Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur sälja avelsägg av Maran?  (läst 1965 gånger)

jerker_s

• Södermanland
Hur sälja avelsägg av Maran?
« skrivet: 11 sep-12 kl 11:12 »
Vad tror ni är bäst,: Sälja alla ägg för samma pris av lite blandad färgkvalitet eller ha ett högre pris på de allra mörkaste äggen och ett billigare för de lite mindre mörka..??

Hur gör ni som säljer avelsägg av Maran?
Vad är mest eftertraktat som köpare?
På vilket sätt får man flest ägg sålda?

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
SV: Hur sälja avelsägg av Maran?
« Svar #1 skrivet: 11 sep-12 kl 11:20 »
Sälj bara mörka ägg och ta rejält betalt för dessa! Så borde alla seriösa maranuppfödare göra tycker jag. Jag vet att du har bra äggfärg så jag hoppas du fortsätter så. ;)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Attes matte

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 11 sep-12 kl 12:33 »
Jag skulle hellre betala dubbla priset och få endast riktigt mörka ägg än att få blandade färger...
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

jerker_s

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 11 sep-12 kl 17:54 »
De ägg jag menar man ev skulle sälja är de man vet har bra gener, men att de håller en sämre kvalitet pga ålder eller att de värpt hela sommaren.. Inte att man säljer av de man vet är dåliga!

Men jag håller med om ovanstående resonemang och funderar i samma banor!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 11 sep-12 kl 18:02 »
Jag tycker att man självklart kan sälja ägg som har en lite sämre färg på sensäsongen, förutsatt att de bär på anlag för riktigt mörk färg. Har en unghöna värpt ända sen förra hösten, som t ex de flesta av mina hönor gjort, så är det inte så konstigt att äggen har lite ljusare färg, fast de var riktigt mörka när de började värpa. Färgen räcker liksom inte riktigt till när de värpt i upp emot 12 månader, eller tom mer.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #5 skrivet: 11 sep-12 kl 19:18 »
Vad tror ni är bäst,: Sälja alla ägg för samma pris av lite blandad färgkvalitet eller ha ett högre pris på de allra mörkaste äggen och ett billigare för de lite mindre mörka..??

Hur gör ni som säljer avelsägg av Maran?
Vad är mest eftertraktat som köpare?
På vilket sätt får man flest ägg sålda?

Sälj alla äggen för samma pris och sedan bör du bara avla på individer som ger ägg med mörkt skal.
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 11 sep-12 kl 21:13 »

Hur gör ni som säljer avelsägg av Maran? Jag säljer äg efter de individer som värper med bäst äggfärg även om den har ljusnat en bit in på säsongen.
Vad är mest eftertraktat som köpare? Maraner får i de flesta köpares ögon sakna alla för rasen typiska attribut bara äggen är mörka  :-\
På vilket sätt får man flest ägg sålda? Skicka med post så har du garanterat fler köpare än ägg...
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

jerker_s

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 12 sep-12 kl 20:40 »
Jag vet att du har bra äggfärg så jag hoppas du fortsätter så. ;)

Jag har fått fram ännu mörkare nu ;) ;D 8)

jerker_s

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 12 sep-12 kl 20:43 »
Det blir nog så som de flesta skrivit, säljer de finaste äggen och de jag vet har bra anlag...

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #9 skrivet: 13 sep-12 kl 09:26 »
Jag har fått fram ännu mörkare nu ;) ;D 8)
Å nu vill jag ju snart ha Maraner från dig bara för det!  :P ::)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

687 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser