Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Övervakningskamera i hönshus  (läst 3920 gånger)

forestman78

• Södermanland
Övervakningskamera i hönshus
« skrivet: 10 sep-12 kl 19:30 »
I vintras gjorde jag mig av med mina höns och gäss pga arbets- och familjeskäl. Kunde inte se till dom dagligen. De närmaste åren kommer det att se bättre ut men jag kommer att behöva vara borta upp till tre dagar i sträck då och då. Vill gärna skaffa höns igen men vill inte utnyttja grannen och kompisar jämt och ständigt för att se till hönsen.
Funderar därför på att bygga ut hönsgården så den blir rejält stor och rovdjurssäker, ha telefonuppringd öppning och stängning av ingången till hönshuset, foderautomater, timer till vattenpåfyllning med överrinningsutlopp samt kamera så man via mobiltelefonen kan se att dom lever och mår bra. Om inte allt är som det ska kan man ju i så fall ringa granne eller nån kompis men man behöver inte besvära dom onödigt ofta.
Kostnadsmässigt är detta överkomligt men är det ok att ha det på detta vis?
Man kan ju inte mocka och plocka ägg via sin smarta telefon...

Skulle vara tacksam för lite respons!
Biodlande torpare med hund och gäss.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Övervakningskamera i hönshus
« Svar #1 skrivet: 10 sep-12 kl 20:53 »
Visst diskuterade vi detta i en tråd nyss?  Och kom fram till att nog reglerna inte hängt med riktigt.  Bäst du kollar med tillståndsgivande myndigheter!  Jag tycker det låter jättebra!  De dagar du är hemma får de ju superbra tillsyn, och de dagar du inte är det, blir det som de flesta höns har det.  Förutsatt att grannen är hemma, då.  Joursystem som betalas med ägg?

Blir detta ett intressant pilotprojekt?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

forestman78

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 10 sep-12 kl 21:33 »
Jo, daglig tillsyn ska dom ju ha men tänkte att kamera kanske kan räknas som tillsyn. Vill absolut inte bryta mot några regler och vill gärna veta vad som i juridisk mening räknas som tillsyn.

Min tanke är givetvis att hönsen måste ha det jättebra trots att dom inte kommer att träffa mig personligen varje dag.
Någon bekant finns säkert alltid att ringa vid behov av hjälp.

Har missat tråden där detta tidigare diskuterats. Ska leta upp den.

Trollmor

• -
« Svar #3 skrivet: 10 sep-12 kl 21:38 »
Jag har intrycket att nån - du? - måste forska själv bland regler och övervakare för att få fram vad som gäller.  Jag ser verkligen fram emot resultatet!  Jag tror helt enkelt att du här är något före din tid.  Och sånt är jobbigt, jag vet av erfarenhet!

forestman78

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 10 sep-12 kl 21:40 »
Ok, får börja läsa lagtext!

Trollmor

• -
« Svar #5 skrivet: 10 sep-12 kl 21:45 »
Där står det nog bara att de ska ha daglig tillsyn.  Frågan om kamera + larm + vänlig granne kan räknas som tillsyn eller ej är troligen så ny att många kommer att svara olika om du börjar ringa runt.  Bäst att försöka få skriftligt, så dom inte kan säga emot varann utan att det åtminstone syns!! ;)

För övrigt har jag inte hittat tråden jag minns, det verkar vara full fart på hönstavlan!

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 10 sep-12 kl 22:37 »
Smart! :D
Jag är också noga med lagarna. Personligen hade jag inte känt mig skyldig för lagbrott då de ju får daglig tillsyn, bara på ett lite ovanligt sätt. Men visst är det ju bäst att kolla upp det först. Lycka till! :)
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Trollmor

• -
« Svar #7 skrivet: 11 sep-12 kl 09:25 »
Men kan ingen hitta den andra tråden?  Jag sökte tre sidor bakåt utan att få syn på den.  Minns nån vad den hette, eller hur vi uttryckte oss?

Kelpie

• Västergötland
    • 'Höna Hem'  hönshus inredning
« Svar #8 skrivet: 11 sep-12 kl 12:40 »
Men kan ingen hitta den andra tråden?  Jag sökte tre sidor bakåt utan att få syn på den.  Minns nån vad den hette, eller hur vi uttryckte oss?

- det var väl inte den som rörde foderautomat? - har för mig att daglig tillsyn togs upp i tråden..
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

Trollmor

• -
« Svar #9 skrivet: 11 sep-12 kl 13:16 »
Jo!  Jo, så var det!  TS funderade över att lämna dinosaurierna ett par dar då och då med massor av foder och vatten.  Och vi kom fram till att en kamera till mobilen borde lösa problemet rent praktiskt, men hur med myndigheter?

Dela detta:

* Inloggade just nu

695 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser