Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Döende kaninunge  (läst 3889 gånger)

8zw

  • Inlägg: 433
    • Södermanland
Döende kaninunge
« skrivet: 10 sep-12 kl 12:08 »
Vet inte vad som är fel men symtomen började för någon vecka sen när jag märkte att hon var mager. Började då ge henne lite pellets per dag och vitaminer i vattnet men hon vart inte bättre och aptiten blev sämre och sämre. Idag åt hon lite av frukosten men låg mest apatisk i buren. Valde då att ta in henne och försöka ge sockervatten med spruta men fanns inga sväljreflexer.
Hon har gått tillsammans med en annan unghona som mår hur bra som helst och de har ätit samma mat. Har häller inte varit någon som helst buffande vid maten utan vita honan har fått äta ostört från den lite äldre så ren svält kan det inte ha varit, de får även fri tillgång till hö och färskt gräs. Hon var van vid gräs och grönt redan sen liten och hon har bott här över 4 veckor.
Kan det ha varit något medfött fel på henne? framtänderna ser okej ut men kindtänderna ser jag inte.
Antar att det är lika bra att avliva henne eller bör jag avakta? Hon är just nu helt borta och bara ligger och andas så kanske lika bra att låta henne somna in lugnt?
Påfågelduvor.

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Döende kaninunge
« Svar #1 skrivet: 10 sep-12 kl 12:43 »
Vet tyvärr inte vad det kan vara, men hade absolut tagit bort henne. När det gått så långt för en kanin, vilka ju normalt sett visar symptom först när det gått långt, så är det nog inte mycket att göra..
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

FM

  • Inlägg: 1039
    • Skåne
SV: Döende kaninunge
« Svar #2 skrivet: 10 sep-12 kl 12:54 »
Min första tanke är diareé? Kaniner går snabbt ner sig om de blir dåliga i magen. När jag upptäckte att någon kanin började magra så misstänkte jag alltid dålig mage. Då fick dom en kost av enbart hö, torkat vitt bröd, svart té i vattnet lr direkt i mun. Vid akut diareé så fick dom halv koltablett i mun.
Inget gräs o inga pellets.

Nu har det nog tyvärr gått förlångt för din lilla kanin  :-\ Svårt att utala sig när man inte ser henne.
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

8zw

  • Inlägg: 433
    • Södermanland
SV: Döende kaninunge
« Svar #3 skrivet: 10 sep-12 kl 13:40 »
Avföringen har sett bra ut och är rent och fint i baken så diareé var det nog inte. Magen har häller inte varit uppblåst. Finns inga andra symtom än dålig aptit, avmagring och att hon varit slö.
Men är väl sånt som händer ibland att de blir sjuka och dör utan någon särskild anledning.
Påfågelduvor.

Flemming

  • Inlägg: 278
    • Skåne
SV: Döende kaninunge
« Svar #4 skrivet: 10 sep-12 kl 20:08 »
Har du gett kaninen Critical Care ?
http://kaninmagazinet.se/2012/april/critical-care.html

En hel del nyttig info http://www.veterinaren.nu/kanin

Men bäst av allt är att ta med kaninen till veterinären...
Gör mig glad - Skjut alla djurplågare
Skänker pengar till Djurrättsalliansen,WSPA - World Society for the Protection of Animals ,Världsnaturfonden - WWF,Djurens Rätt och Djurskyddet Sverige.

beekeepern

  • Inlägg: 1225
  • Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
SV: Döende kaninunge
« Svar #5 skrivet: 10 sep-12 kl 21:16 »
Har du gett kaninen Critical Care ?
http://kaninmagazinet.se/2012/april/critical-care.html

En hel del nyttig info http://www.veterinaren.nu/kanin

Men bäst av allt är att ta med kaninen till veterinären...

Eller avliva de, veterinärens räkning blir säker större en vad en ny kanin kostar.

Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

8zw

  • Inlägg: 433
    • Södermanland
SV: Döende kaninunge
« Svar #6 skrivet: 10 sep-12 kl 21:51 »
Kaninen dog för flera timmar sen. Lät den somna in av sig själv då det verkade lugnast så.
Försökte ge sockervatten med spruta tidigare men som sagt fanns inte ens någon sväljreflex så då är det i stort sett kört för kaninen.
Den är nu begraven.
Påfågelduvor.

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Döende kaninunge
« Svar #7 skrivet: 10 sep-12 kl 22:02 »
Beklagar...
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Döende kaninunge
« Svar #8 skrivet: 10 sep-12 kl 22:08 »
En liten kaniiin.   :'( :'( Vila i frid.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

421 gäster, 6 användare (1 dolda)
Efwa, Tiomilaskogen, FrökenMyra, javill, mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser