Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skapat i textil - FOTOTRÅD  (läst 277830 gånger)

Jordefamn

  • Inlägg: 396
    • Skåne
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #280 skrivet: 23 feb-08 kl 18:17 »
Det brukar finnas i välsorterade garnbutiker, men jag har köpt härifrån också: http://www.borgsvavgarner.se/

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #281 skrivet: 23 feb-08 kl 19:12 »
Ett litet håvnät, vet inte riktigt vad jag ska ha det till men men
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

 

annan

  • Inlägg: 918
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #282 skrivet: 24 feb-08 kl 14:32 »
fint Humle! man kan ju alltid ha det till att bära blomkrukor i ;)
Hur har du gjort det?
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #283 skrivet: 24 feb-08 kl 20:08 »
fint Humle! man kan ju alltid ha det till att bära blomkrukor i ;)
Hur har du gjort det?

Jag följde anvisningarna på den här sidan http://hem.passagen.se/jlljll/binda/frame.htm  :)
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Inkka

  • Inlägg: 320
    • Östergötland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #284 skrivet: 25 feb-08 kl 00:18 »
Det brukar finnas i välsorterade garnbutiker, men jag har köpt härifrån också: http://www.borgsvavgarner.se/


En välsorterad garnbutik i Kalmar- eller Linköpings-trakten tack! Min vanliga garnbutik här i Kalmar hade inget lingarn (utom ett med acryl). Börjar tröttna på denna butik som aldrig har just det jag vill ha  >:(

De där borgs vävgarner verkar ju ha finfina. Men, måste man skicka efter sånna enorma mängder av varje färg? Blir så väldans många disktrasor  ::)

Magda

  • Inlägg: 700
  • Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #285 skrivet: 25 feb-08 kl 08:28 »
Vävgarner säljs ju oftast i stora mängder å ska man då bara ha en 100 g rulle blir det dyrt med frakten. Jag brukar, när jag bara behöver lite, beställa via hemslöjdsbutiken. Det tar lite tid för dom beställer inte så ofta men har maninte så brådis så funkar det. Jag har det iofs bra med utbudet eftersom jag bor nära Umeå. Där finns i vart fall tre butiker som har ett ypperligt utbud. Sen finns ju borgs vävgarner och klippan som åxå säljer på postorder. På nätet hittar man så klart mycket mera.

Ett till tips, loppisbodar, myrorna osv har ofta bra garner i små mängder. Men se upp, ibland är dom inte så billiga som dom tror. Å så kan det vara si å så med ekologin osv. Jag kom hem med fyra nystan fint lopigarn (isländskt ullgarn) i somras. Började sticka å så läste jag på nystanet, malmedelsbehandlat! Det kan jag ju inte ha i närheten av mina barn.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #286 skrivet: 27 feb-08 kl 07:28 »
Woho, jag är klar med första snurrsockan, de var ju faktiskt roliga att göra.. men tror kanske de blir finare i ett enfärgat garn.




Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Magda

  • Inlägg: 700
  • Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #287 skrivet: 04 mar-08 kl 09:46 »
Snurrsockar.. Det verkar finnas hur många sätt som helst att sticka sockar på. Mina egna ragggisar framstår som rent simpla numera  :)

Här får ni se min senaste skapelse, en blöjautomat. På bilden fylld med köpeblöjor men numera har jag färdigvikta tygblöjor i den. det går bra det med. Praktiskt att ha färdigvikt i en sådan här diaperstacker vid skötbordet.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #288 skrivet: 04 mar-08 kl 13:02 »
Snygg snurrsocke det är häftigt med många färger :).
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #289 skrivet: 09 mar-08 kl 18:33 »
Tofflor, stickade och sedan filtade i maskin. Garnet är Puddel + ett tunt förgarn.
40 cm före filtning blir 25 cm efter.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #290 skrivet: 09 mar-08 kl 19:19 »
Vilka mysiga tofflor! Såna skulle mina kalla fötter behöva.

yrian

  • Inlägg: 1498
    • Skåne
    • Hannasgården
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #291 skrivet: 09 mar-08 kl 22:14 »
Å så fina, anette! Jag gjorde ett par sådana en gång, de blev jättebra, det är kul att tova i maskin!
Höns, stickning och pelargoner

Alore

  • Gäst
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #292 skrivet: 10 mar-08 kl 12:31 »
Jag jobbar då och då i en garnaffär och stickar såklart massvis. ;) Häromdagen gjorde jag klart min första tröja! En ullkofta till mitt gudbarn. Inte världens jämnaste eller rakaste, men ändock!



Sen älskar jag att göra vantar, fast det brukar bara bli en av varje för sen tröttnar jag... Här är en vante som har ett otroligt snyggt och pilligt mönster, stickade på stickor 2. Hu!


anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #293 skrivet: 10 mar-08 kl 12:44 »
Åh så fint. Jag älskar grått, vet inte varför, men det är i mina ögon den vackraste färgen som finns.

Hur stickar du vantar på 2 stickor?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Alore

  • Gäst
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #294 skrivet: 10 mar-08 kl 12:48 »
Åh så fint. Jag älskar grått, vet inte varför, men det är i mina ögon den vackraste färgen som finns.

Hur stickar du vantar på 2 stickor?

Ja, grått är underbart! Det finns så många nyanser och går att kombinera med ALLT!

Jag stickar på stickor 2, alltså på stickor som är 2 mm tjocka :) Annars är det på fem stickor precis som vanligt!

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #295 skrivet: 10 mar-08 kl 12:50 »
Ja, grått är underbart! Det finns så många nyanser och går att kombinera med ALLT!

Jag stickar på stickor 2, alltså på stickor som är 2 mm tjocka :) Annars är det på fem stickor precis som vanligt!
;D ;D ;D Så det kan bli, jag läste 2 stickor istället för på 5 ;D ;D ;D
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

annan

  • Inlägg: 918
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #296 skrivet: 10 mar-08 kl 12:56 »
finfint alore, vad har du använt för garn i tröja och vantar?

jag stickar strumpor på 2mm, det tar tid och man blir trött i händerna men det blir bra!
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

norris

  • Inlägg: 182
    • Norrbotten
    • Sirpa & Hantverket
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #297 skrivet: 10 mar-08 kl 12:59 »
Fina saker!  :) :)
Anette: skulle man kunna få beskrivning till dina tofflor, jag vill också göra, har hemspunnet garn.
Alore: snygg kofta!  :)

annan

  • Inlägg: 918
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #298 skrivet: 10 mar-08 kl 13:11 »
man kan sticka fingervantar från fingrarna också (visjögarn och mörk karamell från östergötlands ullspinneri) först varje finger för sig på strump eller vantstickor sedan på en lång rundsticka. hockus pokus !
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #299 skrivet: 10 mar-08 kl 15:51 »
Fina saker!  :) :)
Anette: skulle man kunna få beskrivning till dina tofflor, jag vill också göra, har hemspunnet garn.
Alore: snygg kofta!  :)
Tofflorna gjorde jag i Puddel, har också gjort i dubbelt tunt förgarn, men man kan göra dem i all slags ullgarn tror jag.

Stickor nr 5-6, jumperstickor och strumpstickor.
Virknål 5-6

Lägg upp 36 maskor på dubbla stickor
-1 varv aviga
-29 varv slätstickning, börja med ett varv räta och sluta med ett varv aviga
-Sedan stickas 26 varv slätstickning på strumstickor, räta maskor. Efter dessa 26 varven är det dags för tån.
Intagningar:
*2 rm tills, 3 rm*, upprepa varvet ut
nästa varv stickas rm
*2 rm tills, 2 rm* upprepa varvet ut
nästa varv stickas rm
*2 rm tills, 1 rm* upprepa varvet ut
nästa varv stickas rm
*2 rm tills* varvet ut
nästa varv=sista dras en tråd genom samtl kvarstående m.

Sy ihop hälen (=uppläggningsvarvet)
Virka en kant runt öppningen.

Tvätta i 40 grader, (eller högre om krympningen blir för liten), vanligt tvättprogram och såptvättmedel.
Forma, dra och tänj tills du fått en bra form på tofflorna.

Sedan kan man brodera eller pynta efter behag.

Tvättas i fortsättningen som ulltvätt.
(Jag hoppas att jag har fått ner det rätt, för mönstret sitter i skallen på mig ;))

« Senast ändrad: 26 jun-08 kl 18:00 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

424 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser