Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skapat i textil - FOTOTRÅD  (läst 277674 gånger)

javill

  • Inlägg: 11428
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #800 skrivet: 15 dec-09 kl 09:56 »
Lära dig spinna.. för att med ljudimitationer lura sambon att katten viiiiisst lever och finns kvar.. men bara har blivit lite blyg?  :o

 ;D
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #801 skrivet: 16 dec-09 kl 08:52 »
jag har inte mössan här så jag kan inte väga den,däremot ligger katten här och han väger då inte mer än 2.5 kilo. det går ganska fort att samla hår av han, löser hår som som... ja vad säger man... Men han är långhårig, om jag kamma honom 3 ggre i veckan i en månad skulle jag nog få en mössa. jag spann på slända också så det ska nog gå bra att inte väcka mannen din om det sker med slända :P
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

ingegärdsgårn

  • Inlägg: 294
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #802 skrivet: 16 dec-09 kl 09:11 »
Vilken underbar stickmaskin Gruff har.
Vil ha!
Var får man tag i en sådan?
 Jag hr aldrig sett någon trots många års rotande på loppisar.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #803 skrivet: 16 dec-09 kl 13:07 »
Ingegärdsgårn, I Sverige ligger dom ofta begravda längst in i far och mormödrars garderober och hamnar på tippen när "tanten" dör. Jag har sett ett fåtal på loppis, och fått tag i några via lokaltidningar. Något barn eller barnbarn till "tanten" har då hamstrat en låda "vacker skrot" för att det ser för fint ut att kasta och sen förvarat det i garaget fram tills dom läser min annons. Men vill man ruinera sig alldeles, söker man på eBay. Där kan man få punga ut med uppåt en 15000SEK för en sällsynt maskin. En vanligare bruksmaskin går på runt 4-5 tusen där. Jag har INTE betalat några såna summor för mina två Kanadensiska maskiner dock. Jag har bytt dom mot svenska maskiner med amerikaner.

Varför kanadensiska eller amerikanska maskiner? Jo, där var det vanligare med ett urval av cylindrar med olika antal nålar. En cylinder med 72 nålar passar helt enkelt bättre att sticka dagens sockgarner med än en cylinder med 84, 102 eller 132 nålar. Cylindern med 52 nålar passar bra till barnstorlekar eller små damstorlekar. Men förr, stickade hemstickarna inte åt sig själva. Utan dom lönstickade till varuhusen och behövde inte sticka flera storlekar. Man stickade EN storlek i hundratal och levererade per dussin till grosisten.

Men det finns som sagt maskiner här hemma med. Bara man letar. Sätt ut annons i lokaltidningen. Man ska kolla om den går att veva, om cylindern är rund, och om allt ser helt ut. Nålarna kan du nog glömma, men det finns nya att köpa över nätet. Ta isär, tvätta noga, olja in och byt nålar. På nätet kan man leta fram bilder att skriva ut och jämföra med på plats, så att allt ser ut att vara där det ska vara. Vissa reservdelar som ofta fattas, t.ex sprintar, handtag, fjädern till cylindern och liknande tillverkas i England. Och den svenska Viktorian är egentligen en för den svenska marknaden omdöpt engelsk Imperia.

Om du hittar en maskin med 84 nålar, kan du utelämna nålar. Säg, var tredje eller var fjärde eller sticka strumpor med resår längs ovansidan på foten för att få en lite tightare strumpa. Eller byta till tunnare garn och dra åt spänningen för mindre maskor.

Lycka till!

/BB

ingegärdsgårn

  • Inlägg: 294
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #804 skrivet: 16 dec-09 kl 15:31 »
Tack för ditt utförliga svar Gruff
A new mission in life - mission impossible? :) Jag ska rota runt.
Jag gillar gamla tidningar och jag har en hög Husmodern från 1923 och framåt och där har jag sett annonser för olika strumpmaskiner. DEt var tydligen ett ganska vanligt sätt att tjäna lite extra pengar.
Det är nog som du säger att folk slänger skroten som ligger och skräpar...Jag får fråga runt..

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #805 skrivet: 16 dec-09 kl 15:47 »
Pratar man om dom, så är det ofta någon som har någon liten gumma i släkten, som satt och skickade åt Hemstickningsaktiebolaget. Kul grej att kunna i alla fall. Så länge folk har fötter, så behövs det ju strumpor. Eller hur?  ;)

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #806 skrivet: 16 dec-09 kl 16:59 »
Såg några stickmaskiner på ebay.uk, som skulle kunna passa, men där får man inte bjuda eller ens skicka mail till en säljare om man inte presenterar ett Visa-kort.  Mycket märkligt, idag kan man ju lätt verifiera ens identitet på flera andra sätt.
Frakten blir dyrare än maskinen, men rätt mecapär kan försvara kostnaden.

Antagligen finns det en maskin i en garderob på nära håll, men ägaren har helt glömt den.

De som jag hittat på Blocket hitentills, har antingen varir fel maskin, fel prissatt eller så är den såld trots att annonsen är kvar.
Man vågar inte heller kopa från någon som inte har en jota av vad det är, om det funkar, om alla delar är med, och bor så långt borta att man inte kan kolla före köp, mm.

Flera annonser är utan bild, med text "Stickmaskin säljes" , inte speciellt säljande.

Jag har inte väldigt brått, så det dyker väl upp någon så småningom.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #807 skrivet: 16 dec-09 kl 19:00 »
Du kan ha paypal utan Visa.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #808 skrivet: 16 dec-09 kl 19:08 »
Hjälper inte, det har inge med hur du betalar att göra, och jag brukar använda PayPal som jag antingen fyller upp med bankorder eller får in pengar från någon affär.  Ebay.uk  kräver att du har ett kreditkort, för att du ska kunna köpa eller sälja. Det är deras enda metod att kolla vem du är och att du inte är omyndig, samt att det blir lätt för dom att ta betalt om du säljer.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #809 skrivet: 16 dec-09 kl 22:56 »
Men, jag har aldrig behövt verifiera med kreditkort på ebay.uk någonsin. Jaja, internet är mysko :)

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #810 skrivet: 23 dec-09 kl 10:58 »
Nu är mössan äntligen klar, mitt första komplett avslutade projekt, nu hoppas jag bara den passar mottagaren  :D :-[

"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

 

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #811 skrivet: 23 dec-09 kl 11:22 »
Yeay! Och i fin modell med!  :)

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #812 skrivet: 23 dec-09 kl 11:33 »
Yeay! Och i fin modell med!  :)
Tack :-[
Modellen är sambons, faktiskt  8)

Mössan är faktiskt till och med klädd på insidan med mjukt svart t-shirt tyg  :-[
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Eulalia II

  • Inlägg: 1588
    • Södermanland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #813 skrivet: 23 dec-09 kl 11:51 »
 :o åh wow! Den mottagaren lär bli lycklig!
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Evendim

  • Inlägg: 228
    • -
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #814 skrivet: 23 dec-09 kl 18:06 »
Nu är mössan äntligen klar, mitt första komplett avslutade projekt, nu hoppas jag bara den passar mottagaren  :D :-[



Jättesnygg! Bra jobbat! :-D

Guld

  • Inlägg: 639
  • Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #815 skrivet: 24 dec-09 kl 00:10 »
Fin fin mössa. Bra modell? Varm?
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #816 skrivet: 25 dec-09 kl 13:19 »
Jättesnygg! Bra jobbat! :-D
Tack  :-[

Mottagaren blev superglad, han är från Umeå och var glad att ha en varm mössa inför hembesöket nästa vecka  :D
Fin fin mössa. Bra modell? Varm?

Otroligt varm, den är ju gjord av ull.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Ior

  • Inlägg: 1808
  • I am a happy gal.
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #817 skrivet: 27 dec-09 kl 21:05 »
Kimma: Snygg mössa!
Är det en äkta hårtufs längst upp?

Hjälper inte, det har inge med hur du betalar att göra, och jag brukar använda PayPal som jag antingen fyller upp med bankorder eller får in pengar från någon affär.  Ebay.uk  kräver att du har ett kreditkort, för att du ska kunna köpa eller sälja. Det är deras enda metod att kolla vem du är och att du inte är omyndig, samt att det blir lätt för dom att ta betalt om du säljer.

Jag handlar hej vilt hos Ebay.uk utan VISA. Har dock ett Ebay-konto i Tyskland.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #818 skrivet: 27 dec-09 kl 22:56 »



Jag handlar hej vilt hos Ebay.uk utan VISA. Har dock ett Ebay-konto i Tyskland.

Jag har aldrig sagt att man inte kan handla utan VISA, utan du måste verifiera dej EN gång för E-Bay.uk med ett kreditkort av VISA eller MasterCard.
Har du varit med länge kanske du kom med innan detta infördes.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #819 skrivet: 28 dec-09 kl 00:28 »
Kimma: Snygg mössa!
Är det en äkta hårtufs längst upp?


Jepp äkta hårtufs från våran bagge  :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

350 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser