Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mer fakta om Myskankor  (läst 22588 gånger)

Hemsida

• Gäst
SV: Mer fakta om Myskankor
« Svar #20 skrivet: 12 sep-12 kl 19:40 »
Och jag håller fast vid att det är viktigare för dem att få utöva sina naturliga beteenden på stora ytor utomhus. Det går ju inte att hålla frostfritt i ett öppet hus, inte utan att det kostar skjortan i alla fall.

Detta är ett självhushållningsforum, det är meningen att vi ska dela kunskap om hur man t ex håller myskankor på ett sätt som både är djurvänligt, ekonomiskt och långsiktigt hållbart.

Ja men vad bra, jag håller mig över fryspunkten och ankorna kan gå ut och in utan problem.
Har ett oljeelement på 400 W som reglerar värmen  :)

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #21 skrivet: 12 sep-12 kl 19:42 »
Intressant, man har ju hört talas om tuppar som attackerar, men jag har aldrig hört talas om en höna "utan ungar, eller som ligger på ägg" som attackerar en människa. Det kanske finns några isolerade händelser men skillnaden mellan tupp och höna i detta avseende är troligen avsevärd. Precis denna skillnad och många andra skillnader är olika för tupp och höna. Jag tror att detta är ett kvitto på den genetiska programmeringen vilket även inverkar på prägling och hur snabbt eller tam en tupp eller höna blir. Det kanske bara är en ökning räknat på 10-20 procent på hönorna, knappast märkbart för skötaren men så tror jag att det är.

Visst jag kan ha fel men känner att jag behöver ett starkare motargument.  ;D

Inga av mina hönor eller tuppar attackerar mig så alla är snälla. När jag kommer till hönsgården är det tupparna som kommer först fram. Hönorna håller sig på avstånd och brukar inte komma fram till maten om jag sitter vid den. Tupparna kommer fram till mat och är tillräckligt nära så att jag skulle kunna klappa dem. Kommer ett djur fram och stannar på klappavstånd så anser jag att det är tamare än ett djur som håller sig på några meters avstånd. Jag har haft höns tidigare och har inte sett något som talar för att det skulle vara lättare att få hönor tama. Det jag har upptäckt är att de höns man spenderar mest tid med blir tamast.

Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Hemsida

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 12 sep-12 kl 19:49 »
Inga av mina hönor eller tuppar attackerar mig så alla är snälla. När jag kommer till hönsgården är det tupparna som kommer först fram. Hönorna håller sig på avstånd och brukar inte komma fram till maten om jag sitter vid den. Tupparna kommer fram till mat och är tillräckligt nära så att jag skulle kunna klappa dem. Kommer ett djur fram och stannar på klappavstånd så anser jag att det är tamare än ett djur som håller sig på några meters avstånd. Jag har haft höns tidigare och har inte sett något som talar för att det skulle vara lättare att få hönor tama. Det jag har upptäckt är att de höns man spenderar mest tid med blir tamast.

Jag tänkte mest på vissa egenheter mellan könen som möjligtvis kan ha en inverkan.
Men visst de höns man spenderar mest tid med blir tamast  :)

Hemsida

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 12 sep-12 kl 19:57 »
1.Vanlig myskanka är väl inte direkt rasens/variantens namn, men det är den som alla kallar för "Myskanka". Den hör varken till de "svenska myskankorna" eller de större varianterna som ungersk. Jag har själv denna "vanliga myskanka" och de flesta som har myskankor har just denna. Om man nu inte har genbank eller liknande.

2.  mina erfaranheter är att hanar blir tamare än honor. Här hemma så är det bara hanarna som följer efter en ute, går in i huset och snor kattmat. Där jag praktiserade förut så fanns det både hanar och honor frigående, men det var alltid 3 hanar som följde efter mig när jag arbetade. De stod utanför på altanen när jag sov och väntade.

3. -

4.  ;D  ;D

5. Ja de kan bo utomhus året runt. I en park i närheten har det bott myskankor i 2 år nu och de har klarat sig. och i den parken finns det inte ens ett hus de kan gå in i. Så är det i många parker runt om i landet.
Mitt myskhus var inte isolerat.

Jaså, där ser man  ;D jag får om möjligt ta mig ett snack med vår kära Håkan.  ;D
Tack för svar

Hemsida

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 12 sep-12 kl 20:02 »
1.Vanlig myskanka är väl inte direkt rasens/variantens namn, men det är den som alla kallar för "Myskanka". Den hör varken till de "svenska myskankorna" eller de större varianterna som ungersk. Jag har själv denna "vanliga myskanka" och de flesta som har myskankor har just denna. Om man nu inte har genbank eller liknande.

2.  mina erfaranheter är att hanar blir tamare än honor. Här hemma så är det bara hanarna som följer efter en ute, går in i huset och snor kattmat. Där jag praktiserade förut så fanns det både hanar och honor frigående, men det var alltid 3 hanar som följde efter mig när jag arbetade. De stod utanför på altanen när jag sov och väntade.

3. -

4.  ;D  ;D

5. Ja de kan bo utomhus året runt. I en park i närheten har det bott myskankor i 2 år nu och de har klarat sig. och i den parken finns det inte ens ett hus de kan gå in i. Så är det i många parker runt om i landet.
Mitt myskhus var inte isolerat.
Vissa säger att myskankor förfryser ansiktet om de är ute på vintern, eller benen. Men jag tror inte dessa haft sina myskankor utomhus utan endast går på det dom hört  ::)  ::)  ::)

Tänkte på en sak du skrev, "att klara sig" är en sak - att "må bra" är något annat - och så kan man vara bortskämd ;D

Hemsida

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 12 sep-12 kl 20:32 »
mina mådde bra i alla fall, de satt inte ihop kurade och deppade utan de gick runt i snön. Badade lite, sov en stund, åt lite osv.
I parken i gislaved badade de, flaxa med vingarna och sånt i vattnet, mitt i vintern ;)
Så de ligger inte med huvudet under vingen och deppar ;)

Okej, tack. Börjar känna mig ganska övertygad.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #26 skrivet: 12 sep-12 kl 20:39 »
Enligt Wikipedia så kan muskankan anpassa sig till kallare temperaturer och trivs ner till -12. Den kan även överleva kallare temperaturer men är då mindre glad.

Hemsida

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 12 sep-12 kl 20:48 »
Enligt Wikipedia så kan muskankan anpassa sig till kallare temperaturer och trivs ner till -12. Den kan även överleva kallare temperaturer men är då mindre glad.

Ah, suveränt kan du länka? hittar inte just detta.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #28 skrivet: 12 sep-12 kl 21:02 »
Ah, suveränt kan du länka? hittar inte just detta.

"Although the Muscovy Duck is a tropical bird, it adapts well to cooler climates, thriving in weather as cold as –12°C (10°F) and able to survive even colder conditions"

http://en.wikipedia.org/wiki/Muscovy_Duck

Hemsida

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 12 sep-12 kl 21:14 »

Jo, jag hittade "Although the Muscovy Duck is a tropical bird, it adapts well to cooler climates, thriving in weather as cold as –12° and able to survive even colder conditions"

Dom trivs även vid 12 minus och kan även överleva vid kallare klimat. Men hur (mår dom vid 25 eller 30 minus) kan man undra, känns som man håller dom på en ganska tunn lina speciellt när det är är mellan 25-30 minus vilket inte är helt ovanligt.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #30 skrivet: 12 sep-12 kl 21:17 »
Nu får du lugna ner dig en liten smula. Jag har använt information mestadels (nästan enbart) av Håkan Hallander. Det du säger med andra ord är att hans böcker innehåller desinformation som är direkt hälsovådlig.
Ja, om det står att de inte blir överfeta av fri tillgång till kraftfoder, och om det står att de mår bättre av att vara innestängda i en varm ladugård istället för att vara ute och praktisera normalt ankbeteende på dagarna.
Citera
Nu får du tagga ner lite - man behöver inte vara nummer 1 (i allt) eller dra längsta stickan i alla diskussioner, du duger ändå. Känns mer som att det skulle behövas ett psykologisamtal istället för diskussion för att räta ut dina strikta meningsuppbyggnader. Jag är övertygad om att du är en riktig kunskapsspruta men för den sakens skull sväljer jag inte allt med hull och hår, du får helt enkelt acceptera att jag är en kritisk person, ska dock inte förväxlas med negativ.  ;D
Uppenbarligen är du inte en särskilt källkritisk person, eftersom du tror på allt som står i en gammal bok, utan att jämföra med egna eller andras mer nutida erfarenheter och kunskaper. Men eftersom du inte har egna erfarenheter eller kunskaper på detta området, och inte vill lyssna på andra, så får du ju inget att väga faktan i din litteraturstudie mot.

Jag tänker knappast be om ursäkt för att jag använder mig av en strikt och korrekt meningsuppbyggnad, det är något jag lärt mig genom hårt arbete under många år och jag kan inte se att det är negativt. Det gör det lätt att förstå mina syftningar och min logik. Åtminstone om man är duktig på att läsa korrekt svenska.

Du kan ju börja med att läsa alla mina inlägg och tips angående myskankor, det har väl blivit några hundra genom åren. Kunde nog lätt sammanställas till en bra och informativ bok, om någon som behärskar riktig skrivkonst tar tag i det. Har faktiskt funderat på att göra det själv. Kunde ju ta med lite av missuppfattningarna från denna tråden som anekdoter kring hur fel det kan bli om man inte skaffar sig egen kunskap innan man uttalar sig såsom varande sakkunnig.

Men jag ger dig en eloge för att du försöker, det finns för många i världen som inte ids anstränga sig.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Hemsida

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 12 sep-12 kl 21:23 »
"Although the Muscovy Duck is a tropical bird, it adapts well to cooler climates, thriving in weather as cold as –12°C (10°F) and able to survive even colder conditions"

Det finns en potentiell risk att jag får redigera lite på hemsidan. Men i ett oisolerat ankhus så kommer det med säkerhet bli kallare än 12 minus på vintern då temperaturen kan pendla mellan 25-30 minus.

Då är det frågan om man ska rekommendera att INTE isolera ankhuset?
Eller om det är rätt att ha ett oisolerat ankhus?

Dilemma, kanske ni har svar på detta gott folk.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #32 skrivet: 12 sep-12 kl 21:24 »
Dom trivs även vid 12 minus och kan även överleva vid kallare klimat. Men hur (mår dom vid 25 eller 30 minus) kan man undra, känns som man håller dom på en ganska tunn lina speciellt när det är är mellan 25-30 minus vilket inte är helt ovanligt.
Jag kanske är diskriminerande mot dem som bor i de nordligare delarna av landet, men jag anser inte att man ska ha några ankor eller för den delen gäss om man bor där det är så kallt (-25 - -30oC)under längre tid. Kortare perioder tror jag inte är så stort problem, och på natten, när det är som kallast, så är de ju inne.

Och mina enkla oisolerade men dragfria hus håller faktiskt en temperatur som är rejält mycket varmare än utetemperaturen, i normalfallet är det plusgrader där på morgonen även om det varit -10oC på natten. Och där jag bor är det i normalfallet ganska få vinternätter som är kallare än så.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #33 skrivet: 12 sep-12 kl 21:36 »
Jag har för mig att jag sett dina hur här på alternativ? Supersmidiga. Det är bra med små hus, för då håller djuren själva upp temperaturen. :)
Precis. Bilderna finns under Media. Jag anser att det är bäst om husen är ganska små, bara precis lagliga, så att de lätt håller värmen själva. Men djuren är bara inne på nätterna, på dagarna har de flera hundra kvadratmeter att gå runt på. Litet på natten, då de ändå sover, stort på dagen, då de ska vara aktiva och hitta mycket egen mat, det är min filosofi för bra djurhållning, som samtidigt är ekonomisk.

Hemsida

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 12 sep-12 kl 21:44 »
Ja, om det står att de inte blir överfeta av fri tillgång till kraftfoder, och om det står att de mår bättre av att vara innestängda i en varm ladugård istället för att vara ute och praktisera normalt ankbeteende på dagarna.Uppenbarligen är du inte en särskilt källkritisk person, eftersom du tror på allt som står i en gammal bok, utan att jämföra med egna eller andras mer nutida erfarenheter och kunskaper. Men eftersom du inte har egna erfarenheter eller kunskaper på detta området, och inte vill lyssna på andra, så får du ju inget att väga faktan i din litteraturstudie mot.

Jag tänker knappast be om ursäkt för att jag använder mig av en strikt och korrekt meningsuppbyggnad, det är något jag lärt mig genom hårt arbete under många år och jag kan inte se att det är negativt. Det gör det lätt att förstå mina syftningar och min logik. Åtminstone om man är duktig på att läsa korrekt svenska.

Du kan ju börja med att läsa alla mina inlägg och tips angående myskankor, det har väl blivit några hundra genom åren. Kunde nog lätt sammanställas till en bra och informativ bok, om någon som behärskar riktig skrivkonst tar tag i det. Har faktiskt funderat på att göra det själv. Kunde ju ta med lite av missuppfattningarna från denna tråden som anekdoter kring hur fel det kan bli om man inte skaffar sig egen kunskap innan man uttalar sig såsom varande sakkunnig.

Men jag ger dig en eloge för att du försöker, det finns för många i världen som inte ids anstränga sig.

Ja, jag vet inte riktigt om det står att "de inte blir överfeta av fri tillgång till kraftfoder" jag kan inte heller se att jag har skrivit så. Inte heller har jag skrivit att de "mår bättre av att vara innestängda i en varm ladugård istället för att vara ute och praktisera normalt ankbeteende". Förhoppningsvis kan de göra båda vilket man om möjligt kan rama in under parrollen valmöjligheter?.

Sedan har jag aldrig sagt att jag "saknar egna erfarenheter eller kunskaper på detta området" det är du som säger det, eller för att vara helt korrekt "du påstår att så är fallet". Det du gör är att konstruera en nidbild av mig som du sedan attackerar, man kan säga att du skapar en kanal att ta ut din frustration på.

Kliv av äggen som du försvarar, jag ska inte ta dom
jag bara kollar lite i redet.

Tycker också du ska skriva en bok, den skulle jag läsa med förtjusning.
« Senast ändrad: 12 sep-12 kl 21:46 av Hemsida »

prydnadsfåglar

• Skåne
« Svar #35 skrivet: 12 sep-12 kl 21:49 »
Som jag skrivit i en tidigare tråd fungerar "värmeväxlaren" i myskankans fötter sämre än hos norra halvklotets änder och gäss. Detta delar den med bl.a pärlhöns, hjälmvaktlar och vit stork. Farligast av allt är om de får för sig att pulsa ut i lös kornsnö, annars är det ofta "varmare" i snön än i luften. Däremot kan fåglar "snöra av" t.ex förfrusna tår och undgå allmän blodförgiftning vilket en människa förmodligen skulle drabbas av. Blodet tar helt enkelt en kortare bana. Allt Håkan Hallander skrivit är inte ostridliga fakta, han redogör för sina erfarenheter kombinerat med hörsägen. Det som en gång erkänts som FAKTA kan senare visa sig vara helt felaktigt! Linne trodde på sin tid att svalorna övervintrade i bottenslammet i våra vass-sjöar. Uno plazikowski skrev i "Stora burfågelboken" att dvärgvakteltuppen "är vanligen mycket aggressiv under häckningstiden, varför han bör isoleras när hönan värpt". Detta är diametralt fel då de är rena parfåglar och tuppen vanligen bygger ett, ibland - om möjlighet ges - övertäckt, bo där hönan lägger sina ägg. Inte sällan ligger han intill hönan under ruvningen och han tar hand om de först kläckta om inte alla kläcks samtidigt. Håkan Hallander gjorde erfarenheten att kalkoner och gäss kommer sällsynt bra överens då de inte upplever varandra som hot. Jag hade en gång en bronsekalkontupp som våldtog min pensionerade (15-16 år) skånegåshane som avled en timme senare. Det finns skilda uppfattningar om vad som är "rätt", det är kanske just detta som är "fakta".

Hemsida

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 12 sep-12 kl 21:49 »
Jag kanske är diskriminerande mot dem som bor i de nordligare delarna av landet, men jag anser inte att man ska ha några ankor eller för den delen gäss om man bor där det är så kallt (-25 - -30oC)under längre tid. Kortare perioder tror jag inte är så stort problem, och på natten, när det är som kallast, så är de ju inne.

Och mina enkla oisolerade men dragfria hus håller faktiskt en temperatur som är rejält mycket varmare än utetemperaturen, i normalfallet är det plusgrader där på morgonen även om det varit -10oC på natten. Och där jag bor är det i normalfallet ganska få vinternätter som är kallare än så.

Eller kolla på klimatdatan  ;D http://www.smhi.se/klimatdata/vintern-2010-2011-vinterns-lagsta-temperaturer-1.15196

Hemsida

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 12 sep-12 kl 21:57 »
Som jag skrivit i en tidigare tråd fungerar "värmeväxlaren" i myskankans fötter sämre än hos norra halvklotets änder och gäss. Detta delar den med bl.a pärlhöns, hjälmvaktlar och vit stork. Farligast av allt är om de får för sig att pulsa ut i lös kornsnö, annars är det ofta "varmare" i snön än i luften. Däremot kan fåglar "snöra av" t.ex förfrusna tår och undgå allmän blodförgiftning vilket en människa förmodligen skulle drabbas av. Blodet tar helt enkelt en kortare bana. Allt Håkan Hallander skrivit är inte ostridliga fakta, han redogör för sina erfarenheter kombinerat med hörsägen. Det som en gång erkänts som FAKTA kan senare visa sig vara helt felaktigt! Linne trodde på sin tid att svalorna övervintrade i bottenslammet i våra vass-sjöar. Uno plazikowski skrev i "Stora burfågelboken" att dvärgvakteltuppen "är vanligen mycket aggressiv under häckningstiden, varför han bör isoleras när hönan värpt". Detta är diametralt fel då de är rena parfåglar och tuppen vanligen bygger ett, ibland - om möjlighet ges - övertäckt, bo där hönan lägger sina ägg. Inte sällan ligger han intill hönan under ruvningen och han tar hand om de först kläckta om inte alla kläcks samtidigt. Håkan Hallander gjorde erfarenheten att kalkoner och gäss kommer sällsynt bra överens då de inte upplever varandra som hot. Jag hade en gång en bronsekalkontupp som våldtog min pensionerade (15-16 år) skånegåshane som avled en timme senare. Det finns skilda uppfattningar om vad som är "rätt", det är kanske just detta som är "fakta".

Intressant, precis det är kanske just detta som är "fakta".
Frågan är om man ska laborera med myskankorna när tempraturen sjunker över 12 minus. Det finns kanske inget konkret svar som gäller för alla men för min egen del så håller jag värmen åt mina ankisar och rekommenderar isolering :) och så även på hemsidan.

snåljåpar
« Senast ändrad: 12 sep-12 kl 22:01 av Hemsida »

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #38 skrivet: 12 sep-12 kl 22:00 »
Eller kolla på klimatdatan  ;D http://www.smhi.se/klimatdata/vintern-2010-2011-vinterns-lagsta-temperaturer-1.15196

Kollar man medeltemperaturen för vintern så måste man komma långt norrut för att den ska gå under -12

http://www.smhi.se/klimatdata/vintern-2010-2011-kallare-an-normalt-1.15195  >:D

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #39 skrivet: 12 sep-12 kl 22:02 »
Det är du själv som inte vill skriva ut vilken erfarenhet du har, och det du skriver talar sitt tydliga språk. Enligt mig så framgår det att du själv har begränsad praktisk erfarenhet av myskankor. Du får gärna bestrida detta. Att ha begränsad erfarenhet måste inte vara ett hinder för att skriva om ett ämne, men man bör då ta till sig kunskap och erfarenheter som andra delar med sig av.

Och angående temperaturstatistiken, så javisst, det blir kallt i hela landet. Men att det någon enstaka dag om året är kallare än -20oC även i Skåne, när det nästan alla dygn är varmare än -10oC, räknat på dygnsmedeltemperatur, är knappast något problem för djuren, när de har tillgång till torrt och dragfritt utrymme, välstrött mer t ex halm, så att de kan hålla värmen bra.

Vintertid är det bra att strö även utomhus, gärna på en yta i anslutning till deras hus. Man kan strö med t ex halm eller granris, så hjälper man dem att hålla värmen i fötterna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser