för att, efter tvångsmatning, få stor och fet lever så man kan tillverka foie gras utav den. Jag trodde det bara var gäss som råkade ut för denna usla behandling.

Det är vanligare att man använder mulankor till att tillverka foie gras.

Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser