Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad använder ni era brukshästar till?  (läst 3359 gånger)

Staffan de Vad

• Södermanland
    • Lägenhet på landet
Vad använder ni era brukshästar till?
« skrivet: 09 sep-12 kl 08:05 »
Här kommer en bild på vad jag har äran att få använda en kär väns Tinker till. På bilden är vi med på tornerspelen på Skokloster slott nu under sommaren som var.
Staffan de Vad, tornerspelsryttare, massör, lärarstuderande och förälskad i livet på landet.
Pysslar med historiskt återskapande överlag, men med störst inriktning på medeltid. Det man kallar living history.

dooh

• Skåne
SV: Vad använder ni era brukshästar till?
« Svar #1 skrivet: 09 sep-12 kl 08:43 »
Skit vad häftig bild! :D

Jag kan inte bidra med något för jag har inga brukshästar... bara sparhästar, ja dvs hästar som alla pengar läggs i och sedan försvinner spårlöst 8)

storäng

• man,3barn,2 hästar,får,höns,grisar.kor,hund,katt
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 11 sep-12 kl 11:43 »
jag använder min 5årig fjording  mest till nöje & tävling än till ren nytta:)
vi tävlar i bruksridning, brukskörning, skogskörning, hästrally mm
ibland händer det faktiskt att vi gör lite nytta i skogen medans man tränar inför tävling.
Några gånger har vi hämtat barnen på dagis.
Föreningarna jag är med i fixar rätt många aktiviteter under året så som, tipsrunda, höstutflykt, 3 dagars tur, slädtur, träningsdagar i ovannämnda och plöjning.
Har du en bra körförening i närheten så rekomenderar jag dig att gå med.
Lycka till!
bor på en liten släktgård utanför växjö m. man,3 barn,1 fjording & 1 shettis,  får,höns,vaktlar, linderödsgrisar, fjällnära kor. 1 hund,1 katt.

Staffan de Vad

• Södermanland
    • Lägenhet på landet
« Svar #3 skrivet: 11 sep-12 kl 13:55 »
Dooh: man tackar :).
Det var nu i sommar på Skokloster slott, i slottsparken, med ca 28 grader varmt i skuggan. Så jag var glad att jag hade en hjälm med visir :D.

Tidigare har jag bara ridit nordsvenskar i tornerspel, både travarvarianten och den gamla typen av bruksnordisar.
Tornerlaget jag rider har så pass med kallblod att vi kan ställa upp ett helt tornerspel med endast kallblod (6 stycken), varav 4 är nordsvenskar och 2 är tinker.
Staffan de Vad, tornerspelsryttare, massör, lärarstuderande och förälskad i livet på landet.
Pysslar med historiskt återskapande överlag, men med störst inriktning på medeltid. Det man kallar living history.

drömsk

• Närke
« Svar #4 skrivet: 11 sep-12 kl 14:00 »
Jag har börjat hjälpa till att rida (och därmed motionera) hästarna på en bekants gård. Det är tre ardenner och en nordsvensk.
De används även för att dra kärra och jag tror även de kan dra timmer och liknande. Vill gärna lära mig köra med vagnen :-)
Förresten, superfin tornerspelsbild! Som medeltidsnörd blir väldigt avis. Är ganska ovan ryttare ännu, men att kunna göra sådant där är ju en dröm. :)
Läsa, måla, keramik, nålbindning, goth, ridning, medeltid, sömnad, teckna, skriva, skog, natt, självhushållningsdrömmar, vardagsfilosof - där har du mig.

Ardenner1

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 11 sep-12 kl 17:33 »
jag kör i skogen och en hel del nöjeskörning med vagn och lite bruks och sen rider ....
har 3 hästar en ardenner och en paint korsning.
och en tinker på foder.

drömsk

• Närke
« Svar #6 skrivet: 11 sep-12 kl 22:23 »
Åh vilken vacker häst! Måste jag bara få puffa in här.
I helgen ska jag försöka hoppa med en ardenner.. det blir intressant. :)
Läsa, måla, keramik, nålbindning, goth, ridning, medeltid, sömnad, teckna, skriva, skog, natt, självhushållningsdrömmar, vardagsfilosof - där har du mig.

Staffan de Vad

• Södermanland
    • Lägenhet på landet
« Svar #7 skrivet: 12 sep-12 kl 06:30 »
Drömsk: Tackar :). Ja, det var en dröm som gick i uppfyllelse för mig för 12år sedan. Tack Ackordshäststiftelsen :D där jag lyckades hitta min allra första häst, en jättelik bruksnordis (162cm i manken och 2 meter från boge till svansrot :D).
Den där Tinkern är helt underbar, han väljer först o och främst ut den som får rida, vet du inte vad du gör går han i sniiiiigelfart.
Just nu är jag tyvärr utan egen häst, så jag får rida tinkern istället. För våran connemaratjej vi hade hon var inte riktigt av det psyke hästen behöver vara för att palla ett tornerspel med eld, fanor, trummor, publik m.m..

Staffan de Vad

• Södermanland
    • Lägenhet på landet
« Svar #8 skrivet: 12 sep-12 kl 06:33 »
En till bild i full action.

Vilkhyttan

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 13 sep-12 kl 16:39 »
All sorts Körning, ridning och avel. Har Nordsvenskar :D

kbh

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 13 sep-12 kl 17:06 »
All sorts Körning, ridning och avel. Har Nordsvenskar :D
Riktiga hästar det   ;D sen ska man ha ett par russ på det så är det komplett  och är köras dom för allt  dock inte rusen än då dom är för unga men det kommer under vintern vadet gäller körandet .

crusenier

• Gotland
« Svar #11 skrivet: 14 sep-12 kl 12:19 »
Jag har två nordsvenskar, ett 8-åringt sto och hennes 1-åriga dotter.
Jag både rider och kör. I år har vi kört ved, harvat och slagit hö med henne. Annars så tränar vi även "sportkörning" samt att hon är med på lite allt möjligt som tex. på medeltidsveckan, i shower och brukshästtävlingar. Hon är en riktig pärla  :)
Brukshästar, Gotlandshöns, skog och liten trädgårdsodling på hobbynivå.

GAVIA ARCTICA

• Love me - love my animals
    • Jämtland
« Svar #12 skrivet: 14 sep-12 kl 12:51 »
En till bild i full action.

Rackarns vad fina ni är!!!!
//ARCTICA

Staffan de Vad

• Södermanland
    • Lägenhet på landet
« Svar #13 skrivet: 17 sep-12 kl 12:35 »
Arctica: man tackar :). Det var kul att höra.
Jag har som ett litet idiotprojekt att göra mig en hel utrustning anno 1358, med förlaga av en riddare från England i Hereford Cathedral.
Och då ska även hästens utrustning spegla samma tidsperiod under medeltiden. :).

crusenier

• Gotland
« Svar #14 skrivet: 17 sep-12 kl 15:32 »
Arctica: man tackar :). Det var kul att höra.
Jag har som ett litet idiotprojekt att göra mig en hel utrustning anno 1358, med förlaga av en riddare från England i Hereford Cathedral.
Och då ska även hästens utrustning spegla samma tidsperiod under medeltiden. :).

Det där ser jag fram emot! Du råkar inte ha en blogg där man kan följa det  o:)

anette i bugared

• -
« Svar #15 skrivet: 17 sep-12 kl 15:37 »
Våra hästar används främst till att hålla markerna hårt betade (steniga lövskogshagar) och motion. Motionen får vi när vi jagar runt bygden efter rymmande shettisar  ;D
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Staffan de Vad

• Södermanland
    • Lägenhet på landet
« Svar #16 skrivet: 20 sep-12 kl 05:57 »
Det där ser jag fram emot! Du råkar inte ha en blogg där man kan följa det  o:)

Ajajajdå, du har ju gett mig en utmaning och tankeställare nu. Jag har ju förstås facebook, med en hel del bilder på det jag gör hur det ser ut. Blogga har jag faktiskt aldrig provat på :D

crusenier

• Gotland
« Svar #17 skrivet: 25 sep-12 kl 16:14 »
Ajajajdå, du har ju gett mig en utmaning och tankeställare nu. Jag har ju förstås facebook, med en hel del bilder på det jag gör hur det ser ut. Blogga har jag faktiskt aldrig provat på :D

Då är det dags att börja nu med andra ord  ;)

crusenier

• Gotland
« Svar #18 skrivet: 11 mar-13 kl 18:04 »
Hur går det för dig med rustningsbygget?

Just nu håller vi på att dra igång syendet och rustningsbyggandet inför Battle of Wisby i sommar. Kavalleriet skall förhoppningsvis sättas ihop och börja träna under våren.

Dela detta:

* Inloggade just nu

401 gäster, 4 användare
Nataks, ärt, Kristoffer Alexandersson, GSS

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser