Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elstängsel?  (läst 2404 gånger)

Paradisgården

• Västergötland
Elstängsel?
« skrivet: 11 sep-12 kl 13:20 »
Vi skall snart skaffa minigris och skall bygga stängsel. Skall göra ett sorts staket och ha ett elrep/tråd på insidan. Men jag kan typ ingen om elstängsel så skulle behöva lite hjälp.

Skulle den här duga: http://www.willabdirekt.se/Hem/Produkt/271900/Speedrite-1000-nat-batteri.aspx

Skall jag ha ståltråd till? Vad för någon?
« Senast ändrad: 14 sep-12 kl 10:06 av Paradisgården »
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Paradisgården

• Västergötland
SV: Lite hjälp med stängsel, tack..
« Svar #1 skrivet: 14 sep-12 kl 10:06 »
Ingen?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

donderboss

• -
SV: Elstängsel?
« Svar #2 skrivet: 14 sep-12 kl 10:27 »
En joule are mycket lite spænding ,men grisa er mycket følsomme med strøm så det kan fint gå ,om inte stængslet er for långt stræk.
det vigtige ar er jordforbindelsen er ok ,och du skal planeer at have jordspyd kansk 3 meter i jorden,
om inte du bor på mycket våt mark ,men jord forbindelsen er mycket vigtigt, ochså at der inte er avledning på hegnet
Jeg var inte klar på ,at dom dage der bare kom och gik ,var sjalve livet

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 14 sep-12 kl 10:46 »
Om det bara är några hundra meter stängsel och man har ambitionen att hålla det i gott skick med hela isolatorer osv, så räcker 1 J gott och väl. Förresten är det inte spänning utan energi som mäts i J, joule.

För länge sedan (mitten av 90-talet) hade jag att göra med några Speedrite elstängselapparater, och jag blev inte direkt imponerad av dem. Klumpiga konstruktioner som var onödigt tillkrånglade i vissa avseenden men ändå inte fungerade särskilt bra i praktiken. Redan då hade deras batteridrivna apparater en funktion för att ändra pulsfrekvensen beroende på om det är dag eller natt, men trots detta var de ganska strömslukande jämfört med t ex Alfa Lavals dåtida apparater.

donderboss

• -
« Svar #4 skrivet: 14 sep-12 kl 11:19 »
ju der skal ju går lite teori ,men joule er energi ,det er ret ,men så kan jeg omformulrer mig.
joule er inte mycket energi1
jobber med det every day ,in real ,och det fungerer ,djurende er komplet ligeglade om jeg kalder det ene eller det andet ,det viktige i denne sak er at djurende er på den ret sida af stængslet.
Om det ene fabrikat er bedre end det amdet ,er lite med held at gøre ,jeg har brugt billige hegn med mycet energi ,som har holdt longtid ,och och høgtbetalte som inte har gjort nøje.
vi bruker en del gallagher ,som inte er billig ,men dom er realativ effektive.
Jeg var inte klar på ,at dom dage der bare kom och gik ,var sjalve livet

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 14 sep-12 kl 14:39 »
Tack för svar. Vad skulle ni rekommendera för något billigt aggregat då och vart kan man köpa dem? Det skall bara vara till som mest typ 100-200 meter stängsel.
« Senast ändrad: 14 sep-12 kl 14:42 av Paradisgården »

Kristofer

« Svar #6 skrivet: 14 sep-12 kl 15:19 »

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #7 skrivet: 14 sep-12 kl 18:19 »
Mina minigrisar (och linderödare) går på ett vanligt "häst-aggregat".
Tre eltrådar varav den nedersta är en järntråd.
Fungerar superbra för mig i alla fall.  ;)

Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #8 skrivet: 14 sep-12 kl 21:32 »
Tack för svar. Vad skulle ni rekommendera för något billigt aggregat då och vart kan man köpa dem? Det skall bara vara till som mest typ 100-200 meter stängsel.

Ska det vara nätanslutet eller batteridrivet?

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 14 sep-12 kl 21:51 »
Det skall vara anslutet till fast el.

När jag klickade runt i Granngårdens grej kunde man välja "utan aggregat". Måste man inte ha det?

Tänkte mig en eller två trådar. Och skall köpa flyttbara stolpar i plast då jag kan få tag i det väldigt billigt. Hur jordar man?
« Senast ändrad: 14 sep-12 kl 22:41 av Paradisgården »

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 14 sep-12 kl 22:37 »
Kan någon här vara nåt?

http://lpelektronik.se/Sida1.html

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #11 skrivet: 14 sep-12 kl 22:42 »
Kan någon här vara nåt?

http://lpelektronik.se/Sida1.html

Därifrån köper jag mina grejor.
Han som driver firman har väldigt bra koll (på gränsen till nördig) på apparaterna.

Däremot tror jag inte hemsidan är särskilt aktuell, men ring så hjälper han till.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 14 sep-12 kl 23:16 »
Jaha, vad bra :D. Tack :).

Jag mailade och bad om lite hjälp och tips, så får se om han svarar där först. Annars ringer jag :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

633 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser