Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skapat i textil - FOTOTRÅD  (läst 277770 gånger)

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1340 skrivet: 28 aug-14 kl 11:40 »
Klänning och mössa till ett treårigt barnbarn, i "Alice i underlandet"-tyg. Tyget är redan godkänt, få se vad hon tycker om det färdiga resultatet när hon kommer på lördag :)
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1341 skrivet: 30 aug-14 kl 18:51 »
Känns som om det bara är jag som skriver här just nu  8) , men varsågoda, här kommer dagens skapande, 4 par byxor från 1 meter collegetyg för 109 kr + lite muddtyg. 2 av barnbarnen får 2 par vardera :)
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Kretsloppan

  • Inlägg: 726
    • Södermanland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1342 skrivet: 31 aug-14 kl 15:21 »
Känns som om det bara är jag som skriver här just nu  8)
Ni gör så fantastiskt fina och bra saker! Tack för att ni visar dem!

Liksom Pantarei beskrev var syslöjd inte precis min tekopp. Jag tyckte det var olidligt tråkigt och allt man skulle göra blev fult. Blev inget vidare betyg heller. Men jag går ju och tänker att jag visst kan om jag vill  ;).

Så i somras kollade jag om jag alls kunde virka. Och si det bidde ju ... en ..., ja en fingerdocka  :D!

PantaRei

  • Gäst
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1343 skrivet: 31 aug-14 kl 17:10 »
Alldeles underbart häftig!

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1344 skrivet: 31 aug-14 kl 17:59 »

Liksom Pantarei beskrev var syslöjd inte precis min tekopp. Jag tyckte det var olidligt tråkigt och allt man skulle göra blev fult. Blev inget vidare betyg heller.
Samma här. Min syfröken, fröken Maj Ljungqvist, grät över mina arbeten mer än en gång.....i hennes ögon var jag värdelös......Det tog 40 år innan sylusten kom tillbaka. Visst sydde jag till barnen när de var små, men det var hela tiden med syfrökens ande vilande tungt på min axel. Nu är hon borta därifrån och jag njuter av att sy, brodera, virka, väva och sticka.......
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

javill

  • Inlägg: 11428
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1345 skrivet: 31 aug-14 kl 19:45 »
Jag var inte heller något vidare i syslöjden. Allt skulle vara så petnoga så det blev tråkigt och sakerna man fick göra var ju bara fula.  ::)   Så jag hade träslöjd på högstadiet. Numera tycker jag textilt hantverk är jättekul även om jag kanske inte syr så mycket. Det blir mer sticka, virka och spinna.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Kretsloppan

  • Inlägg: 726
    • Södermanland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1346 skrivet: 31 aug-14 kl 20:18 »
Alldeles underbart häftig!
Tack  :-[!
.....i hennes ögon var jag värdelös......Det tog 40 år innan sylusten kom tillbaka. Visst sydde jag till barnen när de var små, men det var hela tiden med syfrökens ande vilande tungt på min axel. Nu är hon borta därifrån och jag njuter av att sy, brodera, virka, väva och sticka.......
Men nu har du med råge tagit skadan igen!
Jag var inte heller något vidare i syslöjden. Allt skulle vara så petnoga så det blev tråkigt och sakerna man fick göra var ju bara fula.  ::) ..
Jo, det är ju inget vidare gott betyg åt pedagogiken om man måste skaka av sig syfrökens kritiska blick innan man kan komma loss  :(. Hoppas slöjdundervisningen är mera skapandeinriktad numera ...

 

PantaRei

  • Gäst
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1347 skrivet: 09 sep-14 kl 20:56 »
Det tog lite tid men nu är han färdig: James the Red Engine.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1348 skrivet: 10 sep-14 kl 09:02 »
Det tog lite tid men nu är han färdig: James the Red Engine.
Vilken fantastisk skapelse, den hade mina barnbarn gillat  :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1349 skrivet: 10 sep-14 kl 09:36 »
Det tog lite tid men nu är han färdig: James the Red Engine.

Åh vilken fin!
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Kretsloppan

  • Inlägg: 726
    • Södermanland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1350 skrivet: 10 sep-14 kl 12:37 »
Det tog lite tid men nu är han färdig: James the Red Engine.
Superfint gos-lokomotiv!

PantaRei

  • Gäst
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1351 skrivet: 10 sep-14 kl 15:55 »
Tack!
Det blev lite fler bilder innan han tuffar vidare på nya äventyr.

Kretsloppan

  • Inlägg: 726
    • Södermanland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1352 skrivet: 10 sep-14 kl 21:58 »
Man kan se i luckan hur kolet brinner! Och liten vagn till, förstås  :)!

PantaRei

  • Gäst
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1353 skrivet: 16 okt-14 kl 11:19 »
Att passera Island utan att hamstra garn är ju fysiologiskt omöjligt som alla förstår. Resultatet av min hamstringsfärd blev en Skautbuningur.

javill

  • Inlägg: 11428
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1354 skrivet: 16 okt-14 kl 11:49 »
Snygg! Har aldrig varit på Island men, har nog en känsla av att man varit tvungen att handla garn om man kom dit.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1355 skrivet: 16 okt-14 kl 14:36 »
inte i textil men i sälskinn. Är så barnsligt stolt att jag måste få visa upp dom här!
Skor till "småfrusen" det är klurigt med varma skor till små människor. Alla jag sett i affärer är tunga och klumpiga, och inte speciellt varma ändå.
Dessa är stora och breda, men barnet går bättre i domhär än vanliga vinterskor för barn med hård sula!
Inga kalla tår denna vinter! Vill sy ett foder av filtad ull, och sätta kantband överst. Men har ingen ull så det får bli en annan dag...
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

PantaRei

  • Gäst
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1356 skrivet: 17 okt-14 kl 08:29 »
Verkligen imponerande!

mmeo

  • Inlägg: 667
    • Östergötland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1357 skrivet: 17 okt-14 kl 11:52 »
Det ser ju perfekt ut, fastfrusen!  :) Jag önskar min son hade haft sådana skor förra vintern istället för de klumpiga skorna har fick tulta runt med.

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1358 skrivet: 17 okt-14 kl 13:38 »
tack för fina kommentarer! Det var faktiskt inte så svårt. Hade ett mjukt skinn så att jag kunde sy på maskin. Det kluriga var att det halkar lite hit och dit med pälsen som är väldigt hal.
Jag snodde mönstret här: http://angelsbyangie.se/category/ytterklader/tossorskor/http://angelsbyangie.se/category/ytterklader/tossorskor/
men gjorde bara ett lager eftersom jag vill kunna fetta in insidan på lädret så att det håller bättre mot väta..
Blev så inspirerad att jag vill göra fler skor! Det är ju kul  :D
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

PantaRei

  • Gäst
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1359 skrivet: 02 nov-14 kl 13:47 »
En sjal av det koschenillfärgade garnet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

399 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser