Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Chevrolet S10 drar mycket!  (läst 18349 gånger)

PeGe

• Jämtland
Chevrolet S10 drar mycket!
« skrivet: 10 sep-12 kl 09:36 »
Köpte min "pojkdröm" igår, en jänkarpickup. ;) Har alltid gillat sådana. Hittade en helt ok -95a. Går bra, inte sönderrostad och all el funkar. Så är väl överlag nöjd, förutom att när jag körde hem den, ca 35 mil landsvägskörning, drog den nästan 3 liter bensin/mil! Alldeles för mycket för den bilen!
Ni som kan en del om bilar, vad kan vara fel? Vad kan jag själv kontrollera, som inte kan nåt direkt, innan jag lämnar in den på verkstad för dyra pengar?

Misse

• nr 9424
SV: Chevrolet S10 drar mycket!
« Svar #1 skrivet: 10 sep-12 kl 09:43 »
 :( !

Mera fakta behövs.... Automat med överväxel eller nån importerad budgetmodell med enklare automatlåda?  Eller kanske manuell? 
3,8 liters Vsexa, eller en 350 v8?  Teoretiska Kompressionsförhållandet på din motor?    Utväxling i bakaxeln?  Vanlig eller boggihjul (eller va d nu heter..)

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

PeGe

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 10 sep-12 kl 09:53 »
4,3l v6, 193 hk, automatlåda, 4x4. De andra grejorna du frågade om vet jag inte vad de är...  :-[

Misse

• nr 9424
« Svar #3 skrivet: 10 sep-12 kl 10:03 »
Några fakta:
MOTOR
V6 med stötstänger, 2 ventiler per cylinder. Kompression 9,2. Borrning/slag 101,6/88,4 mm, volym 4300 cm3. Max effekt 193 hk (142 kW) vid 4500 r/min. Max vridmoment 339 Nm vid 2800 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING
Motorn fram, bakhjulsdrift med inkopplingsbar fyrhjulsdrift. 4-stegs automatlåda.

3LiterMilenLåterTokmycket!
Går den helt som den ska? Inget bludder eller ojämnheter som du märkt?  Ingen motorlampa som lyser eller blinkat ???

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.

PeGe

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 10 sep-12 kl 10:10 »
Tempmätaren (alltså för motortemperaturen) är kass, så lampan "Check Gages" lyser emellanåt. Detta skulle också vara orsaken till att "Check Engine" -lampan lyser emellanåt, vilket den gör. Instrumentpanelen blev väldigt varm efter ett tags körning, märktes inte på provkörningen, om det hjälper.

kbh

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 10 sep-12 kl 10:18 »
:( !

Mera fakta behövs.... Automat med överväxel eller nån importerad budgetmodell med enklare automatlåda?  Eller kanske manuell? 
3,8 liters Vsexa, eller en 350 v8?  Teoretiska Kompressionsförhållandet på din motor?    Utväxling i bakaxeln?  Vanlig eller boggihjul (eller va d nu heter..)
Det är nog dubbel montrars du menar boggi är ju två axlar efter varandra .

fishyerik

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 10 sep-12 kl 10:49 »
Ett monster med stenåldersteknik ska dra mycket, men tre liter milen på landsväg kan det mycket väl vara något man kan se/höra/känna utan experthjälp, växlar den upp hela vägen? Luktar det bensin lång väg om den efter körning? Väger luftfiltret som en kraftig spånplatte-konstruktion?

Sen är det väl i och för sig inga problem att få en sån "frisk" bil att dra mer än tre liter milen på landsväg om man vill, det är ju bara att ligga på omkörning.   
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

PeGe

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 10 sep-12 kl 10:57 »
Ett monster med stenåldersteknik ska dra mycket, men tre liter milen på landsväg kan det mycket väl vara något man kan se/höra/känna utan experthjälp, växlar den upp hela vägen? Luktar det bensin lång väg om den efter körning? Väger luftfiltret som en kraftig spånplatte-konstruktion?

Sen är det väl i och för sig inga problem att få en sån "frisk" bil att dra mer än tre liter milen på landsväg om man vill, det är ju bara att ligga på omkörning.

Om jag körde bilen hårt, tror du då jag hade frågat varför den drar mycket? Nog för att jag inte kan meka med bilar, men jag kan köra dom, och vet hur sånt funkar. Jag körde så ekonomiskt jag kunde, och då ska den inte dra 3l/mil.

Det luktar ingen bensin, luftfiltret har jag inte kollat ännu men ska kolla under dagen. Det är inget läckage någonstans som jag sett, allt är torrt och fint.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 10 sep-12 kl 11:06 »
Det luktar ingen bensin, luftfiltret har jag inte kollat ännu men ska kolla under dagen. Det är inget läckage någonstans som jag sett, allt är torrt och fint.

Inte för att jag kan nåt direkt om bilar. Men när min lilla sketna polo drog dryga 0,7 (vilket jag anser vara på tok för mycket för en bil som är så liten att man knappt ryms att sitta i den!) så var luftfiltret igensatt, och då drar den mer. Det är inte så svårt att förstå, eftersom det är bränsle och luft blandat som förbränns. Sen var tempgivaren kass, och verkstan snackade nåt om att den kommunicerade till motorn hur mycket bränsle den ska ta. Har visst nåt med lambdasonden att göra.. Och det sammantaget fick motorstyrningslampan att hålla på och tändas i tid och otid på polon i alla fall. Jag tyckte dock att den lilla skitbilen drog för mycket soppa i även när allt sånt var åtgärdat.

fishyerik

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 10 sep-12 kl 11:38 »
Om jag körde bilen hårt, tror du då jag hade frågat varför den drar mycket? Nog för att jag inte kan meka med bilar, men jag kan köra dom, och vet hur sånt funkar. Jag körde så ekonomiskt jag kunde, och då ska den inte dra 3l/mil.

Du får inte ta det personligt, jag hade ingen aning om hur du körde. Jag är ingen expert, men i motsvarande situation skulle jag definitivt kolla alla vanliga förbruknings-detaljer först, ibland kan man ju hitta andra fel när man håller på med sånt, även om man inte är bilmekaniker till yrket.

Som parantes kan nämnas att farsan frågade ambulanspersonalen hur mycket ambulansen drog, då, för ca 10 år sedan, de påstod då att den drog 3 liter milen vanlig blandad körning och 4 liter milen vid utryckning. Sanningshalten vet jag inte, men förstår inte varför de skulle ljuga heller. 
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

hökemôsarn

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 10 sep-12 kl 11:54 »
Tempmätaren (alltså för motortemperaturen) är kass, så lampan "Check Gages" lyser emellanåt. Detta skulle också vara orsaken till att "Check Engine" -lampan lyser emellanåt, vilket den gör. Instrumentpanelen blev väldigt varm efter ett tags körning, märktes inte på provkörningen, om det hjälper.

"Check Gages" betyder kontrollera givare så troligtvis är det fel på någon givare eller kablar till givare eller på komponent som ger eller får signal till givare. Detta bör tända "Check-engine" som tänds vid motorfel.
Hade en 97:a Blazer med likadan motor som sitter i din och den låg på 1,5-1,6L/mil blandad körning.
Härlig bil att köra men ett rullande elfel, sålde den efter ett tag.
Hoppas det löser sig för dig.
Bor på liten gård med familj, bin, katt, kaniner och höns - vit och brun lohman, plymouth rock, brun leghorn, järhöns.
Livet är en livsfarlig åkomma med 100% dödlighet.

hökemôsarn

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 10 sep-12 kl 11:58 »
Ett tilllägg till på mitt inlägg: motortempgivare som är kass kan ge fel signal till motorstyrdonet så att motorstyrdonet tror att motorn är kall hela tiden och går därmed på full "choke"
Blir du något klokare på min hjälp? Det kan vara svårt att hitta ett givarfel utan diagnosinstrument men jag hade börjat med att byta tempgivare.
Bor på liten gård med familj, bin, katt, kaniner och höns - vit och brun lohman, plymouth rock, brun leghorn, järhöns.
Livet är en livsfarlig åkomma med 100% dödlighet.

Neon Knight

• -
« Svar #12 skrivet: 10 sep-12 kl 12:00 »
Det är inte möjligen så att bilen är så ny att den har ett OBD-II-uttag? I så fall är det antagligen enklare än att byta givare på måfå.

LimJans

• Dalarna
« Svar #13 skrivet: 10 sep-12 kl 12:06 »
Vi har också en Cheva S10 (makens pojkdröm, så du är inte ensam), -94.

Den har den lilla egenheten att den inte växlar upp på sista steget ordentligt utan motorvarven blir höga, ca 2200 i 80-90 km/h. Det är enkelt fixat, bara att svänga in till vägkanten och stänga av bilen. Vänta kanske en halv minut, starta igen och bilen går hur fint som helst.

Om vi kör långt i ett svep, 30-40 mil eller mer, så börjar halvljuset flacka.

Misse

• nr 9424
« Svar #14 skrivet: 10 sep-12 kl 12:50 »
Om du inte gör nåt själv:  Finns en bilverkstad i Ope som är duktig på elgrejor, och billig, fattiga Kawachi har använt honom (Micke?). 

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #15 skrivet: 10 sep-12 kl 14:50 »
På en sådan där bil kan man troligen läsa av felkoder utan någon särskild utrustning, bara att bygla två pinnar i diagnoskontakten med ett gem och sedan räkna blinkningar på motorelektronikvarningslampan. Det går till på samma sätt på i stort sett alla amerikanska GM-bilar tillverkade mellan ungefär 1985 och 1995, samt dessutom vissa Opel från runt 1990 och Lada från mitten av 90-talet.
Om den inte är så modern att diagnoskontakten är en vanlig OBD II -kontakt, då går det att använda en vanlig OBD-kabel + någon lämplig gratisprogramvara att köra på datorn.

På GM-bilar före OBD II -tiden kan man få ut mer intressant information med ett gratisprogram som heter Winaldl, men då krävs en specialkabel (iofs lätt att bygga själv för den som kan hålla i en lödkolv) och en äldre dator med "riktig" serieport.

Existens!

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 10 sep-12 kl 14:57 »
Men även om det nu skulle vara ett givarfel, som gör att den får dubbelt med soppa..så borde det väl märkas?  Det går ju inte att trycka i vilka mängder soppa som helst i en motor utan att det märks.

Kollade du tanken ordentligt?  Har flera gånger varit med om att man ska hämta en bil långt bort, tankar fullt för att ta sig hem, och så läcker tanken.

PeGe

• Jämtland
« Svar #17 skrivet: 10 sep-12 kl 15:49 »
Tack för alla tips! :) Tempgivare för motorstyrning får jag beställa, verkar endast finnas cheva original. Att läsa av felkoder verkar ju bra... Torbjörn, hur menar du specifikt, det där med ett gem? Ska ut och kolla om jag hittar en OBD-kontakt någonstans. Har även sett att bilen är helt snustorr på kylarvätska, så det ska jag fylla på nu med.
Har kollat efter läckage, det finns inget någonstans.

Huggorm

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 10 sep-12 kl 16:16 »
Tack för alla tips! :) Tempgivare för motorstyrning får jag beställa, verkar endast finnas cheva original. Att läsa av felkoder verkar ju bra... Torbjörn, hur menar du specifikt, det där med ett gem? Ska ut och kolla om jag hittar en OBD-kontakt någonstans. Har även sett att bilen är helt snustorr på kylarvätska, så det ska jag fylla på nu med.
Har kollat efter läckage, det finns inget någonstans.
Hmm, du kanske har en dålig topplockspackning? Då kan den suga kylarvätska, men jag vet inte om det ger ökad bränsleförbrukning också? Rykte den när du körde?

PeGe

• Jämtland
« Svar #19 skrivet: 10 sep-12 kl 16:38 »
Topplocket ska vara bytt för ca två år sedan, och den ska inte vara körd mycket med sedan dess. Ingen rök, ingenting alls som verkade speciellt konstigt för övrigt. En tempgivare ska vara bytt, väntar på svar på om det var till mätaren eller till motorstyrningen.

Jag har ett OBD2 uttag under instrumentpanelen. Hur använder jag det på bästa sätt?

Dela detta:

* Inloggade just nu

665 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser