Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skapat i textil - FOTOTRÅD  (läst 317751 gånger)

Gryning

• Mirandas have
Re:Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #100 skrivet: 10 feb-07 kl 17:05 »
Nuhar jag försökt fota och spara rätt lite av mina , mors och mormors alster. Först min första norsktröja, färdig 19932. På beskrivnignen var den stickad i grått, men det ville inte jag ha:

Gryning

• Mirandas have
« Svar #101 skrivet: 10 feb-07 kl 17:06 »
Här är en tröja jag stickade till min man. Mönstren är från en bok om svenska stickmönster och på ärmen finns ett monogram:

Gryning

• Mirandas have
« Svar #102 skrivet: 10 feb-07 kl 17:07 »
Monogrammet på vänster ärm:

Gryning

• Mirandas have
« Svar #103 skrivet: 10 feb-07 kl 17:10 »
Här är en tröja som jag stickade till min dotter och som hn har använt mycket:

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #104 skrivet: 10 feb-07 kl 17:43 »
Och föda upp hundar, eller?

Stämmer! Dvärgpinscher.

Edgar

ianitor

• Värmland
« Svar #105 skrivet: 10 feb-07 kl 21:13 »
Gryning: Gud sån fin tröja! Vilket mönster.  :D Sånt har jag aldrig tålamod till...
har aldrig stickat klart en tröja alls, nu när jag tänker efter.  :-[
Vild stiltje och lugn panik, allt på en gång.

Kindie

• Gäst
« Svar #106 skrivet: 11 feb-07 kl 11:53 »
Hej Ior.
Tack för tipset. Glömde berätta att garnet jag färgade med rödbresilja var ett mellangrått ullgarn.
Kindie

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #107 skrivet: 11 feb-07 kl 16:24 »
Mer skapande. Jag är snart klar med min matta. Men jag ska ju väva tre till så jag kanbara fota den i vävstoeln. Så ser ni åxå min fina gamla vävstol, den följde med huset.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Gryning

• Mirandas have
« Svar #108 skrivet: 11 feb-07 kl 18:12 »
ÅÅÅÅH så vävsugen jag blir!!!  :o :o :o  :-* :-*
Jag kan egentligen inte så mycket, men har ärvt vävstolar och trasor så det är bara att sätta igång... så fort vävkammaren blir färdig! Saknar sååå knirket oc dunkandet från när mor min att ochvävde och älskar Lukas moodysson bara för att det är vävning med i hans filmer!

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #109 skrivet: 11 feb-07 kl 19:58 »
Jag påbörjade denna mattan, som är den första på denna varp, i somras. Men nu är den klar.

Fast bilden blev ju sne, ni får vrida huvudet. e
Eller datorn, om den är bär(vrid)bar.

Gryning, vilken bok fick du mönstrena ur, jättefina tröjor! Jag vill sticka, spinna, väva, sy. Men alltid är det nått annat. ASKUNGEN

Nä nu var jag bara gnällig, jag har det bra.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Gryning

• Mirandas have
« Svar #110 skrivet: 12 feb-07 kl 09:28 »
Den gröna och svarta tröjan har mönster som jag tror är ur en bok som heter Sticka med färg och tradition av Lena Nessle. Den visar gamla tröjor från olika landskap - Dalarna och Hälsingland och Halland.
Till den lila använde jag Peer Gynt-garn, köpt i Norge med tillhörande beskrivning. Man får ofta ett häfte med flera stickbeskrivnignar till norska garner. Garnet till den mörkblåa är köpt i Uppsala i den fina garnaffären där. Det är också Peer Gynt. Senast jag var där så hade de dock rensat ut en massa gamla beskrivnignar till lusetröjor så min pågående sticknign är också köpt vid ett besök i Norge.

Inkka

• Östergötland
« Svar #111 skrivet: 12 feb-07 kl 09:58 »
Har nu stickat färdigt två blöjbyxor (en till lilltjejen och en till bäsen i magen). Ska prova idag. Får se hur vi trivs med modellen. Den var iallafall väldigt lättstickad  :D

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #112 skrivet: 12 feb-07 kl 18:44 »
Så ser ni åxå min fina gamla vävstol, den följde med huset.
Det följde en gammal vävstol med när syrran köpte hus, och mattrasor "en masse". Allt finns i mitt källarförråd i hyreskasernen jag bor i nu. Jag har fixat en 10 meter lång varpfläta också. Men jag har ingenstans att sätta upp vävstolen...  :( :(
« Senast ändrad: 12 feb-07 kl 18:46 av Nettus »
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Charlotte

• -
« Svar #113 skrivet: 12 feb-07 kl 20:27 »
Visst, många flätor kan det vara i Starmores mönster, men alla har inte det. Jag stickade en i somras från hennes bok (Fiskartröjor) som var rätt så enkel, bara räta och aviga maskor som bildade ett strukturmönster. Mycket fint blev det! Jag gillar idén att sticka på rundsticka, det är så mycket lättare. Och att ha den lilla aviga maskan i sidan känns som ett stycke stick-historia, (vilket det ju är).  :)

Är det någon som stickat något ur Celtic collection (en väldigt vacker bok med mönster som borde passa den som växtfärgar, med så där tusen nyanser i en och samma tröja...) som skulle vilja vara snäll att försöka förklara hur man gör en "Steak". Jag läser och läser och fattar ingenting :-[ Jag fattar att man ska lägga upp extra maskor att använda som "sömsmån" (tror jag i alla fall), men det där med handsömmen osv, det fattar jag inte alls ;D När man stickar Lusekoftor syr man ju två maskinsömmar och klipper sedan upp emellan, men när man gör en "Steak" ska man ju inte använda symaskinen....
 Så om någon skulle vilja försöka förklara för en förvirrad stickerska då skulle jag bli himla glad!
                          Mvh
                        Charlotte

« Senast ändrad: 12 feb-07 kl 20:30 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #114 skrivet: 13 feb-07 kl 08:15 »
Vilka söta blöjbyxor! Dom för mig lite osökt in på en anna sak.

Jag fick igår en ide om att sticka mamelucker till min syster som ofta bär kolt och då fryser om rumpan kan man tro  ;) Idag skulle jag själv gärna haft ett par för jag har kjol på mig å det är minus 10. Jag drog på mig täckbyxorna men det blir så knöligt. Nån som har beskrivning på stickade mamelucker till vuxna? Jag kan nog klura ut å sticka å repa några gånger å komma på det själv men det är alltid kul med beskrivningar.

Fancyfia

• Västergötland
« Svar #115 skrivet: 13 feb-07 kl 10:39 »
Mitt första inlägg på denna sida får bli med bild å allt ;D
Detta kanske inte ser mycket ut för världen, men kommer blir fin. Helt övertygad. Om inte annat personlig. Jag har precis kommit in i stick-hysteri  ;)
Så allt garn som kommer i min väg blir små projekt i att lära mig olika tekniker. Och tanken är då att det sk blir en filt när jag är fulllärd. Vilket jag inte tror jag kan bli.
Handlar garn när jag är ute och reser istället för tråkiga souvenirer. Får utav vänner men shoppar framför allt på 2:a hand.

Så det blir ett enda stort mjukt minne när jag ligger i soffan och tänker tillbaka.
« Senast ändrad: 13 feb-07 kl 17:14 av hellboms »

Gryning

• Mirandas have
« Svar #116 skrivet: 13 feb-07 kl 11:35 »
Oj så fint och ! Du får rapportera hit när arebetet växer! Tror det är en av de stora fördelarna med att vara nybörjare.. .man inser inte vad som passar sig utan kan vara djärv på ett annat sätt!
Själ har jag börjat bli sugen på att virka mormorsrutor till en filt av alla mina ullgarnsrester...

idamaria

« Svar #117 skrivet: 13 feb-07 kl 16:11 »
Magda, något sådant skulle nog göra en syster mkt glad :)

jag måste visa min ullsjal som ja vävt på vävstol, det var faktiskt de första jag någonsin vävt på vävstol och till en början var jag mycket skeptisk till att ja skulle få ihop någon sjal. men nu när den e klar, o på bilden e fransarna ännu inte knutna o klippta, men de e dom nu o ja e mycket nöjd med resultatet!

Kom ihåg att visa gästfrihet, ty det har hänt att de som gjort det har haft änglar till gäster utan att veta om det. Hebr. 13:2

Eulalia

• Gäst
« Svar #118 skrivet: 13 feb-07 kl 16:16 »
 :o  :o wow!
Snygg! Jag vill lära mig väva!
Morsan har en gammal vävstol vi hämtade, bortskänktes.
Den var isärplockad, men alla delar skulle finnas med sa mannen som skänkte den. Den hade varit hans mors..

Bara vi lyckas bygga den där ladan/garaget/drejverkstaden/gästhuset..
så ska vi nog lyckas sätta ihop det!
Är det väldig komplicerat att sätta ihop en vävstol?

Ulva

• Vill man älska någon, får man börja med sig själv.
    • Finland
« Svar #119 skrivet: 13 feb-07 kl 16:50 »
Jo du, Eulalia

Sätta ihop en vävstol kanske är lätt för den som vet hur alla delar ska sitta. Har en vävstol efter min farmor. Den försökte Ulle och jag sätta ihop för några år sedan.
 Det gick ju bra i början med alla stora delar som man kunde lista ut hur de skulle sitta ihop, men komplett blev den aldrig och efter flytten (dec.2005) är den fortfarande inte ihopplockad.
 Om du får ihop er får du gärna ge mig en kurs i hur man gör. ??? ??? ???

Ulva
If you want, then start to laugh
If you must, then start to cry
Be yourself don't hide. Just belive in destiny.

Dela detta:

* Inloggade just nu

353 gäster, 3 användare (1 dolda)
eriksjos, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser