Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bär och annat gott och nyttigt  (läst 2464 gånger)

bluealabama

• Uppland
Bär och annat gott och nyttigt
« skrivet: 09 sep-12 kl 13:28 »
Hej,

Vet inte om detta blev rätt tråd men undrar vad ni plockar nu inför vintern och vad ni gör. Känner mig ganska traditionell. Plockar lingon, kantareller, blåbärs/hallonblad, enbär(lite osäker på vad de är bra till mer än att lägga i massageoljan), nässlor,
nypon. Tips och inspiration önskas.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Bär och annat gott och nyttigt
« Svar #1 skrivet: 09 sep-12 kl 13:55 »
Enbär är en jättegod krydda. Använd i gräddsåser till vilt eller i grytor.

bluealabama

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 22 sep-12 kl 12:21 »
Tack Christina :) Jag äter mest veganmat men i någon slags gryta kan jag nog slänga ner dem i.

Gjorde lingon/hallonsylt och päronmos häromdagen. Rekommenderas. Speciellt till dinkelplättar.

Hört talas om lingonketchup, någon som har recept på det?

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #3 skrivet: 22 sep-12 kl 12:34 »
Lingon dricka är super gott och enkelt att göra, mosa bären.. blanda i lite vatten och citron syra.. låt stå i kylen över natten sila, mät upp och så 4 dl socker / liter avrunnen saft. jag brukar lägga i ca 4 dl vatten till dryga litern ligon och  så en tsk citron syra. Sen blanda som saft.
Lingon sylt super smaskigt ju :-) Svamp plockar jag i massor,det vi inte kan äta upp ger jag bort,nypon har jag plockat förr om åren men det är för pilligt att hålla på med och det finns bra nypon pulver till billigt pris på ICA,så jag har slutat plocka och torka.
Det finns fortfarande blåbär kvar att plocka iallfall här,saft och sylt eller frysa in färska bär till vintern.
Äppel mos,om jag har mycket äpplen så gör jag även äppelsaft,jätte gott. skiva äpplen tunnt och torka är super gott på vintern,gärna lite syrliga äpplen.jag brukar lägga mina en stund i saltat vatten innan jag hänger upp dom för torkning... har lärt mej att man ska göra så.. vet itne om det är för att vätskan ska dras ur fortare och för att salt ju har en konserverande effekt.
Slånbären börjar väl bli klara så småning om... oxå gott att göra saft på eller likör.
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 22 sep-12 kl 12:53 »
nypon har jag plockat förr om åren men det är för pilligt att hålla på med och det finns bra nypon pulver till billigt pris på ICA,så jag har slutat plocka och torka.
Jag tycker att nyponpulvret är jättedyrt, och hade tänkt börja ta hand om nypon på olika sätt, för att få en bra produkt billigare. Vad är det för pulver du hittar billigt? Nyponskalsprodukter som är rena, utan socker och tillsatser, hittar jag bara bland hälsokosten, till ett ganska högt kilopris.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

grisslan

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 22 sep-12 kl 12:59 »
Hade tänkt plocka nypon i år för det finns gott om vresrosor i olika kommunala planteringar. Frågan är bara när dom skall plockas, när är dom lagom mogna....
Kan man ta nypon från alla sorters rosor, eller är det bara speciella "nyponsorter" som är ätbara?
Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.

Smajsan

• -
« Svar #6 skrivet: 22 sep-12 kl 13:04 »
Kan man äta alla nypon? Jag har tillgång på "Rosa rugosa"de har ju jätte stora nypon,jag har även svarta nypon kommer ej ihåg latinska namnet.....men är alla nypon ätliga?
Mvh Smajsan.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 22 sep-12 kl 13:09 »
Alla nypon är ätliga, de smakar olika, alla kanske man inte tycker är lika goda. Och de har väldigt olika mycket kött, så det är olika mycket jobb att ta hand om dem.

Har själv bara torkat och använt mindre mängder hittills, men tänkte öka på rejält kommande år.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Smajsan

• -
« Svar #8 skrivet: 22 sep-12 kl 13:12 »
Tack för det  :D super då ska jag plocka dom innan fåglarna gör det!
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #9 skrivet: 22 sep-12 kl 14:12 »
på ICA MAXi har jag hittat bland hälsokost grejjerna,nypon mjöl,utan tillsatser... typ 50 kr för ett halvkg eller nåt sånt... sen beror det ju på hur mycket man använder av det hela om man tycker det blir dyrt,för mej räcker en sån påse rätt länge... har i te,på fil och i bröd.....
Det är förpackat i en plast påse,iof kanske ett år sen jag köpte nu.
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 22 sep-12 kl 14:29 »
KRÅKBÄR!!!
Saft och juice på kråkbär!
Sabla gott!
Lite citronjuice och socker förstärker smaken, men man får vara försiktig med citronen så den inte tar över.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #11 skrivet: 25 sep-12 kl 19:29 »
Just nu är hyllebären mogna här (fläderbär för er norrut  ;) ). De ger en mycket god saft tycker jag. Den är dessutom bra för att mota influensa i grind. Provade själv ifjol och det funkade!  :D
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

599 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser