Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blanda raser?  (läst 2053 gånger)

Feline

• katter, hundar & höns :)
    • Skåne
Blanda raser?
« skrivet: 11 sep-12 kl 12:57 »
Undrar om det är lätt att ha två olika raser ihop. Som dvärgkocin och Vaktel? Hur funkar det med tupp?
Ska man ha en tupp av dom olika raserna. Tänkte ha 4höner dvärg C och en tupp.
 Kan jag sedan ta in vaktlar?
Många frågor  :) men är helt ny på det här. Tacksam för svar!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Blanda raser?
« Svar #1 skrivet: 11 sep-12 kl 16:39 »
Vaktlar och höns är olika arter, de kan inte korsa sig. Tänk på att vaktlar inte kan vara lösa ute, de rymmer och blir förvildade direkt. Bättre att ha vaktlarna i en stor bur/voljär, och ha hönsen för sig.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 11 sep-12 kl 21:14 »
Dessutom är inte alla höns sälla mot vaktlar utan kan mycket väl försöka ha ihjäl dem....
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #3 skrivet: 11 sep-12 kl 21:59 »
De kan de visst!

Bild 1:
"(A) Homozygous “lavender” cock. (B) Homozygous “bleu” adult Japanese quail. (C, D) “Lavender” × “bleu” 5-week-old chicken-quail hybrids."

Bild 2:
"(A, B) “Recessive white” Japanese quail. (C, D) “Recessive white” × “recessive white” 6-week-old chicken-quail hybrids."

Tack :-)

Jag misstänkte att de kunde korsa sig men orkade inte leta efter bilder. Även om man har höns och vaktlar tillsamman så kommer troligtvis alla avkommorna att vara höns eller vaktlar. Jag har svårt att tänka mig att det blir några hybrider.
Det funkar att ha höns, kalkoner och fasaner tillsammans utan att det blir hybrider även om man kan få fram hybrider om man verkligen vill...

Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 11 sep-12 kl 22:11 »
Att det kan bli artkorsningar om man inseminerar dem artificiellt, eller om man inte har några motsatt kön av samma art innebär inte att de parar sig med varandra under normala omständigheter. Och som de flesta artkorsningar är säkert den överväldigande majoriteten steril.

Jag läser ibland om vissa forummedlemmars fascination för arthybrider. Förstår inte detta. Vi håller till på ett självhushållningsforum, det är meningen att djuren ska producera något.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser