3 dl per växande gässling och dag är väldigt mycket, tycker jag, om de har tillgång till bra bete, dvs grönt ganska kort gräs, gärna med örtinblandning, som är välgödslat. Och gödslingen brukar gässen sköta bra själva.
Vad är det för ras på gässen?
Jag brukar separera dem, om några ska till slakt, och ge extra till dem som ska slaktas de sista veckorna.
Annars tycker jag att Azoo-Linas doser är ganska rimliga. Jag ger inte så mycket som 3 dl även om det är kallt, men misstänker att det är blåsigare där Azoo-Linas gäss bor. 2 dl brukar räcka bra om det är riktigt kallt, och de inte har annat foder. Är det barmark utan tjäle, så äter de ganska mycket gräs och rötter, då går det inte så mycket foder. Har man tillgång till ensilage, så att man kan få lagom mycket varje vecka, så är det ju jättebra. Men det bygger på att andra djur äter det mesta av balen, gässen hinner inte äta upp en ensilagebal innan den blir dålig (om man inte har typ 100 gäss).
Gässen ska gärna gå ner lite i vikt under vintern, då värper de bättre och det blir bättre befruktning och kläckresultat. Gässen ska självklart inte svälta och inte bli för magra, men kan gärna vara hyfsat slanka när de börjar värpa. Man får lära sig att bedöma hullet på sina gäss, så att de får lagom mycket foder.