Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skaffa gäss/genbank  (läst 17349 gånger)

Ronny

• Skåne
SV: Skaffa gäss/genbank
« Svar #20 skrivet: 17 sep-12 kl 20:07 »
Vad är det nu
Jag tror jag börjar fatta nu.
Ronny är du samma person som Rony som är genbanksansvarig för Skånegås???.
Är du det så undrar jag varför du inte svarar på mail som berör Skånegås och är skickade till dig.
Har man den posten så måste man fan vara vaken.

Jag är ingen gäss expert ,men konstigt låter det att livgässen redan är slut.Svara gärna på förra inlägget.

Lars

Det var ord och inga visor. Jag som tycker att jag alltid svarar på mail och det ganska snabbt också?
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

JBF

• Småland
« Svar #21 skrivet: 17 sep-12 kl 20:09 »
Vad är det nu
Det var ord och inga visor. Jag som tycker att jag alltid svarar på mail och det ganska snabbt också?

Ja det kan jag skriva under på!  :)
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

petris

• Västergötland
    • Tuppochtomat
« Svar #22 skrivet: 17 sep-12 kl 20:24 »
Ja det kan jag skriva under på!  :)

Jag med! Snabba och utförliga svar de flesta samma dag till och med, det kallar jag fantastiskt!
www.tuppochtomat.wordpress.com min blogg om natur, miljö och odling

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #23 skrivet: 17 sep-12 kl 20:28 »
OK,då har jag fel.

Ställer några nya frågor på detta forum så blir det säkert bra.

Nu har jag skaffat några andra gäss utan genbank,men jag har 3st med genbanksintyg kan jag starta en genbank med de 3 ??.
Jag håller de i olika grupper behöver jag det ,eller kan jag hålla de ihop under vintern??.
Vad kostar det att ha en genbank?.
Skall stallar kontrolleras av er?.
Kan man ha gässen i samma byggnad som andra djur??.
Får man inte sälja gässlingar före 7 veckors ålder?.

Känner du Ronny till en uppfödare i Laholm ,omkring Våxtorp tror jag.

Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #24 skrivet: 17 sep-12 kl 21:10 »
Det finns några fler genbanker i Skåne som har unggäss att placera till etablerad eller ny genbanksbesättning. Jag lovar att hjälpa dig med nya adresser. Det här ska vi allt fixa till dig Azoo-Lina! Jag ringer dig.

Tack för det  :D Nu hoppas vi på bättre lycka denna gång!
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

sonja på slätten

• Halland
« Svar #25 skrivet: 17 sep-12 kl 21:21 »
Jag hakar på Lars-Görans frågor. Jag har tre knölgäss, som jag egentligen inte tänkt behålla, eftersom jag tänkt skaffa ölandsgäss i genbank. Detta verkar svårt för närvarande. Så det kanske blir att jag behåller dem tills vidare, för jag vill ha gräsklippare så fort minsta strå sticker upp i vår.
Om jag skulle få tag i ölandsgäss till sommaren, är då knölgässen något hinder för genbank?  Det är ju inte samma art.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Ronny

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 17 sep-12 kl 22:39 »
Låt mig säga så här. Om man har genbank får det inte föreligga minsta risk för korsning. Har man andra raser/blandraser av samma djurslag (tex höna, anka eller gås) utgår jag ifrån att det blir nej till genbank. Dörren är dock inte helt stängd och dispens kan beviljas. Men utgångsbudet är alltid ett nej. I Sonjas fall är det fråga om olika arter av gäss som i och för sig kan ge fertil avkomma. Situationen är ungefär densamma som uppstår om någon söker genbank för myskanka och har vanliga ankor. Jag vill inte gå ut i ett forum och uttala mig i föreningens namn, men jag kan säga så mycket att det borde vara lättare för Sonja att få dispens än för Lars-Göran.

Kan du inte ringa mig eller SLK´s ordförande Mikael Olsson i stället Lars-Göran? Dina frågor är väldigt svåra för mig att kategoriskt svara ja eller nej på! 

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #27 skrivet: 18 sep-12 kl 12:11 »
Jag vet inte riktigt var problemet ligger om jag håller de åtskilda.
Men pga "kontaktproblem" när jag köpte mina 3 skånegäss med intyg har gjort att jag nu har 2 flockar.
Men jag har gott om hus och gräs.
JAG RINGER.Var hittar man ditt nr?.

Lars

Ronny

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 18 sep-12 kl 12:27 »
Problemet ligger i att alla som har flera raser säger så, men i verkligheten är det få som klarar av det!

Om du vill vara med i genbanken för skånegäss så gör du det enklare för alla parter om du säljer eller slaktar de som du köpt utan genbanksintyg innan du ansöker. Gör du så skall jag hjälpa dig med kontakt till någon uppfödare som fortfarande har genbanksungdjur till salu.

Kan svara på två av dina tidigare frågor: Det kostar 200 kr i medlems/serviceavgift och du får 800 kr per djurslag som du har i genbank. En plusaffär alltså. Det finns ingen 7-veckors regel, men väl en 8-veckorsregel. Orkar inte nu gå in närmre på denna och varför det är på det viset.

Du hittar mitt nummer på Lanthönsklubbens hemsida www.kackel.se

sonja på slätten

• Halland
« Svar #29 skrivet: 18 sep-12 kl 12:36 »
Utan att kasta någon misstanke på LarsGöran, som jag inte alls känner:  vore det i ett läge som detta inte bra, om djuren var märkta med fast, individuell fotring? Så riskerar man inte misstänka att djur blandats ihop.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Ronny

• Skåne
« Svar #30 skrivet: 18 sep-12 kl 12:48 »
Jo, men det skulle innebära väldigt mycket om alla höns, ankor och gäss i olika åldrar som säljs med genbanksintyg skulle individmärkas innan de såldes. Ger man sig fan på att fuska så kan man alltid hitta på något sätt ändå. Fast Jordbruksverket skulle nog gilla det förstås  ;D

hajens

• Skåne
« Svar #31 skrivet: 18 sep-12 kl 13:26 »
Utan att kasta någon misstanke på LarsGöran, som jag inte alls känner:  vore det i ett läge som detta inte bra, om djuren var märkta med fast, individuell fotring? Så riskerar man inte misstänka att djur blandats ihop.

förstår inte problemet, vill man vara genbank är det väl inte svårare än att man eliminerar alla tveksamheter och bara håller just genbankade individer?

Jag har själv gul anka där några djur har genbanksintyg, och några har det inte, men kommer direkt från Sveriges ursprungsbesättning (som inte längre är genbank f.ö) Jag kommer nog behålla djur ur båda grupperna till aveln och därmed skita i att bli genbank. Dels för att jag inte har lust att göra mig av med mina fina ankor jag köpt från ursprungsbesättningen, som också känns mer genuina, men också för att det för mig personligen inte har ett egenvärde att vara genbank. Mina ankor är lika gula och ankiga även utan att vara en del i bevarandet, och jag vet var de kommer ifrån.

Men vill man bli genbank, så ser jag ingen anledning att börja krumbukta med regleringen, för då har man missat hela poängen med vad genbanksbegreppet betyder.

« Senast ändrad: 18 sep-12 kl 13:29 av hajens »
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #32 skrivet: 18 sep-12 kl 13:47 »
Men att ha djuren tillsammans över vintern, eller att behålla några djur man har tills man fått tag på gässlingar borde väl inte vara något problem, så länge man säljer/gör av med djuren som inte är i genbank innan det är avelssäsong?

Jag förstår reglerna, och ingen har direkt ställt frågan, men ofta ser man att någon, som sonja på slätten, vill få tag på genbanksdjur, men inte vet säkert när detta blir. Att då behålla de djur man har, tills att man har några djur i genbank som faktiskt är könsmogna, borde väl inte vara ett problem, sett till att följa genbanksreglerna? Jag menar, har man t ex knölgäss, och skaffar sig ölandsgässlingar, så ser man ju skillnad på dem. Och gässlingarna är inte könsmogna. Vill man då få det betat ordentligt, så borde man ju kunna behålla alla gässen fram till på höstkanten, och sedan sälja/slakta dem som inte är genbank. Då är man helt säker på att de gäss man har kvar är renrasiga genbanksgäss, och man är helt säker på att de gässlingar som förhoppningsvis kläcks våren därpå är renrasiga, och kan vara med i genbanken, förutsatt att man fyllt i alla papper rätt.

Att man under en övergångsperiod har djur av annan ras/art borde inte vara ett problem, om man inte har könsmogna djur av dem som är i genbank, och därmed inte avlar inom genbanken. Det känns logiskt för mig i alla fall, och en rimlig kompromiss som genbanksansvariga borde kunna göra, när det nu ibland är svårt att få tag på genbanksdjur.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ronny

• Skåne
« Svar #33 skrivet: 18 sep-12 kl 13:52 »
Hajens: Har du köpt gulankor av Gunnarssons i Billinge som har Tyra Johanssons gamla besättning och som är foundern till hela genbanken så borde det räcka med att du får en bekräftelse (borde räcka med ett mail) från Gunnarssons att de inte tagit in nåt av annan ras i de gulankor som de har i dag. Lotta Gunnarsson var ju tom genbanksansvarig för genbanken de första åren. Jag vet inte varför de inte längre är med. Du ska absolut kontakta Thomas Englund i det här fallet. Kan inte tänka mig att det skulle vara något problem, om du får rasrenheten bekräftad av Lennart eller Lotta.
« Senast ändrad: 18 sep-12 kl 13:57 av Ronny »

Ronny

• Skåne
« Svar #34 skrivet: 18 sep-12 kl 13:56 »
Men att ha djuren tillsammans över vintern, eller att behålla några djur man har tills man fått tag på gässlingar borde väl inte vara något problem, så länge man säljer/gör av med djuren som inte är i genbank innan det är avelssäsong?

Jag förstår reglerna, och ingen har direkt ställt frågan, men ofta ser man att någon, som sonja på slätten, vill få tag på genbanksdjur, men inte vet säkert när detta blir. Att då behålla de djur man har, tills att man har några djur i genbank som faktiskt är könsmogna, borde väl inte vara ett problem, sett till att följa genbanksreglerna? Jag menar, har man t ex knölgäss, och skaffar sig ölandsgässlingar, så ser man ju skillnad på dem. Och gässlingarna är inte könsmogna. Vill man då få det betat ordentligt, så borde man ju kunna behålla alla gässen fram till på höstkanten, och sedan sälja/slakta dem som inte är genbank. Då är man helt säker på att de gäss man har kvar är renrasiga genbanksgäss, och man är helt säker på att de gässlingar som förhoppningsvis kläcks våren därpå är renrasiga, och kan vara med i genbanken, förutsatt att man fyllt i alla papper rätt.

Att man under en övergångsperiod har djur av annan ras/art borde inte vara ett problem, om man inte har könsmogna djur av dem som är i genbank, och därmed inte avlar inom genbanken. Det känns logiskt för mig i alla fall, och en rimlig kompromiss som genbanksansvariga borde kunna göra, när det nu ibland är svårt att få tag på genbanksdjur.

Det kan man säkert komma överens om i ett enskilt fall. Helt stelbent är inte genbankssystemet.

hajens

• Skåne
« Svar #35 skrivet: 18 sep-12 kl 14:44 »
Hajens: Har du köpt gulankor av Gunnarssons i Billinge som har Tyra Johanssons gamla besättning och som är foundern till hela genbanken så borde det räcka med att du får en bekräftelse (borde räcka med ett mail) från Gunnarssons att de inte tagit in nåt av annan ras i de gulankor som de har i dag. Lotta Gunnarsson var ju tom genbanksansvarig för genbanken de första åren. Jag vet inte varför de inte längre är med. Du ska absolut kontakta Thomas Englund i det här fallet. Kan inte tänka mig att det skulle vara något problem, om du får rasrenheten bekräftad av Lennart eller Lotta.

Yes, har köpt dem direkt av Lotta, (vi bor nästan grannar) Har även mailat en del med Thomas tidigare. Tydligen så kan jag inte bli genbank om jag har Lottas ankor. För min del väger det tyngre att ha ankor från ursprungsbesättningen än att vara genbank, av det skälet så blev genbanken ointressant för mig när Gunnarssons ankor inte anses goda nog att bli genbank.

Ronny

• Skåne
« Svar #36 skrivet: 18 sep-12 kl 15:53 »
Låter onekligen lite knepigt. Genbanksansvariga träffas i början av november på det årliga seminariet. Jag tar upp ditt fall.

Ronny

• Skåne
« Svar #37 skrivet: 18 sep-12 kl 17:30 »
Hajens: Nu har jag lagt mitt näbb i blöt igen och fått det fullt! Det är ingen tvekan om att den besättningen i dag är väldigt långt ifrån vad den en gång var. Utställningsankor utan härstamning har tagits in vid ett fletal tillfällen sen den var ansluten till genbanken. Nej, det går tyvärr inte att genbanksansluta ankor därifrån längre. Inte en chans!

hajens

• Skåne
« Svar #38 skrivet: 18 sep-12 kl 18:01 »
Hajens: Nu har jag lagt mitt näbb i blöt igen och fått det fullt! Det är ingen tvekan om att den besättningen i dag är väldigt långt ifrån vad den en gång var. Utställningsankor utan härstamning har tagits in vid ett fletal tillfällen sen den var ansluten till genbanken. Nej, det går tyvärr inte att genbanksansluta ankor därifrån längre. Inte en chans!

så fick jag det förklarat för mig också av Thomas. Men oavsett så e jag tveksam till om det känns viktigt för mig att bli genbank, jag kör på de ankor jag har och kommer nog behålla de jag köpte av lotta och lennart.
« Senast ändrad: 18 sep-12 kl 18:03 av hajens »

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #39 skrivet: 18 sep-12 kl 19:22 »
Ni har säkert rätt varför krångla till det slakta ut och köp genbanksdjur och bli genbank själv,enkelt.
Hittar man inga så klarar man sig utan genbank också.

Varför jag har haft en del frågor var pga hon som sålde 3 gäss till mig ville att jag skulle gå med i genbanken,vilket jag lovade att jag skulle kolla upp.

Jag köpte mina 3 genbanksgäss för 250 kr st och har sedan några som ej är i genbank som skall slaktas om en 5-6 veckor.

En sista fråga .
I december kommer jag antagligen bara att ha kvar mina 3 genbanksgäss,1 hane 2 honor.Om jag inte hittar några fler.
Kan jag då nästa år ansöka om genbank, om ja måste jag isåfall göra det innan gässlingar föds?.

Jag har precis skaffat gäss och antagligen kommer jag inte att bli med i någon genbank ,8veckorsregeln tycker jag är konstig och sedan kan det vara roligt att ha lite olika sortes gäss.
Men ställa frågor om genbank kan man ju göra ändå.

Lars

Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 2 användare
Kristoffer Alexandersson, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser